Škoda Auto je jednou z mála automobilek, které na českém trhu nabízejí tovární vozy na LPG. Auta na plyn sledujeme už dlouhou dobu. Test vozu Škoda Octavia LPG 1.6 MPI je však prvním výletem do říše kapalného ropného plynu (klasický propan-butan) namísto pomalu, ale jistě se rozvíjejícího CNG.
Auta na plyn v podobě LPG mají v České republice už poměrně dlouhou tradici. Až doposud se ale jednalo především o přestavby. Ty jsou poměrně levné a těm kdo ročně najezdí desítky tisíc kilometrů se bezesporu vyplatí. Dávno už také neplatí, že LPG automaticky znamená výrazné snížení výkonu nebo snad bezpečnosti provozu.
Na plyn přímo z továrny
Z LPG se stala zajímavá alternativa, na kterou konečně začínají slyšet také velké automobilky. Kromě Škoda Auto je to také (překvapivě) Subaru a Fiat. My jsme se rozhodli otestovat vůz Škoda Octavia Combi LPG 1.6 MPI, který už z továrny vyjíždí připraven na provoz jak na benzin, tak propan-butan.
O pohon automobilu se stará osvědčený motor 1.6 MPI. Jde o osmiventilový čtyřválec s vícebodovým vstřikováním do sání (od toho zkratka MPi – „multi-point fuel injection“). Tyto motory mají výhodu ve malém snížení spotřeby, jednoduchosti, a tedy i dlouhé životnosti. Max. výkon motoru je 75 kW na benzin a 72 kW na LPG, o jeho distribuci se stará pětistupňová manuální převodovka. Motor splňuje emisní normu Euro 4.
Do toroidní nádrže umístěné vzadu v kufru na místě rezervy natankujete až 44 litrů plynu. V kufru díky tomu zůstává úctyhodných 580 litrů místa. Dalších 55 litrů paliva se vejde do benzinové nádrže. Slušný objem pohonných hmot dělá z vozu Škoda Octavia LPG 1.6 MPI vůz s dojezdem přes 1000 km. Klidně i víc, ale to už budete muset s nohou na plynu zacházet skutečně opatrně.
Základní technické specifikace | |
Název: | Škoda Octavia Combi LPG 1.6 MPI |
Typ: | benzin/LPG |
Výrobce: | Škoda Auto |
Max. rychlost: | 188 km/h |
Hmotnost (kg, provozní): | 1360 |
Objem palivové nádrže (l, benzin/plyn): | 55/44 |
Výkon: | 75 kW |
Motor: | 1.6 l MPI |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 12,9 s |
Spotřeba (l/100 km): | od 7,5 do 11 |
Emise (g/km): | 169 (benzin)/149 (LPG) |
Karoserie: | combi, pětidveřový |
Zavazadlový prostor (l): | 580 |
Cena: | od 459 900 Kč |
Benzinu se nevyhnete
Auto vždy startuje na benzin. Teprve jakmile se motor dostatečně zahřeje a dostane do otáček, může se přepnout na pohon na plyn. To se může stát automaticky, pokud je přepínač zapnutý, anebo jej stisknete – nachází se hned pod řadící pákou. Zároveň přehledně indikuje stav plynové nádrže pěti LED diodami.
Spotřeba při jízdě čistě na benzin právě dvakrát neoslní, ve měste se pohybuje mezi 9-10 l/100 km. Při jízdě mimo město a na dálnici klesá k 7,5-8,5 l/100 km. Ale auto na plyn si nekupujete proto, abyste většinu času strávili spalováním benzinu. Jízda na LPG ukazovala spotřebu obvykle zhruba o jednotku vyšší. Tedy 10-11 l/100 km při popojíždění, 8-9 l/100 km při svižnější nepřerušované jízdě.
Celkový dojezd čistě na plyn nám vyšel mezi 465-475 km. Nutno však dodat, že zmíněné údaje o spotřebě a dojezdu nejsou dány snahou o maximální snížení spotřeby. Auto jsme v tomto ohledu nešetřili, takže prostor pro snižování spořeby tu určitě ještě je. Při ceně kolem 14,60 Kč za litr LPG je pak cena za kilometr při průměrné spotřebě 9 l plynu na 100 km kolem 1,30 Kč.
Ekonomika provozu
Přímo se nabízí srovnání s dieselovými verzemi Octavia Combi. Cena Škoda Octavia LPG 1.6 MPI začíná na 519.900,-Kč (provedení Ambiente). Dieselová verze Ambiente 1.6 TDI začíná na 534 900 Kč. Zde je udávána papírová průměrná spotřeba 4,5 l/100 km. V reálu to tedy bude znamenat řekněme 5,5 l/100 km. Při ceně 30,70 Kč za litr nafty to znamená náklady na kilometr 1,70 Kč.
To je o 0,40 Kč, zhruba 30%, více než kolik vás bude kilometr stát u plynové verze. Přitom je diesel dražší na pořízení. V případě porovnání s čistě benzinovou verzí pak vychází ekonomika provozu ještě mnohem hůř. S ohledem na šetření vychází tedy plynová Octavia zdaleka nejlépe – pokud budete jezdit převážně na plyn a dočerpávat po každých cca 470 km.
Rozdíl není poznat
V chování auta prakticky nelze poznat rozdíl při jízdě na benzin nebo na plyn. Motor 1.6 MPI není žádný silák ať už nasává jedno nebo druhé, a tak nečekejte žádný trhač asfaltu. Zátahu od spoda se nedočkáte, výkon přichází až nad 1500 otáčkami. Auto této kategorie ostatně ani nemá za cíl být tím nejrychlejším nebo nejdynamičtějším. Jde tu především o ekonomiku provozu, a tu má Škoda Octavia LPG 1.6 MPI výbornou.
Konečně jsme se tak i na českém trhu dočkali profesionální tovární přestavby na LPG. Auto je navrženo tak, aby uživatel pocítil jen minimální rozdíl mezi provozem na benzin a plyn. V kufru najde kromě jiného také sadu dvou nástavců pro čerpání plynu – některé LPG stanice zejména v zahraničí mohou používat jiný standard. Ústí plynové nádrže najdeme klasicky pod tankovacím krytem, hned vedle ústí pro benzin.
Tankování není žádná věda, stačí našroubovat ten správný nástavec, připojit hadici a na stojanu si navolit množství. Případně, pokud si přeci jen nejste jistí, přivolat obsluhu, která vám s tankováním ráda vypomůže.
Model Škoda Octavia s pohonem na LPG je možné s objednat v síti autorizovaných obchodníků Škoda v České republice ve třech výbavách (Classic, Ambiente a Elegance). Základní cena modelu Octavia 1,6 MPI/75 kW LPG s pětistupňovou manuální převodovkou ve verzi Classic činí 419 900,- Kč (474.900 Kč ve verzi Ambiente a 514.900 Kč ve výbavě Elegance), varianta kombi je k dispozici od 459 900,- Kč.
Hodnotící tabulka | |
přijemné, tiché svezení | dojezd na plyn jen 470 km |
plnohodnotná tovární přestavba | chybí rezerva |
nízká cena za ujetý km (LPG) | chybí šestý převodový stupeň |
vysoký celkový dojezd | vyšší hlučnost ve vysokých otáčkách |
Hodnocení: |
Dobrý den,chtěl bych se
Dobrý den,chtěl bych se zeptat zda by šel předělat plyn z Favorita na Octavii?
Mám Octavii 2001 1,6 75kW
Mám Octavii 2001 1,6 75kW přestavba proběhla při 315’000km nyní má najeto 372’000km a motor jede velice dobře. Spotřeba LPG 9L. Svíčky, které používám NGK LPG 1, mají za sebou již 50’000km a teprve se blíží čas jejich výměny. Za mě s LPG maximální spokojenost.
Jezdím s tímto vehiklem
Jezdím s tímto vehiklem asi půl roku. Naštěstí je to služební, nikdy bych si to nekoupil. Je to líný, ale rozjede se to a v pohodě se nechá ject kolem 150, ale za cenu výrazně vyššího hluku. Tankuju do plna max 35 litrů, spotřeba je +- 10 litrů, většinou mimo město. Auto má najeto 55 000 a pár závadiček se projevuje – 5. dveřmi se musí víc bouchnout, za tepla to má tendence při rozjezdech chcípat, občas se hůř řadí. Co mi tam chybí je šestá rychlost a překvapivě schází i stěrač na pátých dveřích!!
Znáte snad jiné auto v této kategorii, které nemá na pátých (třetích )dveřích stěrač ???
Hm, tak to je závažný
Hm, tak to je závažný problém. Chybějící stěrač na pátých dveřích dokáže pokazit den.
Navíc s touto motorizací (starší atmosferický benzín) je nuda. Rád auta opravuju a s tímhle motorem bych se unudil k smrti. Sice mě můj diesel stál už plno peněz, ale stále je na něm plno práce.
Ne, teď vážně. Až se zbavím svého TDi, tak si koupím starší atmosféru. Kde nebudu muset řešit nekvalitní naftu a s tím spojené nové vstřiky – nehorázné palby. Najezdím hodně a už mám druhé turbo, byl tam problém i s čerpadlem… Pokud diesel, tak sdi, to je celkem spolehlivé. Dnešní motory bohužel nestojí za nic a to ani benzínové – tsi, fsi, tfsi, turboboost, htp, sci a další nesmysly zasažené vlnou downsizingu nebo honbou za eko normami.
No, zhodnocení – byl jsem hloupý, když jsem se koukal jen na spotřebu. Tdi a vidina spotřeby 5 litrů se mi jevila jako dobrá volba. Dnes, když si procházím účty za opravy, je mi jasné, že spotřeba není všechno.
Příště už nebudu mít na prvním míste spotřebu. Nyní mě zajímá spolehlivost v dlouhodobém časovém horizontu. A to je ekonomičtější, než nízká spotřeba.
Tahle 1,6 se spotřebou i kdyby 8 litrů, se mi vyplatí více, než můj diesel. Ale chybami se člověk učí.
Přesně moje řeč , měl jsem Forda Cmax 2,0 TDCI a teď
Přesně moje řeč , měl jsem Forda Cmax 2,0 TDCI a teď mám octavia kombi 1,6 Mpi multifuel 2009 , nedá se srovnat, konečně dodržuji rychlostní limity a žádné desetitisícové strašáky pod kapotou.
Mám Octavii 1,6
Mám Octavii 1,6 přestavěnou u nás na systám Elpigaz, nádrž mám 65l, tankuju skoro 60l, dojezd mám 700km, mám ujeto 180 000km bez závad, hodně záleží na kvalitě přestavby, ta u nás je.
Trošku nechápu, proč si
Trošku nechápu, proč si kdo dáváte do auta nádrž jen na 44 l. Já mám VW Bora 1,6 74kW na LPG (stejné jak octavia I). Místo rezervy nádrž na 60 l. Běžně tankuju přes 50 litrů plnynu. Při spotřebě 9 l/100 km mám dojezd cca 550 km. Po ujetí 450 se dívám, kde bude čerpačka, natankuju a pohoda. Mám najeto 270 000 km, na lpg jen 60 000. Zatím bez problémů, auto šlape jak hodinky.
Mam Octaviu I pravdepodobne
Mam Octaviu I pravdepodobne s tymto istym motorom (BFQ 75 kW) prerobenu na LPG (sekvencny vstrek do sania kazdeho valca). Najazdene na LPG viac ako 100 000 km. Spotreba LPG pri dennom dochadzani do roboty 2x40km po dobrej rovnej ceste je 7.5 l/100km co je aj pri hnusne zdanenom LPG (0,7 euro/l) bezkonkurencna cena za km.
Jedina zanedbatelna nevyhoda je drahsia emisna kontrola a revizna prehliadka
Poruchy motora ziadne. Bezny servis. Iba sa zapchalo bordelom a odislo cerpadlo benzinu.
Filter LPG som menil hadam iba 2 krat. Sviecky iba tak ako servisna kniha predpisuje…
Uplna spokojnost …
Uvazujem o upgrade na novu Octavku samozrejme s LPG pripadne Seat Altea tiez 1.6 MPI LPG …
Ahoj Miro. Souhlasím s
Ahoj Miro. Souhlasím s Tvými informacemi. Mám taktéž Oktávku 1.6 MPI, starší typ, r.v. 2003. Koupil jsem ji vloni z Německa. V roce 2008 byl namontovám LPG zn. Prinz. Nemám nejmenší problém, toroidní nádrž mi vydrží cca 400 km. Spotřeba se pohybuje od 7,5 – 10 LPG, dle stylu jízdy a zatížení lidmi. Měnil jsem pouze oba plynové filtry 1000,- + 300,-Kč. Jediné k čemu mám výtku je při cca 3000 ot. jemné pocukávání při prudké akceleraci, ale to dělá i na benzin. Nechal jsem si u CIMBU upravit přechodové stavy, ale tento „problem “ se neodstranil. Jinak servisní náklady jsou zatím minimální, auto má najeto 105 tisíc poctivých, všechno drří a nic neklepe a neskřípe. Tedy pohoda.
Nevím, proč by zrovna u
Nevím, proč by zrovna u Subaru a u Fiatu bylo tak „překvapivé“ že nabízejí auta na LPG.
Naopak překvapivé je to zrovna u Škodovky.
Fiat měl v nabídce auta se spalováním CNG už dávno,loni konečně už i to LPG a Subaru to myslím taky nabízí min.3 roky.
Dobrý den,
já mám Ocatvii
Dobrý den,
já mám Ocatvii Tour combi 1,6 MPi předělanou na LPG. Mám palivovou nádrž na 70 litrů což znamená 52 litrů LPG. Sice mám nádrž cca o 2 cm ven z podlahy, ale za větčí dojest to stojí.
Samozřejmě mám u LPG i Flash Lube což je mázání, které zlepšuje hoření LPG a chrání motor. Je to cítit mít LPG bez a s Flash Lube. Výkon a spotřeba LPG je znát.
K ceně momentální cena pro provz octavie s LPG je 1,50 Kč/km. Samozřjemě je v dané ceně LPG, benzín a Flash Lube.
Je vhodné říkat veškeré informace k LPG.
Vlasta
„Je to cítit mít LPG bez a
„Je to cítit mít LPG bez a s Flash Lube. Výkon a spotřeba LPG je znát“
Asi mate na mysli ze s Flash Lube to LPG smrdi mene, co? 🙂 A lepsi vykon s Flash Lube? Haha
Dle odborníků na LPG / i v
Dle odborníků na LPG / i v Německu / je Flash Lube do Oktávky zbytečná věc. Ventily se nemusí mazat, motor je bytelný a sušší LPG mu nevadí. Ale pokud ho někdo chce, tak klidně ať si ho pořídí. Životnost motoru auta to prodlouží asi tak o 10%, což u tohoto motoru je naprosto zbytečný. Kolik řidičů s ním najede před milion km ??
„Az doposud se jednalo
„Az doposud se jednalo predevsim o prestavby.“ Na tomhle Skoda proste ujela a do serioveho auta proste vyrobce doda opet zastavbu. Tu stejnou zastavbu, ktery Vam doda kterakoliv montazni firma LPG prestaveb. Vyborne…skvely marketingovy trik, lidi oblbneme a jeste jsme usetrili za vyvoj plnohodnotneho auta na plyn. A „odbornici“ maji alespon o cem psat.
Škoda že auta na LPG mají
Škoda že auta na LPG mají i spoustu nevýhod, po 10letech se musí kupovat nová nádrž LPG, stále se ucpávající filtr palivového potrubí LPG drobnými šupinkami, častější výměna svíček a vzduchového filtru, dražší STK, revize LPG, vyšší spotřeba LPG než benzínu, vyšší tepelné namáhání motoru, stále se se vytloukávají ventilová sedla a to i se specielně upravenou hlavou na LPG, tolik aspoň má zkušenost.
Děkujeme za cenné a
Děkujeme za cenné a zajímavé poznatky z praxe dlouhodobého využívání auta!
Vyssi tepelne namahani?
Vyssi tepelne namahani? Omlouvam se, ale jste mimo. Tepelna bilance motoru s modernim zplynovacem LPG vyjde, v porovnani se samotnym benzinem, uplne nastejno…
Ty si blbej jak necky
Ty si blbej jak necky
Dobrý den. Pokud má toto
Dobrý den. Pokud má toto auto lpg nádrž na 44 litrů, tak ventil by neměl dovolit natankovat více jak 80 % paliva, to je 35 litrů lpg. Při průměrné spotřebě 9 litrů lpg na 100 km, najedu na 35 litrů kolem 385 km. Buďte profesionálové a nepište nesmysly. Mám octávku 1.6 na lpg a do 53 litrové nádrže dostanu kolem 42 litrů lpg. Záleží na tlaku čerpadla, kde čerpám lpg. Hezký den. Zdeněk
Dobrý den. Rádi vám
Dobrý den. Rádi vám natankovaný objem paliva doložíme dokladem s datem, časem, objemem i placenou částkou :).
Souhlas. Mám v OktávceI
Souhlas. Mám v OktávceI také toroidní nádrž v rezervě a při úplném vyjetí ujedu 360 – 380 km. Opět záleží na natlakování u čerpačky nebo i na množství propanu v LPG. Několikrát se mi stalo, že jsem opravdu natankoval cca o 15% vice paliva u stejné pumpy, ale ujel jsem také o 15% více km, tedy až 420 km. Jinak naprostá spokojenost, jezdím max. do 140 km/h a dlouhodobou spotřebu mám 9 l LPG. Vstřikovací system PRINZ namontován v Německu dodatečně.
Tortoidni nadrz 55l, plnena
Tortoidni nadrz 55l, plnena na 44l znamena u me najeti cca 480 km do uplneho vyprazdeneni. Octavia 2.0 preciovany na cca 120kW. Krome vyssi spotreby oleje a nizsiho vykonu motoru jsem si nevsiml za 4 roky provozu (cca 90 tisic km) zadneho dalsiho negativa. Za celou dobu jsem nemusel menit filtr LPG, pouze jednou vymena jednoho vstrikovace (odesla jedna civka) – nechal jsem ale vymenit celou listu za 2.000,-. Oleje doplnuji cca 0,5l na kazdych cca 1.000km. Nizsi spotreby oleje a vyssiho vykonu motoru jsem si vsiml pri pouziti drazsich, plne syntetickych oleju. Matematika je neuprosna. Za celych 90.000km jsem usetril, po zapocteni zastavby, „drazsich“ technickych a vymene listy cca 40.000,- na benzinu. Po 10 letech provozu do toho klidne novou nadrz za 10.000,- dam. Behem dalsich 10.000km ji mam doma. Pro ty co neumeji pocitat, budu v te dobe mit, oproti benzinu usetreno cca 100.000,-. Jasne, LPG to nevyhodne… Poud potrebuji zaakcelerovat, prepnu rposte na benzin a okamzite zaakceleruju s plnym vykonem. Pak zas klidne prepnu na LPG. To je jen pro ty stouraly, ktery snizeny vykon LPG kritizuji…
má zkušenost do nadrže 45
má zkušenost do nadrže 45 l natankováno 44l stalo se to hned po prohlídce v LPG v servisu po telefonatu doporučeno jezdit a jezdit.
šikula totiš pootočil plovak a ten se sekl a rogulační ventil . pak že to tam nevleze vleze ale nemělo by .
LPG je pre zákazníka dosť
LPG je pre zákazníka dosť záhadné – raz ho zdania, raz nie, nie je v tom koncepcia.
Myslíte? V České
Myslíte? V České republice jezdí podle odhadů asi 150 000 aut na LPG a dlouhodobě se drží cena kolem 15 Kč/litr.
Na Slovensku to tak nie je –
Na Slovensku to tak nie je – momentálne je LPG oslobodené od spotrebnej dane, predtým bolo zdanené tak, že sa temer neoplatilo prerábať vozidlá. Teraz sa znovu uvažuje o sdanení.
Opravdu jste do plynové
Opravdu jste do plynové nádrže dostali 44l? LPG nádrže mívají dovolené plnění 80%, tj. 35l plynu na 44l nádrž. Ikdyž je pravda, že některé pumpy mají tak parádně nastavený tlakový ventil, že tam ještě ve spolupráci s „kvalitně zaškolenou“ obsluhou(rve to tam, dokud počítadlo nezastaví) dostanou i 42l :/.
U CNG stanice jsme tam
U CNG stanice jsme tam dostali přesně 40,83 l.
Smutné, když LPG a CNG
Smutné, když LPG a CNG míchají i odborníci.
Opravuji se, samozřejmě
Opravuji se, samozřejmě šlo o LPG stanici.