Finále šampionátu elektrických formulí se jelo v Londýně

Elektromobilita dobývá svět rychlých motorů. V centru Londýna se o víkendu konal poslední závod světového šampionátu elektrických formulí.

Nejen příznivci elektromobility si 2. a 3. července užili na břehu Temže v centru Londýna v parku Battersea finále světového šampionátu Formule E. Právě díky ekologickému provozu formulí plně poháněných elektřinou se finálové závody mistrovství světa odehrály v parku, kde je dle odhadů vidělo až 42 tisíc lidí.
foto: FIA Formula E

První červencový víkend patřil v Londýnském parku Battersea závodníkům v elektrických formulích. Po dramatickém posledním závodu sezóny získal titul šampionátu FIA Formula E Sebastien Buemi z týmu Renault e.dams. Renault e.dams je také vítězným týmem letošní sezóny.

Závodníky zde čekal 2,925 km dlouhý okruh, který museli objet 33x za sebou. Po velmi napínavém závodě získal v šampionátu titul sedmadvacetiletý Švýcar Sebastien Buemi.

I když poslední závod nevyhrál, to se podařilo jeho kolegovi ze stáje Renault e.dams Nicolasi Prostovi, celkové skóre šampionátu jej zařadilo na první pozici.

Víte, že …

  • se letos v období od ledna do května v České republice registrovalo 87 nových elektromobilů?
  • v tuzemsku se za celý loňský rok registrovalo celkem 367 nových elektromobilů?
  • v roce 2015 byly nejprodávanějšími značkami v ČR Volkswagen, Nissan (Nissan Leaf), BMW (BMW i3) a Tesla (Tesla Model S)?
  • pokud bychom uvažovali všech v současnosti cca 1000 registrovaných elektromobilů a průměrný roční nájezd 15 000 km, tak při průměrné spotřebě 15 kWh / 100 km bude k jejich dobíjení potřeba 2,25 mil. kWh elektřiny ročně (tj. roční spotřeba zhruba 1000 českých domácností).

Závod FIA Formula E Championship je světově první série závodů elektromobilních formulí. Prvotní koncept těchto závodů vymyslel prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, aby na něm ukázal potenciál elektřinou poháněných vozidel a udržitelné mobility.

Počáteční pochyby některých skeptiků rozptýlil závod v roce 2014 v Pekingu, kdy se na startovním roštu sešlo 20 elektromobilů, závodníci jako Bruno Senna či Nicolas Prost či majitel jednoho z týmů Formule E – Venturi – herec Leonardo DiCaprio.

Elektrické formule nabízejí nejen zábavu, ale hlavně nový pohled na čistou energii a některá originální řešení. Například aby se formule nabíjely z ekologicky udržitelných zdrojů, bylo vyvinuto několik unikátních generátorů, které k výrobě bezemisní elektřiny využívají zbytkový glycerin z výroby biopaliv.

Samotné dobíjení také probíhá před závodem, v průběhu závodu v depu závodníci pouze jednou přesednou z jedné formule do druhé a pokračují v jízdě.

Podpory se elektromobilitě dostává i v České republice. Již od roku 2009 ji rozvíjí největší výrobce elektřiny, Skupina ČEZ. Ve svém projektu /E/Mobilita podporuje aktivní využívání elektromobilů především v městské dopravě.

Hlavním cílem projektu je vybudování funkční sítě dobíjecích stanic. Spolu s rozšiřováním počtu dobíjecích stanic zažívá v těchto týdnech elektromobilita v České republice první historický milník – registraci tisícího elektromobilu.

„Od počátku projektu Elektromobilita ČEZ sledujeme vývoj v oblasti registrací elektromobilů. Do konce roku 2013 se jednalo o nárůst v desítkách vozů ročně. Situace se změnila, když automobilky nabídly více typů elektromobilů, což se stalo během roku 2014. Zatím nejúspěšnějším rokem byl rok 2015 s 367 registrovanými elektromobily,“ komentuje aktuální stav Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

tisková zpráva

One Comment on “Finále šampionátu elektrických formulí se jelo v Londýně”

Napsat komentář