Test: Volkswagen Touareg Hybrid

Spolu s končícím létem se nám v redakci objevilo auto, které nadchne i lidi ne zrovna ekologicky smýšlející. Označit kolos o hmotnosti téměř 2,5 tuny jako „eco-friendly“ je totiž hodně odvážné. Nicméně, i přesto svůj smysl nepostrádá.

foto: Hybrid.cz

Dle slov zástupců automobilky nešlo v případě hybridního primárně o vývoj typicky „zeleného vozu“. je zde použitý zejména proto, aby podpořil třílitrový benzínový agregát a dal celému vozu o třídu vyšší dynamiku především díky mnohem lepší charakteristice průběhu točivého momentu. Právě na tomto voze je vidět touha konstruktérů po vlastnostech tak typických pro – mohutný zátah odspoda spolu s vysokou účinností.

Volkswagen Touareg Hybrid

Osmistupňový automat, bezklíčkové ovládání, elektronická parkovací brzda, nastavení vzduchového odpružení, …
foto: Hybrid.cz

Komentovat tak subjektivní záležitost jakou je vzhled není jednoduché. Touareg působí v současné verzi agresivně a dle reakcí okolí dost atraktivně. Přesto se však občas nelze zbavit dojmu, že tak přerostlé auto je zvlášť do městského provozu dost nepraktické.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Interiér koresponduje s ostatními modely koncernu VW vyšších tříd, takže dominuje jednoduchá elegance a přehlednost. Sedačky ve světlé kůži celý dojem dokonale podtrhují. Nejen, že vypadjí efektně, ale možnost dokonalého nastavení a uložení až tří „profilů“ přijde vhod. Interiér je zkrátka prostorný a luxusní.

Volkswagen Touareg Hybrid

Ani cestující na zadních sedadlech nepřijdou zkrátka.
foto: Hybrid.cz

Jako třešnička na dortu potom působí veliké střešní okno, které spolu s pevnou prosklenou částí tvoří velice efektní panoramatickou střechu. Jen pozor v letních měsících. Pokud řidič zapomene zatáhnout roletu (samozřejmě elektronicky!), nedá se do auta už po pár desítkách minut nasednout bez rizika újmy na zdraví přehřátím.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Plný hybrid, skutečně!
Touareg je plnohodnotný paralelní hybrid, jako například notoricky známá Toyota Prius nebo přímý konkurent Lexus RX450h. Oproti Priusu nebo Lexusu však nemá bezstupňovou CVT převodovku, musí si vystačit s osmistupňovým automatem.

Volkswagen Touareg Hybrid

Hračičkové neodtrhnou oči od znázornění toku energie.
foto: Hybrid.cz

Volkswagen Touareg Hybrid

Nebo je libo off-road?
foto: Hybrid.cz

Třílitrovému zážehovému šestiválci o maximálním výkonu 245 kW sekunduje 34kW elektromotor. Díky součinnosti obou pohonných jednotek je maximální točivý moment na úrovni osmiválce, a sice 580 Nm.

Zatímco hybridní jednotka se díky kompaktním rozměrům (40 cm v průměru, délka pouze 14,5 cm) vleze snadno do motorového prostoru, Ni-MH baterie umístěné v zadní části si vybraly daň ve formě absence rezervy. Kapacita 1,7 kWh vystačí maximálně na dva kilometry, což je srovnatelné s konkurencí od Toyoty.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Jelikož jsme v minulosti slyšeli na hybridní pohon Touaregu i nějaké negativní reakce vztahující se k neschopnosti jet pouze na elektřinu, byli jsme na chování hybridu dost zvědaví. Praxe nás ovšem vyvedla z omylu. Na rovině nebo do mírného kopce se auto rozjede pouze na elektřinu. S bezemisním pohonem si vystačí až do rychlosti 50 km/h. Samozřejmě je nutné s plynem pracovat citlivě.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Svižně a pohodlně
Mimo plynu se vyplatí pracovat citlivě i s brzdovým pedálem. Brzdy s elektronickým posilovačem jsou opravdu velice účinné a 2,5 tuny hravě krotí. Zpočátku se zdají být až zbytečně ostře naladěné, ale po pár vyjížďkách si zvyknete a nebudete chtít jinak.

Vzduchové odpružení taky přijde vhod. Kromě automatického režimu „Normal“ (snížení karoserie zmenšuje aerodynamický odpor) si může řidič alternativně zvolit režimy „Comfort“ nebo „Sport“. Pokud se rozhodne pro „Comfort“, usiluje systém pracující na principu „skyhook“ (karoserie je pomyslně zavěšena na obloze a není tak dotčena pohyby kol při přejezdu nerovností). V praxi se však ukázalo, že české silnice auto z oblohy hravě zvládnou sundat zpět na zem.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Za kolik?
Pravdou je, že spotřeba je opravdu výrazně závislá na stylu jízdy. Absolvovali jsme desítky měřených etap a na výsledcích se značně podepisovalo celkové rozpoložení řidiče. Asi nejvíc lze spotřebu snížit využíváním jedné opravdu zajímavé vlastnosti pohonu.

Pokud u hybridního Touaregu třeba na dálnici sundáte nohu z plynu, nedochází k žádnému brzdění motorem. Setrvačnost rozměrného SUV je obrovská a ušetřit se tak dá skutečně značné množství paliva.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Oficiální údaj kombinované spotřeby 8,2 l je podle našeho testu poněkud nadnesený. Pravdou je, že Praha se i ve špičce dá projet za rovných 9 litrů, nicméně třeba na dálnici se řidič Touaregu nebude chtít ploužit „stovkou“. Spotřeba se potom extrémně liší dle stylu jízdy.

Volkswagen Touareg Hybrid

foto: Hybrid.cz

Sečteno a podtrženo, v městském provozu se dá počítat se spotřebou do 10 litrů i přes opravdu velice nepříznivou dopravní situaci. Mimo město při lehké noze taktéž. Pokud však budete častěji jezdit po dálnici a silnicích mimo město stylem, jaký si vůz díky zvýšenému komfortu žádá, lze počítat se spotřebou kolem 12 litrů na každých 100 km.

Volkswagen Touareg Hybrid

Elektronické otevírání a zavírání dveří je docela příjemná záležitost.
foto: Hybrid.cz

Volkswagen Touareg Hybrid je luxusní vůz, čtyřkolka prošpikovaná tou nejmodernější elektronikou. Adaptivní tempomat, brzdový asistent, kontrola blížících se vozů v jiných pruzích, parkovací asistent, vše využívající rozměrný barevný LCD displej, to je jen část výčtu výbavy, kterou auto za bezmála 2 miliony korun disponuje.

V případě Touaregu nejde samozřejmě primárně o úspory, a to jak finančních prostředků, tak vypuštěných emisí. Smysl je ovšem v tom, že integrace vyspělé elektroniky a elektromotoru do konvenčního pohonu posouvá vývoj pohonů budoucnosti zase o kousek dále.

Napsat komentář