Test Lexus CT 200h – první dojmy z Portugalska

chce růst. je toho nejlepším důkazem. Jde o nový přírustek do rodiny luxusních značky , která pod japonskou automobilku spadá. V Portugalsku právě proběhla evropská premiéra hybridního vozu a magazín Hybrid.cz byl u toho.   

galerie: Lexus CT 200h
Lexus CT 200h Lexus CT 200h Lexus CT 200h

Lexus CT 200h už od svého ohlášení budí zájem. Prémiové kompaktní pohání ověřená technologie vycházející z hybridního pohonného systému . Ten najdeme ve vozech jako nebo .

Lexus pro všechny

Lexus CT 200h je zároveň nezvratným důkazem toho, že Toyota chce růst ať to stojí co to stojí. Robert Tickner, šéf produktové komunikace Lexus Europe, na tiskové konferenci řekl, že hlavní cílovou skupinou jsou mladí, vzdělaní a bohatí lidé, kteří se nechtějí vzdávat svého pohodlí a zároveň mají jisté ambice v oblasti šetrnosti.

A přesně o tom nový kompaktní Lexus je. Po designové stránce mu není co vytknout. Je jedinečný, ale zároveň si drží styl značky. Precizní výrobní proces, který podrobněji popsal Osao Kanehara, hlavní manažer projektu Lexus CT 200h, a tedy i řemeslně dokonalý produkt, jsou jedním z poznávacích znaků Lexusu.

Zhruba 62 % automobilů Lexus prodaných v jsou . A právě na evropské zákazníky především byl vývoj modelu CT 200h cílen. Ve totiž tato kategorie vozů – kompaktní prémiové – prakticky neexistuje. Přesto se tam novinka začala prodávat, dokonce dříve než v Evropě.

Ale zatímco na starém kontinentu má Lexus ambice prodat až 25 000 kusů ročně, ve Spojených státech to má být méně než polovina.

Spotřeba překvapí

Jaký je samotný Lexus CT 200h? V jsme měli možnost najet s ním přes 300 km. Během té doby nám stačil potvrdit některé hlavní přednosti. Tou nejdůležitější je . Ta se v normálním módu snadno dostane k hodnotě 5,5 l/100 km, ve sportovním módu kolem 6,2-6,5 l/100 km.

Základní technické specifikace
Název: Lexus CT 200h
Typ: plný hybrid
Výrobce:
Rozměry (délka, šířka, výška v mm): 4320, 1765, 1430
Rozvor (mm): 2600
Max. rychlost: 180 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1370
Objem palivové nádrže (l): 45
Výkon (kombinovaný): 100 kW
Motor: 1,8 l VVT-i, 16ventilový čtyřválec, Euro 5
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba (l/100 km): 3,8 (specifikace) – 6,5 (test)
Převodovka: elektrická CVT
Aerodynamický odpor (Cx): 0,28
Emise (g/km): 87
Karoserie: kompakt, pětidveřový
Zavazadlový prostor (l): 375 (985 se sklopenými sedadly)
Cena: od 699 000 Kč

Příjemný dojem z jízdy poněkud ruší vyšší hlučnost jakmile dupnete na plyn. Nicméně přesně to je způsob, jakým se s autem jezdit nemá. Nejde o , ale o klidný a v městském provozu i velmi tichý vůz. Odtud ostatně i reklamní slogan „Quiet revolution“ neboli „Tichá revoluce“.

Papírová kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km by možná byla dosažitelná v okamžiku, kdy byste se rozhodli krátce popojíždět po městě. Tady se naplno projeví čistě elektrický mód (jde samozřejmě o ). Ten sice nabízí podle specifikací maximální dojezd pouze 2-3 km, nicméně to znamená skutečně čisté jízdy na elektřinu z plného nabití do úplného vybití .

Nechte auto rozhodovat

jako je Lexus CT 200h ale funguje jinak. Ačkoliv EV (elektrický) mód můžete kdykoliv zapnout (navíc ke třem různým módům Eco, Normal a Sport), nejlépe je nechat o jeho využití rozhodovat samotné auto. To pak střídavě využívá elektrický pohon ke zrychlování a popojíždění. Při brzdění a příliš vehementním dupání na plyn baterii opět dobíjí a tak výrazně prodlužuje možnost využití čistě elektrického pohonu.

Může se tak snadno stát, že během 40km cesty auto pojede třeba 35-45% čistě na elektřinu. Díky tomu se může Lexus CT 200h pochlubit emisemi 87 g/km, velmi nízkými emisemi NOx 3,3 mg/km a prakticky nulovými emisemi prachových částic.

Celkový výkon auta je 136 koní neboli 100 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Lexus CT 200h během 10,3 sekundy. Jak vidíte, žádný rychlík to není a ani to nebylo cílem. Maximální rychlost je 180 km/h, max. rychlost čistě na elektřinu je 45 km/h. Kufr má objem 375 litrů, při sklopení zadních sedaček je to 985 litrů.

Záruka pro firemní flotily

Lexus nabízí na auto záruku pět let nebo 100 000 km. je navržena tak, aby vydržela po celou dobu životnosti auta. Tickner zmínil, že podle zkušeností s provozem Toyoty Prius baterie nepředstavují problém. Zároveň zmínil výrazné možnosti jak ušetřit na provozních nákladech nového Lexusu.

Ten díky rekuperačnímu brzdění neopotřebuje brzdové destičky tolik jako běžná auta. Chybí startér, alternátor, spojka a některé další komponenty, které není třeba servisovat. To znamená další ušetřené peníze. Navíc je auto díky svým nízkým emisím ve většině zemí Evropy předmětem daňových úlev a dalších výhod, např. co se týká placení za vjezd do centra nebo parkování.

To je také jeden z důvodů, proč se Lexus bude velmi snažit protlačit Lexus CT 200h do .

Zatraceně šetrný hybrid

Hlavním pohonným agregátem je jako obvykle 1,8l benzinový VVT-i motor naladěný na atkinsonův cyklus doplněný o 60kW elektromotor. Benzinový motor využívá nového systému EGR pro recirkulaci výfukových plynů a EHR pro zpětné získávání vydaného tepla. Obě tyto technologie přispívají k tomu, že je možné vypínat a zapínat motor mnohem častěji v rámci úsporných opatření .

Nový hybrid Lexus se může pochlubit šetrností i v jiném ohledu. Kupříklad využívá . Celkem je vybaven 89 LED diodami, které spotřebují o 45 % méně energie než klasické halogenové světlomety.

Lexus šetřil i tam, kde bychom to nečekali. Nový DSP pro audiosystém spotřebuje o 50 % méně energie než běžný analogový zesilovač, navíc je o 26 % lehčí. Některé vnitřní komponenty vozu jsou vyrobeny z bioplastů a reproduktory částečně z bambusu.

Inženýři myslí na všechno

Konstruktéři se také výrazně zaměřili na aerodynamiku. Ta nejen napomáhá tichému chodu auta, ale dále snižuje spotřebu. Součástí aerodynamických opatření jsou například úpravy podvozku nebo zadní střešní spoiler. Ten zároveň dává autu výrazně delší dojem. Aerodynamický koeficient je 0,28.

Šetření šlo v novém Lexusu tak daleko, že šéf konstruktérů zmínil například i skutečnost, že díky nízkému těžišti a lepšímu rozložení hmotnosti se sníží opotřebení . Navíc je auto vybaveno laterálními tlumiči, které zvyšují pevnost konstrukce a snižují vibrace. Obojí můžeme potvrdit z vlastní zkušenosti testovací projížďky.

S úzkými pobřežními silnicemi v si Lexus CT 200h poradil naprosto bez problémů. Jak už bylo řečeno, není to žádný sporťák, ale spíš pohodlné a překvapivě šetrné luxusní svezení. Jak se na značku Lexus sluší a patří.

V je cena Lexus CT 200h stanovena na 699 000 Kč. Hlavními konkurenty nového kompaktního Lexusu budou BMW řady 1 a .

2 Comments on “Test Lexus CT 200h – první dojmy z Portugalska”

  1. Dobry den, po rocni zastavce
    Dobry den, po rocni zastavce v Londyne jsem se zakoukal do hybridni technologie (ktera je tu znacne podporovana). Diky hledani pozitiv a negativ tohoto systemu jsem se dopracoval i na Vase stranky, chvalim zpracovnani. U toho clanku me zarazila jedna vec, nomohu si pomoci ale propada mi ze je vuz naprosto identicky ( technicky) jako toyota prius ci auris. Mate v planu srovnani? Myslim ze dojde k zajimavym vysledkum, lexus je premiova znacka toyoty tak predpokladam ze se bude menit pouze znacek na kapote a cenovka. Hezky den.

Napsat komentář