Tesla v roce 2013: prodáno 22 477 aut, velké plány do budoucna, rostoucí akcie

Americká automobilka Tesla Motors zveřejnila finanční výsledky za celý rok 2013. Za poslední čtvrtletí minulého roku dodala rekordních 6892 elektromobilů Tesla Model S. Během celého roku pak prodala 22 477 automobilů.

Elektromobil Tesla Model S u Velké čínské zdi
foto: Tesla Motors

Co se finančních výsledků Tesla Motors týká, znamená prodej 22 477 elektromobilů obrat v hodnotě $2,5 mld. Čistý zisk dosáhl $46 mil. (33 centů na akcii) a příjmy $761 mil.

Elektromobily Tesla Model S se zákazníkům dodávají už 20 měsíců. Ačkoliv v současné době je pro Teslu stále klíčový domací americký trh, už na konci roku 2014 firma očekává, že prodeje v Asii a Evropě budou až 2x vyšší než v USA.

Hlavní problém: nedostatek baterií

Stále také běží program výroby elektrických pohonných jednotek pro automobilky Toyota a Daimler. Obojí znamenalo ve 4. čtvrtletí pro Teslu příjmy v hodnotě $13 mil. Během stejného období pak firma prodala „regulatorní kredity“ za $15 mil., ale neprodala žádné ZEV kredity.

K 31. prosinci 2013 měla automobilka k dispozici v hotovosti $846 mil. Během roku 2014 očekává automobilka dodání více než 35 000 elektromobilů Tesla Model S, což bude znamenat více než 55% zvýšení. Do konce roku by pak výroba měla stoupnout ze současných 600 aut týdně na 1000 aut týdně, a to díky rozšiřování výrobní kapacity továrny a také zlepšování dodavatelských služeb.

Zajímavé je, že Tesla ve zprávě přiznává, že nedostatek baterií bude omezovat výrobu během první poloviny roku 2014. Zásadní zlepšení této situace se ovšem očekává ve druhé polovině roku. Za první čtvrtletí 2014 chce Tesla vyrobit 7400 aut, dodá jich ale pouze 6400.

Investice do budoucnosti

Automobilka chystá také podstatné výdaje a další kapitálové investice do své budoucnosti. Firma chce rozšířit výrobní kapacity pro Model S a Model X, dokončit Model X, rozšířit síť obchodů a servisních center, rozšířit síť rychlodobíjecích stanic Supercharger a především: začít konečně pracovat na třetí generaci elektrického auta značky Tesla (tj. Modelu E).

Finanční zprávy jsou sice hezká věc, ale nakonec to nejzajímavější stejně zazní obvykle po jejím vydání při otázkách a odpovědích se zásupci firmy. V tomto případě během konferenčního hovoru na otázky investorů odpovídali Elon Musk, šéf Tesly, a Deepak Ahuja, finanční šéf Tesly.

Musk kupříkladu řekl, že z dlouhodobého hlediska je výroba vozů Tesla v Číně nevyhnutelná, ale prozatím jsou od toho „hodně daleko“. Co se týká poptávky po Modelu S, čeká Musk v Číně brzký a zásadní růst. V Evropě to prý zatím tak horké není, protože „musí vyřešit řadu problémů s dobíjením“.

Gigatovárna bude

Co se týká ceny elektromobilů Tesla Model S, podle Muska není v plánu její snižování. Co naopak je v plánu, to je odhalení bližších informací o plánované stavbě gigatovárny na lithium-iontové baterie. Podle Muska se podrobnosti dozvíme už příští týden. Stavby se podle všeho bude účastnit Panasonic, dodavatel současných baterií, ale i další dodavatelé.

Musk potvrdil, že hlavním důvodem proč Tesla chce takovou továrnu stavět je produkce levné třetí generace elektromobilu Tesla (tj. Model E). Tesla podle všeho stále počítá s uvedením vozu na trh v roce 2017.

Dále Musk řekl, že v současné době se v továrně Tesla Motors ve Fremontu buduje nová finalizační výrobní linka pro Model S (dokončena má být ve 3. čtvrtletí) a že pokud bude poptávka, nebude problém zvýšit výrobu nad 1000 kusů týdně.

Co se týká poptávky po elektrickém SUV Model X, očekává Musk klidně 1000 kusů týdně. Pochopitelně jde ale o čistou spekulaci, a to i z úst Elona Muska, a proto zdůraznil, aby ho média nechytala za slovo.

Akcie Tesla Motors v posledních dnech klesly z rekordních $206 na aktuálních $193. Po zveřejnění finančních výsledků se ale cena před začátkem obchodování znovu vyhoupla na rekordních $216.

tisková zpráva

31 Comments on “Tesla v roce 2013: prodáno 22 477 aut, velké plány do budoucna, rostoucí akcie”

    1. Jeste do konce roku to slo
      Jeste do konce roku to slo zjistit pres svaz dovozcu, kde to měli zadarmo, ale ted uz to je zpoplatněné. V poslední volne verzi se vloni registrovalo 9 novych vizidel Tesla, pokud tam nebyl doprodej na začátku roku nejaky roadster tak vse model S. Ojetiny do 1 roku stáří, takže asi taky s největší pravdepodobností S – 4 ks, celkem do konce roku 13ks, ale jestli vše model S to tam neuvádí, protože asi zatím moc malá firma a tím pádem nerozlišily jaké modely.

    1. To máte těžký. Elon Musk
      To máte těžký. Elon Musk má skvělé nápady a dokáže je rychle zrealizovat. Zatímco ostatní výrobci automobilů přešlapují na místě, tak tahle automobilka je z úplně jiného světa. Žijeme v době, která je srovnatelná třeba s dobou, kdy se na silnicích začal prosazovat Ford-T. A komu to pořád nedochází, tak ať si počká ještě asi tak 20 let, ale pokud se toho dožije, tak si pak akcie už asi nekoupí. Budou moc drahé. 🙂

      1. to nie je pravda. su aj iny
        to nie je pravda. su aj iny vyrobcovia, zacinajuci, a ine technologie, ktore nedostavaju tolko priestoru. o T a fordovi sa hovori, ale o tom ze mu masivne predchadzali elektromobili ani ciarka.

        casto opakovana loz sa stava pravdou.
        je to len pr, nic viac.

        ohladne elektrickych vozikov, tak tie golfove sa vyrabaju uz velmi dlho, akurat nemaju riadnu kapotu 🙂 no v nejakom americkom meste maju rezim alebo vynimku a jazdia na nich vo velkom, tiez ani ciarka.

        na jednom tureckom ostrove su uplne zakazane auta, a od jak ziva tam doposial jazdia len na konoch, povozoch, a funguje to. tiez je to aletrnativa / ev tiez nie je hybrid /.

        Masivne presadenie vodiku, CNG, LPG mi tu chyba tiez v rovnovahe. Nepise sa tu nic aktualne o rastlinnych primesiach do sucastnych paliv.

        1. Až se ty jiné technologie
          Až se ty jiné technologie začnou prodávat aspoň tolik, kolik dneska elektromobily, určitě se o nich bude psát.
          Rostlinné přísady do současných paliv jsou v podstatě jen takový úlitby ekologům, jinak je to z dlouhodobého pohledu nesmysl a nijak to výrazně nesnižuje emise a zátěž pro ŽP. Snad kromě biolihu.
          O CNG se tu píše dost často, o LPG už tolik ne, asi to bude tím, že se auta přímo na LPG se zase tak moc nestaví a celkově LPG zřejmě není budoucnost dopravy. Tou je spíš CNG.

          1. ok. ale chapete co som chcel
            ok. ale chapete co som chcel povedat. je to ako americke serialy o vesmire. ked hovoria o dobivani, opakuju americke uspechy a obrazky o zaciatkoch a prvenstve aj ked sa tvaria medzinarodne, no ze tam bol prvy rus ani zmienka. detto pocitace a ich zaciatky, prirychlo zabudaju ze lepsie a neamericke masivne rozsirene do domacnosti s podobnym vykonom boli zx spectrum a podobne.

      1. pri cenach a moznostiach o
        pri cenach a moznostiach o ev skutocne nemam zaujem.
        som dostatocny dokaz ?
        su to len bohaty ludia, co si mozu dovolit drahe auta a neriesia kde to nabit.
        auta su pre strednu a nizsiu strednu vrstvu na miliardy,
        tam skutocne ziaden zaujem nieje. nemaju na to cash. su radi ze vladzu splacat hypo aby mali kde byvat a pri panelaku si to asi tazko budu masivne nabijat aby ubehli max 40 km tam a 40 km spat, bez dalsich moznosti. nehovoriac o zachytnych parkoviskach kde to nenabiju a ked niekde najdu flek v meste kde pracuju, uz toboz nie.

        sadnut PR na lep je ohromna zabava.

            1. máš pravdu.
              Väčšina

              máš pravdu.
              Väčšina ľudí je takých, čo si dnes Teslu a ani iné elektrické auto nemôžu dnes kúpiť. A preto je dnes veľa takých, čo vypisujú, že elektrické autá sú nanič. Zaujímavé, že napríklad o veľkoformátových OLED televízoroch nikto nevypisuje, že je to nanič technológia, ktorá nikdy nebude dostupná bežným ľuďom. Lebo vedia, že s masovým rozšírením výroby cena pôjde dole.
              Ak by dnes VW, Toyota, alebo GM mali technológiu Tesly a úprimnú snahu vyrábať EV, tak s ich kapitálom a znalosťou masovej výroby by sa v roku 2014 predalo niekoľko miliónov EV áut úplne v pohode a bolo by medzi nimi plno áut s dojazdom 300-400km za cenu 25-40.000 EUR. Sieť rýchlo dobíjacích staníc, kde sa dá nabíjať zadarmo mimo miest, by v pohode pokrývala celú Európu, USA a Čínu. Všetko, čo by bolo treba, je investícia v priebehu 3 rokov 15-20 mld EUR s dnes dostupnou technológiou, čo je pre tieto automobilky s obratmi okolo 150-200mld EUR ročne, bagateľ. Ale keďže tieto kolosy zarábajú aj na bežných autách miliardy ročne, nie je žiadny dôvod, aby čokoľvek menili na ich spôsobe robenia biznisu a čokoľvek riskovali.
              Potrvá najmenej 6-8 rokov kým Tesla bude vyrábať 1.000.000 áut ročne. Aj keď sa im to podarí ich podiel na celosvetovom trhu bude len niečo okolo 1%. Tesla vie, že sami nezmenia automobilový trh, ale keď bude kradnúť najziskovejších zákazníkov veľkým hráčom, donúti ich seriózne rozmýšľať o EV autách a dosiahne to, že aj Ty si budeš môcť o 5 rokov kúpiť elektrické auto s dojazdom 300km.
              Keby napríklad VW chcel kúpiť licenciu od Tesly, tak verím, že Tesla im ju predá za 100-200 EUR na auto, ale to by museli tieto kolosy priznať, že zaspali. Oni pôjdu radšej svojim smerom aj keď ich to bude stáť oveľa viac peňazí a času.

              1. Ač jsem zastánce EV, tak
                Ač jsem zastánce EV, tak se přesto obávám, že nebude dostatek Lithia na takové množství baterií, aby je mohlo používat nějaké významné procento aut v provozu. Dokud se nevymyslí nějaké baterie postavené na běžně dostupných látkách, tak se masové rozšíření EV konat nebude.

                1. Na zaklade ceho si myslite
                  Na zaklade ceho si myslite ze neni dost Lithia? Lithium je 25. nejbeznejsim prvkem na v Zemske kure. Neni to sice moc, ale napr Wiki odhaduje snadno dostupne zasoby na 13.000.000 tun. Pokud bych vzal ze zhruba 2% (pravdepodobne min) baterie Modelu S je Lithium pak tyto zasoby staci na 1,3 miliardy aut typu Modelu S.

                  A to jsem jeste nezminil zasoby v Bolivii (udajne vice nez 5 milionu tun) a morske Lithium pripadne dalsi neobjevene zasoby.

                  O to ze by bylo malo Lithia se fakt nebojim…

        1. Tesla ve sve cenove
          Tesla ve sve cenove kategorii nezaujima ani 5% trhu v USA, natoz jinych zemich… Ze na BMW, Lexusy, Audi, Porsche a ja nevim co jeste nemate zrovna vy a ani ja, jeste neznamena, ze se takto drahe auta neprodavaji a ze na to lidi nemaji. A jak Tesla postupne zacina dokazovat se svoji stale se rozsirujici siti SuperChargeru, tak se lidi ani nemusi strachovat s tim kde dobijou, kolik je to bude stat a jak dlouho to bude trvat 🙂

    1. Já předevčírem na
      Já předevčírem na Smíchově, ale musím říct v reálu mezi ostatními auty a navíc v té nepříliš výrazné bílé barvě nijak nevyčnívala a kdybych zrovna náhodou nešel přesně proti a nezahlédl logo na předku, které mi něco spojilo v hlavě, tak bych ho ani nezaregistroval.

      1. Přál by jsem nejen Tesle,
        Přál by jsem nejen Tesle, ale VŠEM výrobcům elektromobilů a hybridních vozidel, aby se jejich denní, měsíční i roční výrobní produkce vyrovnala počtu běžných klasických vozidel. Nemusí to být z důvodů ekologických ale prostě z důvodů posunutí se vývoje od parního stroje k fotovoltaice.

        1. Tak jestli jste schopný
          Tak jestli jste schopný poznat Teslu jen podle loga, tak to asi nemáte zrovna moc cítění pro design 😉
          Já ji právě poznal především podle designu, který je dle mě velice vyvážený a do posledního detailu propracovaný. Loga bych si snad ani na první pohled nevšiml. A to jsem jel kolem svým vlastním autem a ta Tesla byla zaparkovaná mezi hromadou ostatních aut.
          Jinak včera jsem měl vůbec docela dobrý den na úlovky, protože jsem viděl pak v Praze na Karláku i zaparkované Ferrari 458 a můj závěr? Tesla je určitě hezčí 😉

    2. Já jsem minulý pátek
      Já jsem minulý pátek viděl zaparkovaný černý model v Praze u Štefánikova mostu. Taky bych ji málem přehlédl, upoutala mě maska bez větracích mřížek a když jsem zaostřil na znáček, hned jsem věděl, kolik uhodilo :-). Proti ostatním autům je sportovně nízká, a to nemyslím ty tančíky, co po Praze hojně jezdí.

      Tak jsem si ji hned obešel a nakoukl jsem dovnitř. Velký displej se na přístrojovce bez množství čudlíků opravdu vyjímá…

Napsat komentář