Berlínská společnost DBM Energy se od roku 2009 zabývá vývojem staronového typu baterií. Jde o lithium metal polymerové baterie. Že můžou fungovat předvedla, když aktuálně s elektrickou přestavbou Audi A2 ujela 605 km z Mnichova do Berlína. Na jedno nabití průměrnou rychlostí 90 km/h.
Je to právě obrovský pokrok ve vývoji baterií, který je na aktuální události tím největším přinosem. Tren obrovského boomu přenosné elektroniky (a také pomalý nástup elektrických aut) je umožněn pouze jedním faktorem, a to vývojem v oblasti lithium-iontových baterií. Ty se nyní postupně mění na lithium-polymerové, které mají řadu výhod. A jedním typem těchto polymerových baterií jsou lithium-metal-polymerové (LMP).
Proč je lithium tak zvláštní?
Lithium je nejlehčí kov ze všech. Je značně reaktivní a vede dobře elektrický proud. Navíc jsou jeho zásoby v zemské kůře značné (asi 0,006%).
Jejich výzkum je zhruba stejně starý, možná o něco starší než v případě li-ion baterií (polovina 90. let). V minulosti se však potýkaly s několika problémy: především v oblasti spolehlivosti, bezpečnosti a životnosti. LMP baterie například mohou fungovat teprve při teplotách kolem 60 °C. Optimální provozní teplota je dokonce mezi 80 °C a 90 °C. DBM Energy vedená podnikatelem Mirko Hannemannem je jednou z firem, které se podařilo všechny tyto problémy vyřešit.
Nanopóry v křemíku = lithium-iontové baterie s 10x vyšší kapacitou
Baterie z Chevroletu Volt půjde využít v inteligentních sítích
Svou technologii nazývá firma „KOLIBRI AlphaPolymer“. Získala za ni dokonce letos v lednu od německého politika Andrease Scheuera ocenění za inovaci roku 2010. Na trhu už jsou ale LMP baterie této německé výroby od roku 2009. Zprvu se využívaly například pro vysokozdvižné vozíky a také v oblasti energetiky. Proti dnes běžným lithiovým bateriím mají LMP baterie od DMB Energy řadu výhod: jsou lehčí, mají vyšší kapacitu a mnohem rychleji se dobíjejí.
Přestavené Audi A2 využívalo baterii o energii 115 kWh, kterou bylo údajně možné plně nabít během pouhých šesti minut! (UPDATE 31.10.2010 – to je však značně nereálná hodnota, jak nás v diskusi pod článkem laskavě upozornili čtenáři) Navíc tyto baterie neobsahují žádné nebezpečné nebo toxické látky a naopak využívají zhruba 10x méně lithia než běžné lithium-iontové baterie. To je činí výrazně levnějšími. Navíc jsou baterie KOLIBRI schopné fungovat v teplotách od -40 °C do 100 °C a nejsou citlivé na náraz, vibrace či tlak. Všechny materiály ze kterých se baterie skládá jsou kompletně recyklovatelné.
Detailní informace o přestavbě Audi A2, především kolik baterie vážily, bohužel nejsou známé. I tak jde ale o obrovský úspěch malé německé firmy, která uspěla i v konkurenci takových průmyslových – a vládou dotovaných – kolosů jako je Siemens, Continental nebo Volkswagen. Plány Německa a dalších evropských zemí na to, že během jednoho desetiletí by se na jejich silnicích mohly prohánět miliony elektromobilů najednou znějí o trochu méně nadneseně.
Vývojem LMP baterií se zabývají i další subjekty. Je to například firma batScap, která vyvíjí revoluční baterie pro skupinu Bolloré.
Píši z budoucnosti. Píše se rok 2019 a tyhle baterie
Píši z budoucnosti. Píše se rok 2019 a tyhle baterie stále nikde….
Tak mi už povedzte aké
Tak mi už povedzte aké istenie a aký kábel potrebujem na nabijačku pre elektromobil, či mi to udrži 3 fázový 16A istič
Bude nedostatek lithia.
Bude nedostatek lithia. Většina států omezila v minulých letech těžbu (neekologická špinavá záležitost, otrocká pracovní síla v Číně), takže v současnosti má Čína prakticky monopol na vývoz lithia a jiných vzácných prvků (neodym na magnety) a ten začíná omezovat. Po nástupu masové výroby baterií bude nedostatek lithia a ceny baterií proto budou klesat pomaleji. Bude trvat několik let, než se situace napraví znovuotevřením lithiových a dalších dolů v jiných zemích.
Zas tak katastrofický
Zas tak katastrofický scénář to asi nebude, ale máte pravdu, že těžba lithia možná na chvíli zpomalí a surovina zdraží. Více v článku Čína omezuje vývoz vzácných kovů, nahradí ji Grónsko a další státy?.
Za značkou Audi stojí
Za značkou Audi stojí koncern Volkswagen, který ji provozuje jako výkladní skříň svých hi-tech řešení, takže o malé firmě nemůže být řeč.
Takový přehmat dává celé zprávě bohužel silný nádech bulváru.
Volkswagen nemá oficiálně
Volkswagen nemá oficiálně s projektem nových baterií nic společného. DBM Enegy si prostě pro přestavbu vybrala model A2, nic víc v tom není.
Není to nic
Není to nic překvapujícího. Do nynějška se baterie neřešily a pouze díky mobilům se dostaly na vyšší úroveň,kde ale současné parametry již zcela vyhoví a není potřeba je vylepšovat. Akumulátory pro elektromobily se vyvíjejí pouze několik let a kdyby se jim věnovalo tolik času a prostředků, co se věnovalo např. pouze na katalyzátory pro čmoudy, tak bychom dávno byli tam, kde jsme teprve nyní.
Dejte se k nám. občanské sdružení – elektromobily
115kWh baterie by sa dali za
115kWh baterie by sa dali za 6 minut dobit vykonom 1150kW. To asi nebude z nejakej domacej zasuvky, ze?
pravdepodobne pouze z
pravdepodobne pouze z verejne dobijeci stanice 400V a 50A (v planu jsou stavet 60A+ verejky, asi maj nahradit klasicky pumpy 😉 bo jak? )Kazdopadne jejich baterka ma stale vic tajnosti nez realii ale co pisou na BatScap(mimo jine vyrabi super kondiky) tak ty od Kolibri by museli byt mnohem dale v technologii protoze teda jako jinak nic moc…a rozmery nepisou nikde jen u tech batscapu ma 30kWh vahu 300kg (takze pokud nemcum ta baterie nezabirala celej zadni prostor(jako ze nejspis ano) tak pokud nahodou ne pak maji fakt Top baterii jakou nikdo dalsi aktualne nevyrabi a pokud je navic mala nemaji konkurenci)
Zásuvka 3x400V při 50A je
Zásuvka 3x400V při 50A je vcelku reálná hodnota a taková je realizovatelná v každé větší dílně, ale max. zatížení je zde cca 25kW. V takovém případě by nabíjení mělo trvat spíš 6 hodin než minut. Při požadavku nabití za 6 minut a tedy požadavku výkonu nabíjecího zdroje na více než 1MW při napětí baterií na úrovni bezpečného mn napětí by přívodní kabel s připojovací vidlicí byl tak silný, že by ho pravděpodobně nikdo jen tak neunesl. Nesnažim se to přesně počítat, jen uvažuju, že 6min je nereálná hodnota už kvůli součástkám zdroje, jejich ceně, zatížení sítě…
Vložil jsem toto
Vložil jsem toto upozornění také do článku, díky za něj!
Podla prepoctu by Jalosveske
Podla prepoctu by Jalosveske Bohunice boli schopne za 6 minut dobit len asi 800 takychto aut.
Sup s tim na trh… at uz
Sup s tim na trh… at uz jezdit polovina populace ekologicky….jen tak dale….
apropo cena pokud se něco
apropo cena pokud se něco vyrábí hromadně i velmi náročné technologie pak stojí zlomek toho co v počátku spíš je to otázka surovin a ty by v tomto případě nemněly být problém jako třeba u katalizátorů i když i v tomto se blýská na lepší časy
vzpomenme kolik stály
vzpomenme kolik stály zpočátku lipo baterie pro modeláře na jejich kapacity,životnost,rychlost nabíjení a proudové odběry a během pár let je životnost z pár set na téměř tisícovce cyklů/a podotýkám že,životnost je pokles na 80% původní kapacity nikoli nepoužitelnost akumulátoru/nabíjení z původních 2hod na dnešních reálných 15min.a proudové odběry z 10x kapacity na stálém 30x a krátkodobě 50xkapacity z malých akumulátorů tak najednou mohou téct proudy v řádu až stovek ampér.už nejde ani tak jak mohu rychle nabíjet ale čím nabíjet drahé zdroje nabíječky výkonná elektronika atd.
Jinak řečeno osobně jsem velký optimista.
fakt to zni jako zazrak,
fakt to zni jako zazrak, jeste je tu teda jedna nezodpovezena otazka a tou je „cena“, ale jinak super, konecne vyrazne dobra zprava 🙂
no konecne! skvely uspech!
no konecne! skvely uspech! 🙂
Zni to az neuveritelne
Zni to az neuveritelne dobre. Takze v tom urcite bude nejaky hacek.
Tady v clanku jsou jen sama pozitiva a socialni jistoty, ale proc tedy uz na to elektroauta davno nejezdi, kdyz uz jsou tu na trhu od r. 2009?
—
H.
jj, je to podezrely to
jj, je to podezrely to kazdopadne 🙂 Ale tak mozna prave tohle Audi je ten zacatek, precejenom to chvili trva… Aspon doufam ze tottak je…
Háček bude v tom, že
Háček bude v tom, že těmi akumulátory mají nejspíš vyplněný celý prostor za předními sedadly až po střechu :-D. To pak není žádný kumšt ujet 600km na nabití. Pro srovnání, konstrukčně 15 let starý VW Golf 3 CityStormer přestavěný na lifeypo4 akumulátory ujede na nabití 250km a ty akumulátory tam zabírají pouze část motorového prostoru a spodek kufru určený pro rezervu.
Možná jsem pesimista, ale domnívám se, že ty „revoluční“ akumulátory budou akorát variace na lifepo4, čemuž napovídá i stejná chemie na bázi lithia a železa, která ty parametry určuje.
Ano, je otázka kolik
Ano, je otázka kolik prostoru ty akumulátory zabírají. Nicméně auto vypadá na fotkách pěkně vyvážené, takže zas taková tíha na zádi nebude. Přitom třeba taková upravená Toyota Prius nadupaná baterkami a přestavěná od EVC Group na plug-in hybrid se bez upravených tlumičů pořádně prohýbá.