Solarex – český elektromobil s unikátním elektromotorem

Jedním ze dvou vítězů soutěže se stal týmu Borise Guiče a Luboše Chvátala. Byl vytvořen na podvozku sériově vyráběného vozu s použitím běžných součástí používaných a vyráběných v . Přesto si vysloužil pozornost, zejména díky svému unikátnímu .   

elektromobil Solarex elektromobil Solarex elektromobil Solarex

Umístění elektrického auta tvůrce podle jejich vlastních slov překvapilo. „Od počátku jsme nevěřili, že bychom mohli pro nás tak skvělého výsledku dosáhnout. Možná vzhledem k tomu že nejsme spojeni z žádným veřejně známým institutem a i díky předsudku že nejsme dost dobří,“ svěřil se Boris Guič, jeden z konstruktérů. Celkem pracoval spolu s kolegou na elektromobilu asi šest měsíců. Větší část zabrala přestavba karoserie.

Moderní elektrický pohon? BLDC

To hlavní se ale v případě Solarexu nachází uvnitř. Jde o pohon tvořený elektromotorem a jeho regulací. Motor je synchronní bezkartáčkový el. motor s elektronickou komutací, neodymovými magnety a rotačním pláštěm (BLDC). Na konstrukci tohoto typu motoru pracují firmy Carco a FreeAir již od roku 2000. Hlavním impulzem byl pro ně rozvoj akumulátorů na technologii líthia.

„Začínali jsme na motorech malých výkonů pro použití do leteckých modelů. Od výkonů řádově 50 W do 7 kW. Zde již končí možnost modelářské aplikace a vyšší výkony přinášejí mnohem větší problémy s regulací,“ vysvětluje Guič. Řešení našli ve spojení s jinou českou firmou, MGM Compro ze Zlína, která se regulací průmyslových aplikací zabývá a která byla schopna a ochotna regulátory vyšších výkonů pro naše motory vyvinout a vyrobit. Výhody tohoto druhu pohonu jsou vysoká elektrická účinnost při malých rozměrech a hmotě jak motoru tak regulátoru. Dojezd Solarexu je dle použitých baterií (90 kg u prezentované verze) asi 100 km při průměrné rychlosti 50 km/hod.

Velké automobilky výhody nevidí

Právě výjimečný elektromotor byl hlavní devizou vozu Solarex. Proč se už dávno nepoužívá také u vyráběných velkými automobilkami? „V automobilovém průmyslu není podle našeho názoru takový tlak na účinnost a snížení hmotnosti. Mnohem větší důraz je kladen na spolehlivost a tu zaručují asynchronní střídavé elektrické motory. Ty se ve spojení s frekvenčnímy měniči používají delší dobu a jsou s nimi dlouhodobé zkušenosti,“ říká Guič.

Ve světě už ale podle něj jsou konstrukční týmy, které BLDC motory používají a zkoušejí. „Dle našeho mínění stavba elektromobilu s použitím kartáčkového motoru je technologií minulého století,“ nebere si servítky Guič. O samotný elektromobil Solarex podle něj zatím nikdo zájem neprojevil – a ani se to nedalo čekat. O pohonnou jednotku a regulátory ale ano, včetně některých týmů účastnících se soutěže ElectricMotion.cz.

Elektromobil? Vedlejší projekt

Elektromobil je společný projekt firem Carco a FreeAir, konkrétně Borise Guiče a Luboše Chvátala. Autoservis Carco Borise Guiče provádí opravy vozidel všech značek od roku 1990. FreeAir Luboše Chvátala vyrábí letecké modely a elektrické motory. Od roku 2002 sídlí v objektu Autoservisu Carco. Oba jsou modeláři, techničtí nadšenci a zároveň se označují za průkopníky elektropohonu v oblasti leteckých modelů. Spolupracují jak při konstrukci modelů, tak BLDC motorů a jejich aplikací. Elektromotory nejsou tedy primárně určeny pro auta, nýbrž pro elektrické paraglidingové navijáky, ultralehké letouny a další aplikace.

„Díky účastni v soutěži jsme se ale mohli posunout a nyní máme rozpracované motory s výkonem až 80 kW,“ říká Guič. Zároveň bude chtít získané zkušenosti dál zúročit. Už nyní má rozpracované další přestavby vozů na elektropohon. „Ověřili jsme si, pokud o to bude zájem, že jsme schopni eletrifikovat jakékoli auto malé až střední třídy,“ dodává. A co udělají s půlmilionovou výhrou? „Protože celý vývoj hradíme z osobních zdrojů, finanční prémie vyrovná část nákladů investovaných do vývoje a výroby našeho prototypu. Určitě ji ale nakonec vložíme do dalšího vývoje elektropohonu.“

Napsat komentář