České elektromobily: Kaipan VoltAge

Zatímco v USA nedávno skončila soutěž o nejúspornější automobil, v si zas nedávno vítězové soutěže odnesli milion korun. V následujícím článku představujeme jednoho ze soutězících, a to Kaipan VoltAge.   

Výzkum má na Vysoké škole báňské Technické univerzity dlouhou tradici. Tým VAVeMobil vznikl v roce 2009 aby se pokusil o praktickou implementaci elektropohonu do skutečného auta. Jako základ byla zvolena nejen v ČR oblíbená stavebnice sportovního Kaipan 14.

Testovalo se v Hyuindai

Vznikl tak Kaipan VoltAge, a to už v roce 2009. Šlo o nultý určený pro odlaďování konstrukčních skupin a pojezdové zkoušky. Spolu s ním ale tým postavil další tři pokročilejší prototypy. První testy byly zahájeny v květnu 2010. Na okruhu v elektromobil dosáhl dojezdu 107,350 km na jedno nabití (při průměrné rychlosti jízdy 44,3 km/h).

elektromobily - Kaipan Voltage

Pohonná soustava vozidla je koncipována pro příměstský provoz. Vozidlo dosahuje max. rychlosti 61,9 km/h. Výrobce soustavy LiYFePO akumulátorů s napětím 400 V a kapacitou 40 Ah udává životnost až 800 000 km. Soustava je dobíjena ze sítě 400 V/32 A, doba nabíjení nepřesahuje dvě hodiny.

Bez infrastruktury to nejde

Vozidlo je vybaveno dvojicí asynchronních motorů pohánějících přes dvojitou jednostupňovou převodovku odděleně kola přední nápravy. Výzkum na Báňské univerzitě je však, jak jsme se dozvěděli od příslušníků početného týmu, koncipován velmi komplexně. Nejde jen o to vyvinout pohon, ale také funkční . Však také byl tým VAVeMobil jediným, který měl na místě u Národní technické univerzity v den soutěže vlastní .

elektromobily - Kaipan Voltage

Tým je v současnosti schopen realizovat vlastní vodou chlazené s integrovanými magnetickými inkrementálními senzory do výkonu 24 kW, duální převodovku, výkonové měniče, výkonové omezovače vestavěného nabíjecího systému, inteligentní modulární nabíjecí systém, nadřazený řídící systém elektromobilu s minimalizovanou kabeláží a sběrnicí CAN, nabíjecí zásuvku a systém propojení s nabíjecí stanicí, nabíjecí stanice v interiérovém i exteriérovém provedení.

Budoucnost je vodíková

Kaipan se však nakonec v soutěži neumístil, a to z jednoho prostého důvodu: jde původně o stavebnici, která byla pouze upravena na elektrický pohon. Prezentovaným cílem soutěže přitom bylo vyvinout elektrické auto „od začátku do konce“. Na Kaipanu VoltAge bylo více než zjevné, že tomu tak není, čehož si povšimli i někteří porotci.

elektromobily - Kaipan Voltage

Vývojový tým však má do budoucna další cíle. Tím nejzajímavějším je příprava , resp. . S nimi mají na VŠB-TU Ostrava bohaté zkušenosti. Už několik let se se svým vlastním vodíkovým autem účastní soutěže . Vodíkový Kaipan je tedy další metou. I takové projekty vznikají dnes na akademické půdě v !

elektromobily - Kaipan Voltage

Pozadu nechce ale tým zůstat ani v oblasti elektrického pohonu, který bude i nadále vylepšovat. Už dnes údajně jedná univerzita na mezinárodní úrovni o možnostech komerčního využití. Během dalších dvou let má být realizována platforma elektromobilu směřující k využití nejmodernějších technologií zvyšujících užitnou hodnotu elektrického pohonu vozida – delší dojezd, zkrácení dobíjení. Počítá se také s využitím pro dobíjení vozidla a rekuperaci energie na globální úrovni s využitím tzv. „„.

5 Comments on “České elektromobily: Kaipan VoltAge”

  1. Jestli to dělali z kaipanu
    Jestli to dělali z kaipanu 14, pak ani cena nemusí být hrozná, díval jsem se na stránky výrobce, kde uvádí cenu standardního (spalovacího) na nějakých 407 000 CZK, kdyby se rozjela trochu větší výroba a cena klesla, mohlo by to být hodně zajímavé pro dost lidí, 2 místa na ježdění po městě stačí.

  2. Fandim elektromobilum a
    Fandim elektromobilum a preji si, aby brzy zlomily nohy naftove loby. A tak zmenily celou svetovou politiku orientovanou ziskavani surovin od slabsich a zaostalejsich. A mozna tak i financne oslabily bojove muslimske narody.Musi byt vytvoren tlak na vsechny slozky, co do ted zneuzivaji monopol tezby,zpracovani a nasledne daneni a samozrejme prodej skodlive suroviny zvane ropa.My uz dnes mame technologie, ktere umoznuji alternativni pohon,ale nemaji pred sebou lehkou cestu.Musi jeste bojovat a to nejen s naftari, ale hlavne taky s kazdou vladou v dane zemi.Jak by asi resily nemalou diru ve statnim rozpoctu. Budou se snazit nas presvedcit, ze jeste nenastala ta spravna doba.A prave pro to musi prijit nejaci mensi nezavisly vyrobci se sety na prestavbu soucasnych automobilu.Zaroven mesta musi vytvorit vlastni legislativu danovych ulev pro vlastniky elektromobilu.Napriklad bezplatna volna parkovaci mista atd…O to by se mohla postarat strana Zelenych.Soucasny dojezd do 100Km je uplne dostacujici, alespon pro vetsinu Evropanu.Je to opravdu zlomava era mozna stejne velka jako Stoleti Pary, ale tenkrat nemusely narazet na komplikovanou politiku, vyhral zdravy rozum.Pokrok nelze zastavit a zivotni prostredi se dotyka nas vsech i tech bohatych.Vzduch prece dychame stejny.Dekuji vsem co vydrzely cist ty to radky.

  3. Možná že si komise při
    Možná že si komise při hodnocení při soutěži pořádané electricmotion všimla že jde o kaipan ze stavebnice to ale nikdo netajil.Vedle solarexu byl z 99% vůz gordon ( bez blatníků, předního skla a místo rezervy byl kryt na motor). To bych řekl že na kaipanu VoltAge bylo uděláno více práce a konstrukčních změn. Taky v gordonu (alias EHR10) byl použitý pohon poplatný tak roku 80. Naproti tomu Kaipan má z technického hlediska pohon o několik řádů progresivnější. To že komise při hodnocení nepoznala gordna a kaipana je smutné, taky asi nepoznala že EHR není příliš z ekologických materiálů a ani inovace v oblasti pohonu nic moc ale vyhráli. Co jsem si mohl taky všimnout 10ti členná komise se taky neobtěžovala tím aby se projela a promluvila s každým týmem aby mohla objektivně posoudit parametry a konstrukci vozů. Kaipanovi jsem držel palce a pokud měl být vedle městského vozítka solarex sporták měl to být Kaipan VoltAge.

Napsat komentář