Elon Musk nedávno v konferenčním hovoru s investory a novináři představoval výsledky své automobilky Tesla Motors. Zaměřil se samozřejmě především na své produkty, tedy Model S a Model X. Kromě toho ale zmínil i obecnější, ale velmi zajímavý fakt: cena baterií podle něj brzy klesne pod $200/kWh.
foto: Tesla Motors
Ceny baterií jsou kritickou součástí celkové ceny všech elektromobilů a plug-in hybridů. Pro srovnání, před rokem, když se začínal prodávat plug-in hybrid Chevrolet Volt (jehož evropského bratránka, Opel Ampera, jsme aktuálně otestovali), byla cena za 1 kWh v baterii odhadována na $500 až $600.
Elektromobil Nissan Leaf, který se začal prodávat ve stejné době jako Volt, už dokázal tuhle cenu stlačit na $375. Když byl bankéřem z JP Morgan dotázan na vývoj téhle ceny Musk, odpověděl:
“Skutečně si myslím, že cena bateriových článnků klesne pod $200 v nepříliš vzdálené budoucnosti.”
Když Elon Musk říká “nepříliš vzdálené budoucnosti”, myslí tím pravděpodobně dobu dvou až tří let. Právě na rok 2015 je totiž naplánováno uvedení nového levného elektromobilu z dílny Tesla Motors s cenou kolem $30 000.
Původně chtěla Tesla Motors v téhle době uvést novou generaci sportovního Tesla Roadster, ale nejspíš právě rapidní pokles cen baterií je jedním z důvodů, který automobilce umožnil přemýšlet namísto toho o levném elektrickém autě pro masy. Kódové označení vozu zní Blue Star. Model S nesl kódové označení White Star.
Nevíte někdo, jak
Nevíte někdo, jak složité je prodloužení dojezdu u Toyoty Prius? Starší se dá dnes koupit za 160-200 tisíc. Kdybych dal cca 80 000 za baterie, co všechno bych musel ještě dokoupit? Vlezl bych se do 300 000?
Tohle budou vědět lidé z
Tohle budou vědět lidé z EVC Group, zkusím během zítřka kontaktovat Martina Jahna a zeptat se ho. Díky za zajímavý dotaz!
Tady ještě jeden
Tady ještě jeden konkrétní starší příklad práce EVC Group – právě přestavba klasického Priusu na plug-in: Toyota Prius do zásuvky dostupná v ČR!
Díky moc za informace.
Díky moc za informace.
Reálné ceny LiFePO4 v USD
Reálné ceny LiFePO4 v USD při ceně $1.2 za Ah a 20Kč/USD (bez DPH)
96V 90AH – dojezd cca 70 km – $3456 CZK69120
96V 120AH – dojezd cca 100 km – $4608 CZK92160
96V 160AH – dojezd cca 140 km – $6144 CZK122880
96V 200AH – dojezd cca 160 km – $7680 CZK153600
Dojezd dle testů s VW Citystromer.
Takže v přepočtu je to
Takže v přepočtu je to 400$ na kWh, tj. dvojnásobek, než co slibuje Elon za pár let. Tak uvidíme…
Malá rozcvička. Při
Malá rozcvička. Při výdrži baterie 5000 cyklů, stojí 1kWh 4 centy. Tj. asi 80 haléřů. To je docela dobré, ale pořád dost.
Takže bezpečný dojazd 100
Takže bezpečný dojazd 100 km u malého auta (16 kWh) bude stáť len 3200 usd? To je paráda! Už sa nemôžem dočkať 🙂
No jo, ale pak to auto
No jo, ale pak to auto zahodíte? Vy máte baterii na jedno použití?
Ano, stejně jako
Ano, stejně jako benzínové, když vám dojdou pohonné látky. 😀
Beze srandy, baterie normálně dobijete, stejně jako mobil…