ČEZ, ČVUT a izraelský Technion spolupracují v elektromobilitě

Co s bateriemi, které doslouží v elektromobilech? Studenti z ČVUT a izraelského Technion pro ČEZ vymýšleli, jak je využít dál.

Česko-izraelský tým u nabíjecích stanic ČEZ
foto:

Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Týmy studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.

Evropský automobilový průmysl prochází zásadní proměnou a míří směrem k elektromobilitě. Úměrně tomu roste globální poptávka po li-ion bateriích a elektromobilech.

Zatímco v roce 2016 se celosvětově prodalo tři čtvrtě milionu elektromobilů a předloni to už byl milion, v roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných e-aut. Vedle kapacity baterií, dojezdu, ceny elektromobilů nebo pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné vyřešit také, co udělat s použitými bateriemi.

Záruka na baterii se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita neklesla pod 70-80 procent. To samozřejmě neznamená následnou okamžitou výměnu baterie, přesto bude po čase nutné baterii vyměnit.

Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je nejvhodnějším způsobem následného využití baterii nerozebírat, ale ponechat ji i nadále vcelku, aby mohla plnit funkci energetického zásobníku tam, kde nebude vadit její o něco nižší kapacita. Tím by se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve pak by byla recyklována.

„Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. „Náš studentský tým přišel s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat, například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo v mobilních dobíjecích stanicích.“

Secondhandové baterie by mohly fungovat například v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc elektromobilistům, kteří se ocitli v nouzi s vybitým akumulátorem, nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce v místech, které není připojeno k síti. Další možností je sestavení velkého bateriového úložiště s vlastním zdrojem výroby ekologické elektřiny. Baterie mohou sloužit také jako záložní zdroje místo dieselgenerátorů, například v nemocnicích.

„Elektromobilitou se musí Česko zabývat i kvůli své závislosti na automobilovém průmyslu a v rámci své pozice významného subdodavatele komponent pro nadnárodní automobilky. Právě zapojení do hodnotového řetězce u baterií bude tvořit největší část budoucího přírůstku přidané hodnoty. Na nápadech, které česko-izraelský tým přinesl, budeme nyní dále pracovat,“ vysvětluje mentor týmu Jakub Kabourek z ČEZ ESCO.

Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE. „Mezinárodní spolupráce ve virtuálních týmech je již dlouhou dobu samozřejmostí v komerční sféře, kde probíhá řešení úkolů většinou jako spolupráce lokálních týmů prostřednictvím pravidelné elektronické komunikace napříč zeměmi a kontinenty a na to se naši studenti musí připravovat,“ říká doc. Vojtěch Petráček, rektor ČVUT.

„První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího pokračování,” uzavírá Daniel Meron, velvyslanec Státu Izrael v ČR.

tisková zpráva

111 Comments on “ČEZ, ČVUT a izraelský Technion spolupracují v elektromobilitě”

  1. off:
    Pred nedavnem jsem tu s nekym vedl diskuzi na tema

    off:

    Pred nedavnem jsem tu s nekym vedl diskuzi na tema vyuzitelne kapacity 100kWh baterie Tesly.
    Vzhledem k tomu, ze muj kolega sehnal OBD redukci az kdyz jsme meli auta vice nez rok stare tak jsem sam vlastne nevedel jakou jsem mel na zacatku k dispozici kapacitu.

    Zacatkem roku jsem radil jednomu krajanovy, ktery se na me obratil s postupem objednani Xka. Vcera si ho privezl na plataku z Tilburgu a dnes rano s nim prijel (25km jeste pochopitelne na ostro bez RZ, evidentne se tim netrapil 🙂 bylo to asi silnejsi nez on) za mnou. Tak jsem to hned vyuzil a pripojil se.
    Ukazalo nam to celkovou 97,2kWh a vyuzitelnou tradicne minus ctyri, takze 93,2kWh.

    https://postimg.cc/xqtS8TTd

                1. Vzdy jsem si vás Micheline vážil za slušný a věcný
                  Vzdy jsem si vás Micheline vážil za slušný a věcný přístup. Taky za to že jste měl koule přiznat, že vyrobek který jste si koupil vykazuje vady. To že se teď chováte jako primitivní hulvát je dočasné, nebo už to tak bude pořád?

                2. Moralizovat začni nejdřiv u sebe!
                  Moralizovat začni nejdřiv u sebe!

                3. Nemám pro to žádný důvod. Vyjadřuji se vždy slušně.
                  Nemám pro to žádný důvod. Vyjadřuji se vždy slušně. Ostatně, můj příspěvek nebyl ani určený vám. Tudíž vaši reakci považuji za bezpředmětnou.

                4. Nemám problém přiznat, že to co jsem si koupil má
                  Nemám problém přiznat, že to co jsem si koupil má nějaký problém.
                  Unavuje mě, ale číst příspěvky člověka, který nemá ani nejmenší vědomosti o lithiových bateriích ani o problematice elektromobilů, ale hlavně že shortuje Teslu, naváží se tady do lidí, kteří se snaží sdílet věcné informace a plácá při tom úplné nesmysly.
                  Máte pravdu, už nějak ztrácím trpělivost neustále dokola vysvětlovat to stejné někomu kdo o to vlastně ani nestojí a jehož jediný zájem je poškozovat elektromobilitu, a dělat z lidí co nejezdí s výfukem pod zadkem blbce a mosochisty.
                  Takže pokud vám moje příspěvky poslední doby nesedí pak je nečtěte. Mohu vás, ale uklidnit. Patrně už se tu už dlouho rozepisovat nebudu.

                5. Nepřijde mi, že runner plácá nesmysly, ani ty neplácáš
                  Nepřijde mi, že runner plácá nesmysly, ani ty neplácáš nesmysly, jen reaguješ zbytečně agresivně na kritiku, přestože má něco do sebe.
                  a jestli shortuje akcie, tak si může gratulovat, viděls co se s teslou zase dneska děje? je na pětiletém minimu!!

                6. Nezlobte se na mě, ale to s tou kapacitou baterie, jakože
                  Nezlobte se na mě, ale to s tou kapacitou baterie, jakože někoho Tesla okradla (a ještě tam hodí nějakou částku) o peníze za kapacitu baterky, kterou nemůže využívat, to je fakt síla.

                  Co se děje s akciemi Tesly mě moc nezajímá, protože s nimi neobchoduji. Jejich hodnota ani neodráží hodnotu firmy, takže pro mě nezajímavé.
                  Obchodování s akciemi je podle mého názoru pouze hazardní hra. Asi jako poker.
                  Pokud to někoho baví pak ať si s nimi samozřejmě obchoduje jak uzná za vhodné. Ovšem skutečnost, že se někdo chlubí na tomto serveru tím, že Teslu shortuje odráží jeho smýšlení a snahu tady provokovat.

                7. Víš co je síla? Koupit si baterku za mega, deset procent
                  Víš co je síla? Koupit si baterku za mega, deset procent odečíst rovnou a zbytek používat v rozmezí 20-80%, aby člověk někde netrčel dlouhé hodiny.
                  To je síla.

                8. A jak jste došel k tomu, že jsem si koupil nějakou baterku
                  A jak jste došel k tomu, že jsem si koupil nějakou baterku za milion?
                  Já si nekupoval baterku, ale auto které podle normy EPA ujede na jedno nabití 465km. A to s ním skutečně normálním tempem ujedu.
                  Naproti tomu jsem v minulosti nakoupil mnoho aut se spalovacím motorem, u kterých jsem měl od výrobce uvedenou spotřebu v technickém průkazu takovou k jaké jsem se nikdy ani nepřiblížil. To je síla.

                9. Protože to je cena tvého akupacku.
                  Je super, že víš

                  Protože to je cena tvého akupacku.
                  Je super, že víš přesně, kolik dojedeš. Já se přiznám, že to nevím. Řeším jiné věci.

                10. Jj, ty řešíš jakej má tvoje Škodovka výkon. A věděl
                  Jj, ty řešíš jakej má tvoje Škodovka výkon. A věděl jsi, že těch 206kW máš k dispozici jen v určitém krátkém spektru otáček? Věděl jsi, že obsah motoru, který ti slíbili ve skutečnosti tvůj motor taky nemá? Už tě napadlo, že tě okradli? Nenapadlo, protože takové věci tě napadají jen v souvislosti s Teslou, že…

                  Cena mého akupacku zase nezajímá mě. Řeším jiné věci.

                  PS: Mimochodem na to, že obchoduješ s akciemi máš docela problém s počty. Jestli 100kWh baterka podle tebe stojí milion, pak pomyslná částka, o kterou Tesla okrádá zákazníky je při využitelné kapacitě 93,2kWh 68.000Kč a ne tvých 100tisíc.

                11. Elektromobily zbytečně neřeš, rozumíš se tomu starou
                  Elektromobily zbytečně neřeš, rozumíš se tomu starou belu. Užívej si svoje sračkomety, pokud to puje. Dlouho to trvat nebude 😀

                12. Tu su hodnoty celkovych a vyuzitelnych kapacit tesiel ako ich
                  Tu su hodnoty celkovych a vyuzitelnych kapacit tesiel ako ich vypocital/nameral znamy tesla hacker Jason Hughes:

                  75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
                  85/P85/85D/P85D – 81.5 kWh total capacity, 77.5 kWh usable
                  90D/P90D – 85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
                  100/100D – 102.4 kWh total capacity, 98.4 kWh usable

                  Rozdiel medzi celkovou a vyuzitelnou kapacitou je u tesiel vzdy 4kWh – buffer na ochranu baterie.
                  Energiu vyuzitelnej kapacity je mozne dostat z baterie len ked je nova, ma idealnu teplotu a vybijanie prebieha malym vykonom – spravidla sa dosahuje len pri hypermilingovych testoch.

                  Pri realnom pouzivani auta je vyuzitelna kapacita baterie ako ju ma vypocitanu BMS baterie a da sa precitat aplikaciou ScanMyTesla o niekolko kWh (okolo 4kWh) mensia ako uvadza Hughes.

                13. Viz. můj příspěvek úplně na začátku.
                  Nedělní

                  Viz. můj příspěvek úplně na začátku.
                  Nedělní načtení ScanMyTesla auta co si přivezl v sobotu z Tilburgu:
                  https://postimg.cc/xqtS8TTd

                14. Ano, cital som vas prispevok, je super, ze sa vam podarilo cez
                  Ano, cital som vas prispevok, je super, ze sa vam podarilo cez ScanMyTesla nacitat novu bateriu. No bolo by to treba nacitat aj o nieco neskor, po niekolkych desiatkach nabiti/vybiti normalnym sposobom, pretoze je mozne, ze samotnu bateriu a neskor aj skompletovane auto vo vyrobe testovali velkymi vykonmi, co mohlo mat vplyv na hodnoty ktore si z mozneho agresivneho pouzivania baterie vypocitalo BMS baterie.
                  Povazoval som za potrebne vysvetlit to obsirnejsie s tym, ze kapacita baterie zavisi od mnozstva parametrov – hlavne od sposobu vybijania a realny svet je uplne inde ako teoria.

                15. Jj. Super jste to shrnul.
                  Taky mě to napadlo, že ten údaj

                  Jj. Super jste to shrnul.

                  Taky mě to napadlo, že ten údaj nebude nyní úplně košér.
                  Načíst to po nějaké době nebude problém (obrací se na mě teď s hodně věcmi, se kterými mu pomáhám), ale obávám se, že to bude také zkreslené klasicky tím jak si užívá na začátku ty akcelerace a jak je všem předvádí… 🙂

                1. Nic takovýho jsem neřek, ale ty v tom samozřejmě vidíš
                  Nic takovýho jsem neřek, ale ty v tom samozřejmě vidíš jen to co chceš ty. Zajímavé a u tebe nepřekvapující :)))
                  Na rozdíl od tebe my vadí oboje.
                  Jediný pozitivum co ukázala Tesla je že požádala EPA ať poupraví dojezy u M3 směrem dolů od toho co naměřili.

          1. Mimochodem to jste uvedl pekny priklad.
            Developerske firmy,

            Mimochodem to jste uvedl pekny priklad.
            Developerske firmy, kdyz stavi bytove domy, tak v nich pak byty prodavaji take podle celkove zastavene plochy, tedy bez odecteni obvodovych zdi a vnitrnich pricek, prestoze tuto plochu take nemuzete vyuzivat.

            Lepsi priklad ze zivota jak vysvetlit neznalkum jako jste vy, tak aby pri svem iq pochopili jak je to s temi lithiovkami jste najit nemohl.

            1. Kravina, ve smlouvě máš užitnou a podlahovou plochu.
              Kolik

              Kravina, ve smlouvě máš užitnou a podlahovou plochu.
              Kolik příček si vymyslíš, je tvoje věc. Diskutabilní je pouze započtení nosných konstrukcí do podlahové plochy (díky OZ), které je ve spoluvlastnictví, ale i tam je samozřejmě užíváš.

                1. Ano a proto se maso prodava za jinou cenu s kostmi a jinou
                  Ano a proto se maso prodava za jinou cenu s kostmi a jinou cenu bez nich.

                2. Kdyby se prodavaly elektromobily s 100% vyuzitelnosti
                  Kdyby se prodavaly elektromobily s 100% vyuzitelnosti instalovane kapacity baterie, tak by byly asi za jinou cenu. Urcita rezerva kapacity je u baterii technologicka nutnost a nic s tim neudelate. Stejne tak u spalovaku vam zbyde nejaky litr PHM v nadrzi aby se nezacpaly trysky pri vycucnuti poslednich kapek s bordelem na dne nadrze. Kdyz stavite nejakou stavbu, tak mate konstrukcni prvky dimenzovane silneji nez za beznych podminek uzivani potrebujete. U vsech lidskych cinnosti mate vzdy zakalkulovanou rezervu, protoze zatez az na maximalni moznou mez je riziko. Ano, existuji jedinci kteri jdou vzdy na limit a nekdy i za limit. Ty se pak stavaji kandidaty na Darwinovu cenu.

                3. Ono se to často řeší např. že výrobce Kia Soul napíše
                  Ono se to často řeší např. že výrobce Kia Soul napíše v tech. specifikaci 28 kWh baterie, která je ve skutečnosti 30 kWh a degradace je na začátku např. 104% a postupně se snižuje, takže dosáhne 100% až za dva roky provozu. Prostě část kapacity schová. Myslím, že by výrobce měl označovat baterie podle jejich využitelné kapacity a pak nedochází k takovým rozdílům v kapacitě jako u Audi eTron apod.

                4. …tak urcite… nadrz mate na 65 litru, tak tam 65 litru date
                  …tak urcite… nadrz mate na 65 litru, tak tam 65 litru date a muzete je vycerpat (a obcas se i stane).

                  A mimochodem, vsude uvadi dojezd az… to asi nebude ta hodnota pro doporucovane nabijeni v intervalu 20-80%, ze? Takova elektromobilni klasika… „az“…

  2. off
    Už se ví co bylo příčinou této vánoční expolze

    off

    Už se ví co bylo příčinou této vánoční expolze CNG Audi A3 g-tron v německém Achernu, Báden?

    „úlomky vozu létaly až do vzdálenosti 35 metrů od místa incidentu.“

    http://www.autoforum.cz/zajimavosti/u-cerpaci-stanice-zahadne-explodovalo-audi-s-tovarnim-pohonem-na-plyn/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

    https://bnn.de/lokales/achern/fragen-nach-explosion-eines-erdgasautos

    https://www.bild.de/auto/mobilitaet-reisen-motorrad/mobilitaet-und-mehr/erdgas-audi-sicherheits-bedenken-nach-explosion-an-tankstelle-59423452.bild.html

    Rozšklebené kompozitní nádrže od firmy Hexagon. Měla vydržet 500 barů.
    https://bnn.de/wp-content/uploads/2019/01/Gasachern7-1200×942.jpg

    z nádrže zbyl jen kus hadru
    https://bfg-ev.com/zur-sachecng-gastankbersten-bei-einem-audi-a3-in-achern/

  3. off
    EK: Největším znečišťovatelem ovzduší (co se

    off

    EK: Největším znečišťovatelem ovzduší (co se týče CO2) v ČR je elektrárna Počerady
    https://oenergetice.cz/emise-co2/ek-nejvetsim-znecistovatelem-ovzdusi-v-cr-je-elektrarna-pocerady/

    Podle Greenpeace elektrárna Počerady produkuje podobné množství emisí jako všechna nákladní auta v České republice. Vyplývá to z dat Centra dopravního výzkumu z roku 2017.

    „Zavřít nepotřebnou a velice plýtvavou elektrárnu Počerady by snížilo české emise oxidu uhličitého stejně, jako kdyby přestala jezdit úplně všechna nákladní auta. ČEZ však stále neřekl, jestli ji opravdu zavře a bude tak naplňovat Státní energetickou koncepci ČR, nebo jestli ji prodá Pavlu Tykačovi. Co by se asi dělo se ukazuje ve Chvaleticích, kde Tykač zvyšuje spalování uhlí, a dokonce žádá výjimku, aby mohl vypouštět více toxické rtuti,“ uvedl programový ředitel Hnutí Duha Jiří Koželouh.

    1. Důvody jsou dva.
      Předně měřit nabití baterie je trochu

      Důvody jsou dva.
      Předně měřit nabití baterie je trochu problém – úroveň nabití v podstatě změřit nelze, používají se metody odhadu s různou mírou přesnosti.
      Zadruhé battery management chrání baterií tak, že neumožní úplné vybití a zbývající procentuální kapacita je opět jen odhad na základě různých parametrů.

      Z toho důvodu se ojeté elektromobily moc neprodávají, protože určit stav baterie bez jejího rozebrání v podstatě nelze a reálný stav se může lišit od indikovaného o desítky procent zbývajícího dojezdu.

                1. Petr:
                  „To ukazuje auto, nepotřebuju měřit.“
                  To auto ten

                  Petr:
                  „To ukazuje auto, nepotřebuju měřit.“

                  To auto ten údaj někde muselo vzít, že?
                  Nejspíš měřením.
                  A měření energie v akumulátoru je nepřesné, obtížně měřitelné.
                  Navíc má akumulátor ztráty.

                  Rozdíl mezi 81% a 78% vůbec neřeš, je naprosto zanedbatelný.

  4. Nejlepsi moznosti vyuziti vyrazenych baterii CEZ pro jistotu
    Nejlepsi moznosti vyuziti vyrazenych baterii CEZ pro jistotu nerika. Jsou to bateriova uloziste v RD spolu s FVE. Takova kombinace je primo v rozporu se zajmy CEZ. Nezavisly obcan je nocni mura vsech energetickych monopolistu. S rozsirenim emobility pribude mnozstvi second live baterii a jaderne elektrarny budou na prd. Proto ted mafiani musi rychle protlacit nove bloky. Pozdeji jim uz nikdo jejich bachorky nesezere.

  5. To šílenství kolem ev mi připomíná šilenství kolem
    To šílenství kolem ev mi připomíná šilenství kolem biopaliv a solárni energie. Obojí skončilo průserem. U obojího bylo kacířské ptát se na nepříjemné otázky. Kdo se zeptal byl nepřitel planety a blb. A nyní je to zcela stejné. Všichni jsou nekriticky nadšení a přibarvují si realitu a napadají ty co mají otázky či nesouhlasí . Přitom téměř každý z vás v tom spalováku nedávno seděl a sedí občas ještě dnes a kazdý z vás využívá zboží a služeb založených na dovozu spalováků. Spousta z vás i létá a to samozřejmě nevadí. Zdá se že o ekologii vám vlastně ani nejde. Byl bych jen rád kdyby to nebyl další tunel na peníze a ve finále věc co poškozuje přírodu.

        1. Mohu nabíjet na NT, tedy také v noci když uhelnou
          Mohu nabíjet na NT, tedy také v noci když uhelnou elektrárnu stejně nemůžete vypnout a je potřeba tu energii někomu přes HDO předat.
          Obecně přebytek energie je každý den a je výhodné ji spotřebovat a nevyvážet do zahraničí, případně ji trochu ze zahraničí koupit.

    1. Je to jen módní výstřelek, který zase
      Je to jen módní výstřelek, který zase přejde.
      Elektromobil má perspektivu jen jako lehký tratárek podobný golfovému vozítku, pro jízdyna krátké vzdálenosti.
      Všechny ty fantasmagorie s dvoutunovými obludami půjdou do háje – nejsou energeticky výhodné a navíc ani ekologicky šetrné.
      Co se týká lůetadel, tam je to jasně dáno fyzikálními zákony a nepomůže žádné ječení o tom, že už někdo postavil experimentální eroplán na hranici možností…

            1. Radek:
              Milé děcko, energetická hustota je termín, který

              Radek:
              Milé děcko, energetická hustota je termín, který vyjadřuje množství energie v určité hmotnosti materiálu.
              Jelikož elektrické akumulátory ji mají nízkou, není možné konkurovat například kapalným uhlovodíkům a tedy nelze stavět elektromobily na roveň autům se spalovacím motorem.
              U letadel je zcela vyloučeno.
              Doporučuju ti začít se zajímat o realitu, fyzikální zákony, vlastnosti hmoty a také techniku kolem dopravních prostředků, pak možná pochopíš, kdo z nás dvou je na omylu…

              :o)))

              1. Milý bambulko, je fajn, že už jsi slyšel o termínu
                Milý bambulko, je fajn, že už jsi slyšel o termínu energetická hustota. Ale svět už je dnes úplně jinde než 20 let staré informace, které používáš.
                Věz, že se od roku 1990 se hustota Wh/Kg více než zdvojnásobila:
                https://www.youtube.com/watch?v=AdPqWv-eVIc
                Současně klesla cena článků o přibližně 90%

                A příslib do budoucna slibují další zlepšení. Maxwell si hodně slibuje od svých nových Solid state článků, kde slibují zvětšení hustoty ze současných 250 Kw/Kg na více než 500 Kw/Kg. Nejspíš proto je nyní kupuje Tesla.
                Což pro automobilový průmysl už stačí.

                No a jiní jdou zase cestou anorganického elektrolytu, který slibuje i daleko víc:
                https://www.svethardware.cz/innolith-revolucni-baterie-s-1000-wh-kg/49141

                S takovou by mohlo dojít i na ten letecký průmysl, pokud se to podaří.

                Ale já být tebou, tak s výrazy „… není možné“ a „… zcela vyloučeno“ radši šetřil, ať za pár let nejseš za vola.

                Tak hurá do školy, a až se něco naučíš tak zase přijď 😉

                1. Radek_:
                  „…současných 250 Kw/Kg na více než 500

                  Radek_:
                  „…současných 250 Kw/Kg na více než 500 Kw/Kg….“

                  Nauč se nejdřív používat označení jednotek hmotnosti a energie.
                  Neznáš ani základní věci…

                2. Li-S baterie maji teoretickou hustotu 2,6 kWh/kg. To stael
                  Li-S baterie maji teoretickou hustotu 2,6 kWh/kg. To stael nestaci? Kolik vazi plna nadrz na 500 km? 40 kg? To mame 100 kWh baterii. Vaha palivoveho ustroji se srovna s vahou packu okolo te baterie. Vaha elektromotou s reduktorem nebude vyssi jak spalovaciho s prevodovkou, ne? Co pocitam spatne nebo proc je to v autech narozdil od uhlovodiku nepouzitelne? Uhlovidiky maji vyssi hustotu energie, ale zapomnel jste, kolik z te energie umime vyuzit pro pohyb.

              2. realisto jaksi zapomínáš na jednu věc, že chemie není
                realisto jaksi zapomínáš na jednu věc, že chemie není fyzika :-)), nové vhodné chemické materiály vhodné na baterie teprve čekají ještě na svoje objevení…je to jen otázka času, dej tomu čas a buď v klidu, uvidíme jestli to budou desítky, stovky nebo tisíce let :-))) každopádně spalovací motory jsou už za zenitem, ale na druhou stranu určitě vydrží o něco déle než parní motory

                1. RS:
                  Chemické prvky mají své vlastnosti jednoznačně

                  RS:
                  Chemické prvky mají své vlastnosti jednoznačně určeny počtem nukleonů a elektronů (nukleární fyzika).

                  Elektrický akumulátor je chemické zařízení.
                  Jeho energetická hustota je omezená – nelze v určitém objemu mít uloženo množství energie nad určitý limit, protože by nevydržely separátory, obal, samotné elektrody a elektrolyt.

                  Hodně se také básní o kouzelných kondenzátorech – jejich energetická hustota také nemůže konkurovat uhlovodíkovým palivům.
                  Navíc jsou dosti nebezpečné při výbuchu (málokdo viděl na vlastní oči – já třeba tu smůlu měl, je to ohnivá koule).

                  Spalovací motory v letadlech nahradit nelze (případné pohádky o úspěšných experimentech si necháme pro legraci králíků, protože let kolem komína je vcelku k ničemu).
                  Pozemní elektrická doprava používá s úspěchem trolej, takže na velké objemy je vyřešeno a tyhle oslavované elektromobily stejně skončí u lehkých vozítek, hmotnost ve stovkách kg a s akčním rádiem desítek km.

                  Nesmysly jako TESLA X časem vyšumí, jsou nepraktické, neekonomické a samozřejmě i neekologické.

      1. Nemyslim si. Je vic indicii ze se podari vyrobit levne a
        Nemyslim si. Je vic indicii ze se podari vyrobit levne a kvalitni baterie. Piech Zero slibuje (a v nemecku to TUV uz I otestoval) nabiti asi na 400km dojezdu za necelych 5 minut. Jakmile se tohle povede a klesne cena a staty budou pokryty tomu odpovidajicimi nabijeckami, v tu ranu vetsine lidi nebude vadit dojezd 300 km, protoze si proste zase rychle nabije. Piech Zero slibuje dokonce ze baterie nebude mit ani thermomanagement. Priznavam ze je to vypada az neskutecne dobre. Jenze to vypadala na zacatku kazda technologie. Ono to rychlonabijeni bude potreba uz jen z toho duvodu, aby se nemusely stavet nabijeci stanice s 50-ti a vice stojany. Uz ted jsou obcas Superchargery obsazene a to jezdi Tesel par. Nebude to zitra ale za takovejch 5 let by se uz neco dit mohlo.

      2. A jeste takova zajimavost. Ja jezdim s Priusem plugin hybrid
        A jeste takova zajimavost. Ja jezdim s Priusem plugin hybrid 2012 a presne polovinu veskere ujete vzdalenosti mam ciste v elektrickem modu. A to jezdime docela casto na vylety. Nebyt toho, tak je v EV modu tak 80%. Ano, Prius netrha asfalt jako Tesla ale po tom stejne netouzim. Ale I do kopce v 5-ti lidech to na EV mod jede v pohode. Ale kdo EV auto nevyzkousel, neuveri. Prekvapilo me kolik toho clovek najezdi jen po meste. A ano, nabijim jak vzteklej, to s tou minibaterii ani jinak nejde.

        1. Začal jsi slovem šílenství, jenže já v elektromobilitě
          Začal jsi slovem šílenství, jenže já v elektromobilitě vůbec žádné šílenství nepozoruju ty ano? Nějak to na tebe doléhá? Prodeje jsou stále minimální a 99 % obyvatestva na to nemá, tak o čem to mluvíš? Osobně si myslím, že to šílenství nás teprve čeká a moc se na to těším. ;D

    2. Myslím, že trochu přeháníš, zejména s tím
      Myslím, že trochu přeháníš, zejména s tím šílenstvím. Ne že by se tady občas nějakej šílenec nenašel, například jeden, pro kterého jsou všichni, co nejezdí v teslách blbečci. Ale stejní šílenci se najdou i na druhé straně barikády.
      Většina lidí, co sem píší a jezdí v EV se ostatním jen snaží vysvětlit, proč ten krok udělali. A rádi se podělí o své zkušenosti. A většina z nás nikoho nenapadá – proč taky. A pravdu máš v tom, že všichni jsme před časem jezdili ve spalováku a že většina z nás v něm ještě stále občas jezdí, o létání nemluvě.
      A jsem bytostně přesvědčen, že většina majitelu EV si ho nekoupila kvuli ekologii-v tom s tebou také souhlasím. Každý měl pro pořízení EV možná trochu jiný duvod. Koneckoncu automobilky dnes paradoxně taky nevyrábí EV kvuli ekologii.
      Jisté ale je, že nikdo /až na vzácné výjimky/, by se ke spalováku už nevrátil.
      Ať si každej koupí co chce a jezdí v čem chce – pokud splňuje literu zákona. A jestli se mu to vyplatí nebo ne, to už je jenom na něm.
      Přeji všem krásný den.

  6. Víte, co je to hospodářský cyklus?
    To je jistota, že

    Víte, co je to hospodářský cyklus?
    To je jistota, že produkt s problémy s odbytem během konjunktury nepřežije recesi.
    Víte, kdo na poklesu ekonomiky vydělá? Dacia a podobné automobilky.
    Kdo sází na elektromobily bude za pár let čelit hluboké krizi – žádné dotace, žádné peníze na rozvoj infrastruktury a drahý produkt pro radikálně zmenšený trh.

    Evropský automobilový průmysl nemíří k elektromobilitě, ale do p****e díky Německu, které se díky tradičnímu fanatismus chytilo na eko vějičku a uzavírá si alternativy, zatímco americké a asijské automobilky vyčkávají.

          1. V Praze to dává smysl jen díky parkování zdarma, věčně
            V Praze to dává smysl jen díky parkování zdarma, věčně jejich auta stojí na modrých zonách. Když si vezmu cenu Citygo 180-220 tis. a cenu eUP 500 tisíc, tak se to EV prostě nikdy nezaplatí ani s těmi výhodami, ekonomický nesmysl. Stačí jezdit na CNG.

                1. No vzhledem k tomu, že už je nevyrábí a je jenom doprodej,
                  No vzhledem k tomu, že už je nevyrábí a je jenom doprodej, tak nových moc nebude.

Napsat komentář