Největší problém automobilek: generaci Y auta nezajímají

Automobilky pomalu začínají chápat, že jejich (pra)staré produkty už dnes neletí. Vyvíjejí proto nové – , a . Jenže problém je možná hlubší. Řada lidí, kterým je dnes kolem dvaceti, totiž vůbec nechce a nepřemýšlí o něm.   

Zajímavý článek na MSNBC se tímto problémem zaobírá do hloubky. Poukazuje např. na prostá čísla. V roce 1985 se procento aut prodaných 21-34letým dostalo na číslo 38. Dnes je to ale 27%. Naopak roste procento lidí nad 55 let, kteří si kupují nová .

Mladé lidi auta nezajímají

To se dá samozřejmě jednoduše vysvětlit ekonomickým vývojem. I tak jde ale o zajímavou statistiku. A je tu i další věc. V roce 2008 mělo řidičský průkaz ve celkem 82% lidí ve věku 20 až 24 let. V roce 1994 to bylo 87%.

Ještě markantnější je to u 16letých. Pouze 31% z nich mělo řidičák v roce 2008, přitom v roce 1994 to bylo 42%. Článek připouští, že jedním z důvodu je ekonomika: tedy aktuální problémy USA v čele s vysokou nezaměstnaností.

Ale jsou tady i další, dlouhodobé a pro automobilky mnohem nebezpečnější důvody. Symbol amerického snu a svobody, vlastní automobil, totiž postupně upadá.

Spousta mladých lidí už prostě nevnímá vlastní automobil jako něco „cool“, jako produkt, který bezpodmínečně musí vlastnit aby se vůbec mohli ukázat na veřejnosti, mít přátele a žít sociálním životem.

Internet, média, gadgety

Zatímco generace 60., 70. i 80. let každá toužila prvně a především po automobilu, u lidí let 90. a prvního desetiletí 21. století už tomu tak není. Mladá generace mnohem víc přemýšlí o „gadgetech“, internetu, médiích.

Důvod je nasnadě – obrovský rozmach internetu způsobil, že lidé si mohou z pohodlí domovat povídat s přáteli, „chodit“ do školy, půjčovat si , nakupovat a provádět spoustu dalších aktivit pro jejichž efektivní realizaci bylo dříve auto zcela nezbytné.

Podle některých odborníků navíc současná „generace Y“ mnohem víc přemýšlí o dopadech na a dokonce i geopolitickou pozici své země, tedy především závislost na .

Bez auta jedině ve velkoměstě

Článek ukazuje konkrétní příklad 25leté filozofky Natalie McVeigh žijící v Denveru. V americkém velkoměstě je mezi svými přáteli stále považována za „divnou“, protože nevlastní automobil. Jí to ale nevadí.

Je ráda, že neutratí peníze za nákup auta ani jeho provoz, tedy za . Navíc se občas ráda projde a při dojíždění má čas si číst, poslouchat hudbu nebo dělat cokoliv jiného.

Jediný okamžik, kdy si snad posteskne, je když chce navštívit svou sestru žijící v horském městečku vzdáleném asi 130 km. I tento problém lze ale dnes řešit, např. v .

Výrobci se snaží

Automobilky podle analytiků na nové trendy reagují. Sice pomalu, ale přece. Svá auta například vybavují čím dál tím sofistikovanější elektronikou, která dokáže na hlasový povel vybírat hudbu nebo psát SMS.

Zároveň se snižuje pořizovací cena automobilů a . Na americkém trhu se proto objevují stále menší a především značek , a . Naproti tomu , a jsou v tomto ohledu stále poněkud pozadu.

Analytici ovšem v článku vidí budoucnost poměrně dobře. Říkají, že s postupem času i současná generace dojde k bodu, kdy se stane pořízení auta nezbytností. Např. v okamžiku založení rodiny.

Navíc, nemít auto si dnes mohou v USA dovolit pouze lidé žijící ve velkým metropolitních oblastech, kde je relativně kvalitně zajištěno pokrytí veřejnou dopravou. V ostatních částech Spojených států, kde 100 km není žádná vzdálenost, se bez auta prostě neobejdou.

Napsat komentář