Americká společnost WAVE podepsala smlouvu na dodávku bezdrátových nabíječek pro čínské elektrické autobusy BYD určené pro město Long Beach v Kalifornii. Patentované bezdrátové nabíjení od firmy WAVE umožňuje zcela odstranit nepohodlné nabíjení „po drátě“, a dále tak zatraktivnit a zefektivnit provoz elektromobilů. Pohodlněji dobíjet elektromobil už snad nejde…
foto: Utah State University
Elektrické autobusy pro kalifornské město bude vyrábět čínská automobilka BYD dislokovaná v Kalifornii. „BYD chtěli použít vlastní systém nabíjení,“ řekl pro magazín Plugincar Larry Jackson, prezident dopravní společnosti Long Beach Transit. „Říkal jsem, proč to nezkusit, jestli můžeme dostat něco lepšího, než pouhé nabíjení po drátě.“
Čínská automobilka BYD využila pro své elektrické autobusy bezdrátové řešení od firmy WAVE. Bezdrátová nabíječka může přenášet energií pomocí indukce na vzdálenost 20 až 25 centimetrů. Autobus může být rovněž stranově vychýlen až o 15 cm od nabíječky.
foto: YouTube
Podle John M. Inglishe, ředitele firmy WAVE, dokáže jejich bezdrátová nabíječka na vzdálenost 30 centimetrů přenášet elektrickou energii o výkonu 5 kW s 90% účinností. Tato tvrzení opírá o dosavadní zkušenosti s provozem elektrického autobusu na Statní univerzitě v Utahu.
WAVE využívá pro konstrukci bezdrátových nabíječek několika patentovaných postupů. Jde především o finančně efektivní výrobu feritu, materiálu, který vytváří magnetické pole nutné pro transport energie z nabíječky do baterií autobusu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V Německu budou testovat revoluční bezdrátové nabíjení elektrobusů
Rychlovlaky s bezdrátovou technologií přenosu energie? V Jižní Koreji!
Společnost WAVE dokáže vyrábět ferit až o třetinu levněji, než ostatní výrobci. Druhým klíčovým materiálem je vinutý měděný drát. WAVE sice používají klasický měděný drát, ale „s mnoha speciálně uspořádanými vlákny.“
Připomeňme, že Kalifornie není jediný stát, který experimentuje s bezdrátovým dobíjením. Před pár týdny oznámil německý autobusový dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH záměr vybavit své elektrobusy bezdrátovými nabíječkami. Ostatně s bezdrátovým nabíjením neexperimentují jen automobiloví výrobci, ale například i přední výrobci mobilů.
To sa asi v garazi niekomu
To sa asi v garazi niekomu unuvalo zapajat nabijacku k baterii autobusu. 10 percent pri tak velkej spotrebe je celkom odvazne, z toho by snad aj zaplatili dalsieho cloveka ktory by im tam ten kabel zastrkoval.
Pocitam ze tohle dobijeni by
Pocitam ze tohle dobijeni by se montovalo treba na zastavkach,takze by se do vozidla nemuseli davat tak velky baterie ale stacilo by se dobijet ve stanicich a na otockach
Drobné rýpnutí 😉
.. v
Drobné rýpnutí 😉
.. v kabelech se většinou nepoužívá jeden tlustý drát, ale vždy nějaký způsobem laněné lanko. Dokonce i v originálu je přímo uveden výraz „litz wire“. Ono by to jinak ani nedávalo smysl – samotný drát žádná vlákna nemá.
Doporučuji obecně raději použít výraz vodič, pod ním lze automaticky vyrozumět jak lanko, tak drát.
Ta účinnost je prostě
Ta účinnost je prostě tragédie a oni se tím chlubí…ekologie jak prase.
Podle mě je to
Podle mě je to jednoznačně blbost. 90% účinnost je o dost horší než co by dokázal výrobně levnější a zároveň kvalitní drát, takže jen kvůli téhle frikulínské blbosti se zbytečně spálí spousta elektřiny. A to je těch 90% účinnost jistě tou nejvyšší a při jiných výkonech to bude horší (jinak by se tím nechlubili). Myš s drátem je také z technického hlediska lepší, ale pár chytrolínů co vám bude tvrdit něco o zastaralosti kabelů se vždycky najde. Bohužel v tomto případě tato chyba bude stát opravdu hodně zbytečně propálené elektřiny.
Naprosto souhlasím. U
Naprosto souhlasím. U spalováků také nikomu nevadí do auta cpát zacákanou hadici s pistolí od benzínu, ale u elektromobilu je zapojování kabelu do zásuvky najednou děsně „obtěžující“ a je to považováno za nevýhodu elektromobilů. Je to k smíchu. Raději bych do auta zapojoval každý den 10 kabelů, než abych kvůli pohodlnosti propálil 10% elektřiny do vzduchu…
Ty kabely při nabíjení
Ty kabely při nabíjení takovými proudy jako u rychlonabíječek taky nejsou zrovna studené. Rozdíl ve ztrátách nebude zas tak velký. A je tu ještě dost velký prostor pro zlepšení. To sice u kabelů taky (supravodiče), ale toho se asi jen tak brzo nedočkáme, protože v tom případě by bylo lepší použít supravodič místo baterie.
Samozřejmě souhlasím, že
Samozřejmě souhlasím, že v kabelech jsou ztráty také, ale při dobře dimenzovaném průřezu vodiče se i při takto velkých proudech dají udržet v přijatelných mezích. 90% účinnost při indukci se mi zdá spíše jako údaj dosažený někde v laboratoři při vývoji, který bude mít do reálné účinnosti při každodenním používání možná trochu dál.
pokud jde o ztráty ve
pokud jde o ztráty ve vedení, tak na prvním místě budou spíše spínací/odpojovací prvky (relé/MOSFET) ruku v ruce se silovými konektory.
Souhlas! Hlavně tam píšou
Souhlas! Hlavně tam píšou cosi o feritu, takže jde o normální indukčni vazbu (transformátor) na pár kilohertzích a tam 30 cm znamená strašnou vzdálenost. Účinnost 90% se mi zdá přinejmenším přehnaná. Viděl bych to tak 70%-80% (soudím podle provedených experimentů).