V současné době můžou zájemci o elektrický skútr vybírat na našem trhu již z několika možností. Jednou z nich je elektroskútr Guewer Classic s jmenovitým výkonem elektromotoru 2000W, obchodní označení ZWD 406. Co můžete za necelých 27 000 korun očekávat se dočtete v následujícím článku.
Technické parametry
Technické parametry elektroskútru Guewer Classic uváděné výrobcem jsou shrnuty v následující tabulce. Celý test byl koncipován tak, aby ověřil tyto nejdůležitější údaje: – dojezd s 1(2) osobou, – cestovní komfort, – užitnou hodnotu.
Základní technické údaje | |
Název: | Guewer Classic |
Typ: | elektroskútr |
Dovozce: | Forest Meri s.r.o. |
Výkon motoru: | 2000 W trvalý |
Typ motoru: | střídavý, bezkartáčový motor s oběžným pláštěm |
Rychlost: | 38 km/h, 45 km/h, 50 km/h – nastavitelné přepínačem |
Dojezd: | 60-70 km |
Typ baterie: | 48V 40 Ah silikonová, bezúdržbová |
Regulátor: | 48V 50 A |
Doba nabíjení: | 6-8 hodin |
Nabíječ: | procesorový nabíječ s automatickým odpojením |
Počet nab. cyklů: | 500 |
Kola: | 10′ hliník |
Pneumatiky: | přední, zadní 10 x 3′ |
Brzdy: | přední i zadní disková |
Tlumiče: | hydraulické |
Zatížení: | 150 kg |
Rozvor: | 1220 mm |
Rozměry: | 1700 x 670 x 1020 mm |
Výška sedadla: | 770 mm |
Hmotnost: | 100 kg |
Cena: | 26 900 Kč |
Dojezd
Nejdůležitější část testu. Jelikož elektroskútr byl k testování zapůjčen pouze na tři dny, bylo nutné z naplánovaných tras zvolit ty nejobjektivnější. Seznam tras včetně ujeté vzdálenosti, zatížení a náročnosti trasy uvádí tabulka. Výškový profil okruhů lze vyčíst například z aplikace Google Earth – po zakreslení trasy do mapy. Testovaný skútr měl najeto 42 km, na konci testování 300 km. Dá se říct, že na počátku testu ještě neměly nové olověné akumulátory svou plnou kapacitu. Té dosahují až po několika nabíjecích cyklech. Lze tedy očekávat dojez ještě o něco vyšší. Hmotnost řidiče včetně výbavy 65 kg, spolujezdec vážil 60 kg.
Co překvapilo byl dojez se dvěma osobami. Spolehnout se lze na 40 km i ve velmi náročných podmínkách, bez extrémních kopců na dojezd 50 km. Samotný řidič ujede 60 km v extrémních podmínkách, po rovině se na oněch 70 km nebude problém dostat. Kdo váží o něco víc, musí si dojez z těchto údajů odhadnout. Testování probíhalo za letních teplot 20 ÷ 30 °C.
Testem bylo zjištěno, že úspornou jízdou do kopců (25-30 km/h) se celkový dojez na profilu trati projevuje velmi málo. Jinými slovy: když pojedete okruh 60 km z místa A do místa A 30 km do kopce a následně 30 km z kopce, spotřebujete téměř stejné množství energie, jako kdybyste tuto vzdálenost (60 km) jeli po rovině.
Trasa | Ujetá vzdálenost | Zatížení (cestující) | Náročnost terénu | Poznámka |
Rapotín – Šumperk – Dolní Studénky – Sudkov – Postřelmov – Rovensko – Svébohov – Jedlí | 22,6 km | 65 kg (1) | střední | závěrečná stoupání |
Jedlí – Drozdov – Jedlí | 24,1 km | 125 kg (2) | vysoká | přejíždění strmého kopce do úplného vybití |
NABÍJENÍ | ||||
Jedlí – Drozdov – Václavov – Svébohov – Rovensko – Zábřeh – Hněvkov – Hoštejn – Tatenice – Hoštejn | 53,5 km | 125 kg (2) | středí | najetá vzdálenost do vybití akumulátorů; bez závěrečných stoupání |
NABÍJENÍ | ||||
Hoštejn – Kosov – Zábřeh – Rovensko – Postřelmůvek – Vyšehoří – Klášterec – Zborov – Horní Studénky – Štíty – Jedlí | 45,9 km | 125 kg (2) | velmi vysoká | najetá vzdálenost do vybití akumulátoru; velmi strmé závěrečné stoupání |
NABÍJENÍ | ||||
Jedlí – Drozdovská Pila – Hoštejn | 12,7 km | 125 kg (2) | nízká | |
NABÍJENÍ | ||||
Hoštejn – Kosov | 30 km do kopce; 58,1 km celkem |
65 kg (1) | velmi vysoká | pouze výjezd do kopce, volný sjezd |
NABÍJENÍ | ||||
Hoštejn – Hněvkov – Zábřeh – Postřelmov – Sudkov – Dolní Studénky – Šumperk | 40,3 km | 65 kg (1) | střední | městský provoz Šumperk + výjezd na kopec s rozhlednou Senová; nevybité aku |
„Only Hill“ – Pouze do kopce
Pojedete na Praděd nebo na Sněžku? I s tímto test počítal. Na kopci se souvislým průměrným stoupáním 6,5 % a zatížením 65 kg ujedete poctivých 30 km. Pak to budete muset otočit a sjet k nejbližší zásuvce.
Nabíjení
Nabíječka je inteligentní spínaný zdroj s indikací nabíjení/nabito pomocí barevného svitu LED diody. Jeho hmotnost odhaduji na 1 kg, rozměry půdorysu přibližně velikosti krabičky na DVD film. Při nabíjení je nutné intenzivní chlazení uvnitř zabudovaným ventilátorem. Jeho hlučnost lze přirovnat k MALÉMU dámskému fénu. Údaj nejdůležitější: Výstupní proud 5 ± 0,4 A. Úplně vybitou baterii (40 Ah) lze tedy dobít za cca 8 hodin. Naměřený čas: 8,5 hod. Nabíjení baterie po 13 km jízdy trvalo 1,5 hod.
Měřit spotřebovanou energii při nabíjení nemá valný význam – lze ji snadno spočítat. Energie v akumulátoru = jmenovité napětí * kapacita, tedy 48 V * 40 Ah = 1920 Wh = 1,92 kWh. Je nutné připočítat účinnost nabíječky (~ 95 %) a akumulátoru při nabíjení (~ 80 %). Odhadem na nabití úplně vybitých akumulátorů spotřebujete 2,5 kWh. Toto číslo vynásobte cenou za 1 kWh – výsledkem jsou náklady na ujetou vzdálenost.
Akumulátor je olověný, takže čím častěji se dobíjí, tím déle vydrží. Obecně platí, že olověné akumulátory vydrží na 20 000 – 30 000 kilometrů. Pak je nutné je vyměnit (cena nové sady cca 7000 Kč.)
Technické zpracování
Na skútr z „východu“ uznávám, že technické zpracování poměrně dobré. Plasty lícují, vše jak se patří. Těžko hledat nedokonalosti až na jednu: poměrně slabá povrchová úprava nosného rámu. Ten je samozřejmě z kovových trubek a i na „úplně novém“ skútru již lze pozorovat místa se ztenčenou vrstvou barvy, která nevtekla do přirozených pórů povrchu, kde v dohledné době „nastartuje“ koroze. Po koupi stroje doporučuji vzít štětec a tato místa přetřít. Je to záležitost pár minut a vyhnete se zbytečným problémům se zkorodovaným rámem v budoucnosti.
Jízdní vlastnosti
Vzhledem k nízkému těžišti vynikající stabilita a díky přesným rozměrům i perfektní ovladatelnost. Jízda sólo je příjemná. Nesmíte se za řidítky hrbit, jinak vás po delší jízdě rozbolí záda. Se spolujezdcem je třeba se poněkud uskromnit na sedačce. Na co si spolujezdkyně po padesáti ujetých kilometrech stěžovala byla bolest nohou. Stupačky jsou totiž součástí řidičova prostoru, jak je u malých skútrů zvykem, a nohy je nutné poněkud zkroutit. Sedadlo je příjemně měkké a bez problémů.
V noci si na cestu opravdu posvítíte, což mě překvapilo. Jak tlumené, tak dálkové světlo poskytuje perfektní rozhled. Navíc, jak jsem při testu pozoroval, na vybíjení akumulátorů má zcela zanedbatelný vliv. Je tedy lepší z bezpečnostního hlediska ve dne svítit, než nesvítit. A pokud budete na osvětlení šetřit, reflexní vesta je v tomto případě nutností. Vězte, že není nic nebezpečnějšího, než neosvětlený elektrický skútr. Lidé vás opravdu neslyší, a i během testu jsem se setkal s překvapenými chodci za zatáčkou.
Tlumiče pérování lze označit za dost tvrdé. Nerovnosti na vozovce je lepší objet obloukem. Tvrdost tlumičů je ale výhodou při jízdě ve dvou – zadek se nepropadá. Při sólo jízdě maximální rychlost při plně nabitých akumulátorech 50 km/h, po vyjetí poloviny energie se ustálí na 45 km/h. I s „palivoměrem“ na počátku červeného pole skútr vyjede do prudkého kopce, se dvěma osobami. To zbývá zhruba 10 km dojezdu.
Třešnička na dortu: rekuperace
V poměrně kopcovitém terénu výborně využijete rekuperaci. Nejen, že částečně dobijete akumulátor, ale především šetříte brzdové obložení. Brzdná síla je úměrná rychlosti. Čím rychleji pojedete, tím víc to brzdí. Rekuperace je ale zřejmě inteligentní, a proud do akumulátoru při brždění pozvolna zvyšuje. Je tedy nutné alespoň jednu brzdovou páčku mírně zmáčknout asi dvě sekundy před samotnou potřebou, než začne elektromotor pořádně brzdit. K provozním mechanickým brzdám nemám výtku. Akorát chvíli trvalo, než si nové obložení sedlo.
Vychytávky
Ukazatel nabití podle kterého se opravdu můžete orientovat, pokud si dojezd nepočítáte z celkových ujetých kilometrů. Denní nulovatelný kilometrovník totiž chybí. Tachometr opravdu ukazuje to co má – ověřeno na obecních radarech, stejně tak ujetým kilometrům můžete zcela věřit – ověřeno jak na mapách, tak na tachometru kola.
Míst pro věci je na skútru dost. Přihrádka pod řidítky dostatečně velká pro spoustu drobných věcí, háček pro tašku. Pod sedadlo se vleze jen helma otevřená, integrální přilbu musíte zamykat v zadním boxu. Skútr má jak hlavní centrální stojan, tak stojánek pohotovostní (boční), který je jištěný spínačem (se sklopeným stojánkem se nelze rozjet).
Co dodat?
Na závěr lze jednoznačně konstatovat: za málo peněz, hodně muziky. Lze každodenně dojíždět do práce (tam i zpět) v jakémkoli terénu do vzdálenosti 20 km s dojezdovou rezervou. Ovládání motocyklu je jednodušší než u klasického mopedu. Odpadá totiž startování a problémy s benzinem. Stejně tak jako na moped, potřebujete pro elektroskútr Guewer Classic řidičský průkaz skupiny AM (motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h), nebo řidičský průkaz sk. B (automobil).
Na ryby, do práce, na nákup, všude lze skútr využít s podstatně nižšími náklady na ujetý kilometr. Navíc, ve městě lze krásně prokličkovat mezi auty a dá se říct, že není brzdou provozu.
Skútr k testování zapůjčila brněnská firma Forest Meri s.r.o. prostřednictvím šumperského zastoupení. Přistup tohoto prodejce hodnotím za velice vstřícný a pro budoucí nákup jej mohu z vlastních zkušeností doporučit.
_____________________________________________________________
Skůtr Guewer po 5 letech provozu a závady:
Najeto 5tis. km, v průběhu bez jediného problému – až na jednou píchlou zadní gumu. Žádná údržba, nicméně zeslábl akumulátor – dalo se to čekat. Současný dojezd cca 30km a v kopcích významně padalo napětí baterie. Nyní 1. závada – skůtr po otřesu přestal jet úplně. Odkapotování ukázalo na 3 zcela zaoxidované kontakty na bateriích. Po očištění a obnovení spojení byla jízda na skůtru mnohem živější než doposud – logický důsledek oxidace.
Když už jsem měl baterie vyjmuty, paralelně jsem je nabíjel za účelem vybalancování – rozdíl mezi baterií nejlepší a nejhorší kondice činil zhruba 10Ah !!. Do budoucna by to chtělo dodělat k akumulátorům balanční obvod, neboť gelovky při napětí nad 13,8V plynují, což snižuje jejich životnost.
Po opravě po vjetí do silniční nerovnosti ale skůtr opět stejným způsobem zastávkoval. Rozborka celého skůtru – brzdy pák OK, kontakt stojánku OK, plynová rukojeť taky v pořádku. Poslední na řadu přišlo rozšroubování řídící jednotky. Vypadlo několik kuliček cínu, který odtekl ze silové části desky plošného spoje – viz. foto v záhlavý(při max. proudu jednotky 50A mě to ani nepřekvapilo, navíc malá nerovnost v napojení tranzistorů na chladič zhoršila chlazení celé elektroniky). Po očištění desky již všechno bez problémů – rozteklý cín zkratoval cestičky na plošňáku. Naštěstí to řídící jednotka přežila bez poškození. Znovu provedeno řádné procínování silových cest a smontováno. Jiný problém se zatím nevyskytl.
Když to mám rozdělané plánuji na výstup plynové rukojeti (Hall senzor) připojit kondenzátor pro stabilizaci napětí – důsledkem bude sice línější akcelerace, ale zároveň to bude kompenzovat vysokou citlivost plynu na malá otočení rukojetí – jízda v dírách způsobuje silné cukání plynem a proudové nárazy do motoru. Nebude pak nutné držet se dlaní i neotočné části. Zároveň by bylo možné na tento drát připojit napěťový dělič z potenciometru –> sloužilo by jako tempomat. Vše vypínatelné externím přepínačem.
mám guewer klasik,najeto
mám guewer klasik,najeto 3000 km v okolí Nasavrk,po zimě se mi zdá mírně slabší, ale jede.zajímalo by mě jak jste na tom ostatní,a na kolik vyjdou nové baterie.píchnul někdo zadní kolo?mazal někdo ložiska zadního kola,jak?dík za případné odpovědi.
Do fóra prosím.
Do fóra prosím.
povinne ruceni u slavia
povinne ruceni u slavia pojistovna cini 534kc/rok U ceske podnikatelske pojistovny 413kc/rok. zalezi i na jinych faktorech