Po měsících slibů jsme se konečně dočkali. ČEZ otevřel první dobíjecí stanici pro elektromobily – v Praze v Duhové ulici před svou centrálou. Zároveň zahájil budování celé sítě a zároveň odhalil další podstatné detaily týkající se projektu elektromobility.
foto: Hybrid.cz
Narozdíl od dnes odpoledne představeného nabíjecího stojanu na Praze 5 (který má samozřejmě také svůj význam) je dobíjecí stanice v Duhové ulici plnohodnotná dobíjecí stanice. Tzn. že má k dispozici konektor Mennekes, ke kterému se ČEZ nově přihlásil jakožto ke standardu, který bude do budoucna podporovat.
“Zpočátku budou naše dobíjecí stanice vybaveny jednou klasickou zásuvkou a zároveň jedním konektorem Mennekes,” nastínil vizi Tomáš Chmelík, hlavní osoba zodpovědná v ČEZ za elektromobilitu.
foto: Hybrid.cz
ČEZ dále přiblížil a upevnil svou vizi elektromobility v České republice. Do konce roku vyroste v Praze dalších 10 dobíjecích stanic.
Praha, Plzeň, Vrchlabí
Všechny nainstaluje ČEZ u svých infrastrukturních partnerů, kterými jsou obchodní centra, supermarkety či provozovatelé vozových parků, a také ve městech a obcích, s nimiž společnost ČEZ spolupracuje na rozvoji elektromobility v České republice.
foto: Hybrid.cz
„Projekt Elektromobilita je před důležitým milníkem. Budovat infrastrukturu dobíjecích stanic je pro nás klíčový bod, na který se v tuto chvíli plně soustředíme. Chceme, aby naše síť byla promyšlená, plně funkční a zároveň s tím odpovídala špičkovým standardům, na které klademe velký důraz,“ říká Pavel Cyrani, ředitel divize strategie společnosti ČEZ.
Letos budou stát tyto stanice také v Plzni, a to před obchodním a zábavním centrem Plzeň Plaza, které je infrastrukturním partnerem společnosti ČEZ v projektu Elelektromobilita.
foto: Hybrid.cz
Jednu stanici pro pomalé dobíjení bude ČEZ instalovat i v rámci pilotního projektu Smart Region ve Vrchlabí. Další vlna výstavby pak bude pokračovat v letech 2012 až 2013, kdy chce ČEZ zprovoznit desítky stanic ve větších městech České republiky.
Rychlodobíjecí stanice jsou klíčové
Velký důraz bude ale ČEZ klást také na rychlodobíjecí stanice, které proti normálním dokáží dobíjet elektrická auta v řádu desítek minut namísto hodin.
“Naše infrastruktura bude složená také ze stanic pro rychlé dobíjení, na které se zaměříme rovněž ve větším měřítku. Rychlejší typy dobíjecích stanic pak budeme stavět především na dálnicích a frekventovaných tazích mezi většími českými městy,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií společnosti ČEZ.
V České republice vyroste 200 dobíjecích stanic pro elektrická auta
ČEZ předal ve Vrchlabí dva elektromobily Peugeot iOn
V Mladé Boleslavi se budou vyrábět plug-in hybridy a elektromobily
Na dotaz zda se chystá také rychlodobíjecí stanice na dálnici mezi Brnem a Prahou odpověděl Chmelík že se o něčem takovém bezesporu uvažuje. Doplnil ho fleet manažer společnost McDonald’s, který dodal, že doufá, že se stanice objeví již brzy.
Symbolická platba za měsíc
Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb obou typů dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít s ČEZ zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za paušální symbolický poplatek.
V roce 2012 bude poplatek činit 100 korun za měsíc a v roce 2013 pak 150 korun. Každému zákazníkovi bude přidělen speciální čip (lze pověsit na klíčky od auta), který bude pro každého uživatele unikátní.
Zákazník tak bude moci na displeji dobíjecí stanice sledovat, kde a jak dlouho dobíjel a kolik kWh načerpal.
Elektromobilita v ČR
ČEZ postoupil do další fáze rozvoje elektromobility v ČR. Konečně už do té praktické, tedy budování dobíjecích stanic. Důležité je podotknout, že jde o skutečné dobíjecí stanice – nikoliv jen stojany – doplněné alespoň o základní platební systém s pomocí speciálního čipu.
Je to podstatný krok k dalšímu rozvoji elektromobility v celé České republice. Skutečnost, že se zde budují dobíjecí stanice pomůže automobilkám v rozhodování zda má vůbec cenu na náš trh elektromobily uvádět.
Zároveň bychom se v následujících letech snad mohli dočkat i zákonných opatření, která rozvoj elektromobility podpoří. Ať už jsou to např. vyhrazená místa pro parkování v rámci Prahy, nižší dálniční poplatek nebo další incentivy.
Např. 16. Duben 2012: „Do
Např. 16. Duben 2012: „Do roku 2013 pak v ČEZu plánují instalaci celkem 150 až 200 veřejných dobíjecích stanic.“
Po měsících slibů
Po měsících slibů přišly další sliby.
Splněno bylo jen málo ze všech těch velkých plánů.