V Číně se prodává víc než dvakrát víc elektromobilů než v Evropě a USA dohromady

Prodejní výsledky za letošní 1. čtvrtletí potvrzují obrovský náskok, který dnes Čína v prodeji elektromobilů má.

Elektromobil BYD Yuan EV, malý crossover s 42kWh baterií a cenou v přepočtu kolem $25 000, má dobře našlápnuto stát se nejprodávanějším elektromobilem v Číně za letošní rok. Jen do února se ho prodalo už 14,5 tisíce kusů.
foto: BYD

Analytik společnosti AID Matthias Schmidt upozorňuje, že zatímco v Číně se během prvních tří měsíců tohoto roku prodalo asi 227 000 elektromobilů (bez plug-in hybridů), v (západní) Evropě to bylo asi 81 000 elektromobilů. V USA pak asi 41 000.

Celkově jde tedy o asi 348 100 čistých elektromobilů prodaných za první čtvrtletí roku 2019. Z toho přes 65 % připadá ale pouze na Čínu! Právě tamní výrobci jsou ostatně v oblasti elektromobility výjimečně aktivní.

Nejprodávanější čínské elektromobily pocházejí od zavedených domácích značek jako BYD, SAIC, Chery, Geely, JMC či Great Wall. Začínají se prosazovat také nováčci jako Nio. Jedním z mála zahraničních výrobců elektromobilů, kteří mají v Číně jakž-takž úspěch, je Tesla.

50 Comments on “V Číně se prodává víc než dvakrát víc elektromobilů než v Evropě a USA dohromady”

    1. Čína dávala pár let docela obří dotace pro své výrobce
      Čína dávala pár let docela obří dotace pro své výrobce rychle budující nové kapacity, ale teď už je ještě rychleji ukončuje, a bude spoléhat jen na povinnost mít letos 10% nově prodávaných vozidel silně elektrifikovaných s navyšováním o daší 2% každý nový rok.

  1. Jen houšť a větší kapky. Zrovna jsem zase najezdil pár
    Jen houšť a větší kapky. Zrovna jsem zase najezdil pár tisíc km se svým TMX na cestách v záp.Evropě. Radostný to zážitek, dokonalý stroj. Poprvé letos jsem si pustil chlazené větrání v sedačce, super. Musí být ovšem na stupni 3, aby to mělo okamžitý efekt. Mám pocit, že ho zlepšili nějakým updatem. Zdá se mi, že je intenzivnější.

  2. no jo. 4 typy lzi. male lzi, stredni lzi, velke lzi a
    no jo. 4 typy lzi. male lzi, stredni lzi, velke lzi a statistiky. berme pro zjednoduseni ze evropa s amerikou maji pocet obyvatel stejne jako cina a berme, ze prumerna zivotni uroven je v zapadnich zemich neporovnatelne vyssi nez v cine. dodejme, ze elektromobily nejsou ekonomicky vyhodne, je potreba je dotovoat rozhodne. takze z toho vyplyva, ze pokud krajina, ktera je na tom ekonomicky hur, proda vic elektromobilu, znamena to, ze socialni rozdily mezi obyvatelstvem jsou vetsi. to je to mimo jine to, co take ukazuji tyto statistiky. zkratka, v ty cine musi byt sveta zit, kdyz na to mate.

  3. Byla to jen otázka casu kdy čínští výrobci predezenou
    Byla to jen otázka casu kdy čínští výrobci predezenou teslu. Těch 41 000 eaut prodaných v usa je pro teslu a usa katastrofální a jenom dokazuje ze musk lhal když říkal že nemá dost baterii od panasonicu, on nemá zákazníki.
    Sociální welfare státy v americe a evropě nemohou s kapitalistickým systémem činí soupeřit. V systému kde se platí obrovské daně, subvence, dotace, starobní důchody, stimuly, potravinové lístky, regulace bydleni, nařízení, rodinné dávky , alimenty, dotované školství a zdravotnictví zákonitě vedou k deformaci trhu a neefektivite a firmy jako tesla nebo fiat nemohou v takovem prostředí podnikat.

    1. No je pravda, že v těch baterkách se už tlačí do první
      No je pravda, že v těch baterkách se už tlačí do první ligy, jmenovitě CATL a za ním se tlačící Lishen. U elektrických vozů to zatím ještě není tak horké. Z mého pohledu jediná čínská značka, která se dotáhla na „západní úroveň“ je Nio a ti mají aktuálně ekonomických problémů víc než dost. Třeba ten BYD z obrázku není technicky žádná hitparáda a přitom stojí i v Číně 25tis USD, což v případě jeho dovozu do EU udělá od oka prodejní cenu 30tis Eur. K tomu téměř nulová servisní síť.

            1. Ne ve všech státech USA lze zakoupit všechny elektromobily,
              Ne ve všech státech USA lze zakoupit všechny elektromobily, které jsou dnes na trhu. Ale to je celkem logické a na situaci to nic nemění. Stejně jako to, že v některých státech se prodávají elektroauta méně a v jiných více. Prodávají se nicméně ve všech. Viz. názorná mapa. Ani v Číně se nejspíš nebudou prodávat všechny modely ve všech provinciích a pokud, tak rozhodně nebudou prodeje ve všech srovnatelné.

                1. eGolf asi nebude zrovna nejlepsi priklad. Neni nic divneho, ze
                  eGolf asi nebude zrovna nejlepsi priklad. Neni nic divneho, ze se jedno z nejhorsich ev v pomeru cena/vykon neprodava vsude.

                2. Když vyjma Tesly se tam ještě jakž takž prodává
                  Když vyjma Tesly se tam ještě jakž takž prodává Chevrolet a Nissan, a pak pár stovek kusů BMW, na trhu, kde se měsíčně prodává 1,5 mil. nových aut.

                3. Je to tím že se prodává jen v 11 CARB státech kvůli
                  Je to tím že se prodává jen v 11 CARB státech kvůli emisním kreditům. Elektrickej Ioniq se prodává rovnou jen v Kalifornii. Jsou to prostě jen compliance auta, žádná věda. Na prodeje elektroaut nemaj žádnej vliv.

                4. Bojím se zeptat, ale ano zeptám se. Podělíte se o svou
                  Bojím se zeptat, ale ano zeptám se. Podělíte se o svou metodiku cena/výkon a žebříček, dle této metodiky, výhodných a méně výhodných BEV.

                  42.000 km v E-Golfu 2018 za posledních 9 měsíců…:-)

                5. Na to jsem se také pár dní zpět ptal, ale obávám se, že
                  Na to jsem se také pár dní zpět ptal, ale obávám se, že se nic konkrétního (stejně jako já) nedozvíte. Jen samé hypotetické úvahy a nějaké tabulkové (nereálné) srovnání. Alespoň pan Michelin férově přiznal, že v e-Golfu nikdy neseděl.

                6. Sednete do auta , dojezd 180 km, dobrý , teplota na 22,
                  Sednete do auta , dojezd 180 km, dobrý , teplota na 22, najednou je tam dojezd 120 , ujedu 15 km a a hele dojezd už jen 80 km? Je to tak správně????

                7. 😀 Takhle to bylo pred 10ti lety 😀 Teď je to takhle –
                  😀 Takhle to bylo pred 10ti lety 😀 Teď je to takhle – Sednete do auta , dojezd 180 km, dobrý , teplota na 22, najednou je tam dojezd 175km , ujedu 15 km a hele dojezd 165 km 😉

                8. Kdyz vybavim eGolfa stejne jako Ioniqa, vyjde o 150tis. draze
                  Kdyz vybavim eGolfa stejne jako Ioniqa, vyjde o 150tis. draze s horsim dojezdem.
                  Kdyz priplatim 100tis. mam Konu s vice nez dvojnasobnym dojezdem.
                  Dojezd je to na co se me kazdy pta jako prvni, a co i mne pri mem najezdu 60tis.km/rok zajima nejvice.
                  Mate nejakou lepsi metodiku pomerovani vykonu k cene?

                  Nebo jinak, budu konkrétní.
                  Poprvé jsem vybíral elektromobil před dvěma lety pro sebe a to byla při mém nájezdu 60tis.km/rok jasná a jedniná volba. Tesla.
                  Podruhé jsem vybíral elektromobil před 3/4 rokem pro zaměstnance s nájezdem 30tis.km/rok a to už se eGolf dostal do mého hledáčku. Vybral jsem Ioniqa s větším dojezdem a nižší cenou.
                  Potřetí jsem vybíral elektromobil asi před dvěma měsíci pro manželku s nájezdem 7tis.km/rok. Tehdy se dostal eGolf do mého hledáčku podruhé a vybral jsem Leafa 2018 pro jeho nižší cenu, větší vnitřní prostor, větší výšku a tedy snazší nastupování a vystupování a nakonec i na krátkých trasách delší dojezd.
                  Počtvrté vybírám elektomobily pro další dva zaměstnance s nájezdem také kolem 30tis.km/rok. Tentokrát už ani po eGolfu nekoukám, protože volba je jasná. Buď se mi podaří sehnat eNira a nebo to budou Kony.

                  Nemohu si pomoct, ale za ty peníze prostě z mého pohledu nestojí ať vybírám auto na jakékoli použití.
                  Zkuste mi popsat váš úhel pohledu proč je lepší volbou než jiná bev na trhu. Třeba mě přesvědčíte, jsem otevřený a umím uznat chybu/špatné rozhodnutí.

                  PS: Jen mi prosím nepiště nic o lepší kvalitě nebo tak něco.
                  Do firmy i soukromně jsem nakoupil VW/Škodovek spoustu a vedle Fiatů, Renaultů a dokonce i Dáčijí nijak nevybočovali.
                  Jo, to po čem se mi v jiných autech stýskalo byla kimatizace Climatronic, kterou jsem vždy nastavil a víckrát na ní nemusel sáhnout. Na tu nemá ani Tesla ani nic co jsem kdy sedlal. Jinak to byl, ale naprostý průměr a co se týká poruchovosti, tak to byli rozhodně (možná i díky tomu, že aut z koncernu VW jsme měli nejvíce) nejproblémovější auta.

                9. Dobrý den,
                  díky za korektní odpověď.
                  Dal jsem si tu

                  Dobrý den,

                  díky za korektní odpověď.

                  Dal jsem si tu práci a porovnal oba vozy v konfigurátoru. DC nabíjení, tepelné čerpadlo, led světla… bohužel například ovládání aplikací má pouze E-golf… Ale snažil jsem se být co nejférovější. IONIQ (28 kWh využitelné baterie, 88 kW výkon) 999 579 Kč, E-Golf (32 kWh využitelné baterie, 100kW výkon) 1 030 624,- Kč. Obě beze slev a v modré metalíze 🙂

                  Dál už můžeme jít pouze po technice a uživatelských vlastnostech, ale z častých reakcí uživatelů Ioniqů typu: „Nemůžeš ujet s E-Golfem v zimě 240 km, protože já to s Ioniqem nedám…“. Usuzuji, že mezi oběma vozy nebude až tak velký uživatelský rozdíl. E-Golfem už jsem něco najel, Ioniqa jsem řídil jen krátce, pár kilometrů. Takže si netroufám srovnávat.

                  Ale pokud auto používáte k delším přejezdům a zmínil jste Konu:
                  https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6525776746434826240

                10. Patrně jsme konfigurovali každý něco jiného. Nejspíše
                  Patrně jsme konfigurovali každý něco jiného. Nejspíše jste vycházel u Ioniqa z verze Future, jinak by jste nemohl dosáhnout ceny pod milion, když verze Ultimate (kterou jsme kupovali, bez matalického laku) začíná na více než milionu. Když jsem si pak do eGolfa naskládal výavu jakou má ve verzi Ultimate Ioniq, vycházel mi kolem 1150tis.s daní.

                  Zmiňujete výkon. Co se toho týká, tak to je u elektromobilů hlavně o nastavení nástupu kroutícího momentu. Například Ioniq v režimu normal mi připadá se svými 88kW stále ještě živější než Leaf 2018 s výkonem 110kW. V režimu sport pak Nissana jednoznačně smázne. Stějně je to, ale u předokolek nedůležité, protože to nakonec vede akorád k prokluzu kol.
                  A například maximální rychlost (kterou náš zaměstnanec závodník často využívá) má Ioniq 165km/h zatímco eGolf jen 150km/h.

                  Fakt, že má Ioniq menší baterii při stejném (dle EPA mají myslím shodně 200km) nebo větším dojezdu (280km vs 230km v cyklu WLTP) než eGolf je pak rozhodně (jak jsem tu již vysvětloval Turbu) výhodou, protože to jen znamená, že mu budou při nabíjení mnohem rychleji přibývat kilometry než eGolfu.
                  eGolf nabije na 50kW nabíjecí stanici z nuly na 80% za 45min.
                  Ioniq nabije na 50kW nabíjecí stanici z nuly na 80% za 35min.
                  Ioniq má navíc možnost nabíjet na stanicích 150kW, kde z nuly na 80% nabije tuším za 24min.

                  Tedy jediná výhoda proti Ioniqu, kterou eGolf disponuje je opravdu ta aplikace. I proto jsem manželce nekoupil Ioniqa, ale Leafa který jí má. Ona to využije, protože když je v práci, tak tam auto stojí celý den a tedy promrzne, nebo se rozpálí a ona si ho před odjezdem na dálku předtopí nebo ochladí. V práci nám to nevadí, protože auto je téměř neustále v pohybu.

                  Mimochodem, když jsem auta kupoval tak mě také odradil fakt, že v obou případech byli k sehnání skladové eGolfy jen bez tepelného čerpadla, což je u ev s dojezdem do 200km docela problém. Zatímco Ioniqa i Leafa jsem sehnal bez problémů včetně TČ.

                  Další věc co mě odradila je fakt, že je eGolf ze všech tří zmiňovaných aut jednoznačně nejmenší. Zaměstnanci řeší každý kousek místa. Mají složené zadní sedačky a naloženého téměř až po střechu a naříkají, že je malý, a i proto řeším nyní jak sehnat eNira, protože s Konou to bude také bída. eGolf by byl už přespříliž malý, a to i pro mou manželku v jejímž autě občas jedeme celá rodina, tedy my dva a tři děti…

                  Ten odkaz mi nefunguje, nemám účet. Je to něco zajímavého?

                11. Diky
                  Velmi pekne cteni. Ve skoro zimnich podminkach rychlostmi

                  Diky

                  Velmi pekne cteni. Ve skoro zimnich podminkach rychlostmi 130-150km/h dosahnout dojezdu kolem 320km je krasny vyskedek.
                  Uz se moc tesim az si budu moci Konu nebo eNiro poradne vyzkouset.

                12. Ano chtěl jsem srovnávat srovnatelné, řada věcí které
                  Ano chtěl jsem srovnávat srovnatelné, řada věcí které na autě mám Hyundai vůbec nenabízí. Příplatek za mou oblíbenou modrou je u obou vozů stejný, cca 15.000 CZK 🙂
                  Skutečná maximálka E-Golfu je 155 km/h, jedou jsem spěchal na trase Opava – Okomouc (100 km) tak jsem to mohl testnout:)
                  Zacházení s % bývá ošidné. 80% kapacity E-Golfa je 26 kWh. X-krát už jsem je nabíjel z 0% a vždy to trvalo 40 minut. 80% Ioniqa by mělo být 22,4 kWh. Na těch jsem s E-Golfem obvykle po 34 minutách nabíjení… Mimochodem na 11 kW (16A) wallboxu nabijete E-Golfa za 4:35 díky 2-fázové nabiječce. Tady je stejná situace u Ioniqa, jako Kony, 3,6 kW…
                  Objem kufru Ioniqa je 350 l, E-Golfa 341 l. Ioniq uveze 405 kg, E-Golf zase 420 kg… Asi by jsme ty auta mohli porovnávat do rána, ale já už mám nabito a pojedu dál.
                  Závěr za mne: E-Golf, Ioniq, i Leaf II jsou podobně bídným vzorkem aktuálně slabé nabídky malých elektromobilů. Snad se brzy dočkáme lepší. Příjemný večer.

                13. Vy stale zonglujete s kWhodinami za jak dlouho jich kdo kolik
                  Vy stale zonglujete s kWhodinami za jak dlouho jich kdo kolik nabije. Proste, kdyz eGolf oproti Ioniqu zere mnohem vice, tak bude Ioniq nabijet na DC vzdy vice kilometru za stejny cas a je jedno jakymi procenty to oznacime, resp. kdyz maji (alespon podle EPA) stejny dojezd, tak ze stejnych procent ujedou stejne, ovsem Ioniqu budou do mensi baterky pribyvat procenta, tedy kilometry vzdy rychleji.

                  Ta palubni nabijecka je urcite lepsi v eGolfu. Skoda jen, ze se to vyuzije pramalo. Vetsina TYP2 stojanu venku ma jisteni 3×32 a tam se rozdil nepozna, takze je to vyhoda jen na wallboxech, na kterych se ale nabiji v drtive vetsine pres noc, kdy je to jedno, protoze to pres noc nabijete vetsinou i polovicnim vykonem dostatek kilometru. Napriklad k manzelky Leafu jsem se ani s instalaci wallboxu vubec neobtezoval. Zapichl jsem do roztrojky orig. kabel a svete div se i tak nabiji jednou za ctyri dny a ani ne celou noc, ale treba jen od odpoledne do chvile nez jdu spat a auto odpojim aby se zbytecne nenabijelo do plna.

                  Samozrejme, ze Ioniq omezuje rychlost pri 170km/h stejne jako Tesla pri 255km/h namisto udavanych 250ti.

                  Velikost zavazadloveho prostoru me zajima hlavne pri sklopenych sedackach, jelikoz tak nas zamestnanec Ioniqa provozuje, a tam se 20cm navic jiz projevi vice.

                  Uz to zacina pripominat pomerovani pindiku na pisku.
                  Jsem rad, ze jezdite eGolfem a ne Golfem TDI. Verim vam, ze je to skveke svezeni a kdybych se s nim mel moznost poradne povozit urcite bych si na nem nasel spoustu kladu oproti vsemu co jsem dosud sedlal vcetne Tesly, ale i spoustu zaporu a mezi ty hlavni by patrila dozajista spotreba.
                  Bohuzel k tomu abych ho koupil me nepresvedcili ani parametry, ani cteni jeho recenzi, a bohuzel ani vy nebo Turbo.
                  Pro me tedy dle mych meritek (ve kterych zustava nejdulezitejsim parametrem dojezd na prvni nabiti a nasledne rychlost cestovani) zustava eGolf v kolonce jednooky s sedym zakalem mezi ostatnimi jednookymi krali.

                  Proste ve VW odflakli na eGolfu to nejdulezitejsi, stejne jako to odflakli v Audi u eTrona.

                14. Závěr za mne: E-Golf, Ioniq, i Leaf II jsou podobně
                  Závěr za mne: E-Golf, Ioniq, i Leaf II jsou podobně bídným vzorkem aktuálně slabé nabídky malých elektromobilů. Snad se brzy dočkáme lepší. Příjemný večer.
                  Pro změnu z Lokte.

                  PS: na letních pneu jsem na dlouhodobém průměru cca 14 kWh/100km, na zimních zas kolem 16 kWh/100km. Měsíčně jezdím přes 4.500 km, hlavně mezi Opavou a Prahou po D1. A nejezdím „na spotřebu“…

                15. Pokud jezdite normalnim tempem 100-140km/h tachometrovych tak
                  Pokud jezdite normalnim tempem 100-140km/h tachometrovych tak je to pekne.
                  Jsem moc zvedavy jaka budou auta nove generace na platforme meb. Tedy jestli se jich dockame. I kdyz na druhou stranu po tom co predvedli s eTronem se dost bojim aby to nebyl opet prusvih.
                  Snad se tu pak nebudeme muset prit o tom jestli je lepsi eNiro a nebo nejake VW.

Napsat komentář