Elektrické Audi A2 ujelo 605 km na jedno nabití, díky revolučním bateriím

Berlínská společnost DBM Energy se od roku 2009 zabývá vývojem staronového typu . Jde o lithium metal polymerové baterie. Že můžou fungovat předvedla, když aktuálně s elektrickou přestavbou ujela 605 km z do . Na jedno nabití průměrnou rychlostí 90 km/h.   

Je to právě obrovský pokrok ve vývoji baterií, který je na aktuální události tím největším přinosem. Tren obrovského boomu přenosné elektroniky (a také pomalý nástup elektrických aut) je umožněn pouze jedním faktorem, a to vývojem v oblasti . Ty se nyní postupně mění na , které mají řadu výhod. A jedním typem těchto polymerových baterií jsou lithium-metal-polymerové (LMP).

Proč je lithium tak zvláštní?
Lithium je nejlehčí kov ze všech. Je značně reaktivní a vede dobře elektrický proud. Navíc jsou jeho zásoby v zemské kůře značné (asi 0,006%).

Jejich výzkum je zhruba stejně starý, možná o něco starší než v případě (polovina 90. let). V minulosti se však potýkaly s několika problémy: především v oblasti spolehlivosti, bezpečnosti a životnosti. LMP baterie například mohou fungovat teprve při teplotách kolem 60 °C. Optimální provozní teplota je dokonce mezi 80 °C a 90 °C. DBM Energy vedená podnikatelem Mirko Hannemannem je jednou z firem, které se podařilo všechny tyto problémy vyřešit.

Svou technologii nazývá firma „KOLIBRI AlphaPolymer“. Získala za ni dokonce letos v lednu od německého politika Andrease Scheuera ocenění za inovaci roku 2010. Na trhu už jsou ale LMP baterie této německé výroby od roku 2009. Zprvu se využívaly například pro vysokozdvižné vozíky a také v oblasti energetiky. Proti dnes běžným lithiovým bateriím mají LMP baterie od DMB Energy řadu výhod: jsou lehčí, mají vyšší kapacitu a mnohem rychleji se dobíjejí.

Baterie - Lekker Mobil - přestavba Audi A2

Přestavené Audi A2 využívalo baterii o energii 115 kWh, kterou bylo údajně možné plně nabít během pouhých šesti minut! (UPDATE 31.10.2010 – to je však značně nereálná hodnota, jak nás v diskusi pod článkem laskavě upozornili čtenáři) Navíc tyto neobsahují žádné nebezpečné nebo toxické látky a naopak využívají zhruba 10x méně lithia než běžné lithium-iontové baterie. To je činí výrazně levnějšími. Navíc jsou baterie KOLIBRI schopné fungovat v teplotách od -40 °C do 100 °C a nejsou citlivé na náraz, vibrace či tlak. Všechny materiály ze kterých se baterie skládá jsou kompletně .

Baterie - Lekker Mobil - přestavba Audi A2

Detailní informace o přestavbě Audi A2, především kolik baterie vážily, bohužel nejsou známé. I tak jde ale o obrovský úspěch malé německé firmy, která uspěla i v konkurenci takových průmyslových – a vládou dotovaných – kolosů jako je , nebo . Plány a dalších evropských zemí na to, že během jednoho desetiletí by se na jejich silnicích mohly prohánět miliony najednou znějí o trochu méně nadneseně.

Vývojem LMP baterií se zabývají i další subjekty. Je to například firma batScap, která vyvíjí revoluční baterie pro skupinu .

CleanMPG, Berlinonline

21 Comments on “Elektrické Audi A2 ujelo 605 km na jedno nabití, díky revolučním bateriím”

  1. Bude nedostatek lithia.
    Bude nedostatek lithia. Většina států omezila v minulých letech těžbu (neekologická špinavá záležitost, otrocká pracovní síla v Číně), takže v současnosti má Čína prakticky monopol na vývoz lithia a jiných vzácných prvků (neodym na magnety) a ten začíná omezovat. Po nástupu masové výroby baterií bude nedostatek lithia a ceny baterií proto budou klesat pomaleji. Bude trvat několik let, než se situace napraví znovuotevřením lithiových a dalších dolů v jiných zemích.

  2. Není to nic
    Není to nic překvapujícího. Do nynějška se baterie neřešily a pouze díky mobilům se dostaly na vyšší úroveň,kde ale současné parametry již zcela vyhoví a není potřeba je vylepšovat. Akumulátory pro elektromobily se vyvíjejí pouze několik let a kdyby se jim věnovalo tolik času a prostředků, co se věnovalo např. pouze na katalyzátory pro čmoudy, tak bychom dávno byli tam, kde jsme teprve nyní.
    Dejte se k nám. občanské sdružení – elektromobily

    1. pravdepodobne pouze z
      pravdepodobne pouze z verejne dobijeci stanice 400V a 50A (v planu jsou stavet 60A+ verejky, asi maj nahradit klasicky pumpy 😉 bo jak? )Kazdopadne jejich baterka ma stale vic tajnosti nez realii ale co pisou na BatScap(mimo jine vyrabi super kondiky) tak ty od Kolibri by museli byt mnohem dale v technologii protoze teda jako jinak nic moc…a rozmery nepisou nikde jen u tech batscapu ma 30kWh vahu 300kg (takze pokud nemcum ta baterie nezabirala celej zadni prostor(jako ze nejspis ano) tak pokud nahodou ne pak maji fakt Top baterii jakou nikdo dalsi aktualne nevyrabi a pokud je navic mala nemaji konkurenci)

      1. Zásuvka 3x400V při 50A je
        Zásuvka 3x400V při 50A je vcelku reálná hodnota a taková je realizovatelná v každé větší dílně, ale max. zatížení je zde cca 25kW. V takovém případě by nabíjení mělo trvat spíš 6 hodin než minut. Při požadavku nabití za 6 minut a tedy požadavku výkonu nabíjecího zdroje na více než 1MW při napětí baterií na úrovni bezpečného mn napětí by přívodní kabel s připojovací vidlicí byl tak silný, že by ho pravděpodobně nikdo jen tak neunesl. Nesnažim se to přesně počítat, jen uvažuju, že 6min je nereálná hodnota už kvůli součástkám zdroje, jejich ceně, zatížení sítě…

  3. vzpomenme kolik stály
    vzpomenme kolik stály zpočátku lipo baterie pro modeláře na jejich kapacity,životnost,rychlost nabíjení a proudové odběry a během pár let je životnost z pár set na téměř tisícovce cyklů/a podotýkám že,životnost je pokles na 80% původní kapacity nikoli nepoužitelnost akumulátoru/nabíjení z původních 2hod na dnešních reálných 15min.a proudové odběry z 10x kapacity na stálém 30x a krátkodobě 50xkapacity z malých akumulátorů tak najednou mohou téct proudy v řádu až stovek ampér.už nejde ani tak jak mohu rychle nabíjet ale čím nabíjet drahé zdroje nabíječky výkonná elektronika atd.
    Jinak řečeno osobně jsem velký optimista.

      1. Háček bude v tom, že
        Háček bude v tom, že těmi akumulátory mají nejspíš vyplněný celý prostor za předními sedadly až po střechu :-D. To pak není žádný kumšt ujet 600km na nabití. Pro srovnání, konstrukčně 15 let starý VW Golf 3 CityStormer přestavěný na lifeypo4 akumulátory ujede na nabití 250km a ty akumulátory tam zabírají pouze část motorového prostoru a spodek kufru určený pro rezervu.

        Možná jsem pesimista, ale domnívám se, že ty „revoluční“ akumulátory budou akorát variace na lifepo4, čemuž napovídá i stejná chemie na bázi lithia a železa, která ty parametry určuje.

        1. Ano, je otázka kolik
          Ano, je otázka kolik prostoru ty akumulátory zabírají. Nicméně auto vypadá na fotkách pěkně vyvážené, takže zas taková tíha na zádi nebude. Přitom třeba taková upravená Toyota Prius nadupaná baterkami a přestavěná od EVC Group na plug-in hybrid se bez upravených tlumičů pořádně prohýbá.

Napsat komentář