Airbike – superlehké jízdní kolo z nylonu

Nylon je syntetické vlákno vyrobené z uhlí, vody a vzduchu. Evropská letecká společnost přichází s revolučním výrobním procesem, který umožňuje z nylonu tvrdého jako ocel vyrábět jednoduše a levně složité součátky. Svůj objev demonstrovala na superlehkém nazvaném Airbike.   


Nový revoluční výrobní proces se jmenuje Aditivní výroba vrstev (ALM). Umožňuje vyrábět hotové jednotlivé kusy produktů z velmi jemného kovového prachu (titanového, hliníkové, z nerezové oceli), nylonu nebo plastů tvrzených uhlíkovými vlákny.

Konceptuálně je tato technologie výroby podobná . Produkt je navržen v počítači a následně je jeho výroba realizována s pomocí procesu laserového spékání, které přidává tenké jednotlivé vrstvy vybraného materiálu.

„Airbike je fantastický příklad té nejlepší britské inovace. Tým EADS v Bristolu zahrnuje inženýri světové třídy, kteří dál posouvají hranice svou prací s nejmodernějšími současnými technologiemi. Věřím, že technologie ALM představuje posun paradigmatu,“ svěřil se Robin Southwell, vedoucí EADS UK.

S pomocí výrobní technologie ALM je možné manipulovat s jako je nylon, plasty z i kovy na molekulární úrovni. Díky tomu je možné vyrábět komponenty, které obstojí i při velmi náročném využití, např. v leteckém průmyslu.

Proti klasicky vyráběným komponentům jsou ty vyrobené s pomocí technologie ALM stejně pevné, ale až o 65 % lehčí. Inženýři očekávají, že tato výroby najde široké uplatnní v oblasti leteckého průmyslu, výroby motorů a strojírenství. Zjevné je tedy i uplatnění v oblasti , kde by ALM mohlo přispět k dalšímu snižování hmotnosti.

Podle některých studií totiž každý kilogram hmotnosti méně v dokáže ušetřit v průběhu života letadla až 3500 dolarů díky . Navíc tím výrazně klesají emise.

S pomocí ALM je možné vyrábět i produkty, které by klasickou cestou vůbec nebylo možné vyrobit. Navíc při této výrobě vzniká mnohem méně odpadních produktů a využívá se celkově mnohem méně materiálu.

Výrobní technologie ALM, která má velmi blízko k 3D tisku (viz. např. domácí 3D tiskárna Rep-Rap), je navíc neuvěřitelně flexibilní. Lze ji „zabalit“ do podoby malé pece do kanceláře. Produkty tak mohou být vyráběny lokálně, právě tam kde jsou potřeba. Klidně i doma.

gizmag, EADS

5 Comments on “Airbike – superlehké jízdní kolo z nylonu”

  1. Podobne technologie se jiz
    Podobne technologie se jiz hodne dlouho pouzivaji, napriklad pri vyrobe prototypu v automobilovem prumyslu, napr. SLS (selective laser sintering). Sluselo by se dodat, ze tato technologie je velmi narocna na el. energii a tez produkuje znacne mnozstvi odpadniho materialu, tim padem je take velice draha a ekologicky nesetrna.

      1. ano i ne:-)
        nevim jak „ALM“

        ano i ne:-)

        nevim jak „ALM“ ale u SLS je to nasledovne: Laser je obrovsky zrout energie, a energie potrebna k roztaveni sintrovaneho prasku je znacna. u levnych materialu (jako treba ABS, PP) se problem resi tak, ze nadoba s praskem se cela zahreje na teplotu blizkou tani, aby laser „nemel tolik prace“. Cimz usetrime energii, ale vyhodime prasek, ktery castecne zdegraduje vlivem dlouhotrvajiciho tepla a uz nejde dale vyuzit. Takze logicky, but usetrim za material, nebo za energii. A tak to bude pravdepodobne i s tim nylonem, protoze ten take teplem degraduje.

        Ale treba se samozrejme mylim, a tato „nova“ technologie ALM je skutecne „revolucni“. obavam se, ze tomu tak neni.

Napsat komentář