V Pekingu budou auta na příděl

I přes obrovské čtyřproudové autostrády se , hlavní město , potýká s dlouhými zácpami a . Vláda devatenáctimilionové metropole proto rozhodla omezit registrace nových osobních automobilů. V roce 2011 si tak místní obyvatelé budou moct zaregistrovat pouze 240 000 automobilů, tedy třetinu co minulý rok.   

Od nového roku jsou nové poznávací značky v Pekingu rozdělovány s pomocí loterie. Zájemci o osobní auta obdrží celkem 88% značek, každý měsíc v průměru 17 600. Dvě procenta připadnou na podnikatele a zbývajících deset jest určeno pro firmy, vládní instituce a další.

K 19. prosinci 2010 mělo hlavní město Číny clkem 4,76 milionu registrovaných vozidel. To je o 700 000 víc než na začátku roku 2010 a o plné dva miliony víc než v roce 2005 (!).

Podle výzkumu společnosti IBM se Peking může co do nepropustnosti dopravy srovnávat jen s Mexico City. Časté zácpy navíc zpomalují další rozvoj města – je totiž čím dál tím obtížnější po městě dopravovat pasažéry i zboží.

Každý obyvatel Pekingu bude navíc nově omezen tím, že na své jméno bude moct mít zapsáno pouze jedno . Místní vláda také upraví ceny parkovného směrm vzhůru tak, aby ulevila nejpostiženějším oblastem.

Postupem času chce Peking zavést také poplatky za vjezd. Cílem je dosáhnout toho, aby lidé začali více využívat městskou hromadnou dopravu. Odborníci z čínských univerzit upozorňují, že pokud by byla doprava v Pekingu ponechána vlastnímu vývoji, mohl by celý systém zkolabovat.

Peking si proto dal za cíl významně zlepšit veřejnou dopravu ve městě a dosáhnout jejího 50% podílu na všech cestách do roku 2015.

ebeijing.gov.cn

Napsat komentář