Elektromobil Hyundai Kona Electric i vodíkové Nexo u severního polárního kruhu

Hyundai podrobuje svá nejnovější elektrifikovaná vozidla nejextrémnějším mrazivým podmínkám na zkušebním polygonu Hyundai Mobis ve Švédsku, pouhou hodinu jízdy od severního polárního kruhu.

Nekompromisní testy zajišťují provozuschopnost elektrifikovaných vozidel Hyundai i při nízkých teplotách klesajících až k -35 °C.
foto: Hyundai

Extrémní zima může negativně ovlivňovat různé funkce elektrifikovaných vozidel, jako je schopnost spuštění vozidla, řízení chladicí soustavy elektrického poháněcího ústrojí, topení a ventilaci a maximalizaci dojezdu.

Zimní testy vozidel značky Hyundai se zaměřily na dvě prominentní elektrifikovaná vozidla, vodíkové auto Hyundai NEXO s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) a zcela nový model Kona Electric.

Předchozí generace FCEV stála před velkou technickou výzvou, pokud měla být spuštěna při teplotách v rozmezí od -10 °C do -20 °C. Inženýři značky Hyundai k překonání tohoto technického problému zkonstruovali nový komponent pro vyhřívání sady palivových článků modelu NEXO v mrazivých podmínkách. Díky chytré strategii řízení optimální teploty lze Hyundai NEXO spustit i při -30 °C, což je srovnatelné s vozidly poháněnými všemi druhy spalovacího motoru.

Další technickou výzvou, s níž se musejí vozidla FCEV obvykle potýkat, je tvorba ledu v sadě palivových článků po vypnutí vozidla, protože voda je jediným vedlejším produktem při výrobě elektrické energie z vodíku.

Hyundai tento problém vyřešil ventilátorem, připevněným k sadě palivových článků. Zapnutím ventilátoru po vypnutí vozidla NEXO dojde k odstranění vody dřív, než by došlo k jejímu zmrznutí.

Hlavním cílem zimních testů elektromobilů, napájených z akumulátorů, je dosáhnout co nejefektivnějšího využívání elektrické energie. Kona Electric maximalizuje dojezd chytrými konstrukčními řešeními, která minimalizují spotřebu elektrické energie topením, ventilační soustavou a klimatizací.

Mezi výjimečná technická řešení topné, ventilační a klimatizační soustavy elektromobilu Kona Electric patří nové tepelné čerpadlo s vysokou účinností, chytré řízení přívodu vzduchu, individuální ventilace (pouze pro řidiče) a ventilační soustava s funkcí pro navození požadované teploty v interiéru před zahájením jízdy.

Systém tepelného čerpadla modelu Kona Electric využívá přebytečné teplo vyzařované elektrickými komponenty ke zvýšení účinnosti systémů topení a ventilace. Tepelné čerpadlo minimalizuje spotřebu elektrické energie z akumulátorů, čímž přispívá k prodloužení celkového dojezdu modelu Kona Electric v zimě.

Systém chytrého řízení přívodu vzduchu ve výbavě modelu Kona Electric využívá ohřátý vzduch regulací množství vzduchu, přiváděného do interiéru a odváděného ven z vozidla. Topná a ventilační soustava dokáže lepší regulací proudění vzduchu uvnitř vozidla vyhřívat interiér efektivněji, čímž minimalizuje intenzitu topení během zimního provozu.

Systém individuální ventilace modelu Kona Electric kompletně vypíná topení a ventilaci prostoru pro nohy a ventilaci přístrojové desky na straně spolujezdce vpředu, pokud řidič jede ve svém voze sám. Systém se aktivuje tlačítkem „driver only“ (pouze řidič) na přístrojové desce.

Ventilační soustava s funkcí pro navození požadované teploty v interiéru před zahájením jízdy umožňuje u elektromobilu Kona Electric, připojeného k elektrické síti, využívat elektrickou energii ze sítě k vyhřátí nebo ochlazení interiéru před zahájením jízdy. Majitelé si mohou naprogramovat zahájení činnosti funkce vyhřátí nebo ochlazení interiéru svého vozidla před zahájením jízdy.

NEXO je prvním specializovaným SUV s pohonem na vodík a představuje vrchol nabídky ekologických vozidel Hyundai. NEXO se může pochlubit nejdelším dojezdem v segmentech vozidel s palivovými články a elektromobilů. Na jednu náplň palivových nádrží ujede přibližně 800 km (v kombinovaném režimu EU).

Model Kona Electric je nabízen ve dvou verzích s odlišnou kapacitou akumulátorů. Varianta s prodlouženým dojezdem disponuje sadou akumulátorů o kapacitě 64 kWh, s níž ujede na jedno nabití až 482 km, zatímco základní verze se sadou akumulátorů o kapacitě 39,2 kWh překoná na jedno nabití vzdálenost až 312 km (podle metodiky WLTP).

tisková zpráva

29 Comments on “Elektromobil Hyundai Kona Electric i vodíkové Nexo u severního polárního kruhu”

  1. ctrl c/v
    Inženýři značky Hyundai k překonání tohoto

    ctrl c/v
    Inženýři značky Hyundai k překonání tohoto technického problému zkonstruovali nový komponent pro vyhřívání sady palivových článků modelu NEXO v mrazivých podmínkách. Díky chytré strategii řízení optimální teploty lze Hyundai NEXO spustit i při -30 °C, což je srovnatelné s vozidly poháněnými všemi druhy spalovacího motoru.
    blahejpamäti konštruktatrenčín postavila klimatickú komoru, kam sa vojde CELÁ 152mm húfnica. a pri zmrazení na -30°C v priestore olovených akumulátorov bola maličká PETROLEJKA (aká sa dávala do lampášikov na cintoríne.
    motor tatra naskočil na druhý krát.
    ps – tá komora simuluje od púšte cez dažďový prales po Omjakon.

    1. Nizsie som napisal klad, tu jeden zapor k „využívá
      Nizsie som napisal klad, tu jeden zapor k „využívá ohřátý vzduch regulací množství vzduchu, přiváděného do interiéru a odváděného ven z vozidla“ :

      – vysledok je, ze aj ked zapnem vnutorny obeh, tak ta „chytra regulacia“ ma prednost a sama mi ten vnutorby obeh vypne, kde sa jej zachce. Inak povedane, ked chcem mat v zapnuty vnutorny obeh pocas celeho prejazdu 5km tunela Branisko, tak musim najprv uplne vypnut klimatizaciu/ohrev a potom zapnut vnutorny obeh vzduchu. Inak mi jednoducho auto samo vypne vnutorny obeh niekde v polovici tunela …

        1. Uz sa stalo – napisal som im to, a aj aby spristupnili ten
          Uz sa stalo – napisal som im to, a aj aby spristupnili ten svoj BlueLink na vzdialene pripojenie k autu aj pre Europu (a nenechavali to len pre USA a Koreu).

          BTW: mimo tych dvoch veci mi uz vali len jedna dalsie vec, ze na Ioniq nema Hyundai ziadne zasterky (lapace) ku kolesam 🙁

    1. EPA to ještě nezměřila, čili se to musí odhadnout dle
      EPA to ještě nezměřila, čili se to musí odhadnout dle dosavadních aut. Takže to bude kolem 380 km stejně jako u Bolta s 60 kWh baterkou. Ale možná i víc protože jejich IONIQ má jednu z nejnižších spotřeb na km mezi EV vůbec. Takže možná i 400 km.

    1. To je reakce na plánované zákazy naftových aut do měst.
      To je reakce na plánované zákazy naftových aut do měst. Přestávají se jen prodávat auta v naftě, tak jim dají jakousi záruku, že kdyby k tomu opravdu došlo, že jim to auto vezmou za nějakých podmínek zpět.
      Když napíšete do novin sebevětší blbost, najde se velké procento lidí co tomu uvěří.

  2. Vyborne. Dalsia nevyhoda vodiku. Proste vam zamrzne voda v
    Vyborne. Dalsia nevyhoda vodiku. Proste vam zamrzne voda v potrubi alebo najlepsie v palivovom clanku a roztrhne ho. Rovnako budu problemi s testeniami. To sa bude calovat na servisnych prehliadkach a opravach a nie ako pri BEV kde skoro nie je co servisovat. A to nehovorim este o tom, ze na rozdiel od kvality elektriny ktora sa neodlisuje bude asi zalezat na kvalite vodiku v nadrzi (necistoty, primesy dalsich plynov a pod.) Tak uz je mi jasne preco sa ho vsetci snazia tak presadzovat. Na BEV sa na rozdiel od FCEV neda zarobit.

      1. Takze ked mi odide palivovy clanok, ktory je rovnako drahy ak
        Takze ked mi odide palivovy clanok, ktory je rovnako drahy ak nie drahsi nez bateria na BEV, tak sa ako pri spalovakoch mozem upokojovat, ze som tankoval vodik na noname pumpe namiesto Shell.

        Nie, nikdy viac. BEV je jedina volba. Uz sa tesim len na cas (a ten za chvilu pride) kedy uz budu na trhu dostupne poriadne BEV ako Tesla 3 a potom uz ziadne ine by som ani nepodporoval (teda zo strany statu). Treba poslat do dejin okrem cistych ropakov a plynakov aj mackopsov PHEV.

          1. ty jo to nuda článek, nějaká vodíková popelnice a
            ty jo to nuda článek, nějaká vodíková popelnice a ještě k tomu v arktidě. Co nám tím autor chtěj jako říct? Co nám je po tom že se hnujdaj luftuje popelnice za polárním kruhem, my tam stejnak nepojedem a navíc nepodporujem ani vodík ani hnujdaj. Ze to zaslalo hnujdaj do redakce abyste to otiskli jako reklamu na hnujdaj a dali dali?

          2. Mozno by bolo zaujimave spisat clanok o nevyhodach vodiku.
            Mozno by bolo zaujimave spisat clanok o nevyhodach vodiku. Napr. som cital aj to, ze voda nie je jedina emisia ale postupne sa straca aj obsah palivoveho clanku vcitane platiny. Taky clanok postupne degraduje a sprava sa ako klasicka bateria, cize jeho vykon po 10tich rokoch je uz citelne mensi. Chcelo by to urobit nejaky poctivy research. Nayvse na rozdiel od baterie s ktorej neunika nic a vzacne materiali sa daju recyklovat, tak atomy platiny budete tazko zbierat po ceste.

            1. O nevyhodách vodíku už toho bolo popísaného dosť, ale
              O nevyhodách vodíku už toho bolo popísaného dosť, ale pre niektorých je to zbytočné opakovať stále dookola. Radšej nech si nejaký vodíkač kúpia. Z vlastných chýba sa predsa najlepšie učí, či 🙂
              A akože si myslíš, že ten palivový článok vydrží 10 rokov?! Musíš byť velký optimista. Max. 160 000km a do zberu.
              Za chvílu budeme počúvať od našich spoluobčanov: „vykupujeme staré palivové články, katalyzátore … :D“

    1. Nezapomínejme na druhou složku – kyslík. Ten se musí
      Nezapomínejme na druhou složku – kyslík. Ten se musí čistit také. Jakékoli nečistoty výrazně snižují životnost článku. Vlastně jsou v tomhle případě ropáci sami proti sobě. Čím více se spálí nafty a benzínu, tím budou články H2EV poruchovější. Jsem zvědavý, jak si s tím poradí. Ale zdžím palce, alternativa k BEV je potřeba. za pár let nebudou mít BEV ve spalovacích motorech konkurenci. stačí se podívat, co se děje v segmentu sportovních vozů, tam pomalu začíná nabídka BEV převažovat. Alespoň, co se týče počtu zveřejněných článků o novinkách. 🙂

Napsat komentář