Nové Volvo FM MethaneDiesel půjde brzy do prodeje

Společnost Volvo Trucks rozšiřuje svůj program alternativních paliv uvedením nového modelu Volvo FM MethaneDiesel. Volvo se tak stane prvním výrobcem nákladních automobilů v Evropě, jenž nabídne plynem poháněné nákladní vozy pro regionální rozvoz, které mohou splňovat i požadavky aplikací dálkové přepravy. Výroba bude zahájena v srpnu.  

foto: Volvo Trucks

„Náš nový nákladní vůz na metan-diesel vytváří nové provozní předpoklady pro trh s plynovými nákladními automobily. Tím, že používáme zkapalněný metan (LNG) v efektivním vznětovém motoru, umožňujeme využívání plynem poháněných nákladních vozů pro těžší dopravní aplikace na delší vzdálenosti. Jsme prvním výrobcem nákladních vozů v Evropě, který to dokázal,“ říká Claes Nilsson, prezident evropské divize společnosti Volvo Trucks.

Letos v srpnu bude zahájena sériová výroba modelu Volvo FM MethaneDiesel. Tento model je možné si objednat už dnes, i když pouze v omezeném počtu. Prvními zeměmi na řadě jsou Nizozemsko, Velká Británie a Švédsko, v nichž je infrastruktura pro zkapalněný metan nejlépe rozvinuta. V současné době se pro rok 2011 plánuje výroba asi sta metan-dieselových nákladních automobilů.

Vyšší účinnost a nižší emise
Nový vůz Volvo FM MethaneDiesel je nabízen s 13litrovým motorem, který dodává výkon 460 koní a 2 300 Nm točivého momentu. Jeho palivo se skládá ze 75% zkapalněného zemního plynu, resp. bioplynu a zbývající část tvoří nafta, ale tento poměr se může měnit podle toho, jak je vůz používán. Protože je cena metanu výrazně nižší než cena nafty, může být dosaženo také značných finančních úspor.

Ve srovnání s konvenčními plynovými motory, v nichž se palivo zažehuje zapalovací svíčkou, nabízí metan-dieselová alternativa o 30 až 40% vyšší účinnost, což znamená, že se spotřeba paliva sníží až o 25%. Pokud je nákladní vůz poháněn bioplynem, mohou se emise oxidu uhličitého ve srovnání s konvenčním vznětovým motorem snížit až o 70 %.

Založen na technologii vznětového motoru
Z technického hlediska je Volvo FM MethaneDiesel založen na běžném vznětovém motoru, který je opatřen vstřikovači plynu, speciální palivovou nádrží, která udržuje plyn (při teplotě –140°C) v kapalném stavu, a speciálně konstruovaným katalyzátorem. Tím, že je používán zkapalněný plyn, může být v nádrži uloženo více plynu, než když je plyn stlačený. Díky tomu získává metan-dieselový nákladní vůz větší operační rádius než tradiční plynový vůz používající zážeh zapalovací svíčkou. Nádrž pojme dostatek plynu pro ujetí vzdálenosti až 500 kilometrů při normálním provozu nákladního vozu s celkovou hmotností soupravy 40 tun.

Provozní testy společnosti Volvo Trucks prokázaly, že metan-dieselová technologie nabízí stejnou vysokou spolehlivost jako běžný vznětový motor. Jízdní vlastnosti jsou zhruba shodné jako u konvenčního nákladního vozu se vznětovým motorem. Pokud plyn dojde, systém se automaticky přepne na vznětový pohon naftou. Řidič je o tom informován signálním světlem na přístrojové desce.

„Pokud bude vývoj pokračovat tak, jak doufáme, očekáváme, že během několika příštích let prodáme asi 400 metan-dieselových nákladních automobilů. Do té doby věříme, že expandujeme na šest nebo osm evropských trhů. Budoucí prodej přirozeně značně závisí na rozvoji stanic na doplňování zkapalněného plynu pro nákladní vozy v Evropě,“ říká Claes Nilsson.

tisková zpráva

Napsat komentář