Červenec je pro severomoravskou dopravní společnost 3ČSAD (ČSAD Havířov, ČSAD Frýdek-Místek a ČSAD Karviná) opravdu rušným měsícem. Již jsme informovali o dvou nových plynových autobusech, které přebírala havířovská divize, další čtyři autobusy si mají rozdělit Frýdek-Místek a Karviná a třešničkou na dortu k slavnostním prezentacím nových vozidel v Havířově byla předváděcí ukázka autobusu Irisbus Citelis 12M Hybrid.
foto: Petr Hrůza
Autobus Irisbus Citelis 12M Hybrid se díky této příležitosti představil v Moravskoslezském kraji vůbec poprvé. Jedná se o městský autobus v dvoudveřové variantě, v jehož útrobách se nachází dieselový motor Iveco Tector 6 EEV o výkonu 220 kW se sníženým zdvihovým objemem a s funkcí Stop & Start a elektrický trakční motor s li-on bateriemi s rekuperací.
Göteborg obdržel 25 nových hybridních autobusů Volvo, testy probíhají i v Chomutově
Veolia Transport Praha testuje hybridní autobus Solaris Urbino 18
Oproti klasickým hybridům však nastává háček v tom, že se nejedná o dvě na sobě nezávislé jednotky. Celý systém pohonu je řešen tak, že pohyb zajišťuje výhradně elektromotor, kterému ale dodává energii prostřednictvím agregátu motor dieselový.
Autobus je také vybaven dnes již téměř běžným systémem pro rekuperaci kinetické energie, která je při brzdění odváděna do akumulátorů na střeše vozidla. Tento akumulátor slouží pro změnu výhradně k pokrytí zvýšené spotřeby při rozjezdech vozidla.
Výrazné pozitivum shledávají zástupci 3ČSAD v ekonomice provozu, poněvadž Citelis Hybrid nabízí úspory paliva o 25 – 35 % a co se týče ekologické zátěže, která je pro vedení společnosti také významným kritériem, dopady na životní prostředí jsou uspokojivé, neboť oproti dieselové verzi CItelisu nabízí průměrné snížení emisí CO2 o až o 30% a NOx až o 50%.
Hlavní přednosti hybridního autobusu Irisbus:
- Dieselový motor má o 25 % nižší zdvihový objem ve srovnání s motorem, který tvoří výbavu běžného vozu stejné řady
- Generátor spojený s dieselovým motorem dodává elektřinu bez využití startéru motoru, alternátoru a pásů
- Vysoký výkon elektromotoru dodává vozidlu trakci přes nápravu, která je stejná jako u dieselového modelu
- Tato sériová konstrukce hybridního vozu vedla k vypuštění převodovky
- Poslední generace lithium-iontových baterií akumuluje energii během snížení rychlosti a přenáší ji při zrychlování.
Jako o projektu, který má budoucnost, hovoří i počet objednávek těchto hybridních autobusů. Od zavedení do výroby v r. 2010 má IVECO již více než 200 rezervací na nákup hybridu. První hybridní Citelisy začali provozovat v roce 2011 ve Francii a Itálii a nám nezbývá než se nechat překvapit, zdali se společnost 3ČSAD v rámci svého ekologického přínosu pro Moravskoslezský kraj proslaví i prvním hybridním autobusem provozovaným v tomto regionu a prvním hybridním Citelisem v celé České republice.
3čsad není severomoravská
3čsad není severomoravská dopravní společnost, ale slezská dopravní společnost, dokonce i autobusové nádraží je ve Frýdku, tedy v jižním Slezsku 😛
Děkujeme za geografické
Děkujeme za geografické upřesnění :).
No, a já jsem z jihu
No, a já jsem z jihu Ostravy a to je Morava, proč je potom Frýdek Slezsko?
Protože Ostrava-Jih je na
Protože Ostrava-Jih je na levém břehu Ostravice a Frýdek je na pravém. Řeka Ostravice je hranice mezi Moravou a Slezskem.
Je smutné jak někteří
Je smutné jak někteří neznají ani své okolí do vzdálenosti pár kilometrů.
Je smutne,že na Hybridu se
Je smutne,že na Hybridu se nazorně ukazuje jak snadno jde zaměnit nacionalismus s patritstvim.Proto se asi moravska otazka o sebeurčeni a zviditelněni řeši pouze v ramci vnitrostatniho okrajoveho jednani ČR.Přestante se zabyvat žabomyšimi věcmi a hledejte nějakeho krale Ječminka nebo aspon Batu nebo Čubu.ALE NA JINYCH STRANKACH NEŽ NA HYBRIDU.CZ,toto sem opravdu nepatři.
Tak promiň no…Pak Místek
Tak promiň no…Pak Místek je tedy Morava. Ale teď nevím, ale není ČSAD mezi Sviadnovem a Místkem? A To je pak na Moravě.
Jako hrdý frýdečak jen
Jako hrdý frýdečak jen souhlasim, a těšim se na to až zače u nás jezdit 🙂