BASF zkoumá nové baterie pro elektromobily

jsou pro klíčovou budoucnosti. V následujících pěti letech proto investuje několik set miliónů eur do , a výroby materiálu pro baterie.   

foto: BASF

Nové materiály umožní výkonnější baterie

Mimo zdokonalování materiálu pro katody se BASF nedávno zaměřil také na vývoj . Kvalitní a na míru uzpůsobené elektrolyty jsou spolurozhodujícím činitelem pro výkonnost baterií.

„Se vstupem na trh s elektrolyty jsme rozšířili naše portfolio o inovativní řešení pro vysoce výkonné lithium-iontové baterie a můžeme tak v budoucnu podporovat naše zákazníky v soutěži na poli elektromobility,“ zdůraznil Dr. Andrea Kreimeyer, člen představenstva výkonných ředitelů a výzkumný výkonný ředitel BASF SE.

Vedle materiálů pro , ke kterým patří také řešení pro anody a odlučovače, pátrá BASF i po bateriových konceptech na bázi lithium-síra a lithium-vzduch.

„Našimi výzkumnými aktivitami významně přispíváme k tomu, aby byly dostupné, přívětivé k , a aby byly trvalé. K tomu je potřeba takových komponentů, které umožní větší perimetr dojezdu při menší váze a nižší ceně,“ vysvětluje Kreimeyer.

Lehké materiály a chytrý inteligentní management sníží spotřebu energie

Aby byla vykompenzována dvou set kilová váha současné baterie, a aby se zároveň udržel adekvátní dojezd , musí být hmotnost vozů redukována lehčími ostatními komponenty. To s sebou přináší řadu nových požadavků na . Jsou tím míněny mimo jiné zcela nové vlastnosti týkající se tepelné stability, elektromagnetického stínění a ochrany před ohněm.

Ačkoli plasty již dnes vedou k vysokým úsporám hmotnosti při jejich využití například na podvozku, vnitřním prostoru vozidla, nebo prostoru motoru, jsou přesto nezbytné i multifunkční lehké materiály.

BASF pracuje například s rychle tvrdnoucími epoxidovými, polyuretanovými a polyamidovými pryskyřicemi pro vyztužení kompozitních vláken, která se využívají pro výrobu lehkých karoserií. Zmíněné může vést v oblasti strukturálních stavebních součástí a šasi vozidla k dalším úsporám od 100 do 150 kilogramů.

BASF přináší řešení také pro kvalitnější teplotní management v elektromobilu. „Když rostou v létě teploty, spotřebuje klimatizace v  energii, která pak logicky chybí pro větší dojezd vozidla,“ vysvětluje Kreimeyer. Pigmenty, které odrážejí infračervené paprsky slunečního světla vyrábějícího teplo, se starají v interiéru a v laku vozidla o to, že teplota ve vnitřku příliš nestoupne.

Zatímco v zimě spalovací motor dodává odpadní teplo, elektromobil spotřebovává proud k vnitřku. Aby se udržela nižší spotřeba energie, je nezbytné elektromobily kvalitnější pěnou proti chladu. I toto v konečném důsledku zvyšuje jeho .

Trvalá elektromobilita – více než pouhý elektromobil

Inovace z prostředí chemie a správný mix energie budou rozhodujícím činitelem pro to, že elektromobily zaznamenají průlom a stanou se též trvalou součástí automobilismu.

„Nahlížíme na téma v celku. Elektromobilita přispěje k ochraně jen tehdy, když elektrický proud na dobíjení baterií bude vyráběn efektivně a s ohledem na CO2. Proto hledáme také řešení, jak může být proud vyráběn z  – ze síly větru a slunce. Nadto vyvíjíme nové skladovací , aby tyto formy energie, zvláště v naší zeměpisné šířce, mohly být k dispozici v každé hodině po celý rok,“ podotýká Kreimeyer.

Napsat komentář