Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…

Elektrokola jsou pro média v České republice „novinkou“ již druhým rokem. Autoři článků buď čerpají ze zahraničních serverů, nebo z marketingových materiálů výrobců. Skutečných testů mnoho nenajdeme. Výrobci a distributoři pak často a rádi manipulují s fakty, která jsou pro spotřebitele důležitá k orientaci na trhu. Cílem tohoto textu je vnést trochu světla do této „džungle“.   

UPOZORNĚNÍ: Autor článku, Mgr. Jakub Ditrich, je majitelem společnosti Ekolo.cz, sponzora sekce Elektrokola na serveru Hybrid.cz.

Cena je vždy až na prvním místě, a to platí na celém světě. Cena vždy vychází z poptávky a marketingu produktu. Za elektrokola se dnes v západní Evropě platí relativně vysoké sumy, průměrná cena v Nizozemí je okolo 2200 euro, v Německu pak asi 2000 euro, tedy více přes 50 000 Kč (viz. např. pravidelné testy elektrokol na stránkách ExtraEnergy.org). V tuzemských obchodech se naproti tomu můžete setkat také s „elektrokoly“ jejichž cena osciluje okolo 10 000 Kč.

Odhlédnuto od nákladů na reklamu, cenu elektrokola vždy tvoří:

  • Typ, kapacita a kvalita baterie (akumulátoru)
  • Systém pohonu a umístění elektromotoru
  • Zpracování kola (materiál, typ a kvalita rámu a komponent)

Rozvoj elektricky asistovaných kol nastal s nabídkou dostatečně kapacitních lithiových baterií (Li-Ion, LiPol, LiMn, LiFePO4 a dalších typů). Ona extra laciná „elektrokola“ s olověnými (gelovými Pb) akumulátory, která atakují hranici 40 kilogramů v kombinaci s komponenty takřka „na jedno použití“, netřeba dále komentovat.

Baterie určuje dojezd

Objevují se ale též novinky, jako například designově vydařené elektrokolo GoCycle, které má v rámu baterii typu NiMH. O těchto bateriích je známo, že jejich výkon při zatížení (tedy například jízdě do kopce) rapidně klesá a jejich životnost je dána pouze plnými nabíjecími/vybíjecími cykly. Proto se od používání tohoto typu baterií dnes již prakticky ustoupilo.

elektrokola na akci E-bike Brno 2008

Ani u lithiových baterií, které jsou de-facto standardem, není orientace jednoduchá. Někteří výrobci pro jistotu kapacitu – která má zásadní vliv na dojezd elektrokola – neuvádějí vůbec, jiní ji vědomě zkreslují. Parametry baterie určuje právě kapacita, udávaná v Ah (ampérhodinách) a napětí ve voltech. Pouze součinem těchto hodnot, tedy tzv. watthodinami (Wh) dostane zákazník představu o tom, jak daleko ho asi elektrokolo doveze.

Smutným příkladem budiž elektrokolo A2B Hybrid od společnosti UltraMotors, které se nyní dostává i na český trh, o němž propagační materiály tvrdí dojezd „až 70 km“. Při váze 29,1 kg a uvedené kapacitě baterie 9,4 Ah na 36V je tato hodnota zcela nereálná, či dosažitelná bez relevantní asistence elektromotoru.

Dělící linií mezi elektrokolem a jiným dopravním prostředkem (elektroskútrem, mopedem) je jejich rychlost a výkon motoru. Ve všech státech světa, USA, Čínu nebo Evropskou unii nevyjímaje, existují závazná pravidla, která definují elektrokola dle těchto dvou parametrů.

Elektrokola musí být normovaná

V EU, a tedy též v České republice, platí již 8 let směrnice „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“ (2002/24/EC), která vyjímá ta vozidla s výkonem motoru do 250W a rychlostí do 25 km/h z povinnosti provádění typových zkoušek, tedy schvalování. A i přesto, že Příloha č. 13 „Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky“ k vyhlášce české č.341/2002 Sb. „O schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích“ hovoří o možnosti přídavného motorku na jízdní kolo do výkonu 1 kW (1000 W), pro elektrokola je toto vyloučeno a v případě jakékoli kolize ponese majitel trestněprávní odpovědnost. Na trhu se nicméně setkáte s mnoha „elektrokoly“, která jsou prezentována motory o jmenovitém výkonu 500W a více.

Samotná elektronika ukrytá v elektrokole může být nebezpečná samotnému uživateli i jeho okolí. Například řídící jednotka vytváří elektromagnetické pole, jehož vlny mohou interferovat například se srdečním stimulátorem jezdce a tím jej ohrozit. Při nabíjení baterie musí nabíječka komunikovat s její elektronikou, protože případné přebití baterie by mohlo mít fatální následky jako je výbuch či požár.

Mercedes-Benz skládací kolo

Pro ochranu spotřebitelů tedy v září 2009 vešla v platnost norma známá jako EPAC (EN 15194 – Standard for Electronically Power Assisted Cycles), která zavazuje všechny výrobce a dodavatele v EU zajistit provedení testů a prokázat tento fakt certifikací nezávislé zkušební laboratoře.

Kvalitní komponenty = základ

Každý zkušenější cyklista ví, že kolo dělají komponenty. U elektrokol to není jinak a proto je třeba se při nákupu zaměřit i na jejich kvalitu. Termín „přehazovačka Shimano“ neznamená sám o sobě nic, protože tento cyklistický gigant produkuje miliony kusů přehazovaček a řadičů od špičkových modelů až po dlouhodobě nepoužitelné modely „za pár korun“.

Elektrokola a elektromobily v Číně - Ekolo.cz

Stejné je to u brzd, plášťů, rámů atd. Všude v Evropě existuje mnoho značek, které se vezou na vlně popularity elektrokol. Čínským výrobcům, kteří produkují 97% elektrokol nabízených ve světě, dávají jediné zadání – minimální cenu. Pro zákazníka to pak znamená jediné – starosti s výrobkem, nutnost reklamace a zklamání.

Postavte si vlastní elektrokolo!


Vedle elektrokol se již dlouho na trhu nabízí takzvané motorizační sady. Jedná se v podstatě o ráfek předního kola bicyklu s vypleteným elektromotorem, řídící jednotku, ovládací prvky, kabeláž s konektory a někdy též baterii s nabíječkou. Prodejce obvykle tvrdí, že instalací této sady lze udělat elektrokolo z libovolného jízdního kola.

Protože každý má doma „nějaké“ to kolo, zní tato nabídka atraktivně. Výsledky oněch motorizací jsou ale takřka vždy žalostné, protože rámy klasických jízdních kol nejsou přizpůsobené pro instalaci baterie, vedení kabelů, není kam umístit řídící jednotku.

Jak vybrat dobré elektrokolo

Proto, abychom pomohli zájemcům o tento skvělý způsob dopravy vybrat dlouho sloužící, kvalitní a bezpečné elektrokolo jsme připravili tento stručný kontrolní seznam. Investujte před investicí do elektrokola chvíli svého času a zodpovězte si na tyto otázky:

  • Nabízí dodavatel svojí nebo známou (dohledatelnou) značku?
  • Disponuje servisem a náhradními díly, nebo pouze prodává „krabici“?
  • Plní elektrokola parametry předepsané normou? (minimálně ČSN EN 14764 – Městská a trekkingová kola – Bezpečnostní požadavky a zkušební metody a výše zmíněná ČSN EN 15194). Má potřebný atest i baterie elektrokola a její nabíječka?
  • Je deklarovaný asistovaný dojezd elektrokola pro reálný? Byl změřen v nezávislém testu a tato vzdálenost odpovídá kapacitě baterie?
  • Jsou komponenty elektrokola (přehazovačka, odpružení, brzdy, páčky, ráfky, sedlovka, pláště) od známých výrobců, kteří mají zastoupení v ČR nebo v Evropě?
  • Je možné si elektrokolo pojistit proti krádeži?

Elektrokola a elektroskútry jsou dnes čtvrtým nejrozšířenějším dopravním prostředkem vyráběným na světě, po klasických jízdních kolech (loni vyrobeno asi 130 milionů), automobilech (asi 65 milionu) a skútrech (asi 60 milionů). Je velmi pravděpodobné, že vzhledem ke změnám životního stylu ve městech v Asie, Ameriky i Evropy bude podíl elektrokol narůstat na úkor klasických kol i automobilů.

167 Comments on “Elektrokola – dojezd, hmotnost, výkon a jiné mediální fikce…”

  1. Elektrokola, jistě
    Elektrokola, jistě zajímavej a ekologickej výtvor. Ovšem jak se zdá, tak v poslední době spíše předmět kšeftu. Cena některejch šplhá k cenám aut. Bylo by ovšem zajímavé, kdyby každej výrobce udával svou výrobní či prodejní cenu (ostatně by to prospělo u každýho výrobku). Asi bysme se podivili. Např. cena Aku či motoru se zaručeně nepohybuje nad 10 000. A také by bylo zajímavý, jaké jsou ceny třeba v Číně, kde je jich nejvíce…

    1. Naopak si myslím, že cena
      Naopak si myslím, že cena díky velmi tuhé konkurenci příjemně klesá. V době psaní tohoto článku se za 40 tisíc dalo pořídit ekolo s parametry, které bude dneska stěží prodejné okolo 25ti (kapacita baterie, výbava komponent, atd). Konkrétně v ceně baterie je nutné započítat i drakonické bezpečnostní příplatky za její transport a atesty, takže ano, cena jednoho článku LiIon v Číně klidně bude 1,50 USD, ale to opravdu neznamená, že 11Ah baterka bude stát 75 dolarů 🙂

      1. To je hezké. Ale údajně máme patent na nejlepší Li-On
        To je hezké. Ale údajně máme patent na nejlepší Li-On články a navíc se má budovat fabrika i u nás. Jakpak to bude potom s cenou? Jak znám t.zv. „podnikatele a obchodníky“ v česku, tak to bude zaručeně dražší, než ty, co se prodají do ciziny a opět zpětně dovezou. Příkladů máme habaděj. Postačí se podívat, jak se vozí auta téže značky z jedné strany republiky na druhou – a jak se na silnicích hezky míjejí. To je ta „ekonomika“. Ovšem pouze pro podnikatele – ergo kšeftaře.

    2. 1./
      Ovšem jak se zdá, tak

      1./
      Ovšem jak se zdá, tak v poslední době spíše předmět kšeftu. – TOTO JE FAKT HLUBOKÁ, AŽ VELMI HLUBOKÁ ŮVAHA PEPANE -A SCHVÁLNĚ- JAK DLOUHO JSI NAD TÍMTO PŘEMÝŠLEL ???
      A TED´ MI ŘEKNI -CO NENÍ DNES- předmět kšeftu ???
      2./
      Cena některejch šplhá k cenám aut. – U ZNAČEK ANO – SOUHLASÍM !!!
      TADY TOTO JE FAKT, ALE ASI I JEDINÝ BOD VE KTERÉM S TEBOU SOUHLASÍM, JINAK TU PLÁCÁŠ ABSOLUTNÍ NESMYSLY !
      ALE POKUD SI NĚKDO CHCE SPÍŠ KOUPIT ZNAČKU /nápis, nálepku/ NEŽ SAMOTNÝ VÝROBEK A DĚLAT SNOBA – JE TO JEHO VĚC
      3./
      Bylo by ovšem zajímavé, kdyby každej výrobce udával svou výrobní či prodejní cenu – NO COMMENT – NA TOTO NEVÍM, CO ODPOVĚDĚT !!!
      4./
      Např. cena Aku či motoru se zaručeně nepohybuje nad 10 000.- TU PLÁCÁŠ OPĚT ABSOLUTNÍ NESMYSLY – TEDY :
      JELIKOŽ LITIOVÉ AKU JSOU TO NEJDRAŽŠÍ NA VŠECH EL. POHONECH /60-80% CELKOVÉ CENY/ TAK U E-KOL SE JEJICH CENA POHYBUJE – /DLE TYPU, KAPACITY A KVALITY/ CCA 8-15 000.- ALE JSOU I MNOHEM DRAŽŠÍ !!!!!

  2. To jsem se toho dozvěděl.
    To jsem se toho dozvěděl. Potřebuji elektrokolo co koupit aby to jezdilo, nemám papíry na motocykl. Takže 250 W a rychlost do 25 km/h. Vážím 110 kg. Normální kolo nemohu využívat pro můj zdravotní stav. Toto by bylo ulehčení. Vy se tady navzájem předvádíte akorát kdoví co je na tom pravdy…

        1. 250W znemená jmenovitý
          250W znemená jmenovitý výkon. Většina kvalitních 250W motorů zvládne i převýšení nad 18%, protože je lze krátkodobě přetížit až na 450W.

          Nejlepším doporučením je navštívit prodejnu elektrokol, půjčit si ho na víkend, otestovat vaši reálnou potřebu a pokud bude kolo splňovat co od něj chcete, koupit si ho.

          1. Nejlepším doporučením je
            Nejlepším doporučením je navštívit prodejnu elektrokol, půjčit si ho na víkend, otestovat vaši reálnou potřebu – ANO LÉPE TO VYŘEŠIT ANI NEJDE – /SNAD JEN TADY – ABSOLUT-SHOP/ – TI TO DĚLAJÍ LÉTA A VŠECHNO /NE JEN 250W !/ A HLAVNĚ – NAVÍC I PORADĚJ !!!

            1. NEBO JEŠTĚ PORADĚJ TOTO –
              NEBO JEŠTĚ PORADĚJ TOTO – /POKUD JSTE Z MORAVY A NEBO JINÉHO VZDÁLENĚJŠÍHO KOUTU ČR OD KOLÍNSKA – SR/

              NA ZÁKLADĚ TELEFONÁTU ODHADNOU VAŠE POTŘEBY A DOPORUČÍ VÁM NEJBLIŽŠÍHO ZE SVÝCH ZÁKAZNÍKŮ – KTEŘÍ OD NICH VLASTNÍ TOTÉŽ NEBO NĚCO PODOBNÉHO – MAJÍ TOTIŽ JIŽ ZÁKAZNÍKY PO CELÉ ČR !!!

    1. Dobrý den.
      Mám elektrokolo

      Dobrý den.
      Mám elektrokolo Noel Bike 250 / 500W,má malé kola,jezdí po
      rovině na 250W,při šlapání do kopce(nepomáhám kolu)ale otáčím
      pedály bez (plynu)u převodníku je čítač otáčení,takže se motor
      přepne na 500W a vyjede každý siniční kopec(ne v terénu).
      Kolo jsem předělal mám 3 baterie 1,5V ,elektomotorek otáčí přes
      gumičku předělaným převodníkem (spojené CD na ose převodníku)
      Takže jsem řetěz a pedály odmontoval.Kolo má podlážky na nohy od výroby.Kolo mám přes pět let.Minulý týden jsem dal druhé
      baterie.Takže první mi vydržela do teď.Normálně má vydržet
      2,5 roků.Nešlapu už 4 roky jen před kopcem zmáčknu a držím
      knoflík až na kopec.Motorek je malý modelářský a akumulátorky
      mi vydrží přes půl roku.V nářadí vozím reflexní pásky na nohy,protože policie trvá na pedálech s odrazkami.
      Ještě moje váha – 136kg.A moje elektro je nejrychlejší v městě.
      PS.Není moc dobré do terénu a na kočičí hlavy,ty malé kola i když to má pérování v předu i vzadu,otřesy dost přenášejí.
      S pozdavem JM

      1. PS. Není moc dobré do
        PS. Není moc dobré do terénu a na kočičí hlavy, ty malé kola i když to má pérování v předu i vzadu, otřesy dost přenášejí…
        ANO – TADY TOTO JE FAKT – VE KTERÉM S TEBOU SOUHLASÍM, MALÁ KOLA JSOU K NIČEMU A NIKDE – ZEJMÉNA NA NAŠICH SUPER-SILNICÍCH !!!

        a na kočičí hlavy – ANO TO JE FAKT PŘÍMO O ŽIVOT

        ALE PROČ SI TO TEDY KUPOVAT ???

  3. elektro kolo je vec.
    po cca

    elektro kolo je vec.
    po cca 3 letech provozu mohu rici, ze nakup a stavba se moc nevyplatila, nakonec sem musel jit do duplovaneho nahonu na obe kola se dvema motory 1kW.
    lepe sem to nezvladnul.
    kilometricka hodnota spoctena jako-
    cena vsech kramu a kola+ cena vsech baterii co sem menil, vydelena poctem kilometru = kilometricka cena bezneho maleho ojeteho auta, nebo stredni motorky.
    schvalne si vypoctete svoji kilometrickou cenu, aby ste ale nebyli pak vydeseni.

  4. Jsem cyklista. Pročetl jsem
    Jsem cyklista. Pročetl jsem si celé fórum a je to o ničem. Najezdím kole ročně tak kolem 3000 km a jezdím rád. Protože je mí již přes šedesát a již vše trochu bolí, poohlédl jsem se po něčem co by mi pomohlo, abych mohl dále absolvovat delší trasy. Motorku ani babetu nechci, musí být přilba. Rád jezdím do přírody, na silnici mezi auta se pokud to jde nepletu, jenom nezbytné přejezdy. Denní dojezd na kole, horáku, i do 100 km, ale jak říkám již všechno bolí. Našel jsem na netu mnoho nabídek, až mě zaujala jedna blízko mého bydliště s možností vyzkoušení. Bylo to na podzim. Celou zimu jsem porovnával, studovat různá fóra a na jaře jsem koupil manželce set na stavbu, přestavbu Authora. Po nastudování legislativy a upřímnou konzultací s prodejcem jsem se rozhodl pro motor o výkonu 250W a šel do předního kola. Znovu opakuji jsme s manželkou aktivní cyklisté, žádné ježdění na kole do krámu na nákup. Po více jak ročním testování přestavěného kola jsem se rozhodl pro stavbu i já a v současné době se na tom již pracuje. Myslím, že více jak roční testování postačilo, abych se rozhodl. Velmí rád jsem si od manželky nekolikrát kolo půjčil a jen tak jsem si zalajdačil, nešlapal jsem a najel 40 km aniž bych baterii vybil. Má jen 10 Ah 36 V. Při společných jízdách máme vyzkoušený rádius kolem 80 km a vždy dojela domů, aniž by automatika odstavila baterii. Mě vydržela při testech, kdy jsem se jenom vozil tři dny, než automatika hlásila vybitou baterku. Takže závěrem, jako cyklista jsem s výkonem 250 W velmi spokojen, po rovině a z kopce šlapu na volno, bez odporu motoru a do kopce si pomáháme páčkou, nepo sepnutým tempomatem. Šlapací asistent jsem vyhodnotil jako zbytečnost.
    Takže pokud si chcete popuze ulehčit, tak doporučuji. V žádném případě nesrovnávejte s motorkou. Legislativa je jasná ať s ní souhlasíte či nikoli a ukáže se to až když dojde na lámání chleba a někoho, nebo někdo vás sestřelí. Nedávno jsem viděl jak děda přes sedmdesát na „kole“ s kilowatovým motorem nedal přednost motorovému vozidlu a asi v padesátce byl odmrštěn na chodník, kde pomlátil další tři lidi. Výsledek šetření zatím neznám, je to čerstvé. To co jsem napsal je můj názor a zatimní zkušenost s elektrokolem. Hlavní je, nedělá to hluk a nesmrdí to. Jezdím do přírody za účelem fotografování a to mi vyhovuje. Přeji všem příjemný den Jarda.

      1. Podle zákona můžete mít
        Podle zákona můžete mít na kole elektromotor do 250 W a stále je považováno za el. kolo a jste z obliga. Ten děda je ve stejné situaci, jako kdyby neměl technickou. Teď záleží na tom, zda-li budou mít poškození zdravotní následky. Čím z nezákonou věcí uděláte větší průser, tím pro vás hůř. Nehledě na pojišťovnu, která podle zákona může vymáhat tzv. vyplacená plnění po dědulovi, záleží samozřejmě na výsledcích uzavřeného vyšetřování. Třeba druhý viník nadýchal zase 1 promili. Kdo ví.

        1. Ten dědula z hlediska
          Ten dědula z hlediska zákona jel na nechváleném motocyklu (tj.vždy pokud je výkon motoru kola vyšší než 250W nebo po rovině kolo jede bez šlapání a nezpomaluje (je použit „plyn“ v jakékoliv podobě) anebo je kolu změřena rychlost kola na rovině vyšší než 25km/hod.)
          K této jízdě na neschváleném motocyklu přibudou ještě další porušení – jízda bez předepsané motocyklové přilby, jízda bez povinného ručení (zelené karty). A tak se dědula bude nakonec divit, za co všechno může a co bude muset ostatním poškozeným hradit.

      2. Máte samozřejmě pravdu,
        Máte samozřejmě pravdu, nedání přednosti výkon motoru neovlivní, následky nehody však ano. Je rozdíl, jestli do někoho vrazíte na kole rychlostí 25km/h a 40km/h. Taky je rozdíl, když vám někdo nedá přednost a srazí vás. Pokud máte kolo legální, tedy do 25km/h, do 250w, je to jednoznačně vina toho, kdo do vás narazil, ale v případě, že máte nelegálně upravené kolo s vyšším výkonem, pak budou soudit i vás a že se o to bude viník nehody snažit, na to si vsaďte. Minulý rok to bylo i v televizi, paní v autě odbočovala a srazila protijedoucího muže na kole s elektromotorem, u soudu se její právník snažil vinu svalit na pána s elektrokolem s tvrzením, že paní nemohla předpokládat, že člověk na kole přijede do křižovatky tak rychle.
        Nezapomínejte taky na nařízení, že při jízdě na elektrokole, či kole s přídavným motorem musíte mít vždy na hlavě cyklistickou přilbu, ať už využíváte pomocný motor, či nikolv.

  5. Panove, fakt me pobavila
    Panove, fakt me pobavila neci hlaska „nikdo nepozna ze to neni na 250W“ zvlast kdyz si predstavim velikost 250W motorku vedle 500-1500 W obra ktery zabira polovinu plochy kola 🙂
    No, vazne by me zajimalo co doporucujete pro sestaveni – motory a baterie pro kazdodenni cestovani z Kladna do Prahy cca 28km a dost casta tahla stoupani.
    Rozhodne u toho hodlam slapat abych trochu zhubnl, ale zase nechci prijet zpoceny jako prase protoze v praci neni kde se umyt.

    1. No bez zpocení to ty 250W
      No bez zpocení to ty 250W nezvládnou, měl jsem podobný problém ale pouze 24km, posledních 5 km stálé stoupání a posledních 400m je tam 12%. Našel jsem si g-kolo.cz, kde mi přestavili moje 12 let staré kolo, a dneska jezdím do práce bez zpocení:) jenom zlehka šlapu, aby vypadalo, že šlapu a je to.

Napsat komentář