Baterie nabitá za 6 minut? Startup z Cambridge oznamuje průlom

Průlom v technologii akumulátorů je oznamován každou chvíli. Většinou se však jedná o pouhé laboratorní výzkumy s velmi malou šancí na velkosériovou výrobu. Nyní se však objevuje technologie, která by se mohla začít brzy vyrábět.

Nabíjení elektromobilu Volkswagen e-Golf
foto: Volkswagen

Nabíjení elektrovozů je velkou výzvou. Hlavními problémy jsou infrastruktura a trpělivost řidičů. Startup založený bývalými studenty univerzity v Cambridge možná dosáhl milníku: baterie, která je plně nabita během šesti minut a která by měla být připravena na trh už příští rok. Specifika této baterie nebyla upřesněna, nabíjecí časy budou určitě závislé její kapacitě. Není tedy jasné, jaké kapacitě by měl tento čas odpovídat.

Firmu Echion Technologies založil Dr. med. Jean De La Verpilliere, který studoval nanovědy na prestižní univerzitě v Cambridge. S jejich novou technologií by nabíjení akumulátoru nemělo trvat výrazně déle než tankování běžného vozu. Klíčovou roli hraje nově vyvinutý prášek, který je použit místo grafitu v lithium-iontových bateriích. Přesná chemická kompozice zázračného substance zůstává tajemstvím.

„Tento prášek je klíčovým prvkem dobíjecí lithium-iontové baterie a umožňuje nabíjení během šesti namísto čtyřiceti pěti minut. To platí i pro elektrické automobily, jejichž nabíjení pak trvá stejně krátce, jako tankování konvečního automobilu. V současné době pracujeme na velkovýrobě, abychom byli schopni vyrábět až 1 000 tun tohoto prášku v továrnách. Prototypy již fungují a komercializace je plánována na příští rok,“ tvrdí zakladatel De La Verpilliere.

Nejtěžší prací startupů je prosadit své nové technologie u zavedených výrobců. Při výrobě nového typu lithium-iontových baterií by měl Echionu pomoci jeden trik. Výrobci baterií by měli být schopni bez většího úsilí integrovat novou substanci do svých stávajících výrobních linek. Na jedné straně to pomůže výrobcům ušetřit náklady a na straně druhé zajistí, že se nová technologie rychle rozšíří.

Nové baterie mají nabídnout další výhodu, která se týká bezpečnosti. „Problém se současnými lithium-iontovými bateriemi obsahujícími grafit je nebezpečí výbuchu při rychlém nabíjení a nový materiál – o kterém v tuto chvíli nemůžu mluvit – na rozdíl od grafitu, nepředstavuje žádné riziko exploze,“ zdůrazňuje La Verpilliere.

67 Comments on “Baterie nabitá za 6 minut? Startup z Cambridge oznamuje průlom”

  1. Zase z extrému do extrému. Jeden s trochu zahřátou
    Zase z extrému do extrému. Jeden s trochu zahřátou baterií nedá v praxi často ani 0,5 C a druhý se chlubí na papíře 10 C, pro které by byly potřeba téměř 1 MW nabíječky, tedy následujících 20 let bez šance. A přitom drtivá většina by uvítala prostých cca 3 C v celém rozsahu od 0 do 100 %. Nabíječky na to už jsou (250 kW), staví se hromada dalších a doplnění šťávy na dalších 500 km by bylo za 20 minut.

  2. Pokud to povede k tomu, že baterie při vysokých nabíjecí
    Pokud to povede k tomu, že baterie při vysokých nabíjecí proudech budou méně degradovat a dokážou těmi vysokými proudy nabíjet po celou dobu místo toho aby jako dnes postupně snižovaly výkon, tak to bude velký průlom.

  3. Jestli jsem to správně pochopil, tak sice neuvedli jak
    Jestli jsem to správně pochopil, tak sice neuvedli jak velkou baterii těch 6 minut nabíjejí, ale měla by být kapacitně adekvátní baterii, která se dnes nabíjí 45 minut.
    Sice tam není uvedeno jaký nabíjecí příkon použili – třeba to zkouší na ČEZácký ABB 50 kW DC 🙂
    Ale o to vlastně nejde – protože pokud to dobře chápu, jde o to, že se ta baterie nabíjí 7,5 X rychleji než dnes běžné baterie nehledě na příkon.

    Mohli alespoň napsat, s kým chtějí jít do holportu. Kdyby třeba napsali, že navázali spolupráci s Panasonickem, LG-Chem nebo někým takovým, tak by to mělo daleko větší šnaci na uvedení do života. Bojím se, že sami to neroztlačej, a upadne v zapomnění jako mnoho podobných před nimi.

        1. Jedine clanky o he3da pochazi pouze od he3da. Nikdo soudny
          Jedine clanky o he3da pochazi pouze od he3da. Nikdo soudny tomu podfuku nemuze verit. Uplne stejny podfuk jako od Zaludy. Dostal 100 milionu dotaci na vyrobu 12V akumulatoru a nic. Ted dostal dalsi dotace na vystavbu nabijecek. Asi take nic nepostavi.

                1. Přesně nevím. Je to asi 30 let, co se to stalo. Asi ve
                  Přesně nevím. Je to asi 30 let, co se to stalo. Asi ve Švýcarsku. Povolila hráz odkalovací nádrže. Smetlo to celou jednu vesnici.
                  Asi je to tohle: https://www.youtube.com/watch?v=dVfQN_M5Vho. Ukázka lidské stupidity. Něco podobného se teď děje na polích. Plíživá katastrofa způsobená pesticidy.

                2. No jo to ale nebylo ani v Německu ani ve Švýcarsku, ale v
                  No jo to ale nebylo ani v Německu ani ve Švýcarsku, ale v Itálii, takže o nějakem TUV razítku nemůže být ani řeč.

  4. Jsem trochu skeptik :-/ Potřebujeme to? Nestačí 200kW
    Jsem trochu skeptik :-/ Potřebujeme to? Nestačí 200kW výkon nabíječky? Dovedete si představit ten nabíjecí výkon? Hmmm, prášek a ochrana baterie je OK, ale co na to výrobci nabíječek? Co nabíjecí kabely? To budou spíš dráty, které robot sám nasměruje do nabíjecího konektoru. Kolik ten robot bude stát? Jaká bude penetrace těchto SUPER-ULTRA-MEGA rychlých nabíječek? Bez BRUTÁLNÍ akumulace u každé nabíječky se to rozhodně neobejde. Už tak je málo surovin pro baterie a my jimi budeme podporovat SPĚCHÁNÍ na cestě a tím zvyšovat riziko nehody? Osobně jsem přesvědčen, že nabíjecí výkon 200kW BOHATĚ stačí a pokud nám prášek zajistí, že se baterie nebude, při nabíjení výkonem 200kW přehřívat, tak OK, DĚKUJEME. Velmi rád bych viděl, kdyby řidiči osobních vozidel dodržovali podobné bezpečnostní přestávky jako řidiči náklaďáků, jsme přeci stejnými řidiči jako oni a naše auto může zabíjet podobně jako jejich. Pokud by řidiči museli dodržovat byť poloviční přestávky na odpočinek, tak výkon 200kW BOHAŤĚ stačí. Tento průlom jen pomůže těm bláznům opět jezdit 1.000km téměř v kuse a ZABÍJET své rodiny a okolní řidiče 🙁

      1. JÁ MÁM SEN :-), ochránit účastníky silničního provozu
        JÁ MÁM SEN :-), ochránit účastníky silničního provozu před lidmi, kteří jezdí jako hovada nebo potřebujou NUTNĚ ujet za 7h 1.000km a v nejhorším případě kombinace obojího. Vy jste koukám zastánce svobody a demokracie ve všech podobách tzn. bez ohledu na ostatní co? Kouřit si kde chci, co chci, jezdi si čím chci ať to kouří jak chce, jezdit tak rychle jak JÁ UZNÁM za vhodné, zkrátka SVOBODA a DEMOKRACIE a HLAVNĚ NIKOHO V NIČEM NEOMEZOVAT. Joooo, taky jsem byl pankáč, ale jakmile jsem začal vnímat více okolí, získával životní zkušenosti, tak jsem konvertoval do normálního vnímání světa a respektu k ostatnímu.

        1. Vy vůbec nevíte čeho já jsem nebo nejsem zastánce, tak mi
          Vy vůbec nevíte čeho já jsem nebo nejsem zastánce, tak mi to laskavě nevkládejte do úst. Jen mi prostě přijde divný aby se ostatní přizpůsobovali vám, jen pro to, že jste si koupil pomalejší auto co potřebuje často nabíjet a bylo to navíc vydáváno za „normální“… To je celý. Sněte v posteli jako jiný lidi. To bude rozumnější.

        2. Klidně si dávejte přestávku každou hodinu jízdy
          Klidně si dávejte přestávku každou hodinu jízdy dálnicí, když to vy (nebo spíš vaše auto) potřebujete. Ale nenuťte to ostatním, kteří tu potřebu nemají. Jezdím bežně trasy přes 500 km, dálnice. Někdy jedu na jeden zátah, někdy mám pauzu na tankování a někdy i na WC, jak kdy. A nedělá mi to vůbec problém, nijak to nesouvisí s tím, jak jezdím. Jedu na tempomat 130, dokonce i v Německu, kde bych mohl jet rychleji. Ale nechci, stačí mi to takto, je to pohodové a bezpečné. Nevím, k čemu by mi byly časté pauzy, prostatu mám zatím v pořádku a kafe taky nepotřebuji každou hodinu, pití mám v autě. Podstatné ale je, že já se rozhodnu, kdy zastavím a en auto nebo nějaký předpis kvůli bezpečnosti, o kterém sníte. Tak snívejte dál 🙂

        3. Nejste v tom sám. Je tu prostě skupina supermanů, kteří
          Nejste v tom sám. Je tu prostě skupina supermanů, kteří nepřipustí, že jezdit víc než 300km v kuse a pak si neodpočinout je blbost. Navíc se tu setkávám i s tím, že někteří si stanovují časový harmonogram a dojezdové časy i o víkendových výletech, či při cestě na dovolenou. Začnou Vám říkat, že je EV k ničemu, protože ze své Horní dolní dojedou na chalupu s fosilem za dvě hodiny, a s EV by museli hodinu nabíjet takže by na ní dojeli za hodiny tři. Je totiž naprosto smrtelně důležité vyrazit z Horní dolní v 7:30 a na chatě být v 9:30 protože co by to bylo za víkendový výlet, nebo rekreaci na chatě, kdyby jste náhodou dorazil, až v 10:15, nebo z Prahy do Zadaru se to dá dát v kuse za 10 hodin a je nepřijatelné aby jste měl na začátku dovolené hned první den 4 až 5 hodin zpoždění? Případné uzavírky, či kolony se řeší řízkem v chlebu a močením do petky.

          Ještě chápu služebky uživatele „Martin_“, s tím jsem se o tom několikrát bavil, a má poměrně rozumná vysvětlení svých potřeb, ale z 90ti % případů se setkám se zcela iracionálními odůvodněními, proč musí mít auto na jedno čerpání PHM dojezd 1000km

          1. Klidně odpočívejte, když to potřebujete. To je v
            Klidně odpočívejte, když to potřebujete. To je v pořádku a alespoň se budete cítit lépe a nebudete pro okolí nebezpečný. Je to individuální, každý nepotřebuje pauzu co 200 km. Já jedu v klidu 130 i DE a teď, když jedu za světla, tak je to pohodička, o prázdninách není ani provoz, necítím potřebu zastavovat.

            Zrovna včera jsem jel 515 km, celkový čas 5:10 hod., v tom jedna pauza na WC asi 10 min, protože jsem ještě na parkovišti v DE očumoval nabíječky Ionity a EnBw, jen ze zvědavosti.

            Cestou do DE jsem to v pondělí zvládl za 4:58 hod., opět jedna pauza na tankování. A nepřijel jsem unavený ani zničený, nemočil jsem do petky 🙂

          2. Proc tu porad resite odpocinek. Kazdy si prece bude odpocivat
            Proc tu porad resite odpocinek. Kazdy si prece bude odpocivat jak potrebuje a kde chce nezavisle na navijeckach.

            Navic pokud bude nabijeni za 6 minut oproti 30 minutam, tak bude logicky treba 5x mene nabijecek a tim padem i 5x mene zabraneho mista.
            A kdyz bude pred Vami nekdo nabijet tak budete cekat 5 minut misto treba 25.

        4. Vítej „bratře“. Mám to stejný jako ty. Včetně podpisu.
          Vítej „bratře“. Mám to stejný jako ty. Včetně podpisu. Taky jsem se jednoho dne ostříhal, oženil, povil synka a začal brát ohled na okolní svět. A jedna z mnoha věcí, kterou mě otec naučil je : „Co nechceš, aby ti dělali ostatní, nedělej ty jim“.
          Dnes jezdí EV a dobíjejí (tedy u nás) 50kW za hodinu a jde to. Pokud se rychlost v příští generaci aut zvedne na dvou-trojnásobek, bude to prima a 95% řidičů to bude stačit.
          Takže na meganabíječky mám stejný názor.
          Ale buďme přející, když někdo musí za deset minut nabít pětset km, ať to má.

    1. Myslím, že nejde jen o těch 6 minut, spíš o to, že čím
      Myslím, že nejde jen o těch 6 minut, spíš o to, že čím prázdnější baterka, tím rychlejší nabíjení, takhle by to mohlo zvládnout relativně rychle do 100%, navíc by nebylo potřeba tolik dobíjecích stanic, dále to pak snižuje riziko výbuchu.

      1. Přenesený výkon a ztráty závisí na několik parametrech,
        Přenesený výkon a ztráty závisí na několik parametrech, nejen na průřezu. Za prvé na vodivosti. Čím vyšší vodivost, tím může být průřez menší. To se dá ovlivnit typem materiálu na vodiči použitém. Vyvíjejí se i supravodiče, které fungují pri teplotě blízké 0°C. Za druhé na proudu. Tady je závislost ve druhé mocnině. To znamená, čím vyšší napětí, tím menší proud a tím menší ztráty (s druhou mocninou). Z toho plyne, dají se s tím drátem dělat různé věci. samozřejmě, závisí také na délce, ale tady půjde hlavně o měrný odpor, tj. odpor vztažený na jednotku délky, aby se to dalo dobře uchladit.

      1. Záleží na nájezdu a počátečním rozdílu pořizovací
        Záleží na nájezdu a počátečním rozdílu pořizovací ceny EV oproti alternativě na fosilní palivo.

        Je jedno za jaký časový úsek si to určíte, ale třeba počítáno na ROČNÍ nájezd, je průměrnou hraniční hodnotou obvykle 20 000 km / rok
        Najezdíte-li ročně víc, je jen otázkou rozdílu pořizovací ceny za kolik let se vám EV na TCO vrátí.
        Najezdítel-li méně, může se stát, že se vám počáteční rozdíl nevrátí nikdy.

    1. Mě takové výkřiky nechávají chladným. Takových
      Mě takové výkřiky nechávají chladným. Takových novinek, co do roku a do dne budou na trhu už bylo. Dokud nebude s takovou baterií jezdit aspoň jedno auto, tak to neberu na zřetel.
      Rychlost nabíjení je u EV podružný problém.
      Hlavní problém je kapacita aku a cena samotného EV.

      1. S první částí souhlas, byť jim držím palce, už tady
        S první částí souhlas, byť jim držím palce, už tady těch průlomů bylo několik, nikdy se revoluce nekonala.

        Ale s tématem problematiky EV nesouhlasím.
        Soudobé průměrné kapacity baterií stačí 90ti % populace na běžný provoz, a problém nastává právě jen v 10ti % případů, kdy jedete dál, než jsou Vaše obvyklé trasy.
        Za předpokladu, že bych 40 kWh baterii nabil 7,5 X rychleji než nyní, tak je problém vyřešen.

        Pořizovací cena EV je problém jen pokud máte malý roční nájezd. Pokud najezdíte v průměru ročně více než 20 000km, tak je jen otázkou výše počátečního rozdílu pořizovací ceny od adekvátního fosila, za kolik let se Vám EV na TCO vrátí. Není tedy otázkou ZDA se vrátí, ale jen kdy? (za kolik let)

        1. Každý to má jinak.
          Samozřejme nabíjení takovým tempem

          Každý to má jinak.
          Samozřejme nabíjení takovým tempem by bylo více než příjemné.
          Pro mě je čekání 30 min na rychlonabíječce akceptovatelné (cokoliv víc už je pro mě omezující) pokud jedu delší trasu a dá se očekávat, že auta s rostoucí kapacitou budou zvládat i vyšší nabíjecí výkony.
          Nabíječka 150kW by teoreticky byla schopna dobít za 30 min auto na dalších 300km. A člověk by si měl myslím udělat bezpečností přestávku daleko dříve.
          Proto jsem psal, že rychlost dobíjení mě až tak netrápí, těch delších cest až tolik nejezdím. Raději bych uvítal větší aku.
          Nové auta s kapacitou nad 50kWh vypadají dobře, ale ta cena 😀
          Jinak můj nájezd je cca 12 tis ročně a jezdím na LPG. Elektromobil mám, ale nepřinesl mi až takovou úsporu, jako kdybych jezdil tekuté paliva.
          A paradox je ten, že kvůli politice ČEZ, mě delší cestování elektrikou vyjde dráž, jak cestování spalovákem 🙂 Nehledě na ušetřený čas, pokud nemusím nabíjet.

          Další otázka bude ohledně infrastruktury. Ty příkony abych baterku dobil za 6 minut budou ohromné. Aby to nedopadlo tak, že to nějaké auto bude umět, ale nebude mít kde nabíjet 😀

          1. Oni bohužel napsali konkrétní časový údaj 6 minut oproti
            Oni bohužel napsali konkrétní časový údaj 6 minut oproti obvyklým 45ti minutá – ale o příkonu nabíječky tam nebylo slovo.
            Takže to chápu tak, že díky jejich nové technologii – nové baterii, je nabíjecí čas oproti té soudobé 7,5X rychlejší NEHLEDĚ na příkon / výkon nabíječky.
            Takže to nevyžaduje nabíječku se stovkami kiloWatt. Klidně nabíjejte na ABB 50 kW DC – jen to co jste nabíjel 45 minut, budete nabíjet 6 minut, to co jste nabíjel 90 minut budete nabíjet 12 minut.

            PS: to prodražené nabíjení u ČEZ nastává jedině pokud nabíjíte přes Poly fazer. Pokud máte chip, tak nemůžu uvěřit, že by fosil jezdil levněji.

            1. To ale odporuje fyzice. Pokud potřebuju dobít dejme tomu
              To ale odporuje fyzice. Pokud potřebuju dobít dejme tomu 40kWh baterku za 6 minut, tak potřebuju takový stojan co mi je schopný těch 40kWh za 6 minut dodat.
              Což je cca 400kW příkon.
              Samozřejmě přínos takto tvrdé baterie na 50kW stojanu by byl, a to že by byla schopná déle odebírat plný výkon, takže časová úspra by byla, ale rozhodně by nebylo na takovém stojanu možné dobít baterku za 6 minut.
              To že neudávají kapacitu ani příkon při jakém se bude dobíje je jasné.
              Protože oni uváději, že baterie se bude schopna dobít za 6 min. Nutný příkon pro takovou akci bude záležet na velikosti oné baterie.

              1. Jenže oni právě nenapsali jak velikou baterii za ten
                Jenže oni právě nenapsali jak velikou baterii za ten časový úsek nabíjeli.
                Proto jediné co nám zbývá je vycházet z údajů, že za 6 minut nabili baterii o neznámé velikosti, která by se obvykle (předpokládám za stejného příkonu) nabíjela 45 minut.
                Tudíž jediné k čemu lze dospět je, že za stejného příkonu se jejich baterie nabíjí 7,5X rychleji než ty soudobé.

                Na druhou stranu je logické (a naprosto správně uvádíte) že chci li někam uskladnit 40kWh za 6 minut, musím mít příkon 400kw. Prostě desetina hodiny.
                Škoda, že tam těch technických údajů nevedli víc.

Napsat komentář