Test smart ED: spotřeba elektromobilu

jsou díky vysoké účinnosti konstrukčně jednoduchého budoucností dopravy. Jak je na tom se spotřebou typicky městské miniautíčko ? To prozradil měsíční , při kterém jsme najeli více než 1000 km.foto: Hybrid.cz

Hned v úvodu nutno podotknout, že v našich ech nijak nešetříme a jezdíme úplně obvyklým způsobem. Žádné ploužení!

ED je v tomto ohledu pro městský provoz plně dostatečný i přes své relativně nízké výkonové maximum 30 kW. Točivý moment 120 Nm totiž v rychlostech do 50 km/h uděluje vozu nadstandardní zrychlení. Díky absenci převodových stupňů se po matičce malý pohyboval s překvapivou mrštností.

Smart ED - nabíječkafoto: Hybrid.cz

Městský provoz u ED svědčil ze všeho nejvíc. Aby ne, když právě pro pohyb v metropolích byl od začátku konstruován. V porovnání s konvenčními vozy vynikal příznivou spotřebou hlavně na krátké trasy v hustém provozu, kde se „spalováky“ musí neefektivně zahřívat na provozní teplotu, což s sebou přináší vyšší spotřebu paliva.

Smart ED - nabíječkafoto: Hybrid.cz

S vyčíslením ceny na kilometr je to u ů o něco složitější než u aut na nebo naftu. jedné kWh se totiž značně liší podle tarifu (1,5 až 5,5 Kč), do však vstupuje i účinnost . A tam ED utrpěl např. v porovnání s em hořkou porážku.

Smart ED - nabíječkafoto: Hybrid.cz

Pro doplnění s provozní kapacitou 16,5 kWh bylo totiž spotřebováno až 25 kWh ze sítě. Účinnost 66% je v porovnání s em velkým zklamáním, ten se pohyboval nad hranicí 90%. Nezbývá, než doufat, že inženýři , která vyrábí, dají hlavy dohromady a tento nedostatek v další generaci odstraní.

Přestože účinnost nehrála do karet, hlavně díky maximální rychlosti omezené na 100 km/h a nižšímu výkonu oproti iOnu dosahoval nižší spotřeby při zanedbání efektivity . Ve městě jezdil průměrně za 10,5 kWh/100 km ( – 15,5 kWh), na dálnici spotřeboval při jízdě maximální rychlostí cca 14,5 kWh na každých 100 km.

Nemá však cenu zohledňovat argumenty „co by, kdyby“. Reálně jezdil ve městě za 16 kWh ( – 14 kWh), na dálnici bylo třeba o 6 kWh více, tedy 22 kWh. Připadá vám to mnoho? Nebo je spotřeba adekvátní?

13 Comments on “Test smart ED: spotřeba elektromobilu”

  1. No co se týče spotřeby mám jinou zkušenost. Dobil jsem na
    No co se týče spotřeby mám jinou zkušenost. Dobil jsem na 100% a ujel 73km. Na měřiči v autě to ukázalo 60% odebrané energie. Teplota 5°C. Všechno vypnuté abych mohl posoudit kvalitu baterie. Spotřeba na ukazateli 14,9kWh/100km. Hned po příjezdu jsem auto dal nabíjet až samo vypnulo. Trvalo to 3:44h a na wattmetru svítilo 9,66kWh to jest 13,2kWh/100km. Auto rok 2014 USA model najeto 51000km. Prosím o Vaše zkušenosti.

  2. Prave mam toto auto pujcene
    Prave mam toto auto pujcene od Sixt, ktery provozuje 2 tyto auta a jsem z toho nadsen !
    Jelikoz jezdim z 99% po meste v radiusu 20km je toto auticko do mesta idealni. Dobijeni je v pohode. Bud v praci do zasuvky, nebo u dobijecich stojanu v nekterych obchodnich centrech. V danem radiusu si mohu dovolit nenabijet treba 3 dny, nicmene se k nemu chovam jako k mobilnimu telefonu. Kde je zastrcka, tam ho pichnu. Co se tyce realneho provozu, tak je to opravdu do mesta. I na jizni spojce pri 80km/h sleduji, jak baterie mizi rychleji, nez v klasickem mestskem provozu. A co se tyce pripominek k vykonum baterii pri ruznych provoznich teplotach, tak smart je vybaven systemem webasto, kterym lze podporit vyrovnani teplot baterie na pozadovanou uroven i kdyz v beznem rozmezi si to auto reguluje samo.

    Provoz autoradia a klimatizace asi snizuje dojezd, nicmene nijak zasadne. Indikator odberu se sotva pohne z nulove pozice. Co se tyce auta jako takoveho, je to prvni Smart ve kterem jezdim a jsem prekvapen ergonomii a vybavou. Vskutku idealni na cesty do prace nebo male nakupy. Jako druhe auto do rodiny super. Uz jen aby sundali cenu tak na polovinu (mozna i mene).

    Tak ci onak to po ekonomicke strance vychazi pronajem velmi priznive.
    Jen podotknu, ze muj zrout fosilnich paliv skoncil na delsi dobu v servisu a pri volbe pronajmu auta padla volba jasne na tuto elektrosmrt (jak ji prezdiva draha polovicka :).

    Pri tydennim najezdu cca 500 km mne jen palivo stalo skoro stejne jako pronajem tohodle prcka.

  3. Velký problémem nabíjení
    Velký problémem nabíjení a provozu rodinného
    elektromobilu (nikoli prcka) s jakýmkoli akumulátorem je,
    že mimo mořské pobřeží s ustálenými teplotami se ho nikdy nevyplatí provozovat – už tak přehnané laboratorní údaje (reál je polovina) padnou při mínusových teplotách na dno
    (odborníci mluví o nutnosti speciálních zimních baterií neboť při -20 prostě vůbec nefungují),
    při teplotách nad 30 stupňů to samé docílí plně zapnutá klimatizace…

  4. Cituji:“Přestože
    Cituji:“Přestože účinnost nabíjení nehrála smartu do karet, hlavně díky maximální rychlosti omezené na 100 km/h a nižšímu výkonu oproti iOnu dosahoval nižší spotřeby při zanedbání efektivity nabíjení. Ve městě smart jezdil průměrně za 10,5 kWh/100 km (iOn – 15,5 kWh), na dálnici spotřeboval při jízdě maximální rychlostí cca 14,5 kWh na každých 100 km.“

    Nějak tomu nerozumím. Vždy musím počítat kolik energie načerpám a kolik za to najedu km. Protože tu načerpanou energii platím! A účinnost nabíjení do toho MUSÍM zahrnout!
    U benzínového auta,kde jezdím za 9 l/100km taky netvrdím, že jezdím za 3 litry s tím, že efektivita využití paliva je 33%.
    Platím přeci celých 9 litrů.
    Ještě pozn. uvádějte vždy spotřebu v kWh/100km. Na peníze si to každý převede sám podle svého tarifu. Zase analogie s litry/100km.

    1. Účinnost nabíjení
      Účinnost nabíjení zohledňuji v textu proto, že je to „vada“ poměrně jednoduše odstranitelná (Peugeot iOn dosahoval účinnosti 90%+), zatímco účinnost spalovacího motoru se během posledních dekád výrazně nepohnula. V další generaci smartu už může být z hlediska nabíjení vše jinak (a věřím, že bude), skutečná spotřeba (el. energie převedená na pohybovou minus ztráty) přitom zůstane stejná.

      Musíte brát v potaz, že podstatná část našich čtenářů je v elektromobilitě aktivně zainteresovaná a tento údaj jim přijde zajímavý.

      1. Pane Soukup, ani bych
        Pane Soukup, ani bych nerekl, ze je to vada pomerne jednoduse odstranitelna. Pri tak male ucinnosti 66% zjevne vstupuje do hry vicero faktoru. Staci lacine/tenke kabely k nabijeni ci spatne navrzeny konektor a spousta elektriny jede do hajz… Tohle vi kazdy elektrikar. Kazda pojistka, kazda dioda mezi elektromerem a samotnou baterii si neco veme taky… Elektronika managementu baterii a vubec celkova konstrukce rozvodu (a taky samotnych baterii) neni tak lehce zamenitelna, jak ji jednou vyrobce vyvine a zacne pouzivat, v nasledujicich generacich tehoz vozidla jde spise o mensi zmeny, nez kompletni zgruntu novou konstrukci. Jinak by se naklady na vyvoj vseho noveho pro kazdou generaci vozu tak prodrazil, ze by to bylo absolutne neprodejne, nebo by se jim to proste nikdy nevratilo.
        Souhlasim s tim, ze je potreba uvadet celkovou „natankovanou“ energii, teda ty cisla, co naskacou na elektromeru, protoze tohle jsou skutecne naklady na provoz daneho vozidla, ktere jako uzivatel platim. A od techto cisel se odviji rentabilita vozidla a jeho vyhodnost oproti spalovacum.

  5. skarede nereprezantativne
    skarede nereprezantativne ani nezaujomave smiesne vyzerajuce auta, radsej klon EV1, ten by bol omnoho atraktivnejsi a zaujimavejsi, viac šik. vyzera to ako reklama na, urobiť čo najlahsiu smiesne vyzerajucu krabicu na elektrinu. pri fakte ze nemaju nijak oslnive jazdne vlastnosti, styl, a dojazd, je to uplne smiesny paskvil. Pri cenach v akych sa to pohybuje, mohli kludne upravit Mercedes E alebo C a nie tento ich odnoz podnik s Smrad EV. to si snad robia srandu, tak hnusne a skarede auto. to uz si skor kupim elektricky bicykel s dazdnikom a vleckou. s tymto nikdy neprerazia, to snad robia naschval.

    1. Zas tak hnusny není, je to
      Zas tak hnusny není, je to proste maly auto, kompromis co největšího vnistrniho prostoru a co nejmenšího vnějšího, co je na tom nepochopitelného? Ocividne nemusíš jezdit do práce a parkovat v precpany ulici, to ti preju. Kazdopadne, není nejhezci, ale do města je proste super, jenze to lidi jako ty, co si autem honi svoje ego a musí se s nim ukazovat před sousedama nikdy nepochopi.

  6. V meste dobre, ale nie je to
    V meste dobre, ale nie je to vobec auto na dialnicu. A to nie je ani I-on. Smart si pri vacsej rychlosti taha za sebou podtlakovu bublinu, ktora ho brzdi. Ked pripocitame odpor vzduchu a nerovny povrch dialnice, tak spotreba je rychlo stupne. Keby do toho dali tlmice s rekuperaciou a ten zadok trochu skosili, ako u I-onu, popripade predlzili, tak by to bolo o niecom inom. Mala ucinnost je asi dana tym, ze v aute je pravdepodobne este jedno trafo.

    1. Bohužel si stale pleteme
      Bohužel si stale pleteme pojem městske vozidlo a standartni vozidlo.Ještě bude nějaky čas trvat než se setře rozdil mezi klasikou a elektromobilem.Ale z pohledu hustoty provozu ve velkoměstech,a rychlosti v kolonach by měl byt opravdu dostačujici.Souhlasim s tim,že jsou v tomto segmentu vozitek reservy ve využiti fotovoltaiky,ale k tomu diky dnešnim technologiim společnost tež dojde.Jen ta cena bude zatim pouze pro majetnějši osvicene občany.Maloktery pubertak ktery se spokoji s vozidlem z devadesatych let za par šupu si toto bude moci zatim dovolit.

    2. S tím nesouhlasím. Jasně
      S tím nesouhlasím. Jasně se v článku píše, že smart spotřeboval na dálnici 14,5kW na každých 100km při max. rychlosti. To je i při nejvyšším tarifu za kW úžasný! Při 5,5Kč za kW je to 80Kč/100km, s normálním autem na dálnici spotřebuji cca 3x víc!

Napsat komentář