Elektroskútr – za kolik, jaký a kdy koupit?

nabízí proti těm benzinovým především výhodu nízkých provozních nákladů a nulové hlučnosti. Navíc je „bez zápachu“ a nepotřebuje tak častý servis. Kam se vývoj v oblasti ubírá, kdy je nejlepší doba na koupi, jaké jsou aktuální novinky?   

Abychom zjistili aktuální stav na trhu s elektrickými skůtry v , oslovili jsme zástupce tří značek. Jmenovitě jde o prodejce elektroskútrů , a . Shodli se, že nejlepší čas pro nákup nového stroje bývá, stejně jako v případě ostatních jednostopých vozidel, koncem zimy, v předjaří.

elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S elektroskútr e-Max 110S

„Pokud chci ušetřit a nevadí mi podzimní plískanice, řešil bych nákup na podzim, kdy prodejci těsně před ukončením sezóny obvykle zlevňují,“ doporučuje Petr Fomenko, prodejce elektroskútrů Govecs.

Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumoto doporučuje nákup v období leden-březen. Důvodem je podle něj fakt, že jsou již v prodeji nové či inovované modely, které jsou k dispozici za zvýhodněné zimní ceny.

Nejčastější dotazy: dojezd a servis

Prakticky všichni prodejci mají také společnou zkušenost s tím na co se jich lidé při koupi elektrického skůtru nejčastěji ptají. Tradičně nejdůležitější je pro většinu z nich . Tj. jak daleko na svém novém elektroskútru ujedou na jedno nabití baterie.

„Poté teprve životnost komponentů, otázky kolem nutné údržby a a až úplně naposled vhodnost daného modelu pro formu využití tím kterým zákazníkem. A to je přesně otázka, od které by se mělo veškeré zvažování o koupi odrazit,“ říká Fomenko.

Podle prodejce Akumoto je pro zákazníky také důležité to v jaké formě je zákaníkům motocykl dopraven či předán, zda firma poskytuje odborné školení při předání, kdo a jak zajišťuje pozáruční servis, dostupnost náhradních dílů, podpora.

„Doporučujeme nakupovat tak, aby předání a servis probíhal vždy u autorizovaného prodejce co nejblíže místu bydliště. Nákup na dálku se většinou nevyplácí,“ vysvětluje Drahovzal.

Na co si dát pozor

Na co si při nákupu elektroskútru dát pozor? Prodejci radí opatrnost stejně jako v případě jakéhokoli jiného jednostopého motorového vozidla. Tzn. kvalita zpracování a jakost výrobku. Zejména je nutné si dát pozor na ojeté elektrické skůtry. „Historie akumulátorů a způsob jejich používání je nejistý,“ říká Drahovzal.

elektroskútr Akumoto A10/70 a e-Max 110S

je de-facto nejdůležitější součástkou skůtru, a tak je dobré se o něj zajímat co nejpodrobněji.

„Rozhodně bych volil elektrický skútr s lithiovým vyjímatelným akumulátorem. Akumulátor je možné vyjmout a nabíjet doma či v kanceláři pomocí malé nabíječky,“ doplňuje Drahovzal.

Díky tomuto principu není zákazník omezený dojezdem a může využívat tzv. nekonečného dojezdu.

Zároveň prodejce Akumoto radí nekupovat , které jsou na trhu krátce či nově. Mnohdy poté totiž zákazníci řeší problémy s přihlášením skútrů, náhradními díly, apod. Doporučuje vybrat si takovou značku, která na trhu působí již delší dobu, v daném oboru má dlouhodobé zkušenosti a disponuje prodejní sítí prodejců po celé ČR.

Je elektroskútr skutečně bezúdržbový?

Jednou z důležitých a často citovaných výhod elektrických skůtrů proti klasickým je jejich bezúdržbovost.

„V tomto případě bych řešil celou diskusi odděleně, a sice na běžné komponenty shodné jako u skútrů se spalovacím motorem a poté , nabíjecí a řídící prvky a baterii,“ upozorňuje Fomenko.

Zatím žádný prodejce podle něj nemá delší než tříletou zkušenost s provozem elektrických jednostopých strojů, což vypovídá o mladí celého odvětví.

Co se týká baterií a elektromotoru samotného, ty podle Fomenka nebývají příliš chybové. S tím souhlasí i další prodejci. Kde ale servis je třeba, to jsou mechanické součásti.

„Častější jsou závady mechanických částí způsobené nevhodným užíváním nebo nedostatečnou péčí o skútr,“ přitakává Michal Berka, prodejce skůtrů E-Max.

Fomenko ho doplňuje: „Zejména proražených pneumatik očekáváme více než za loňský rok. A obávám se že se nám nevyhnou ani závady na zavěšení a tlumičích. Zde se pak zejména projeví jak a na jakých komunikacích se skútry u výrobce testují.“

Náklady a návratnost

Elektrický skůtr lze už dnes pořídit za cenu kolem 30 000 Kč. „To je cena srovnatelná s cenou značkového benzinového skútru. Náklady na elektro skútru jsou prokazatelně několikanásobně nižší, proto je finanční návratnost okamžitá, již po ujetí prvního kilometru!“ říká Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumoto.

I podle Petra Fomenka, prodejce značky Govecs, se mohou náklady spojené s investicí do elektroskútru vrátit. „Ale pouze při skutečně častém používání. A nebo při naopak velmi krátkých jízdách, kdy po cestě nedosáhne ani na svou vhodnou provozní teplotu a „odchází“ podstatně rychleji.“

Za obrovskou výhodu všichni prodejci elektrických skůtrů považují jejich prakticky nulovou hlučnost.

„Zkuste si někdy s přáteli vyrazit na elektrických skútrech mimo město – ten pocit z tiché jízdy a možnosti komunikace za jízdy je neuvěřitelný,“ říká Fomenko.

Provozní náklady jsou proti benzinovému skútru 14x nižší a ve srovnání s osobním automobilem dokonce 40x nižší, upozorňuje pak Drahovzal.

Navíc člověk na elektrickém skútru čerpá další výhody a přidané hodnoty spojené s nízkým povinným ručením: parkování zdarma i v centru města, úsporu času (který člověk jinak stráví v zácpách) a samozřejmě ekologický a tichý provoz.

Nové baterie, řídící jednotky

Vývoj v oblasti elektrického pohonu, jak čtenáři magazínu Hybrid.cz dobře vědí, jde rychle kupředu.

Co se týká oblasti elektroskútrů, podle Fomenka je patrný zejména vývoj v oblasti a dílčích komponent elektropohonu.

„Za dva a půl roku v oboru si troufám říct, že se výrobci konečně poučili a nakupují kvalitní komponenty jako např. regulátory „plynu“ či řídící jednotky, které i v mnohdy klimaticky těžkém prostředí na konečně bez obtíží fungují. Tyto potíže se naštěstí už neobjevují,“ říká Fomenko.

elektroskútr Elektromoto ELM P4000

Podobně je na tom české Akumoto. „Rád bych zmínil především změny v silové instalaci. Začali jsme používat upravený software nabíjení a řízení. Byl aplikován také nový systém řízení spotřeby energie a byla posílena i účinnost a progresivita ,“ vyjmenovává Drahovzal.

Novinky na trhu

Nikdo v oboru nechce zaspat, a tak se na trhu můžeme neustále setkávat s novinkami. „Aktuálně máme v nabídce dva nové modely, Akumoto 300 a Akumoto 600. Tyto modely jsou k dispozici již v typovém provedení 2011. Oba modely využívají nejmodernějších technologií a především moderních LiFePO4 akumulátorů, které vykazují špičkové výsledky a jejich životnost se pohybuje od 30.000 – 60.000 km,“ říká Drahovzal z Akumoto.

Oba zmíněné modely jsou k dispozici s velkými širokými koly, což při havarijním stavu českých silnic není k zahození. Nově také Akumoto nabízí možnost přestavby modelu na lithiovou verzi, čímž se sníží hmotnost a prodlouží dojezd. Čím dál tím větší zájem o elektrické skůtry pochází od institucí a firem, proto Akumoto nabízí také stroje na zakázku ve firemním designu a grafice. K dispozici je i dlouhodobý pronájem skůtrů.

elektroskútr Elektromoto ELM P4000

Govecs má pro rok 2011 v nabídce místo dvou skútrů již čtyři modelové řady, v kategoriích M i A1. Takže od jara může Petr Fomenko nabídnout i skútry s dojezdy nad 100 km, nebo naopak – například pro policejní provoz – skútry s provozními rychlostmi nad 95 km/h. Obdobně u modelových řad holandského výrobce QWiC jsou k dispozici lithiové verze obou nejprodávanějších typů E87 v retro – provedení, nebo nadčasové „babety“ s názvem Lite 45.

Fomenko dodává, že je k dispozici také stále se rozšiřující sortiment příslušenství a dodatkového vybavení. I v tom se výrobci elektroskútrů konečně poučili od „benzínové konkurence“. Na jaro, konkrétně pražský týden elektromobility který se koná na začátku dubna, má pak schovaný největší „hit“ a velké překvapení.

25 Comments on “Elektroskútr – za kolik, jaký a kdy koupit?”

  1. elektroskutr je draha
    elektroskutr je draha zalezitost do postkomuistickych republik se vlastne nehodi.nikdo vam neda zadnou ulevu na danich,ba naopak.po2 letech je treba vymenit baterie, obchodnici pocitaji tak nehorentni sumu,ze vam je lepsi koupit benz.. skutr,verte je tomoje osobni a pravdiva zkusenost.

  2. Zdravím,
    přestože je z

    Zdravím,

    přestože je z článku poznat, že jeho vznik mohl být motivován samotnými prodejci, z nichž přinejmenším Petr Fomenko už je neprodává, stálo by za to jej pro dobro všech po dvou letech aktualizovat.

    Pokusím se za sebe, co se od té doby změnilo:
    1, stále je na trhu velká propast mezi „levnou“ Čínou (25-50 tisíc za e-skútr výkonového ekvivalentu 50ccm) nalevo a drahou Čínou/USA napravo (90-250 tisíc Kč za skútr výkonového ekvivalentu 80-150 ccm)

    2, ze zástupců levné Číny určitě potěší, že se sem konečně i v jiné formě začaly dovážet skútry „Akumoto“ – pod názvem Hanscraft máte tu stejnou techniku, ale o cca 10-15 tisíc levnější na model

    3, na straně drahoušů tu je nový dovozce skútrů Mountaina Chena – greenroute.cz, které dřív vozil Jan Fiala (viz. zdejší recenze na černého skútra). V podobných strojích pokračuje i Guewer. Stále je to však, bohužel, čínská úroveň kvality zpracování, která používáním dále degraduje. Pak jsou zde němečtí Govecs a E-Max, kteří, bohužel, za cenu cca 120 tisíc nabídnou zpracováním pouze kvalitněji udělané čínsky nevýkonné stroje. Na trůně kvality a výkonu je stále rozporuplný Vectrix, ale je to příliš stále velký ranec peněz a budete mít problém získat autorizovaný servis.

    4, málem bych zapomněl na tunerský web e-skutr.cz, kde jsou schopni za cenu až 100 tisíc vyladit malé čínské „50ccm“ skútry na výkony á la 250 ccm. Výkon je to ohromující, takhle nějak by to mělo jezdit, ale šasi a celkové zpracování tomu nedopovídá.

    Na závěr bych zájemcům o koupi těchto velmi příjemných a opodstatnitelných vozítek doporučil při výběru dojezdu dotázat se výrobce na kapacitu baterie. Jednoduchým vynásobením napětí baterie (V) a její kapacity (Ah) získáte energii (Wh). Přičemž platí, že tato vozítka při provozu s 85 kg jedincem na nejvyšší výkon (nic jiného, než stále plný knedlík, vám při jejich výkonu nezbyde) vezmou po Praze okolo 40Wh/km. Má-li e-skútr mít dojezd např. deklarovaných 60 km, jeho baterie by měla mít alespoň 60*40=2400 Wh, neboli 2,4 kWh energie. Pokud má 1500 Wh, a prodejce vám i tak chlácholí 60km dojezd, připlaťte na model, který takto kapacitní baterii má, anebo se zeptejte na možnost rychlodobíjení.A nenechte se uchlácholit hvězdičkou s poznámkou nutnosti spořivé jízdy, to už by vás předjížděly i babičky na kolech s francouzskými holemi přes řídítka…

    Snad to pomůže. E-skútrista se zatím jen 4 měsíčními zkušenostmi.

  3. Dobrý den
    Mám el. skútr

    Dobrý den
    Mám el. skútr zn. Seeyes s motorem 1kw. Jedná se o skútr, který kromě západní Evropy byl dodáván i do USA. Pro představu je to stejná platforma, jako Akumoto A-10/70 akorát s nižším výkonem, ale zase jsem za něj zaplatil 15 tisíc Kč. Dojez tohoto skútru s přesností družicové mapy a mojí váhou 120 kg byl 36 km. Dnes mám na tom najeto 3000 Km. Se skútrem jsem po technické stránce spokojený, protože jsem jezdil v terénu, který by se dal porovnat snad jen polygonem. Přesto se tam neobjevily žádné závažnější závady, které bych nebyl schopen za pár korun odstranit. Jediná problémová vada byla v nabíječce skútru, která měla automatické vypínání. A v tom byl hlavní problém. Nabíječka se velmi často sama nevypnula, tak ji bylo třeba hlídat. Bohužel jsem to asi třikrát neuhlídal a tak došlo k silnému přehřátí baterii a to mělo velký vliv na značný pokles kapacity. Tak že jsem je vlastně úplně odepsal. Teď se na ně dá ujet ještě cca 10 km na jedno nabiti.

    1. Najetí 3000 km na sadu Pb
      Najetí 3000 km na sadu Pb baterií je úplně normální stav, protože jen málo kdo na Pb baterie najede víc km. Musíte zase za cca 8k Kč koupit nové, a můžete zase asi 2 roky jezdit. Jinak nabíječka Vám asi nevypnula proto, že baterie již nebyly v normě – nepoklesl na nich v závěru nabíjení nabíjecí proud.

      1. Těžko s jistotou říct,
        Těžko s jistotou říct, jestli jsem na ty baterie měl ujet „jen“ 3000 km. To přehřátí bylo ale značné, protože se od toho zvlnil i ten plastový obal těch baterií a kdybych to nevypnul, tak by možná došlo i k požáru, prostě ta nabíječka jela dál. Po té se začal projevovat prudký pokles kapacity baterií. A to, že to automatické vypínání nabíječky není v pořádku jsem se přesvědčil, když jsem si pořídil novou nabíječku, která to spolehlivě vypne pokaždé.

  4. Kde najdu ty zmíněné
    Kde najdu ty zmíněné skůtry Govecs kategorie A1 (tedy spíš L3e, A1 se týká příslušného řidičáku)? Nebo to má být až to překvapení na jaře? Pokud ano, nešlo by alespoň naznačit o co půjde a předpokládanou cenu?

    BTW, v článku mi chybí Guewer, který by měl letos představit také nové modely.

  5. poskladany monoblok NiMH
    poskladany monoblok NiMH /ale nie sealed/ do 12V45A /540Wh/ s 1000cyklami stoji 785eur s DPH x 4 /2,16kWh/ = 3140eur = 94 600 SKK
    🙂
    nahradne gel Pb baterie 48V40A do stoja 7000 CZK a vazia 60kg
    tomu hovorim rozdiel 🙂

    kuriozne je ze poskladany li-ion blok pre bicykle 36V45A /1,6kWh/ = 2172eur /65 524 SKK/ a vaha 15kg

    vychadzam z cien bezne dostupnych na SK/CZ strankach vyrobcov a dod baterii k 2.2011

    Tak neviem… zda sa ze podstatna cena skutrov su baterie
    a ze v pripadie Lith baterii sa nedava taka kapacita lebo je kompenzovana vahou alebo ?

    1. ako mi pripomenul jeden
      ako mi pripomenul jeden prispievatel, v cz existuje jedna znama firma ktora predava priemyselne 12V40A LiFeYPO4 /obsahuje Ytrium/ a z ktorej ako som si ja hlava dubova spomenul davnejsie nakupoval, ktore cenu Lith kalkulacie stlacia o polovicu a nieco dole, co je velmi prijemne a dava zmysel uvazovat urcite skor o Li ako o Pb v kazdej verzii skutru. ..uz len koli vahe a vydrzi. …snazim sa spomenut si na firmu, ..i4wifi.cz

      samozrejme to nic nemeni na fakte ze ostatne bezne dostupne cez vyhladavac to predavaju za ceny ake som uviedol ..co je skandalne.

    2. Jaromír Vegr – EKOLO
      Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily

      Za 7000 CZK nekoupíš nikde 40Ah 48V v gelu. Bude to maximálně technologie AGM, ale nikdy gel, i kdyby to na tom bolo napísané.
      Takovéto baterie neprodávají odborníci, ale obchodníci, kteří o tom moc nevědí, pozor na to.
      Dejte se k nám, my Vás budeme chránit a pomáhat Vám! protože to myslíme s e-mobilitou upřímně a máme i zkušenosti. Prodáme i skútry se stejným olovem, ale nebudeme tvrdit, že je to gel, ani křemík, ani vápník, bude to olovo z číny.
      http://www.elektromobily-os.cz

  6. zivotnost najmodernejsieho
    zivotnost najmodernejsieho akumulatora od 30 do 60 tis. km, to su priemerne 2 roky ak kazdy den urobim priemerne 60 km. ak chcem beznu zivotnost 6 az 12 r. musim novy akumulator kupit 2 az 5 krat. To treba premietnut do ceny za prevadzku a automaticky ju bez toho udaju nepovazovat za lacnu.
    Strelim ze nove stoja 15 000 CZK x 2 (6r.) = 30 000 CZK / 2190(6r.) = 13 CZK na den + elektrina na 60 km asi 2 CZK? = 15
    Pre 12r. 75 000 CZK

    Kolko stoja nahradne LiFePO4 a energia na 60 km som len odhadol z brucha.

      1. no ano, je jasne ze v zime
        no ano, je jasne ze v zime nic, a ze priemer zrejme padne na polovicu aj pri vyuzivani na cesty k rodicom cez pekne dni – predsa len je to scooter na volne chvile, nie na pravidelnu pracu a rozvoz jedal, dochadzku do prace a rozvoz posty pre radius 30 km 🙂

        tiez otazka je ..vydrzia aj napriek tomu baterie dlhsie ako 2 r. ? 🙂 Narazam na zivotnost ako taku a zrejme ano.. polemizujem ze urcite 5r. pri slabom zatazeni LiFePO4 drzi, ale kto to doposial mal moznost otestovat v realnom svete ? 🙂 ..a prizna sa 🙂 ?

    1. skúsim môj
      skúsim môj prepočet.
      jazdiť na skútri sa dá len v relatívne teplom počasí. u nás dajme tomu od mája do konca septembra. 5 mesiacov to je cca 150 dní vrátane víkendov. ak denne spravím priemerne 30km čo je na jazdu po meste tak akurát vychádza mi to ročne 4500km.
      takže pri životnosti baterky cca 45000km to je 10 rokov. úplne dostatočné.

  7. Levný skútr přišel
    Levný skútr přišel majiteli draho, zničil mu auto i garáž
    27. ledna 2011 16:25
    V Kralovicích na Plzeňsku hasiči likvidovali požár garáže u rodinného domu. Majiteli v ní shořelo zaparkované auto i řada dalších věcí. Vše kvůli lacinému elektrickému skútru, při jehož nabíjení vyšlehly plameny. diskutovattisktip redakcipřeposlat e-mailem
    Požár způsobený závadou při nabíjení elektrického skútru zničil celou garáž i zaparkované auto.
    Hasiči vyjeli k požáru krátce po 11. hodině a když dorazili na místo, už byla celá garáž v plamenech.
    „Zhruba hodinu dostávali plameny pod kontrolu. Oheň se naštěstí nestačil rozšířit do blízkého okolí,“ uvedla mluvčí hasičů Blanka Nechvátalová.

    Požár zničil celou garáž.
    Při požáru nebyl nikdo zraněn. Škoda dosáhla 700 tisíc korun. Plameny zničily vše, co se v době požáru nacházelo v garáži. Osobní auto Ford, motocykl a řadu další věcí včetně elektrického skútru.

    Právě ten byl podle Nechvátalové příčinou požáru. „Při jeho nabíjení došlo k technické závadě,“ uvedla mluvčí.

    Elektrické skútry se v posledních letech objevují na silnicích stále častěji. Oblíbili si je šetřiví motoristé. Ceny elektroskútrů jsou totiž oproti těm klasickým nižší, navíc jejich výrobci slibují kupujícím i podstatně nižší provozní náklady.

    1. Je to sice varováním,ale v
      Je to sice varováním,ale v podstatě to nic neříká.Technických závad v běžném životě je nespočet.U spalovacích motorů,může nastat vypadnutí hadičky paliva,zkrat na elektroinstalaci.Takže tento příklad není o nepořizování si elektrospotřebičů,ale spíše o dodržování protipožárních opatření.

    2. Když pominu fakt, že
      Když pominu fakt, že zkopírovaný článek obsahuje řadu faktických nesmyslů (třeba už jen to, že elektrické skůtry opravdu nejsou levné a pro spořivé, ale zatím spíš naopak), moc by mne zajímalo jaká byla konkrétně příčina, jestli na tom majitel nedělal nějaké brutální zásahy apod..

      Dovedu si představit, že zkratované nebo intenzivně přebíjené olověné akumulátory mohou díky uvolněnému vodíku a kyslíku způsobit solidní průšvih (ale to může i v jakémkoliv jiném vozidle), ale při normálním zacházení by k tomu dojít nemělo. To už jako pravděpodobnější vidím to, že vybuchne akumulátor v mobilu nebo notebooku o vyhořelých autech v důsledku vadné elektroinstalace nemluvě. To jsou věci, co se stávají vcelku běžně.

      U lifepo4 by snad nemělo k ničemu takovému dojít nikdy.

Napsat komentář