Prodej elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě dosáhl za červen 2020 nového rekordu

Nejnovější čísla prodejů elektroaut v Evropské unii vyráží dech. Za červen 2020 se jich prodalo necelých 93 000, což je meziročně téměř dvojnásobek!

Tesla Model 3 se v Evropě v prodejnosti musí spokojit s druhou příčkou, první je francouzský kompakt Renault Zoe.
foto: Tesla

Automobilový průmysl je v krizi. Prodej běžných spalovacích aut spadl o desítky procent na všech hlavních světových trzích. Zájemci o auta do zásuvky ale, zdá se, krizi vnímají jako příležitost. A nakupují ostošest.

Za první půlrok se v prodalo již 401 000 aut do zásuvky. Ta díky tomu mají tržní podíl 7,9 %. Jen za červen to bylo 92 880 (8,2 %, z toho 4,4 % elektromobily).

Je jasné, že za tak vysoké prodeje mohou především stále štědřejší pobídky v podobě dotací na největších trzích jako je Německo a Francie. Zároveň to také ukazuje, že zákazníci chtějí skutečné inovace, ne jen víc válců, vyšší výkon a více držátek na pití.

Prodej elektroaut v Evropě za červen 2020

Prodej elektroaut v Evropě za červen 2020
foto: EV Sales blog

První místo prodejů v Evropě potvrdil nový Renault Zoe (za červen 10 342, za celý rok 36 506) následovaný Tesla Model 3 (7224, 33 164). Na třetím místě za červen překvapivě nový Ford Kuga PHEV (3684, 7426) následovaný stálicí Volkswagen e-Golf (3037, 17 639). Velmi dobře se ale vedlo de-facto všem novým modelům.

71 Comments on “Prodej elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě dosáhl za červen 2020 nového rekordu”

  1. Prodeje potvrzují praktické založení zákazníků EV.
    Je

    Prodeje potvrzují praktické založení zákazníků EV.
    Je jasné,že volba padá na Zoe,po dotaci je dostupné za cenu auta s kotlem.
    Zákazník se orientuje na cenu a funkčnost,jen malé procento řeší prestiž a dramatický výkon či vzhled.

  2. Nepřekvapuje úspěch Zoe, protože ten jde koupit i „bez
    Nepřekvapuje úspěch Zoe, protože ten jde koupit i „bez baterky“, co znamená, že je za dobrou cenu a baterku uživatel splácí v měs, splátkách, to prodejům pomůže.

    Co překvapuje, je třetí místo letitého VW e-Golf, o kterém spousta lidí říká, že to je špatné EV. Ale jako obvykle, rozhoduje zákazník. A nikde v té tabulce nevidím ten skvělý Ioniq, co všichni tak chválí, ale tam možná jeho roli převzala Kona.

    No a taky e-Tron, na to jak je drahý a jak je „špatný“, se neprodává tak špatně.

    Úspech e-Golfu a e-Tronu mi říká, že i ID.3 bude prodejní úspěch,m pokud tedy budou stíhat vyrábět a budou mít baterky 🙂

        1. Podle mě doběhne leasing těch aut do doby, kdy majitel
          Podle mě doběhne leasing těch aut do doby, kdy majitel baterku úplně splatí. Stejně jako u předchozí generace. A nebo se budou prodávat klidně i s pronájmem baterky a majitel to pak bude dál platit, nebo si baterku odkoupí od Renault Finance. Někde jsem viděl výpočet, za kolik to je, závisí to od stáří auta a nebylo to tak hrozné. Samozřejmě, záleží za kolik je nabízeno auto „bez baterky“ a k tomu dokoupit baterku.

      1. Dobrý den pane Siaseku,
        Vaše sdělení, že „E-golf, který

        Dobrý den pane Siaseku,
        Vaše sdělení, že „E-golf, který je skvělý právě proto, že je to Golf, ale Nissan Leaf, to je velmi špatné EV.“ je pro všechny „velmi naučné“.
        Argument název vozu, se mi zdá nedostačujícím.
        Měl byste uvést několik zásadních hodnocení, aby ostatní byli v obraze!
        Stanislav

        1. To je pravda, díky za upozornění.
          Osobně si myslím, že

          To je pravda, díky za upozornění.

          Osobně si myslím, že základní kámen EV je baterie a ta je u Leafu velmi špatně udělaná napříč generacemi. Problémy s rychlou degradací (díky vysoké teplotě), nemožnosti rychle DC nabíjet po jízdě např. po dálnici, nebo jakémkoliv zahřátí – viděl jsem nějaká videa s demontáží baterie a problém je, jak jsou články v jednom velikém bloku bez snahy o jakékoliv chlazení. Takže Leaf je pro mě automaticky auto co bych si z principu nikdy nekoupil, protože se kvůli úspoře vybodli na základní věci. Právě proto jsou na trhu nejlevnější Leafy i jejich baterie. Samozřejmě, že ve specifickém prostředí Leaf fungovat může bez problémů (jízdy po městě bez DC v dobrém podnebí) Člověk si řekne Japonci – ti budou mít super baterie a bohužel.

          E-golf má chlazení baterie vyřešeno lépe – ono tam taky prakticky žádné není, ale díky rozdělení baterií do jednotlivých modulů se to děje vlastně automaticky, proto prakticky nejsou E-golfy s vadnými bateriemi, ani netrpí degradací i pří nájezdu hodně nad 150.000 km.
          Prostě Němci se elektromobility tak trochu báli, tak na tom fakt zapracovali pořádně, aby nebyla ostuda a dost jim v tom pomohl Panasonic v první generaci E-golfu.

          1. Uvedl jste pouze argument baterie a to ještě problematiku
            Uvedl jste pouze argument baterie a to ještě problematiku znáte jen z videí.
            Na rozdíl od Vás s Leafem jezdím a vím.
            Rapidgate, co se Leafu vytýká není takový, jak se o něm píše.
            Jen jednou jsem byl s teplotou baterie v červeném a to bylo 35 stupňů na otočku Ústí n/L Praha Brno Zlín a teprve zpět v Brně se ukázala červená a snížila rychlost nabíjení na 14 kW. Vše nabíjeno na DC.
            8 let záruka na baterii nesvědčí o degradaci, to by Nissan přišel na buben.
            Zatím žádnou nepozoruji.
            Prosím o nějaké další argumenty, protože na Váš ortel „velmi špatné EV“, jste toho napsal málo.
            Stanislav

                1. Jenže elektronika snižuje proud až když baterie dosahuje
                  Jenže elektronika snižuje proud až když baterie dosahuje teplot kolem 45-50°C což je špatně, Li-Ion by měla mít maximálně 40°C a to jen špičkově, nikoliv standardně.

                2. To jako chcete říci, že výrobci nastavují ovládací
                  To jako chcete říci, že výrobci nastavují ovládací elektroniku nabíjení záměrně špatně k ochraně baterie?

                3. Ano, to chceme říct, proto firma, která dělá upgrade
                  Ano, to chceme říct, proto firma, která dělá upgrade baterií v Leafu tam dává nové Lg chem tuším, co vydrží až 50 stupňů. A rozhodně tam nedává originály co tam dává Nissan, protože by dopadly úplně stejně jako předtím.

                4. Neptal jsem se na firmu, která osazuje auto jiným typem
                  Neptal jsem se na firmu, která osazuje auto jiným typem baterie a potažmo i jiným nastavením elektroniky, ale na výrobce, jehož nastavení ochranné elektroniky vědomě umožňuje poškození baterie.
                  Prosím, když už chcete něco osvětlit, tak fundovaně a tématu.

                5. Ano přesně jak píšete, firma Nissan svým přístupem
                  Ano přesně jak píšete, firma Nissan svým přístupem poškozuje baterie, protože úprava spočívá pouze ve FW úpravě, kdy posunuli nabíjecí křivku oproti teplotě baterií. Baterie jsou na chemické bázi NCM 523, můžete si dohledat, že drtivá většina výrobců používá novější generaci NCM 622 (nebo někteří i novější NCM 811) a tyto baterie NCM 523 více trpí vyšší teplotou.

                6. Výrobce Nissan žádnou úpravu FW nedoporučil a ani
                  Výrobce Nissan žádnou úpravu FW nedoporučil a ani nezměnil.
                  Dělají to servisy, ale není to od Nissanu certifikované.
                  Mám původní nastavení a výslovně jsem servisu zakázal nabíjecí křivku měnit.

                7. Nějak se mi nechce věřit, že si servis něco dělá sám o
                  Nějak se mi nechce věřit, že si servis něco dělá sám o sobě. To ale budou spíše vědět zdejší majitelé Nissanu jako např. Michelin.

                8. Servis je jiná divize než výrobce.
                  Když si za to nese

                  Servis je jiná divize než výrobce.
                  Když si za to nese odpovědnost, je to jeho věc.
                  Mimo jiné jsem také majitelem Nissanu, viz dole 🙂

                9. Měl jsem namysli další majitelé, kterým byl update
                  Měl jsem namysli další majitelé, kterým byl update nabídnut. Já jsem to moc nesledoval, ale ten update se tady dost řešil a někdo si ho nechal dělat.

                10. Můžete mně prozradit která firma toto dělá ?
                  Děkuji.

                  Můžete mně prozradit která firma toto dělá ?
                  Děkuji.

                11. Nissan si za některá řešení kritiku zaslouží, ale
                  Nissan si za některá řešení kritiku zaslouží, ale konkrétně v tomto případě tam osazují LG články ze zcela prozaického důvodu, a to že jsou v podstatě jediné rozumně sehnatelné na trhu v množství menším než jeden nákladní vlak. Kdyby se daly sehnat originální články od AESC z 40/62kWh baterie za dobrou cenu, tak není důvod je do toho retrofitu neosadit.

            1. Tak to je obecně známá věc u Leafa, stačí si přečíst
              Tak to je obecně známá věc u Leafa, stačí si přečíst dostupné zdroje. Ani poslední verze se „vzduchem“ chlazenou baterií to neodstranila, je to stále stejné, konstrukčně je to celé špatně od začátku.

              Problém je, že se baterie prostě upeče, nejvíc trpí články uprostřed, proto se u Leafa skokově snižuje kapacita baterie. Na záruku je Nissan mění jak na běžícím pásu. Samozřejmě, že pokud o tom problému víte, dá se mu asi přizpůsobit. Mělo by to být spíše opačně, baterie má být blbuvzdorná. Nebo tam neměli DC nabíjení vůbec dávat.

                1. Velmi špatné EV je každé s chybně navrženou baterií,
                  Velmi špatné EV je každé s chybně navrženou baterií, já se tu fakt obhajovat nemusím. Pro mě je Leaf prostě EV k ničemu, max na ježdění pro housky do krámu. Musel bych pořád myslet na to jak se mi smaží baterka.

                2. Vidím, že i po několikanásobné prosbě o zdůvodnění
                  Vidím, že i po několikanásobné prosbě o zdůvodnění Vašeho výroku, že „Leaf je velmi špatné EV“, pro ostatní žádný jiny argument než baterii nemáte, tak končím pokus o objasnění.

                3. Jiný argument než baterii nemám, stále říkám, že ve
                  Jiný argument než baterii nemám, stále říkám, že ve specifických případech může fungovat dobře.

                4. Díky za odpověď, možná kdybyste Leafa vlastnil, změnil
                  Díky za odpověď, možná kdybyste Leafa vlastnil, změnil byste názor.

                5. Pokud se nepletu nemá Android auto a ani aplikaci pro
                  Pokud se nepletu nemá Android auto a ani aplikaci pro ovládání přes telefon, takže bych ho do výběru ojetého EV nezahrnul i kdyby měl baterii vyřešenou lépe.

                6. Nejste dobře informován. Zjistěte si více o Leafu II.
                  Nejste dobře informován. Zjistěte si více o Leafu II.

                7. Já o Leafu 2 nemluvil. Zjistěte si o čem píšu. 😀
                  Vy jste

                  Já o Leafu 2 nemluvil. Zjistěte si o čem píšu. 😀

                  Vy jste opravdu super diskutér, váš tón psaní je jak od pana učitele nebo velitele na vojně. 😀 Zjistěte si, udělejte, pište… :))

                8. „Zjistěte si“ je pouze v posledním příspěvku a je to
                  „Zjistěte si“ je pouze v posledním příspěvku a je to reakce na Vaší nepravdu o komunikaci s Leafem. To ostatní jste si vymyslel.
                  O Leafu II jste psal, neboť „problémem“ s baterií Leaf I netrpěl.

                9. To je vtip, že Leaf 1 netrpí problémem s baterií? 😀
                  To je vtip, že Leaf 1 netrpí problémem s baterií? 😀 Vždyť jsou stejné konstrukčně napříč všemi generacemi. No nemá to cenu, s vámi nedebatuji rád, není to sranda.

                10. Já teda nevím, ale proč teda začíná článek na
                  Já teda nevím, ale proč teda začíná článek na Cleantechnice slovy že “Nissan Leaf je proslaven svými problémym s bateriema”???

                  The Nissan LEAF is infamous for its battery problems. It started with the fast degrading 24kWh battery in the original 2010 Nissan LEAF. That battery was not up to the hot conditions of US Southwest states. … Nissan intended to start production with 50,000 cars per year, growing to 300,000–500,000 in about 5 years.

                  Nissan’s Long Strange Trip With LEAF Batteries
                  https://cleantechnica.com/2018/09/29/nissans-long-strange-trip-with-leaf-batteries/

                11. Baterie je u elektromobilu docela podstatna soucastka. Me se
                  Baterie je u elektromobilu docela podstatna soucastka. Me se treba leaf 40 hodne libi, ale nekoupil bych ho ani omylem. Najezdil jsem cca 80 tis s env200 24 a to je upne o necem jinem, kdyz se baterka chladi…

  3. Ať už ty šmejdský hybridy vymřou, co stejně žerou jak
    Ať už ty šmejdský hybridy vymřou, co stejně žerou jak normál auta, když chcete jezdit normálně, a dělají jen obyč EV 🙂

    Blbci, nekupujte ty šmejdy, chtějte jen EV auta! Jinak budete podporovat fosilní podvodníky i nadále 🙂

      1. To asi ne. Já tam v textu nevidím, že by uváděli Teslu 3
        To asi ne. Já tam v textu nevidím, že by uváděli Teslu 3 v prodejích za červenec. Prostě Tesla 3 se v červenci moc neprodávala. Asi je na cestě lodí, jak se to vždy tak říká.

        Kde se Tesla 3 uvádí, tak v prodejích za celý rok, v textu:
        „Looking past the monthly ebb and flow, 2020’s cumulative BEV best sellers (in order) are the Audi e-tron, VW e-Golf, Nissan LEAF, Hyundai Kona EV, and Tesla Model 3.“

        Takže Tesla 3 je na 5.příčce v prodejích EV v Norsku za první půlrok, za červen není ani v privní desítce. Co jsem koukal, tak v Norksu prodeje Tesly 3 upadají s tím, jak tam přichází na trh i jiné EV. To podle mě předpovídá s jistým předstihem chování celého evropského trhu, uvidíme.

        1. Tak to máš asi pravdu. Nicméně čekám snížení ceny a
          Tak to máš asi pravdu. Nicméně čekám snížení ceny a zlepšení kvality ( byť osobně jsem spokojen ) s náběhem výroby v Německu. To je taky důvod proč to Elon do Německa posadil. Němci jak známo podporují domácí produkci, což se super a tak budou TESLU vyrobenou doma brát také jinak ( lépe ) 🙂 Ale je pravda, že pro TESLU není EU hlavním trhem, to je USA a zejména ČÍNA.

          1. V USA se vyrábí auta výrazně levněji než v EU, nemyslim
            V USA se vyrábí auta výrazně levněji než v EU, nemyslim si, že s německou pracovní silou a německými odbory to bude levnější. Navíc Škoda je taky VW a nemá takový úspěch v Německu jako samotné VW, natož cizí automobilka, byť vyrábí na jejich území.

            1. Tady jde hlavně o logistiku. Transport z USA není levná
              Tady jde hlavně o logistiku. Transport z USA není levná záležitost. U Berlína se bude dělat celé auto kompletně včetně baterií a hlevně bude továrna více automatizovaná. Produktivita tedy lepší než ve Freemontu, baterie levnější ( nový typ ). Zdaleka to není jen o ceně pracovní síly, ale o nákladech na jednotku 🙂 Měrný náklad práce na automobil bude jistě nižší než v USA ( Freemont ). V Texasu to zase bude o něčem jiném 🙂

              1. A kdy začnou první dodávky Tesel z Berlína? Protože v té
                A kdy začnou první dodávky Tesel z Berlína? Protože v té době bude i nabídka EV od evropských automobilek zase o něco širší. Uvidíme, ale moc bych na to nespoléhal, že Němec koupí Teslu proto, že se vyrábí v Berlíně, pro něj to bude pořád americká kára 🙂 Ale ano, náklady na logistiku budou nižší, tak uvidíme, jak se to projeví.

            1. To nemusíte. To jsou celosvětové prodeje a tam je Tesla
              To nemusíte. To jsou celosvětové prodeje a tam je Tesla jako automobilka jedničkou co se týká počtu prodejů EV. V Evropě je dvojkou za Renaultem, resp. Tesla 3 je dvojka za Renaultem Zoe, nevím jak je na tom Tesla jako automobilka celkově oproti ostatním automobilkám, to nám tabulka tady neříká. A v Norsku je Tesla 3 letos až pátá, v červenci se nevešla do desítky.

                1. Vyrábět EV nestíhá nikdo 🙂 Až spustí berlín,
                  Vyrábět EV nestíhá nikdo 🙂 Až spustí berlín, předtím bylo až bude 3 na trhu…

          1. To jsou celosvětové prodeje a jak jste zmínil, Tesla má
            To jsou celosvětové prodeje a jak jste zmínil, Tesla má hlavní trhy v USA a Číně. A my tady rozebíráme prodejní čísla za první půlrok v Evropě, příp. v Norsku a jak je vidět, tam je situace trochu odlišná od zbytku světa. Jako ostatně u všech US automobilek, které se v EU neprodávají tak dobře jako doma, příp. v Číně.

            Tesla je zatím výjimka, protože na EU trhu nemá moc konkurence. Ale jak se začínají prodávat i jiná EV, tak na příkladu Norska je vidět, že počáteční hegemonie tesly je minulostí. A podle mě, toto bude za nějaký čas (rok, dva?) platit pro celou Evropu.

            Ale mohu se plést, uvidíme… Ale na příkladu vozu jako je e-Golf a jeho dobrých prodejích je vidět, že evropský zákazník je prostě jiný než v USA nebo v Číně.

                1. Kupoval jsem ho manželce nového, slevu jsem dostal i od
                  Kupoval jsem ho manželce nového, slevu jsem dostal i od importéra slušnou. Kolik stojí nyní netuším, ela čakali jsme na něj cca 5 měsíců. Budeme ho mít skoro rok.

            1. Soul je praktické auto a spotřeba na norských pomalých
              Soul je praktické auto a spotřeba na norských pomalých silnicích bud prakticky stejná jako u Niro, rozdíl začíná nad 80 km/h. Že by se neprodalo ani polovina toho co Soulu mi přijde nesmysl, když se tam slušně prodává Kona. Zajímala by mě statistika za celé pololetí.

Napsat komentář