Chytí Japonsko vodík za pačesy?

Japonsko je prostě jiné. Po ulicích tam jezdí elektromobily, ve městech se otáčejí solární elektrárny a v domácnostech testují vodíkové palivové články. Země prakticky bez nerostných surovin, zato s nejvyspělejšími jadernými elektrárnami by ráda vodík využila jak jen to je možné. Nová studie odhaduje, že do roku 2025 vyroste trh s palivovými články v Japonsku téměř 100x.  

Zajímavé je, že hlavním tahounem trhu budou palivové články pro domácnosti, a to až do roku 2018. Od té doby už by se na trhu v masovějším měřítku měla objevovat také auta na vodík, která budou konkurovat benzinovým hybridům a elektromobilům.

Přitom už minulý rok měl trh s palivovými články v Japonsku hodnotu 16,3 mld. jenů (v přepočtu asi 3,35 mld. Kč). Nebyli by to analytici, aby si nemalovali růžově dobu patnáct let dopředu. Tehdy vidí objem trhu v hodnotách 990 mld. jenů (203,6 mld.) pro automobily a 507 mld. (104,2 mld. Kč) pro domácnosti. To nám ty miliardy pěkně létají!

Předpokládá se, že v roce 2025 budou palivové články pro auta a domácnosti zabírat asi 90% trhu s palivovými články. Zbytek připadne na miniaturní palivové články např. pro mobily a jinou přenosnou elektroniku.

JapanToday

12 Comments on “Chytí Japonsko vodík za pačesy?”

  1. Tak samozřejmě pokud by
    Tak samozřejmě pokud by budoucnost automobilismu měly řídit „staré molochy automobilek“ tak se pokroku nedočkáme dřív, než bude ropa tak drahá, že se na ní přestane vyplácet jezdit.
    Jsem také zastánce elektromobilů, bohužel slabý článek vidím v akumulátorech, které jsou velké, těžké a málo účinné. Navíc obsahují prvky, které se stejně jako uhlí nebo ropa musí těžit, dopravovat a zpracovávat, což by při masivním rozšíření elektromobilů na Aku mohl být velký problém, pokud nebudou objeveny účinnější a efektivnější způsoby jak uchovat energii.
    Vodíkové palivové články jsou určitě správnou cestou, ovšem v nejbližší době se jich určitě nedočkáme, kolem vodíku je ještě spoustu nedořešených problémů.
    Japonci to ale zmáknou, ostatně jako všechno na co sáhnou. Na ně totiž žádná ropná lobby neplatí 😉

    1. Tazit sa musi vsetko aj do
      Tazit sa musi vsetko aj do sucasnych. A to aj do spalovacich motorov hlinik, ruda, atd… Problem je skor v tom, ze by to mal byt nejaky uzavrety cyklus. My tu teraz vypustame zo spalovacich aut do vzduchu prvky, ktore sa v Zemi hromadili miliony rokov. Skor, alebo neskor budu nusiet aj tak vedci dojst na to, ako zo vzduchu odstranit to CO2 a kopu dalsich veci o ktorych vplyve mozno ani nevieme. Rovnake mnozstvo CO2, ako je teraz vo vzduchu bolo mozno len v praveku, ked vsade cmudili sopky a vsade pobehovali dinosaury. Neskor v buducnosti asi pridu na to, ako vyrobit z lubovolneho prvku, lubovolny iny prvok-napr. z vodiku a vody vyrobia zlato, alebo nieco podobne. Aj ked nie som v tomto smere odbornik, tak myslim, ze tie urychlovace maju sluzit a skumat prave to. Mozno to bolo tak, ze vsetky prvky, ktore dneska na svete existuju vznikli rozpadom uranu, alebo nejakeho ineho prvku.

      1. Naprosto souhlasím s tím,
        Naprosto souhlasím s tím, že všechno co člověk dnes považuje za odpad, by mělo být do budoucna součástí uzavřeného cyklu, stejně jako v přírodě neexistuje odpad, vše je využito, přetvořeno a poslouží dále. Funguje přirozený koloběh. Člověk tento koloběh přerušil a narovnal: vytěžit – vyrobit – spotřebovat – vyhodit. Vš by mělo být podle hesla Recycle – Reduce – Reuse

  2. “ auta na vodík, která
    “ auta na vodík, která budou konkurovat benzinovým hybridům a elektromobilům“

    Jak může auto na vodík konkurovat elektromobilům, když jsou sama elektromobily? Jediné čím se liší je použitý zdroj, tedy místo akumulátoru jednotka která přeměňuje vodík na elektřinu.
    Nebo mi chcete namluvit že vodíková hyperauta budoucnosti budou mít spalovací motory? 😉

    Jinak odhady použití palivových článků uvedené na konci článku dávají za pravdu vědci Amory Lovinsovi, který takovýhle vývoj popsal v knize „Přírodní kapitalismus“ již před sedmi lety 😉

    1. neviem čo rozumieš pod
      neviem čo rozumieš pod „vodíková hyperauta budoucnosti“ ale vodík sa dá normálne spaľovať v spaľovacom motore. no ja tiež dúfam, že sa presadia elektromotory pre ich lepšie vlastnosti.
      ale ak by to záviselo od automobiliek tak tie by pretláčali spaľovacie motory na vodík.

      1. Hyperauta je termín často
        Hyperauta je termín často zmiňovaný právě ve výše zmíněné knize. Jde v podstatě o čistý elektromobil poháněný palivovými (vodíkovými) články, který využívá maximální možné účinnosti.
        Spalování vodíku v konvenčních motorech by bylo neskutečně neefektivním plýtváním (MUDA). Spalovací motor má účinnost něco kolem 30%, je těžký, velký, hlučný, složitý, závislý na mazání, převodech a pod. Elektromotor má účinnost přes 90% a nepotřebuje žádné oleje ani převody, v podstatě je nesrovnatelný se spalovacími motory. Já se nebojím toho, že by automobilky prosazovaly klasické motory, ty budou totiž nekonkurenceschopné. Možná se uchytí v nějakém muzeu 😉

        1. ja chápem výhody
          ja chápem výhody elektromotoru oproti spaľovaciemu. tiež som fanúšik elektromotorov.
          ale automobilky by pretláčali to na čom oni viac zarobia. zarábajú na prevodovkách,… v podstate také auto treba furt servisovať z čoho sú ďalšie prachy.
          prečo museli na trh prísť nový hráči ako tesla, ktorý spopularizovali elektromobily? lebo staré automobilky sa nehrnuli do niečo na čom nebudú tak pekne zarábať ako zarábali.
          áno konkurencia nakoniec pretlačí elktromotory. ale ak by to záviselo len na súčasných automobilkách tak sa ich nedožijeme nikdy.
          okrem toho akú účinnosť má palivový článok? nie elektromotor, ale samotná výroba elektriny z vodíka.

          1. To je jen donekonečna
            To je jen donekonečna omílané klišé – „autmobilky chtějí spalovací motory, protože jinak by neměly co servisovat a k čemu prodávat náhradní díly“. Není to pravda. Auto se skládá z mnoha částí a motor je jen jedním z nich. Každé auto, i elektrické, musí mít spoustu dalších dílů – zavěšení kol, brzdy, řízení, atd. A právě tyhle součástky při provozu auta nejvíce trpí a je tedy nutné je nejčastěji vyměňovat. Zamyslete se – jak často vám při servisní prohlídce řekli, že musí vyměnit písty v motoru? To se rozhodně nestává tak často jako že se musí vyměňovat kulové čepy zavěšení kol nebo tlumiče.

            Automobilky rozhodně na servisu nezchudnou, když přejdou na elektromotory. Některé části už nebude třeba vyměňovat (olejové a vzduchové filtry apod.), přibydou ale zase jiné věci, které jsou u elektromobilů daleko složitější – například baterie je podstatně větší problém než nádrž na benzín, u elektromotoru zase potřebujete mít úplně navíc regulátor, atd.

            Důvody pro pomalé zavádění elektromobilů je třeba hledat jinde, zjednodušení na „automobilky to nechtějí“ je prostě moc zjednodušující.

            1. servis som spomenul len ako
              servis som spomenul len ako jednu z mnohých vecí. napr prevodovky robia automobilky. tým pádom by prišli o tento biznis. tak isto spaľovacie motory. elektromotor spravia aj inde lebo je jednoduchší.
              na automobilky je naviazaných mnoho ďalších výrobcov. a tým automobilky doslova diktujú podmienky. môžu si to dovoliť svojou ekonomickou silou.
              ale ak sa auto bude skladať s viacerých súčiastok ktoré nevyrába samotná automobilka tak sa aj tá moc presunie niekam inam a oni utrpia finančnú stratu. ako ťažko sa to tu vysvetľuje ale automobilky fungujú na just in time. diktujú si presne kedy čo im donesú. ale ak napr výrobca bateriek bude mať väčší vplyv tak sa budú musieť prispôsobiť. tým strácajú financie.
              ale čo sa týka servisu tak áno nebol to najlepší príklad.

Napsat komentář