Ve Švýcarsku byl po mnoha letech proražen aktuálně nejdelší tunel světa. Jde o Gotthardský železniční tunel dlouhý 57 km. Celý podzemní komplex měří 151,84 km. Bude sloužit přepravě pasažéřů i nákladu přes železnici.
Nový Gotthardský tunel je součástí rozsáhlého dopravního systému AlpTransit, který má zajistit snazší cestování ze severu na jih přes Alpy. Byl schválen 64% obyvatel Švýcarska v referendu v roce 1992. Ražba tunelu začala v roce 1996, skončila 15. října 2010. První vlaky ale tunelem projedou až za dalších sedm let.
Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?
Měly by výrazně ulehčit stávajícím přetíženým tratím a silnicím, které se prohýbají pod tíhou tisíců kamionů a nákladních aut převážejících zboží z jihu na sever Evropy a naopak (zejména z jihu Německa na sever Itálie). Navíc zkrátí cestu pasažérům z Zurichu do Milána na 2 hodiny 50 minut.
Gotthard není jen nejdelším, ale také nejhlouběji položeným tunelem. Tyčí se nad ním v některých místech až 2500 metrů horniny. Sestává vlastně ze dvou paralelních jednokolejných tubusů širokých 10 metrů, které jsou každých 325 metrů propojené 40m galerií. To proto, aby v případě nehody mohl každý z tunelů sloužit jako úniková cesta. Celkové náklady na vybudování tunelu dosáhly 9,83 mld. CHF.
Očekává se, že denně projede tunelem 200 až 250 vlaků, a to rychlostí až 250 km/h. Přirozenou alpskou bariérou budou nově moct projíždět vlaky o hmotnosti 4000 tun. Dosud nejdelším tunelem byl tunel Seikan v Japonsku spojující železnicí ostrovy Honšů a Hokkaidó.