České organizace si zkouší elektromobilitu

Před rokem začala společnost E.ON spolu s automobilkou Mercedes-Benz půjčovat elektromobily . Jeden pro Zdravotní záchrannou službu v Praze, další pro ZOO Praha, jiný pro magistrát, dostalo se i na Vodafone či Pražské služby. Smart si ostatně vyzkoušela i redakce Hybrid.cz.

Malý elektromobil Smart ED se už letos začne prodávat ve své třetí generaci, a to údajně za cenu kolem 500 000 Kč
foto: Hybrid.cz

Smart místo sanitky

První elektromobil Smart ED, obohacený o majáček a sirénu, dostala zhruba před rokem na konci ledna Zdravotní záchranná služba Hlavního města Prahy. Jednalo se o první z flotily pětadvaceti vozů, které postupně E.ON ve spolupráci s Mercedes-Benzem do ČR přiváží.

Malý vůz na elektřinu měl být výhodný kromě nulových emisí také obratností – a pomáhat i tam, kde sanitka neprojede.

Ze začátku byl smart ed v provozu každý všední den od půl sedmé ráno do půl sedmé večer. Elektromobil se však velmi osvědčil a jeho provozní doba byla dále rozšířena o páteční a sobotní noční směny.

Ač byla zápůjčka plánována na rok, E.ON se letos se záchrankou domluvil na prodloužení o další jeden rok. Díky pozitivním zkušenostem se zvažuje zapůjčení ještě jednoho vozu pro tuto organizaci.

O pár dní později dostala vůz také na rok Zoo Praha. Tato instituce již několik let využívá dva vozy Mercedes-Benz třídy B poháněné zemním plynem a tak bylo zapůjčení elektromobilu logickým pokračováním spolupráce.

„S pražskou zoo jsme se zatím dohodli na ročním testování v prostředí, pro které je tento automobil velmi vhodný především pro své jasné výhody na straně emisí a hlučnosti provozu,“ řekl loni tehdejší vedoucí marketingu společnosti E.ON Martin Dvořák.

Se Zoo Praha se o prodloužení zápůjčky právě jedná. Zatímco policisté na jihu Čech měli v minulosti od E.ONu rok zapůjčené elektrické skútry a pak si je koupili, se smarty to takto udělat nejde, jsou totiž v režimu leasingu a budou muset být vráceny výrobci (Daimler AG), který detailně prozkoumá akumulátory. „Celou flotilu tedy budeme nadále pronajímat či zapůjčovat našim partnerům,“ vysvětlila manažerka projektu Smart Mobility Eva Šelepová.

Výstavba dobíjecích stanic

V polovině března pak převzal klíčky k elektromobilu Smart ED také Bohuslav Svoboda, auto bylo na rok zapůjčeno pražskému magistrátu. Primátor hned po předání vozu ujel pár metrů, aby si vůz vyzkoušel.

Praha ale dostala vozů několik: jeden elektromobil byl zapůjčen magistrátu a ten s ním může nakládat, jak chce. Další dva elektrické vozy smart ed dostaly k dispozici městské části, které si je navzájem zhruba po týdnu půjčovaly.

Další vůz dostal k dlouhodobé zápůjčce telefonní operátor Vodafone. Elektromobil zde doplnil pět hybridních vozů Toyota Prius, které zaměstnancům slouží od roku 2008.

Vodafone tehdy prohlásil, že podpoří rozšíření vozů na elektřinu také výstavbou veřejné dobíjecí stanice v podzemních garážích přímo v areálu centrály Vodafone na Vinici. Na realizaci se měl podílet E.ON, podobně jako u druhé stanice pouze pro Vodafone.

V květnu 2011 zapůjčila E.ON Smart ed na dva roky hotelu Mosaic House v Praze, který je první hotel s nulovými emisemi CO2 v ČR. Rovnou pět elektromobilů je v autopůjčovně SIXT, kde si jej lze půjčit za 499 korun na den.

Kromě toho má SIXT v nabídce 40 vozidel na zemní plyn. Také SIXT připravil spolu s E.ONem další dobíjecí místa – na pobočce na pražském letišti a před hotelem Hilton. Dobíjet vůz lze i z běžných domácích zásuvek.

Sečteno a podtrženo, společnost E.ON v současnosti v ČR provozuje 3 veřejné dobíjecí stanice, navíc vybudovala také několik neveřejných dobíjecích míst. První byla již na jaře 2010 v Brně v galerii Vaňkovka, další vznikly loni v Praze na Chodově v areálu centrály Mercedes-Benz a na Brněnském letišti. Na těchto místech si může kdokoliv zdarma nabít elektromobil, elektroskútr či elektrokolo.

Smarty byly poskytnuty také společnostem Siemens či TÜV SÜD. V prosinci pak převzaly na rok smarty Pražské služby v rámci projektu „Chytrý a čistý automobilismus“. František Sedláček z Pražských služeb potvrzuje, že s elektromobilem jsou zde „opravdu velice spokojeni“. Vůz je využíván v dvousměnném provozu, má prý dostatečný dojezd, bezproblémové dobíjení a je velice operativní.

Vozy si při roadshow od srpna loňského roku mohla vůz zkusit i veřejnost. Několik smartů si však nechal E.ON pro své zaměstnance ve vlastním vozovém parku. „Celkově máme ´rozpůjčovaných´ kolem 20 vozů,“ říká Eva Šelepová.



A „rozdávání“ smartů bude pokračovat i letos. Další vozy jsou připraveny k zapůjčení pro humanitní organizaci ADRA nebo také obec Písečná, vítěze E.ON Energy Globe Award v kategorii „Obec“. Na dva měsíce si vůz půjčí i Ministerstvo životního prostředí.

Napsat komentář