BMW iX3: elektromotor bez vzácných materiálů, dojezd 440 km, baterie 74 kWh

BMW iX3, které se začne vyrábět v roce 2020, přinese elektrický lokálně bezemisní pohon v nové a hospodárnější podobě, která je vhodnější pro každodenní provoz.

Elektromobil BMW iX3 je první vůz značky vybavený technologií elektrického pohonu páté generace. To znamená inovativní elektromotor zapouzdřený společně s dalšími komponentami.
foto: BMW

Dojezdu více než 440 kilometrů podle normovaného cyklu WLTP elektromobil BMW iX3 dosáhne s čistou kapacitou baterie 74 kWh. První čistě elektrické Sports Activity Vehicle (SAV) je prvním vozem BMW vybaveným technologií eDrive páté generace, která se od roku 2021 objeví také v BMW i4 a v BMW iNEXT.

Elektromotor i vysokonapěťová baterie byly kompletně přepracovány. V BMW iX3 zajistí tato pokroková technika „pro značku typickou radost z jízdy kombinovanou s mimořádnou hospodárností a novým poměrem hmotnosti a dojezdu“.

V roce 2020 bude BMW X3 prvním modelem značky, který bude k dispozici jak se zážehovými a vznětovými motory, tak v plug-in hybridním provedení a verzi s čistě elektrickým pohonem. BMW iX3 bude pro všechny světové trhy vznikat v čínské továrně BMW Brilliance Automotive v Šen-jangu.

Elektromobily BMW iX3 a v pozadí iNEXT

Elektromobily BMW iX3 a v pozadí iNEXT
foto: BMW

Pátá generace technologie BMW eDrive je hlavním stavebním prvkem pro budoucí automobily s elektrickým pohonem. Jde o výsledek konzistentního vývoje v rámci přístupu BMW EfficientDynamics a zkušeností, které BMW Group získala na poli elektromobility v posledních více než 10 letech.

Všechny komponenty použité v technice BMW eDrive jsou vlastním vývojem BMW Group. Elektrické motory a baterie navíc vznikají v továrnách vlastněných přímo BMW Group. To znamená, že společnost má přímou kontrolu nad vlastnostmi a kvalitou každého komponentu.

Navíc, hnací jednotka a vysokonapěťová baterie jsou z hlediska výkonu a energetického obsahu navrženy velmi flexibilně, takže jsou připravené pro použití v automobilech různého zaměření a různých segmentů.

Pátá generace pohonu BMW eDrive je u elektromobilu BMW iX3 tvořena pohonnou jednotkou, která v jednom celku sdružuje elektromotor, řídicí elektroniku a převodovku. Tím se výrazně snižuje prostorová náročnost celého systému pohonu, a také jeho hmotnost.

Poměr výkonu a hmotnosti celé soustavy se ve srovnání s předchozí generací zlepšil zhruba o 30 %. Elektromotor pohánějící BMW iX3 nabízí maximální výkon 210 kW, točivý moment 400 Nm dovoluje bryskní rozjezd i dynamickou akceleraci a zásluhou exkluzivních konstrukčních opatření BMW si udržuje zátah i ve vysokých otáčkách.

Další specialitou elektrického motoru, který je v BMW iX3 použit vůbec poprvé, je jeho konstrukce, díky níž nebylo zapotřebí používat vzácné materiály. Elektromotor použitý v BMW iX3 přenáší hnací sílu na zadní kola, čímž se dále zvyšuje účinnost celé soustavy.

Vysokonapěťové baterie s významně vyšší energetickou hustotou a zodpovědné využití surovin.
Vysokonapěťová baterie modelu BMW iX3 je nedílnou součástí systému pohonu BMW eDrive páté generace a vznikla na základě nejnovějšího vývoje technologie NMC-811 pro prizmatické články, které jsou pro BMW typické.

BMW má v této oblasti mimořádné technické dovednosti. Toto know-how se aplikuje na všechny aspekty baterií, tedy zejména na použité materiály a uspořádání, na jejichž základě se bateriové články vyrábějí.

Neustálý výzkum a vývoj zvyšují nejen energetickou hustotu, ale také ustavičně zlepšují další vlastnosti bateriových článků, zejména pak jejich životnost a bezpečnost. Celkově vzato je vysokonapěťová baterie BMW ukázkou maxima toho, čeho lze v současnosti v oblasti baterií dosáhnout.

Pátá generace elektrického pohonu

Pátá generace elektrického pohonu
foto: BMW

Inženýrům BMW se současně podařilo snížit podíl kobaltu obsaženého v baterii o další dvě třetiny. Ve srovnání s technologií používanou společností BMW Group dříve je gravimetrická energetická hustota bateriových článků BMW iX3 vyšší přibližně o 20 %.

V případě BMW iX3 jsou suroviny jako kobalt a lithium vůbec poprvé nakupovány přímo BMW a poté předány výrobcům bateriových článků. Kromě toho byla dále zdokonalena škálovatelnost a kompaktnost konstrukce vysokonapěťové baterie.

Bateriové články jsou ve specializovaných výrobních závodech BMW seskupeny do modulů, a nakonec poskládány podle potřeb jednotlivých modelů. Vysokonapěťová baterie BMW iX3 je umístěna v podlaze a vyznačuje se extrémně plochým tvarem.

Díky tomuto uložení nedochází ve srovnání s konvenčně poháněnými modely BMW X3 k omezení vnitřního prostoru pro cestující ani zavazadla.

Větší dojezd díky vysoké účinnosti, a nikoliv kvůli větší baterii

Vysokonapěťová baterie instalovaná v BMW iX3 má kapacitu 74 kWh a ve zkušebním cyklu WLTP nabízí dojezd více než 440 km. BMW iX3 se v rámci svého segmentu může pochlubit nejen nízkou spotřebou energie, která podle cyklu WLTP činí méně než 20 kWh/100 km, ale také představuje nebývalý poměr mezi velikostí baterie a reálným dojezdem.

Díky mimořádné účinnosti všech součástí hnacího ústrojí a vysoké energetické hustotě vysokonapěťové baterie je BMW iX3 schopno ujet vzdálenost, které dosahují elektromobily s mnohem většími, a tedy těžšími bateriemi.

U BMW Group musí každý elektrifikovaný model prokázat, že za celý cyklus – včetně nákupu surovin, dodavatelského řetězce, fáze výroby a používání, jakož i recyklace – je jeho CO2 stopa podstatně lepší než u konvenčním způsobem poháněného sourozence.

Nový typ bateriových modulů BMW

Nový typ bateriových modulů BMW
foto: BMW

V případě BMW iX3 je tato stopa o 30 % menší než v případě BMW X3 sDrive 20d. To platí, pokud je během fáze používání automobilu využívána běžně dostupná evropská elektrická energie. Jestliže je vozidlo nabíjeno zelenou elektřinou, je výhoda přibližně 60 %.

Navíc, analogicky s technologií BMW i3 se s vysokonapěťovou baterií BMW iX3 po jejím dosloužení v elektromobilu počítá pro další využití, v jehož rámci bude sloužit jako stacionární zdroj energie. Tímto způsobem se dále vylepší již tak pozitivní bilance BMW iX3 v oblasti emisí CO2.

tisková zpráva

39 Comments on “BMW iX3: elektromotor bez vzácných materiálů, dojezd 440 km, baterie 74 kWh”

    1. je to presne to o cem pisu jiz dlouho, zacinaj se objevovat
      je to presne to o cem pisu jiz dlouho, zacinaj se objevovat dilny ktere nejen spravuji BEV mimo autorizak, ale i tyhle modifikace ktere ze starsich BEV delaji uplne jina auta, takove navyseni jen par let pote co se dane auto prestalo prodavat 🙂

      a bude toho cim dal vic

  1. off
    Otvorená reakcia na reportáž TV Markíza –

    off
    Otvorená reakcia na reportáž TV Markíza – „Otázniky okolo elektrických áut“
    https://www.mojelektromobil.sk/otvorena-reakcia-na-reportaz-tv-markiza-otazniky-okolo-elektrickych-aut/

    Pan docent ještě asi žije v jeskyní a ohlodává kosti. 🙂

    Tv Markíza – Blíži se konec světa. :)))
    https://videoarchiv.markiza.sk/video/televizne-noviny/epizoda/26204-televizne-noviny/10-otazniky-okolo-elektrickych-aut

        1. Blbý samozrejme nie je ale zaspal dobu a opiera sa o
          Blbý samozrejme nie je ale zaspal dobu a opiera sa o informácie z minulého storočia a potom aj tak vyzerajú jeho názory na elektromobilitu.
          Stále má strach, že elektrická infraštruktúra neunesie nápor elektromobilov, atď. A pritom mu ani nenapadne aký obrovský potenciál skrýva veľké množstvo elektromobilov zapojených do siete s podporou V2G a inteligentných wallboxov. 95% času, ktorý auto stojí v garáži môže stabilizovať sieť a zarábať pre svojho majiteľa predajom energie v čase najvyššej ceny, atď.
          Trápi ho aj to, že čo potom s baterkami keď skončia životnosť. Je presvedčený, že to bude po dvoch rokoch ako v mobile 🙂
          Ja mám už 3 roky a 93% kapacity, pričom má za sebou už 1500 cyklov. Bojím sa mu to povedať aby ho nejeb..
          :-)))

        1. Nevim kde je ten zakopany pes, napada me treba spojitost s
          Nevim kde je ten zakopany pes, napada me treba spojitost s dvoustupnovou prevodovkou na zadni naprave. U WLTP ji mozna vyuzije Porsche casteji a proto je uspornejsi. A v EPA testu je vic jizdnich rezimu, kdy se prevodovka neprojevi takovou mirou.

    1. Náklady na elektromobil jsou tak vysoké, že neumožňují
      Náklady na elektromobil jsou tak vysoké, že neumožňují nastavit pro zákazníky přijatelnou cenovou hladinu.

      Proto se neprodávají. Konkrétně zmiňované BMW již utrpělo fiasko s i3, když malé městské auto i přes dotace prodávalo v počtu pouhých 20 tisíc kusů ročně celosvětově.

      Snaha zlevnit výrobu je z pohledu automobilek logickým sebezáchovným krokem, za který ale zaplatí ekonomika Evropy.

      Může se vám to všem vysvětlovat předem tisíckrát, ale stejně teď čumíte jak tele na nový vrata. A budete hledat viníka. Samozřejmě automobilky, že 😀

      Tragédi.

      1. Ano, fiasko i3 je tak velké, že každým rokem se prodá
        Ano, fiasko i3 je tak velké, že každým rokem se prodá více aut než předchozí rok a každé i3, které dnes sjede z linky je ziskové. 🙂
        http://bit.ly/2YUsKOK
        „Model i3 roste každým rokem. Investice už se nám vrátila, teď na každém prodaném kousku vyděláváme. Proč bychom se měli zbavovat vozu, který je nyní na svém vrcholu? Jsme si jisti, že i3 má ještě velký potenciál,“

  2. “ jsou suroviny jako kobalt a lithium vůbec poprvé
    “ jsou suroviny jako kobalt a lithium vůbec poprvé nakupovány přímo BMW a poté předány výrobcům bateriových článků.“

    To rovnou kupujou rudu v který je mimo jiné obsažen kobalt? To by asi výrobci baterek nezpracovali. Spíš nakupují už extrahovaný kobalt a extrahované lithium od monopolního čínskýho dodavatele Feijiang Huayou.

  3. Věta: „…který bude k dispozici jak se zážehovými a
    Věta: „…který bude k dispozici jak se zážehovými a vznětovými motory, tak v plug-in hybridním provedení a verzi s čistě elektrickým pohonem“ ve mě vzbuzuje jak silné pochybnosti o konečné efektivitě tohoto řešení, tak historické konsekvence s brambor-rajčatem a podobně :-/

  4. Nechápu, že s touhle krabicí můžou mluvit o nějaké
    Nechápu, že s touhle krabicí můžou mluvit o nějaké efektivitě… vždy to musí mít Cx aspoň 0,3 tj. při větších rychlost to žrát stejně jako e-tron.
    A to už jsem si říkal, že přestanu čekat na model Y a koupím něco dřív.

            1. Děloha.
              Ale tebe se týká ta část, že se tím označuje

              Děloha.

              Ale tebe se týká ta část, že se tím označuje „neurotická porucha, kterou charakterizuje citová labilita a sebestřednost se sklonem k teatrálnímu chování a afektům.“ Čili zde se ještě nic nedělo, ale ty už si tu dopředu vyšiloval = HYSTERIE 😛

Napsat komentář