České elektromobilisty trápí fosilní auta parkující na místech nabíjecích stanic

E-kozel je projekt, který má za úkol zjistit, co nejvíc trápí elektromobilisty v ČR. Anketa, ve které elektromobilisté hlasují o tom, s čím jsou v oblasti elektromobility nejvíc nespokojeni.

Dárek pro účastníky ankety – baterie Tesla 18650 – baterie budou pro vyšší bezpečnost zataveny v oranžové fólii a bude na nich vyznačena jejich aktuální kapacita. /Typická naměřená kapacita baterií z této série je 3.150 mAh/.
foto: e-Kozel

autor: Mirek Matyáš

Vznikl jednoho dne u nabíječky, kde elekromobilisté zrovna řešili, co jim vadí. Každého trápilo něco jiného a tak vznikl nápad uspořádat anketu. Nikdo na nějaké organizování neměl moc času ani energie, a tak anketa uzřela světlo světa za pomocí studentů VŠ – jako projekt v rámci stáže – a to se všemi plusy i mínusy.

Cílem projektu je zmapovat, co elektromobilisty nejvíce trápí, zjišťovat a upozorňovat na to, co elektromobilitu v České republice nejvíc brzdí. Také ukazovat na nesmysly a lži, které v některých médiích kolují. Ne všechny informace, které se šíří internetem, jsou totiž založené na pravdivých informacích a jsou i studie, které snad záměrně poškozují elektromobily, aby se jejich nástup co nejvíce oddálil.

Sběr námětů probíhal v období od 01.12.2018 – 28.2.2019. Poté byla vybrána nejfrekventovanější témata a o těch elektromobilisté hlasovali. Dotazník vyplnilo celkem 57 respondentů. Téměř polovina zúčastněných strávila u vyplňování dotazníku 5 – 10 min (47,4%). Možná se 57 účastníků ankety nejeví jako mnoho, ale vzhledem k předpokládanému počtu 2.000 aktivních elektromobilistů v ČR se jedná o téměř 3% z nich.

A co elektromobilistům nejvíce vadí? Z grafu je vidět, že se vyčlenilo devět nejvážnějších problémů. Všechny náměty mohly získat maximálně 5 bodů, a které jsou tedy ty NEJ – ty co řidiče BEV trápí nejvíce?

Graf – výsledky ankety e-kozel.cz  dle závažnosti jednotlivých témat

Graf – výsledky ankety e-kozel.cz dle závažnosti jednotlivých témat
foto: e-Kozel

1. Čmoudi, kteří parkují u nabíječek a blokují nabíjecí místa elektromobilům (Čmoudi?) /Skóre = 4,23/

2. Jako nejhorší počin v elektromobilitě považuji nedávné opětné vypsání dotace na firemní nabíječky, které nesmí být 3 roky veřejně přístupné. (?) /4,16/

3. Malá podpora pro elektromobilisty, kteří jsou schopni sami si vyrábět elektřinu (ERU?) /4,14/

4. Nulová podpora elektromobility ve městě Brně (Město Brno?) /4,11/

5. Ostrava vybuduje síť plynových zásobníků, do kterých se bude z Ruska vozit plyn a v Ostravě na ně budou jezdit (smrdět) plynobusy. I tady vyhrálo politické rozhodnutí nad zdravým rozumem. Zatím je praxe taková, že předělané autobusy na plyn jsou nespolehlivé a pomalu odpadají z provozu. Elektrobusy, které se dobijí na 100 kilometrů za 8 minut a v tichosti v Ostravě jezdí, se vytlačují na okraj (Město Ostrava?) /4,07/

6. Slováci mají při nákupu elektromobilu 20 % dotaci (slevu) a ještě možnost získat slevu u prodejců. V ČR neexistují dotace pro soukromé osoby (podpora dotací?) /4,07/

7. Infrastruktura rychlodobíjecích stanic je pořád nedostatečná. Byly postaveny dobíjecí stojany hlavně v Praze a směrem do Krkonoš. Jižní Čechy jsou bez rychlonabíječek a za stát výstavbu nabíječek suplují soukromé subjekty. (výstavba infrastruktury?) /4,05/

8. Elektromobilisté, kteří blokují nabíječky i když nenabíjejí („divní elektromobilisté“?) /4,04/

9. Složité dotace na podporu elektromobility (MPO+MŽP?) /4,04/

Celé výsledky dotazníku najdete na stránkách www.e-kozel.cz.

Plán byl takový, že po vyhodnocení ankety se členové týmu E-kozla zasadí o změny u odborných organizací zabývajících se rozvojem elektromobility v ČR a budou od nich požadovat odpovědi na problémy, které elektromobilisté nejvíc řeší. Koho ale oslovit a kde žádat nápravu?

Původně jsme mysleli, že napíšeme „odpovědné instituci“ dopis a vyzveme je k uvedení situace do požadovaného stavu – je to ale složitější. Kdo může za to, že čmoudi parkují na místech určených pro nabíjení elektromobilů? Samozřejmě čmoudi – ale proč nikdo nesjedná nápravu? Není to tak jednoduché, mnohde se jedná o soukromé pozemky, legistlativa pokulhává, obce mlčí, orgány nečiní.

Zdá se, že je to pěkný zášmodrchel a na vyřešení jednoho problému nebude zdaleka stačit týdenní studentská praxe – možná na to nebude stačit ani měsíční brigáda. Pokusíme se tedy poslat seznam problémů na odpovědná místa – asociace, ministerstva, policii, distributory el. energií a uvidíme, co se bude dít.

Nejpalčivější problém (Čmoudi, kteří parkují u nabíječek a blokují nabíjecí místa elektromobilům) – se pokusíme zadat jako studentskou ročníkovou práci (má někdo zájem?) – a sami ji zafinancujeme. Na další body v seznamu studentů pravděpodobně nezbude tolik času, aby to dotáhli do konce pouze v čase týdenní praxe.

Proto padl návrh financování z řad samotných elektromobilistů – uvidíme, jak hodně je trápí jednotlivé situace a chtějí pomoci k jejich řešení. Jestliže chcete podpořit řešení jednotlivých problémů, můžete zaslat dobrovolnou finanční částku tomu tématu, které Vás osobně nejvíce trápí – popřípadě finance samozřejmě můžete rozdělit na několik témat.

Z došlé částky potom budou financováni pouze studenti, kteří budou na daném tématu pracovat. Však to znáte, málo motivace = málo vykonané práce. Hodně motivace = velká pravděpodobnost úspěšného řešení. Více se dozvíte na stránkách www.e-kozel.cz, kde jsou jednotlivá témata identifikována variabilními symboly a na přijatou částku lze vystavit doklad.

Jak dál s projektem? Některá témata se stávají časem méně aktuální, jiná budou naopak s přibývajícím počtem EV na našich silnicích gradovat. Projekt e-kozel proto pokračuje dál.
Potěšilo nás, že od začátku roku nám přišlo již přes třicet námětů.

Zatím námětům dominuje článek pana Zímy, jak je obtížné jezdit v Braniborsku elektromobilem, který vyšel těsně po novém roce. Jsou tam ale i evergreeny – čmoudi parkující u nabíječek – no uvidíme, co se nám s tím podaří udělat tento rok.

A na jaké ceny se mohou těšit účastníci ankety za rok 2018? Ceny budou vylosovány při slavnostním otevření rychlonabíjecí stanice v Táboře dne 24.4.2019. První cena je padesátilitrový sud piva Kozel 11° (světlý ležák 1x50L – KEG), druhá cena je basa piv Kozel 11° (světlý ležák 25×0,5L) a třetí cena je dřevěná bedýnka s mixem piv Kozel (8×0,5L).

Výherní čísla budou uveřejněny na stránkách www.e-kozel.cz ve středu 25.4.2019. Všech padesát sedm hlasujících obdrží jako poděkování za účast jednu použitou baterii 18650 s Tesly S. Další odměnou pro ty, kteří neváhali a přispěli svými zkušenostmi do ankety je 50% sleva na vstupné na II. elektro westernový sraz v Boskovicích, který se uskuteční dne 21.9.2019.

Baterie z bezpečnostních důvodů neposíláme poštou, ale je možné si je vyzvednout na některém z elektrosrazů. Například v Olomouci 4.5.2019 (pořádá eLuky), 25.5.2019 v Ostravě/Beskydech – Pustevny (pořádá Milan), nebo v Boskovicích 21.9.2019 (pořádá Mirek).

Baterie lze také vyzvednout na Konferenci o malé elektromobilitě, která proběhne na SPŠ v Táboře dne 24.4.2019. V současné době probíhají testy na pokles kapacity těchto baterií na 1.000, 2.000 a 5.000 cyklů. První výsledky by měly být známy již koncem roku 2019.

vlastní

50 Comments on “České elektromobilisty trápí fosilní auta parkující na místech nabíjecích stanic”

  1. Co se čmoudů, ale i některých BEV či píHEV týká,
    Co se čmoudů, ale i některých BEV či píHEV týká, řešení existuje a je úplně jednoduché viz rychlonabíjecí místo na Komenského nám. v Třebíči.
    Kdo tam nebyl: místo je na placeném parkovišti, je tam značka B29 „Zákaz stání“ s dodatkovou tabulkou..
    ——————
    | MIMO |
    | ELEKTROMOBILŮ |
    |PO DOBU DOBÍJENÍ|
    |bez parkovacího |
    | poplatku |
    ——————
    a pod ní šipka doleva s označením 5m.

    Je to jednoduché, prosté a vymahatelné.

  2. E.On osadí značkami „zákaz zastavení s výjimkou pro
    E.On osadí značkami „zákaz zastavení s výjimkou pro nabíjející EV“ všechna svá nabíjecí místa, jakmile završí právě probíhající převod celé elektromobilní agendy z „mateřského“ podniku E.On na vznikající samostatnou divizi (E.On drive?). Takto mi na Ampéru odpověděl pan Klíma z E.On, který tam o jejich nabíječkách přednášel. Reálně to tipoval na polovinu roku…
    Takže vyčkejme, E.On poslední dobou mile překvapuje vcelku aktivním přístupem k našemu tématu. Pro srovnání, například ještě při otvírání rychlonabíječky v Budějovicích (snad v lednu…?) mi jejich (jinak celkem atraktivní a milá) mluvčí tvrdila mimo jiné i takové nesmysly, že podle jejich právníků jim zákon nedovoluje účtovat nabíjení podle odebrané energie a proto trvají na (totálně nesmyslném) účtování za minuty nabíjení. A pak již v březnu E.On ohlásil účtování za kWh, navíc s velmi vstřícnými cenami. A rovněž brzy bychom měli dostat i jejich mobilní aplikaci, kde m.j. uvidíme info o aktuální obsazenosti.
    Zbývá si jen přát, aby jejich příkladu následoval i ČEZ. Ale ten prý u svých nabíječek zatím nedisponuje potřebnym vybavením pro komunikaci a administraci jejich sítě. Takže naši energetičtí giganti (kteří bez dotací z EU či odjinud pro své potenciální zákazníky ani nehnou prstem) budou zatím pořád zaostávat za amatérským soukromým projektem EVmapa, na kterém je vidět, že ho dělají prostě a jednoduše „lidi pro lidi“. A navíc za svoje…
    Mimochodem, zítra bude slavnostně otevřena další soukromá nabíječka EVmapy v Táboře, která konečně umožní zprůjezdnit Jihočeský kraj i pro neteslisty. Děkuji touto cestou za nás všechny řediteli táborské průmyslovky a naším kolegům a věrným „souvěrcům“ z EVmapy a ze severomoravské firmy RPSnet!!

          1. Díky za tip. Už mi ho poradili i kluci z EV mapy, když jsem
            Díky za tip. Už mi ho poradili i kluci z EV mapy, když jsem to s nimi konzultoval.
            Uvidíme jak to bude fungovat zítra až se budu vracet navečer z Tábora. Doufám, že mě zase po hodině telefonování nebudou muset pustit zdarma. Fakt se mi to nevyplatí.

  3. Včera jsem nabíjel na Vystrkově, opět tam vesele parkují
    Včera jsem nabíjel na Vystrkově, opět tam vesele parkují spalováky dál, škoda, že zrovna tam řidiči dorazili až když odjela policie, která tam občas vyrazí na kontrolu. Prostě pořád se najdou tací, kteří to i vědí, ale kašlou na to.

      1. Netuším, ale Policie na soukromých pozemcích moc
        Netuším, ale Policie na soukromých pozemcích moc parkování řešit nechce, je to občansko právní spor. Třeba by zasáhla obecní policie, ale je to ojeb, viz dva z mnoha odkazů:

        https://www.idnes.cz/finance/financni-radce/cizi-auto-na-vasi-zahrade-na-odtahovku-zapomente.A110729_111641_viteze_zuk

        https://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/co-delat-kdyz-vam-nekdo-zaparkuje-na-vasem-zaplacenem-miste.html

    1. Jo, řešení hodné internetového hrdiny. Pokud to není
      Jo, řešení hodné internetového hrdiny. Pokud to není ošetřeno zákonem, tak tam může parkovat kdokoliv, i se spalovákem, nemůžeš mu říct nic. Z hlediska zákona je to obyčejné parkovací místo + je k tomu stojan s nabíječkou.

      Naopak, pokud tě nasnímá kamera, tak máš problém ty.

  4. Toto mě zaujalo:
    „7. Infrastruktura rychlodobíjecích stanic

    Toto mě zaujalo:

    „7. Infrastruktura rychlodobíjecích stanic je pořád nedostatečná. Byly postaveny dobíjecí stojany hlavně v Praze a směrem do Krkonoš. Jižní Čechy jsou bez rychlonabíječek a za stát výstavbu nabíječek suplují soukromé subjekty. (výstavba infrastruktury?) /4,05/“

    Já si naopak myslím, že nabíječky by měly být budovány na komerčním principu. Vybudování i provoz něco stojí, takže komerční subjekt to vybuduje a pak to buď použije na přilákání zákazníků (OC, restaurace, Golf centrum…) a nebo nabíjení zpoplatní a vydělává. A zaplatí to zákazník EV.

    Proč by to měl budovat stát?

    1. Zpracovali jsme to, co přišlo. Vyřadili jsme hrubé a
      Zpracovali jsme to, co přišlo. Vyřadili jsme hrubé a urážející příspěvky (návrhy) a zbytek poslali do ankety – ať si to žije vlastním životem a elektromobilisté pak rozhodnou. Obdobný návrh se tam objevil 4 x a proto jsme ho do ankety umístili

    1. Co to znamená, že SPZ jsou „jsou veřejné dohledatelné na
      Co to znamená, že SPZ jsou „jsou veřejné dohledatelné na webu“? Jako, že z SPZ dohledáš majitele auta? Myslím, že jsem někde viděl aplikaci, která ti akorát tak řekla, jestli ta SPZ (resp. RZ) má povinné ručení a u koho. Nevím, jestli jde dohledat více.

      A co na tom chceš vyhodnocovat? Nebo chceš majitele udávat?

  5. Karlák Smith na nic, v OC Arkády dvě i3 nepřipojené
    Karlák Smith na nic, v OC Arkády dvě i3 nepřipojené kabelem ke stojanu, Jihlava 500e z půjčovny celou noc (údajně další zájemce o nabíjení potvrdil 3 den stání)…
    Šeberov lampa Smith – úplně bez značení a bez šance. Ženy od spalováku netuší k čemu lampa slouží, tak stojí hlavně u ní…

            1. Už chápu :-))).
              Tesla (ani Panasonic) tyto baterie nikam

              Už chápu :-))).

              Tesla (ani Panasonic) tyto baterie nikam nedodávají. Nelze je tedy koupit – mají určitá specifika a průmyslový design, takže se na některé aplikace vyloženě nehodí.

              V Kroniu mají některé baterky 18650 s „pojistkou proti hlubokému vybití“.

                1. No mě hodně překvapilo, že to nejde nějak rozumně
                  No mě hodně překvapilo, že to nejde nějak rozumně rozdělat a že musím vynaložit hodně úsilí abych z toho dostal nepoškozený çlánek. Nechápu jak to pak chtějí ekonomický recyklovat, když mně trvá vydělat jeden článek zhruba 8 minut.

                2. Kdyz budes brat plat „bangladesskeho otroka“ (nebo jaka
                  Kdyz budes brat plat „bangladesskeho otroka“ (nebo jaka lokalita ted zrovna frci), tak tech 8 minut tak drahych nebude.

    1. Baterie nejsou na prodej – máme je pouze jako dárky. Měli
      Baterie nejsou na prodej – máme je pouze jako dárky. Měli jsme jich 444, ale zásoby se tenčí.
      Asi stovka jich padne na chystané požární testy (a měření emisí), něco se dlouhodobě cykluje a zbytek se asi rozdá na srazu v Boskovicích.

  6. U nás stál starý golf tri dni na zelenom mieste pri stojane
    U nás stál starý golf tri dni na zelenom mieste pri stojane pre elektromobily vedľa pumpy kde bolo ďalších xy voľných miest, neskôr keď som zistil komu patrilo auto ako sa riešila vzniknutá situácia tak to bol cca 20r čavo ktorý dal asi 3000€ ešte do velmi zlého tuningu…
    Chlapec zavolal políciu lebo mu niekto rozrezal tri pneumatiky a tehlou vybil čelné sklo pričom kúsok vedľa stal elektromobil, pod lampou je najväčšia tma ;D
    Viem že to nieje riešenie, ale keby mám ja elektromobil a potrebujem nutné nabíjať, tak by ma takáto arogantnost asi tiež vytočila do nepríčetnosti.

    1. Nevím jak je to zákonem ošetřené, když je to vyhrazené
      Nevím jak je to zákonem ošetřené, když je to vyhrazené parkovací (nabíjecí) místo na soukromém pozemku. Třeba místa pro invalidy jsou jasně označena svislou i vodorovnou značkou a i na soukromém pozemku lze vymáhat dodržování. Jsou i místa pro EV podobně označena a má to vyhrazené místo oporu v zákoně? Pokud ano, můžete zavolat policii (MP) ať to řeší. Pokud ne, můžete si akorát tak pomyslet, že ten člověk je ignorant, ale nic s tím nenaděláte. A pokud mu auto nějak poškodíte, máte problém aorít tak vy… pokud teda vám to dokáže,

        1. Tak nějak jsem si to myslel.
          Samozřejmě, parkovat tam

          Tak nějak jsem si to myslel.

          Samozřejmě, parkovat tam nebudu, taky by mě štvalo mít EV, chtít nabíjet a na místě stojí spalovací auto. Ale zase ty militantní…

          Zrovna o Velikonocích jsem jel na jih ČR a stavěl se v hostinci U Jiskrů před Strakonicemi. Mají tam 2 Tesla nabíječky (destination charger, nebo jak se to jmenuse?), ale to místo není nijak označené, jenom jsou tam sloupky se znakem Tesla. Ani jsem si to nevšiml, zaparkoval, ale pak jsem hned přeparkoval a nechal to volné. Ale jedno místo bylo už obsazeno spalovákem. PAk hned za mnbou přijela pani v ix35 a postavila to tam. Říkám ji, že by tam neměla stát, že jsou to místa pro elektroauta. Tak řekla, že jdou jenom na polévku a hned pryč. Já na to OK, mě je to jedno, jenom informuji. Přitom bylo kde jinde zaparkovat.

          1. Tohle má v rámci možností asi nejlépe řešený Lidl
            Tohle má v rámci možností asi nejlépe řešený Lidl (viděl jsem ve dvou případech – Praha-Barrandov a Horoměřice). Nabíječka je prostě na takovém lehce odlehlém místě, takže arogantní prasata, co bezohledně parkují na místech pro invalidy, nebo rodiny s kočárky, nemají motivaci tam parkovat (ušetřených 10 kroků – naopak by jim to tak 20 přidalo).

    2. Ty jsi teda bijec ja prava ukrivdenych. A ze jsem tak zvedavy,
      Ty jsi teda bijec ja prava ukrivdenych. A ze jsem tak zvedavy, kolikrat ses udelal, kdyz sis predstavoval, jak nekomu demolujes auto?

      Miluju anonymni internetove virtualni hrdiny, podle kterych ovsem bude posuzovana cela skupina, az k takovemu poskozeni nekde skutecne dojde…

Napsat komentář