Nová generace bezemisního nákladního automobilu posouvá možnosti prvních dvou nákladních vozidel známých jako ‚Project Portal‘. Odhadovaný dojezd je 480 km na jednu nádrž vodíku.
foto: Toyota
Toyota, Kenworth, Port of Los Angeles a státní regulační orgán CARB udělaly další krok ke své představě o budoucnosti bezemisní nákladní dopravy. Odhalily první těžké nákladní vozidlo poháněné elektřinou z palivových článků. Jeho výkon by se měl minimálně vyrovnat vozidlům na naftu. Místo běžných emisí dieselových aut ale vypouští jen vodu.
Odhadovaný dojezd přes 480 km na jedno natankování je více než dvojnásobek typické denní vzdálenosti absolvované podobnými vozidly v reálných podmínkách přepravy na krátké vzdálenosti.
Toyota a Kenworth v rámci projektu “nákladní přepravy s nulovými nebo téměř nulovými emisemi” nasadí celkem 10 nákladních vozidel k dopravě nákladu z Port of Los Angeles a Port of Long Beach po celé Losangeleské pánvi.
„Toyota se zasazuje o budoucí technologii pohonu pomocí elektrických palivových článků, protože jde o čistou a výkonově přizpůsobitelnou platformu, schopnou reagovat na nejširší potřeby mobility s nulovými emisemi,“ uvedl Bob Carter, výkonný viceprezident Automotive Operations ze společnosti Toyota.
Grant 41 milion dolarů
Regulační orgán CARB udělil přístavu Port of Los Angeles na projekt ZANZEFF grant ve výši 41 mil. dolarů v rámci kalifornské klimatické iniciativy California Climate Investments, která prostřednictvím miliardových investic do efektivnějších technologií (Cap-and-Trade) snižuje emise skleníkových plynů, podporuje ekonomiku a zlepšuje zdraví veřejnosti i životní prostředí – zejména ve znevýhodněných komunitách.
Nákladní vozidla Project Portal „Alpha“ a „Beta“ Class 8 (ve formě ověřovací studie) od zahájení provozu v dubnu 2017 urazila přes 22 500 testovacích kilometrů se zapojením v reálných podmínkách dopravy na krátké vzdálenosti v přístavech Port of Los Angeles a Port of Long Beach i jejich okolí, kdy s výjimkou vodních par neprodukovala žádné emise.
Rozšiřování aktivit
Nejnovější nákladní vůz poháněný elektřinou z palivových článků je součástí projektu ZANZEFF a vychází z modelu Kenworth T680 Class 8 v kombinaci s elektrickou technologií palivových článků Toyota.
Průkopnické úsilí vzniklé na popud přístavu Port of Los Angeles s podporou firem Toyota, Kenworth a Shell zahrnuje širší plán „Od pobřeží do obchodů“ a technologický rámec vodíkových palivových článků pro služby nákladní dopravy při plánovaní budoucí přepravy zboží.
Uvedená iniciativa napomůže snížit emise skleníkových plynů o více než 500 tun a dále emise NOx, ROG a PM10 o ekvivalentní hmotnosti 0,72 tuny.
„Spolupráce přístavu Port of Los Angeles a firem Kenworth, Toyota a Shell skýtá skvělou příležitost ukázat životaschopnost technologie elektřiny z palivových článků při přepravě na krátké vzdálenosti i regionální nákladní dopravě v Jižní Kalifornii,“ uvedl Mike Dozier, generální ředitel firmy Kenworth Truck Company a viceprezident PACCAR.
Port of Los Angeles, celosvětový námořní leader v testování a nasazování technologií s nulovými a téměř nulovými emisemi, bude uvedený projekt rozvíjet v několika fázích a v konečném stádiu zahrne iniciativy v Jižní Kalifornii, oblasti centrálního pobřeží a okresu Merced. Počáteční fáze má nastartovat přechod na novou třídu vozidel pro dopravu zboží při současném snižování emisí v určených znevýhodněných komunitách.
Deset nových nákladních vozidel Kenworth/Toyota poháněných elektřinou z palivových článků (FCET), vyvinutých díky spolupráci firem Kenworth a Toyota a určených k přepravě nákladu z přístavů Los Angeles a Long Beach po celém regionu Los Angeles, metropolitní oblasti a regionu Jižní Kalifornie, oblasti přístavu Port of Hueneme, a nakonec i okresu Merced.
Nákladní vozidla budou provozovat společnosti Toyota Logistics Services (4 vozidla), United Parcel Services (3), Total Transportation Services Inc. (2) a Southern Counties Express (1).
„Pro UPS je ctí spolupracovat s firmami Toyota, Shell a Kenworth na takto průkopnickém projektu,“ uvedl Carlton Rose, prezident pro globální údržbu a řízení vozového parku firmy UPS. „UPS má dnes ve svém vozovém parku přes 10 tisíc vozidel využívajících alternativní paliva a vyspělé technologie, a tak se může pochlubit dlouhou historií průkopníka a hodnotitele technologií napomáhajících ke snižování dopadů na životní prostředí.“
Společnost Shell ve Wilmingtonu a Ontariu (stát Kalifornie) zprovozní dvě nové velkokapacitní vodíkové čerpací stanice pro vysoké zatížení. Ke třem čerpacím stanicím společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v Port of Long Beach a výzkumného střediska Gardena R&D se připojí dvě nové čerpací stanice, čímž v Losangeleské pánvi vznikne integrovaná síť pěti vodíkových čerpacích stanic pro vysoké zatížení.
Uvedené stanice v rámci regionu společně zajistí vícero možností čerpání vodíku pro bezemisní nákladní přepravu, vč. denní kapacity více než 1 tuny 100% obnovitelného vodíku ze stanice Toyota Logistics Services provozované firmou Shell, stejně tak jako důležitý posun výzkumu a vývoje ve dvojici stanic provozovaných firmou Air Liquide.
Stále širší využívání bezemisní technologie v podmínkách přístavních terminálů a skladů, včetně prvních dvou bezemisních skladišťových tahačů, které budou nasazeny v Port of Hueneme, stejně tak jako širší využívání bezemisních vysokozdvižných vozíků v přístavním skladu Toyoty.
Kapka h2 v moři
Dopravu v přístavních komplexech Los Angeles a Long Beach dnes zajišťuje přes 16 tisíc nákladních vozidel – jedná se totiž o největší obchodní bránu kontejnerové dopravy v Severní Americe. Očekává se, že tento počet do roku 2030 vzroste na 32 tisíc. V různých přístavech po celých Spojených státech dnes přepravu na krátké vzdálenosti zajišťuje přes 43 tisíc nákladních vozidel.
Nákladními vozidly to nekončí
Toto oznámení je dalším rozšířením strategického programu ‚Environmental Challenge 2050‘ automobilky Toyota k eliminaci vlastních provozních emisí CO2. Toyota v minulosti již ohlásila výstavbu závodu Tri-Gen, který bude celosvětově první megawattovou elektrárnou využívající palivové články s tavenými uhličitany, jejíž součástí bude i vodíková čerpací stanice.
Závod na bázi 100% obnovitelného paliva bude využívat zemědělský odpad k produkci vody, elektřiny a vodíku na podporu provozu společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v Port of Long Beach.
Kalifornská vláda po nás chce deset vodíkových stanic.
Kalifornská vláda po nás chce deset vodíkových stanic. První už stavíme, říká šéf Brano Group Pavel Juříček
(začátek od 13min a 50min)
seznamzpravy.cz/clanek/kalifornska-vlada-po-nas-chce-deset-vodikovych-stanic-prvni-uz-stavime-rika-sef-brano-group-pavel-juricek-71412
Teplota kdy vodík mění skupenství z tekutiny na
Teplota kdy vodík mění skupenství z tekutiny na plyn.
Vařící bod vodíku −252.87 °C
Nádrž s kapalným-tekutým vodíkem se musí neustále-furt extrémně chladit. Nádrž se spravidla udržuje při nízkých teplotách kolem -100 °C. A to i když vozidlo stojí nebo parkuje.
Navzdory extrémně nízké teplotě -100 °C nádrže se vodík v nádrži ve značném možství vypařuje. (Srovnej z teplotou vařícího bodu.)
Jakmile narustajíci vnitřní tlak v nádrži přesáhne limit, přetlakový ventil nádrž bezpečně odvzdušní a plynný vodík vypustí. Z toho důvodu se v průběhu 10-12 dnů kompletně ztrácí celý obsah nádrže.
Tekutý vodík v autech už dávno není IN. Teď frčí
Tekutý vodík v autech už dávno není IN. Teď frčí stlačený s daleko nižšími ztrátami vodíku.
thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs
Ministerstvo dopravy otevírá další výzvu OPD na podporu
Ministerstvo dopravy otevírá další výzvu OPD na podporu výstavby plnicích stanic na vodík
prumyslovaekologie.cz/Dokument/106025/ministerstvo-dopravy-otevira-dalsi-vyzvu-opd-na-podporu-vystavby-plnicich-stanic-na-vodik.aspx
Zítra v Kodaňi, má začít jezdit 8 vodíkových taxiků
Zítra v Kodaňi, má začít jezdit 8 vodíkových taxiků Toyota Mirai.
gasworld.com/denmark-to-launch-new-hydrogen-taxis/2017094.article
Tak oprava už dnes 30.4
Tak oprava už dnes 30.4
K tomu jen: 🙂
K tomu jen: 🙂
achjo zase ti lozmldávači japka voblbujou svět jak to s
achjo zase ti lozmldávači japka voblbujou svět jak to s vodíkem půjde ízy debilové, ste slyšeli včera toho jejich rejžáckýho prémijéra, prý import votroků do země dovolí ale jen na práci bez rodin prcat se nebude! Japka si Nemůžou dovolit nezaměstnanost v Šindžoku vostrá čtvrt : 10 děvek na čtvereční metr :))))))))))))))))))
csfd.cz/film/21010-wasabi/prehled/
Pionýrský počin dobrý, ale problém je pořád stejný a
Pionýrský počin dobrý, ale problém je pořád stejný a stále bez řešení:
1) kde vzít čistou energii na vodík z vody
2) jak obhájit ~80% ztrát energie před přenesením na kola
Tisíc wattů na metr čtvereční při jasné obloze od jara
Tisíc wattů na metr čtvereční při jasné obloze od jara do podzimu. Na kilometr čtvereční je to příkon jednoho bloku Jaderné elektrárny Temelín (1000 MW)
Zdroj:
https://www.lidovky.cz/domov/biolog-pokorny-vetsina-starych-civilizaci-vyschla-meli-bychom-se-podivat-na-to-proc.A190426_220457_ln_domov_vag
Ja to osobně nepočítal, ale energie by se asi našla.
Zajímavý rozhovor.
Řepka, “energetická plodina”, je u
Zajímavý rozhovor.
Řepka, “energetická plodina”, je u nás na 4000 km2 orné půdy!! Takže při 20% účinnosti PV máme za jasné oblohy 800 bloků Temelínu. I v té nejhorší zimě to budou za den v průměru alespoň 4 bloky, což bohatě stačí v kombinaci s jádrem.
Takže ta Babišova neefektivní “bijosr***” akorat zabírá ornou pudu pro PV.
Řekl bych, ze by nám stačila pětina. Takže 160 GWp. S 0.2
Řekl bych, ze by nám stačila pětina. Takže 160 GWp. S 0.2 usd za Wp to dává jen asi 750 miliard korun za panely. Pak budeme moct vyrábět vodík, cokoli. Bylo by to zajímavý. Skoro jako fúzní reaktor, co?
Byly by vůbec zdroje na tolik panelů?
Byly by vůbec zdroje na tolik panelů?
Dle wiki je na světě přes 512 GWp panelů, takže snad
Dle wiki je na světě přes 512 GWp panelů, takže snad jo.
en.wikipedia.org/wiki/Growth_of_photovoltaics
Když vezmu u FVE 150W/ m2, vychází mi 600 bloků, takže
Když vezmu u FVE 150W/ m2, vychází mi 600 bloků, takže výpočet sedí. Jsme to tu prostě Kocourkov a ne srdce Evropy. Ale soudruh Bureš jistě ví co dělá a ovčané mu věří. Bohužel. Pěstovat na té ploše něco k jídlu by asi bylo lepší než FVE, ale alespoň by s tou řepkou nestříkali vesnice Roundupem. A panely jdou kdykoli demontovat.
I tenhle chudák musí z něčeho žít. Někdo potřebuje
I tenhle chudák musí z něčeho žít. Někdo potřebuje víc prostředků na provoz někdo míň. Cítím ve vzduchu revoluci? Ne, to jen smrdí řepka …