Tesla chce vyrábět víc elektromobilů Model 3, kvůli Panasonicu ale nemá dost baterií

Elon Musk prohlásil, že v současné době je výrobní kapacita Tesla gigatovárny 24 GWh ročně. To ale nestačí.

Gigatovárna 1 v Renu v Nevadě je dnes největší továrnou na výrobu bateriových článků na světě.
foto: Tesla

Tesla Gigatovárna 1/Gigafactory 1 v Renu je klíčem k budoucnosti Tesly. Vyrábí se tam kromě dalších komponent především baterie pro elektromobily Tesla Model 3 a bateriové systémy Powerwall/Powerpack.

Jde o společný investiční projekt společností Tesla a Panasonic, kdy právě japonský Panasonic je zodpovědný za výrobní linky, které chrlí bateriové články typu 2170. Jenže Panasonic sliboval, že současné výrobní linky zvládnou vyrábět 35 GWh/rok, zatímco Elon Musk tvrdí, že jsou na 24 GWh/rok.

Aktuálně se v médiích objevily zprávy, že Tesla/Panasonic odmítají do Gigatovárny dál investovat. Pravda je ale trochu jiná. Tesla nechce nakupovat další výrobní linky dřív, než dosáhnou slibovaného výrobního maxima ty současné.

V prvním čtvrtletí 2019 vyrobila Tesla celkem 62 950 elektromobilů Tesla Model 3. To je podle Muska maximum možného. Na víc už prostě nezbývají baterie. Tesla proto v současné době hledá nové dodavatele článků 2170 jak pro Model 3, tak pro Powerwall/Powerpack.

Zprávy o tom, že zařízení/zaměstnanci Panasonic v Gigatovárně nepracují tak úplně na 100 % přicházejí už delší dobu. V minulosti přitom Tesla plánovala, jak výrobní kapacitu Gigatovárny zvýší daleko za původní předpokládaný limit 35 GWh, a to až ke 150 GWh/rok.

127 Comments on “Tesla chce vyrábět víc elektromobilů Model 3, kvůli Panasonicu ale nemá dost baterií”

  1. Aktuálně se v médiích se žádné zprávy neobjevili. Zato
    Aktuálně se v médiích se žádné zprávy neobjevili. Zato už před dvěma týdny Panasonic oznámil, že odkládá rozšíření továrny v Nevadě a zastavuje investice do továrny v Šanghaji. Důvodem je nízký odbyt a špatná prognóza do budoucnosti, s poznámkou, že pokud se odbyt zlepší, investice přehodnotí.
    Reakce tady je zcela typická. Čtrnáct dní se řeší všechno možné, ale o tomhle pane bože nikdo ani slovo. Až teď, po dvou týdnech, někdo konečně vymyslel jak to celé překroutit, aby bylo možno neochvějně věřit dál.

    1. No taky to na mě tak působí. Ta zpráva Panasonicu a pak
      No taky to na mě tak působí. Ta zpráva Panasonicu a pak prohlášení Tesly, tedy Elona Muska, si docela odporujou. Skoro to působí tak že jeden z nich lže. A nevím proč by lhal Panasonic. Pokud by odbyt šlapal tak by neměl důvod škrtit investice. Na druhou stranu Tesla důvod má. Pokud by nebyl odbyt, má pádný důvod tuto skutečnost zatajit. Ale já samozřejmě nevím jak se věci mají. To jen než se na mě snese kritika.

  2. Von ten Panaasonic taky v zacatcich dost vo kapacitach kecaa.
    Von ten Panaasonic taky v zacatcich dost vo kapacitach kecaa. Nikdy never korporatum. Lzou si navzajem a pak to podle toho vypada. Koncovej zakaznicek je az na poslednim nejdrazssim miste. Pak to nak daj, ale pokutujou se navzajem, prdi.

        1. To není tak složité předpovědět. Třeba pro ČR je na
          To není tak složité předpovědět. Třeba pro ČR je na plný přechod celé dopravy na elektro potřeba cca 20 TWh, na vodík by to bylo zhruba 70 TWh a to je naprosto zřejmé, že nemáme šanci se v našich podmínkách dostat na přebytky OZE v takové výši ani za 50 let.
          Navíc vodík doma nenačerpáte, takže pro jakžtakž pohodlné cestování po republice je třeba i pro pár tisíc aut vybudovat alespoň 1000 veřejných stanic po 30 až 100+ milionech Kč.
          Tolik k mé předpovědi.

          1. V poslednich dnech se vsude pise o bezpecnem ukladani H2 do
            V poslednich dnech se vsude pise o bezpecnem ukladani H2 do kapaliny zvane LOHC „Liquid Organic Hydrogen Carriers“. Dibenzyltoluol je bezpecny a levny zpusob ulozit velke mnozstvi H2. Zda to je pravdive nebo jen nejaky zpozdovaci manevr pro BEV nevim. Ale pry se to da prevazet v cisternach.

            1. Díky za info. Nicméně to ten problém zdaleka neřeší.
              I

              Díky za info. Nicméně to ten problém zdaleka neřeší.
              I kdyby ten vodík byl zcela zadarmo, ukládal by se zadarmo, převážel se zadarmo a extrahoval se zadarmo, tak se nezbavíme problému, že je potřeba ho podchladit a stlačit na 700 bar, což dle nějakých zdrojů co jsem četl vyžaduje zhruba 7 kWh/kg, na což vodíkomobil ujede 80-100 km, srovnatelné BEV 40-50 km, tedy polovinu vzdálenosti jen na to stlačení!
              A s tím souvisí i ty ohromné náklady na vodíkové stanice. Zařízení pracující s takovým tlakem vyžaduje jistě velmi přísné bezpečnostní opatření, drahou techniku a dost volného prostoru okolo, takže nebude možné je postavit kdekoli a v potřebné hustotě a z toho důvodu ani nikdy v budoucnu nevyjdou na menší jednotky milionů za stanici (podle mě bude limit někde u 10 milionů Kč za ty nejmenší co teď stojí 1 mil. € a 30 milionů za ty velké co jsou teď okolo 5 mil. €).

              1. Ak by to ale fungovalo, tak v tomto procese žiadny extremny
                Ak by to ale fungovalo, tak v tomto procese žiadny extremny tlak nie je potrebný a to by už bolo zaujímavé.
                Otázka je, čo je to vlastne za zlúčeninu a aké má vlastnosti, dopad na životné prostredie…
                Pre pana Horčíka tip na článok.

                1. Pokud jsem to dobře pochopil, tak je to technologie na
                  Pokud jsem to dobře pochopil, tak je to technologie na ukládání vodíku z elektrárny a převážení, tzn. tam, kde nezáleží tolik na objemu. Do vozidla to stejně potřebujeme v čisté a stlačené formě.

      1. Do té doby bude možná svět zvládat vyrábět „uměle“
        Do té doby bude možná svět zvládat vyrábět „uměle“ metan který není tak kritický co se skladování týká. A bude primárně sloužit pro zimní vytápění obydlí. Doprava si s akumulátory dlouho vydrží i bez nutnosti plynu jako nosiče energie.

    1. Vodik nema žadnou budoucnost už z několika duvodu.
      Vyroba

      Vodik nema žadnou budoucnost už z několika duvodu.

      Vyroba vodiku je dost energeticky naročna. Vyrabi se vytesnovanim zemniho plynu nebo elektrolizou vody. Pro skladovani a přepravu vodiku jsou potřeba velke a dobře izolovane nadrže protože vodik ma malou molekularni hmostnost a ma tendenci unikat a prosakovat teměř všim. Vodik se musi uchovavat v tekutem, stlačenem a podchlazenem stavu což vyžaduje velke množstvi energie. Spalovani vodiku se vzduchem je velice obtižne diky male molekularni a energeticke hustotě.Vyroba palivovych članku je velice draha a nedochazi u nich ke snižovani ceny v hromadne vyrobě jako u baterii. K vyrobě članku je potřeba platina, ktera se na Zemi vyskituje v omezenem množstvi. Auta na vodik, taky potřebuji baterii, protože reakce v palivovych člankach, nedokaže vyrabět dostatečne množtvi elektřiny v dostatečnem množstvy při vyššich vykonech motoru. Pokud si někdo mysli, že auta na vodik jsou ekologicka tak se hluboce myli. Z vyfuku kromě vodni pary se take uvolněje velke množtvi oxidu dusiku. Vodik podporuji hlavně velke ropne společnosti a duvod si z toho muže vyvodit každy sam.

                1. Kuk tym chcel zrejme povedat, ze moze byt technologia
                  Kuk tym chcel zrejme povedat, ze moze byt technologia akakolvek, fyzika sa neda oblbnut a na ziskanie 1kg vodika je treba minimalne 44kWh energie a to iba na rozklad vody. Plus treba nieco na spracovanie, takze treba ratat s 60kWh. A ziskame palivo na 100km jazdy. Ak by sa ta energia pouzila priamo na pohon, tak sa s tym da prejst 3-nasobna vzdialenost

                2. Současné vodíkové stanice jsou na 65 až 68 kWh na celý
                  Současné vodíkové stanice jsou na 65 až 68 kWh na celý proces (vč. stlačení na 700 bar). Myslím že to bylo na insideevs.com, kde to měli podrobně spočítaný a vyšlo to skoro přesně 3,5x náročnější než u BEV.

                3. To všichni víme, přesto je možné ukládat přebytečnou
                  To všichni víme, přesto je možné ukládat přebytečnou energii do vodíku, nebo používat vodík, který vzniká jako vedlejší produkt, jak to ukazují některé projekty. Argument, že na výrobu vodíku se může spotřebovat až 63 kWh je sice správný, ale výroba elektrolýzou tvoří pouze asi 4% z celkové výroby vodíku.

                4. A co ta „přebytečná“ energie pro 96 % výroby? Odpadní
                  A co ta „přebytečná“ energie pro 96 % výroby? Odpadní teplo vzniklé spalováním? To pak trochu postrádá smysl hrát si tu na EKO.
                  Navíc jenom ty potřebné věci okolo vodíku (stlačování, podchlazování, ukládání, přeprava…) jsou dohromady tak energeticky náročné, že i kdybychom přijali tu utopickou myšlenku, že výroba vodíku je opravdu jen odpad zadarmo, tak i přesto by na tu dodatečnou energii ujelo dále BEV než vodíkomobil.

                5. „kdy z vody v nádrži auta vyrobí jednoduše vodík pro
                  „kdy z vody v nádrži auta vyrobí jednoduše vodík pro nějaký motor.“

                  Ty jsi nejenom blbej, ale i úplně tupej. Přišroubuj si kosmodisk na mozek, nic jinýho ti nepomůže.

                6. Přestaň jíst už ty prášky, jezdit ve sračkometu a ono
                  Přestaň jíst už ty prášky, jezdit ve sračkometu a ono to přejde.

                7. Tvoje blbost nepřejde, ještě se bude zhoršovat.
                  Tvoje blbost nepřejde, ještě se bude zhoršovat.

                8. U nás v práci tě mají všichni za exota, parkrát si
                  U nás v práci tě mají všichni za exota, parkrát si přečetli tvoje příspěvky a řekli, co je tohle za magora 🙂 jen tak dál, chtěl bych tě jednou potkat asi bych vyprsknul smíchy, budeš exot na první pohled.

                9. Ty budeš u vás práci ten nejchytřejší viď? Co tam
                  Ty budeš u vás práci ten nejchytřejší viď? Co tam děláte, zkoušíte vyrobit auto, které si bude z nádrže vody samo vyrábět vodík do motoru? Držím palce, vy to určitě dokážete :)))))

                10. Tohle je věc individuálního názoru. Já s Kukem nemám
                  Tohle je věc individuálního názoru. Já s Kukem nemám problém.

                1. Voda není a nebyla zadarmo nikdy, že je něco zadarmo si
                  Voda není a nebyla zadarmo nikdy, že je něco zadarmo si může myslet leda ekologista nebo politik

    1. Ale že jsme se dozvěděli jaké to je vlastnit, řídit nebo
      Ale že jsme se dozvěděli jaké to je vlastnit, řídit nebo nabourat Teslu v ČR, že? 😀
      Jak to koupíte? Jako každý jiný auto. Co bouračky? No jo, je to trochu komplikovanější, no. A jak se s tím jezdí? Jako byla to pěkná jízda.
      Ty vole, co to je? 😀
      Jinak obecný kecy, který možná byly zajímavý tak před 5 lety. 🙁

    1. jj všichni si myslí že je spasí rudá čína
      jj všichni si myslí že je spasí rudá čína 😉

      zpravy.aktualne.cz/zahranici/proti-trumpovi-nemci-pusti-huawei-do-site-5g-velvyslanec-usa/r~04ff8e8e5f6c11e9b6a9ac1f6b220ee8/

      chtělo by se říct tonoucí se stébla chytá, ale vhodnější je dva se perou a třetí se válí smíchy 🙂

    1. Ne, není to nedostatek surovin. Je to jen marketingové
      Ne, není to nedostatek surovin. Je to jen marketingové rozhodnutí Tesly/Muska, že nebude investovat do dalších linek na články 2170, dokud se z těch stávajících nevydojí maximum. Kdybyste si přečetl ten článek a ne jen nadpis, tak byste to věděl.

  3. „Pana cell lines at Giga are only at ~24GWh/yr & have been a
    „Pana cell lines at Giga are only at ~24GWh/yr & have been a constraint on Model 3 output since July. No choice but to use other suppliers for Powerwall/Powerpack cells. Tesla won’t spend money on more capacity until existing lines get closer to 35GWh theoretical.“

      1. nj jenže to nikdy neviš jistě na veřejnost se všechno
        nj jenže to nikdy neviš jistě na veřejnost se všechno nemuselo dostat, možna pindouš hledá pojistný zadní vrátka… to vis jsou to vychcany samurajové kerý pečou sice teslou jako „ne“přítelem svý vrchnosti vlády kerá ovšem koketuje s vodíkem a je od 2sv navíc porobena američanoj momentálně trumpetoj nekamarádem mlaska 😉

        nic nemusí být takový jak se na první pohled může zdát 😉

  4. Já mu nevěřím, problémem není nedostatek baterii ale
    Já mu nevěřím, problémem není nedostatek baterii ale nedostatek zákazníků. S a X téměř nikdo nekupuje a tak prodávají jeden model3. To je jakoby volkswagen prodával jenom passat nebo honda jenom accord nebo ford jenom mondeo. To by asi moc nevydelali.

    1. Napsal jste kardinální nesmysl. Řeč je o linkách na
      Napsal jste kardinální nesmysl. Řeč je o linkách na články 2170, které se v modelech S a X vůbec nepoužívají. A pokles prodejů S a X je daný logicky tím, že mnoho lidí, kteří dříve neměli jinou možnost, než se plácnout přes kapsu a koupit Sko, má teď možnost koupit téměř to samé prakticky za polovic.

      1. Ani jedno není pravda. Že je momentální reálná produkce
        Ani jedno není pravda. Že je momentální reálná produkce už na 35 GWh vzniklo na základě jedné nezávislé analýzy. A jelikož to Tesla, ani Elon hned nevyvrátili, tak to všichni ostatní začali papouškovat, až se z toho stala „pravda“. Kterou ale vyvrátil Elon až teď.

            1. zas tak přirovnávat se to nedá. Tesla hraje hru čáry
              zas tak přirovnávat se to nedá. Tesla hraje hru čáry máry přelejvání úlevy individualita tajnůstkaření spekulace. A jako všechno na světě to
              positiva i negativa
              dvě strany mince
              černá a bílá ale svět je šedý džeku šedý 🙂 už chápeš?

                1. jak to? dyt je to jednoduchý jak facka. vidíž že to na
                  jak to? dyt je to jednoduchý jak facka. vidíž že to na světě existuje, jak teslí politika tak následky. Nebo myslíš že poloosy jsou imaginární a nikdy neexistovaly? 🙂 Já čuchám že je to jen špička ledovce 😉

                  jinak nechci te urazit nebo tak něco… ale podle fotky usuzuju je ti +/- 20… lidský vědomí, objem myšlení tj výpočetní výkon v čase s paralelními vlákny časem roste pokud člověk nechlastá a nedroguje, říká se tomu moudrost… taky mi bylo kdysi 20… 😉 Jenom reálije říkám, fakta, vědecky ověřený všeobecně dostupný, nic víc 😉

                2. 🙂 20 je krásnej věk hned bych ho bral zpátky. Pokud je
                  🙂 20 je krásnej věk hned bych ho bral zpátky. Pokud je člověk zdravý demence může přijít 55-80 času dost, tzn 20-40 se výkonnost pokud se nechlastá nedroguje a studuje tak zvyšuje 😉 má to samozřejmě individuální specifika

  5. Střílím od boku, že právě „neuspokojivý“ výrobní
    Střílím od boku, že právě „neuspokojivý“ výrobní proces článků 21700 a potažmo montáž celých baterií je tím hlavním důvodem, proč Tesla odložila přechod na 21700 u TMS/X. Oni by teď potřebovali večer zavřít stávající výrobní linky na 18650+baterie a druhý den ráno ji otevřít se stejnou produkcí baterií s 21700.

    Tím „neuspokojivý“ myslím, že sice patrně vyrábějí s nejvyšší efektivitou v největším objemu na trhu, ale prostě je to pro Teslu stále málo.

    Jinak jak je v článku správně uvedeno tak třeba pro Powerwall/Powerpack snad ani nikdy 21700 články od Panasonicu nebyly nasazeny. Myslím, že klíčovým dodavatelem článků je aktuálně Samsung.

    1. Jo a největší drobnost.. 18650 se nevyrábí v žádné
      Jo a největší drobnost.. 18650 se nevyrábí v žádné Tesla továrně. Ani v Gigafactory 1 v Nevadě, ani ve fabrice ve Fremontu, ani v Gigafactory 2 v Buffalu. Vyrábí je pro ně Panasonic ve své fabrice v Japonsku, nebo v Číně. Takže Tesla nemá co zavřít a druhý den rozjet výrobu 2170 pro Model S a X.
      Jediné, co by mohla udělat, je část výroby 2170 v Nevadě věnovat Modelu S a X. Ale jediné, co by to mělo za účinek je, že by se vyrobilo ještě méně modelů 3. 😉

    2. To není 21700, ale 2170. Drobnost. Ale Model 3 taky není
      To není 21700, ale 2170. Drobnost. Ale Model 3 taky není Model 30.
      Představuješ si to jako Hurvínek válku. Vyměnit jeden typ za druhý není jen tak. Powerpacky jsou úplně jiné, systém chlazení je úplně jiný. Jak v powerpacku, tak systém ve vozu. Znamená to taky vyrobit úplně jiné šasi vozu, aby se tam všechno nové vešlo, úplně nový powerpack a chlazení. A bůh ví, co všechno se ještě kvůli tomu musí předělat, protože se to tam nově nevejde, nebo to tak fungovat nemůže. Např. klimatizace. Takže ve výsledku máš skoro úplně nový auto pro které musíš vyrobit i novou linku. A to všechno stojí miliardy dolarů.
      A hlavně proč by to Tesla měnila? Jakou drtivou výhodu pro ně má 2170 vs 18650?
      Každopádně máš pravdu, že Powerpack Modelu 3 založený na bateriích 2170 je opravdu komplikovaný a sám Elon ho nikomu z konkurence nedoporučuje. Ale samozřejmě ta komplikovanost má svůj smysl. Díky tomu má nejlepší chlazení ze všech výrobců a může si dovolit takové zatížení, jako 250kW nabíjení, max. 261 km/h a dlouhodobou jízdu ve vysokých rychlostech aniž by se baterie přehřála.

      1. Já se rád vyjadřuji k drobnostem 🙂 V případě 21700 vs
        Já se rád vyjadřuji k drobnostem 🙂 V případě 21700 vs 2170 se jedná o dvě různá označení pro stejný formát, kde 2170 je čistě obchodní název, který se rozhodla používat Tesla (celkem nic proti tomu nemám, neb celkem každému je jasné o co jde a i Tesla to v minulosti vysvětlila). Lze v tom shledat jistou analogii k označování pouch provedení článků obchodním názvem Li-pol(zde již dochází k matení zákazníka a tak osobně nemám tento obchodní název rád). Běžně používané průmyslové označení formátu je tedy stále 21700 a používají ho všichni hráči na trhu. Pokud si dnes budete chtít od Panasonicu koupit tento Tesla článek, tak jeho průmyslový ekvivalent (liší se pouze tím, že nebude mít zespoda vypálen znak v podobě tří malých čárek) ho v jejich katalogu naleznete právě pod označením NCR21700A. Stejně tak 5Ah/18Wh ekvivalenty od LG INR21700M50(T) nebo Samsungu INR21700-50E.

        1. Jj vím, že 21700 je označení všeobecně rozšířeného
          Jj vím, že 21700 je označení všeobecně rozšířeného standardu. Ale vy mluvíte o konkrétním výrobku, který vyrábí Tesla (resp. Panasonic) a jak by tento konkrétní výrobek měla Tesla vyrábět. Nemluvíte o obecném standardu a jak by ho jakýkoliv výrobce na světě měl vyrábět.
          Octavia i Model 3 jsou řekněme zástupci nějakého „standardu“ kterému se obecně říká auto. Ale asi taky nebudeme Model 3 popisovat jako TO auto a že Tesla vyrobila 71 235 kusů TOHO auta a je jedno, jestli to je Model 3, nebo Octavia.

          1. Vaše přirovnání dle mého názoru kulhá na obě nohy.
            Vaše přirovnání dle mého názoru kulhá na obě nohy. Označení formátu 18650 a 21700 jsou hrubě standardizovány a zažity. Jestli se někdo rozhodne obchodně nazývat své články, odpovídající specifikacím těchto formátů „UltraFire“, „2170“ či „21-70“ je jeho rozhodnutí, ale na věci to nic nemění (jde o dvě označení pro ten samý formát, tedy jsou logicky rozměrově snadno změnitelné, což u vašeho přirovnání TM3 vs. Octavia jaksi neplatí). Pokud zůstaneme u Tesly, tak třeba jejich Powerpack V2 aktuálně využívá články Samsung, myslím že jde o typ INR21700-33J. Tedy pokud použiji vaši logiku, tak zde nejsou použity články 2170, ale právě 21700. Osobně mi je to ukradené, ale pokud vás použití označení 21700 ve spojitosti s články z TM3 urazilo, tak se hluboce omlouvám.

            V dalším bodu této diskuze, kde vytrhnu z vašeho příspěvku „Co by Tesla měla z přechodu z 18650 na 2170“ si dovolím argumentovat, že z již ověřených fakt TM3/Y i Powerpack V2 byly již od začátku konstruovány na využití formátu 2170 a dále kvalifikovaných předpokladů že Tesla Semi, Roadster 2 i Tesla Pickup jsou s největší pravděpodobností konstruovány rovněž na 2170 si laik jako já odnese, že formát 18650 pro Teslu zřejmě není optimální a dále perspektivní pro tyto konkrétní aplikace.

            Pak se nabízí otázka proč by měl být 18650 optimální pouze pro TMS/X? Můj názor je takový, že Tesla by se ráda co nejdříve zcela zbavila jak formátu 18650, tak především stávajícího designu baterie TMS/X, který je za všeho nejvíc výrobně enormně náročný a tím do budoucna neudržitelný. Ovšem když se podíváte na aktuální situaci, kdy nestíháte vyrábět články/baterie ani pro TM3, do Powerpacků pak musíte rovnou nakupovat nezanedbatelné množství článků na trhu, pak mi přijde prohlášení v duchu „na 18650 u TMS/X ještě chvíli zůstaneme“ rozuměj „novou generaci TMS/X s 2170 musíme bohužel odkládat i za cenu klesajících prodejů“ jako zcela rozumné prohlášení.

            1. Zase zmiňujete standard a berete to jako argument diskuze.
              Zase zmiňujete standard a berete to jako argument diskuze. Ale přitom mluvíte o konkrétní obchodní značce, ne o standardu. Proto to moje přirovnání Octavia a Model 3 – oboje jsou to sice shodně auta. Ale zaměňovat to jednoduše nejde. Každé auto nerovná se Model 3. Ale to přesně děláte. Říkáte 21700 tedy auto, ale myslíte 2170 tedy konkrétní model baterie použitou v konkrétním voze Model 3. Je dobré, že zmiňujete ten Powerpack. Tam se právě pěkně ukazuje ten rozdíl. Tesla v něm používá 21700 (tedy jakoukoliv podobnou baterii) právě a jen proto, že nemá dostatek svých baterií. Ale ne jakýchkoliv baterií 21700, ale jen a pouze svých 2170 – tedy nemá dostatek konkrétního modelu (obchodní značky). Možná detail, možná hnidopišství. Podle mě ale významný. Celá diskuze totiž byla o tom, že říkáte: „Právě „neuspokojivý“ výrobní proces článků 21700 a potažmo montáž celých baterií je tím hlavním důvodem, proč Tesla odložila přechod na 21700 u TMS/X“
              Pokud by se ale jednalo o 21700, tedy jakéhokoliv zástupce tohoto standardu, říkáte tím vlastně, že baterie Tesla 2170 je naprosto stejná, jako veškerá konkurence. Tedy i konkurence musí mít s výrobou nepochybně stejné problémy, protože to plyne z podstaty standardu. Taky to znamená, že jakákoliv baterie standardu 21700 by odváděla úplně stejně dobrou službu a má stejné výkonnostní parametry. A to si já právě nemyslím. Pokud vím, tak Tesla používá jinou vylepšenou chemii. Např. výrazně nižší obsah kobaltu. Ostatní baterie sice nejsou vyloženě špatné, ale tak dobré a levné prostě nejsou. A to má samozřejmě negativní vliv na ekonomiku Tesly. Což je pro ní ale klíčové.

              Druhá část se točí ohledně montáže samotného battery packu. Když odhlédneme od zmiňovaného ekonomického hlediska, tak se dejme tomu můžeme bavit na úrovni standardu – tedy 21700. Tak máte samozřejmě pravdu. Ano, battery pack a hlavně jeho systém chlazení (což je dáno i typem článků) bude určitě lepší, než ten v Modelu S a X. Ale přeci nejde udělat takový kotrmelec v zákonech logiky a předpokládat, že přechod na nový battery pack bude lepší za jakýchkoliv podmínek. Elon doslova řekl, že u Modelu S a X nikdy neplánují přechod na 2170. Sice se zase poslední dobou šíří skazky, že tomu tak není, ale oficiálně je to pořád tak, že žádná 2170 v Modelu S a X nebude. A podle mě to dává logiku. Vše, co jsem řekl o přechodu na nový battery pack a nutnosti vyrobit prakticky celé nové auto platí. A tahle nutnost se jednoduše nedá odbýt prostým tvrzením, ale battery pack v Modelu 3 má lepší technické parametry a jeho výroba je i levnější. Ale po započtení nákladů na restrukturalizaci celého vozu jste celkově velmi pravděpodobně těžce v mínusu. Takže tyhle výhody v tuho chvíli žádné výhody nejsou. Nebo nejsou dostatečně silné. Smysl to podle mě bude dávat až se Tesla rozhodne vyrábět úplně nový Model S a X. nebo jejich přímé nástupce – kdo říká, že se musejí jmenovat stejně a že se musí jednat typově o úplně stejné vozy?

              Důvod, proč se v Modelu S a X používá 18650 je přeci historický. Ne proto, že je to nejlepší baterie na světě. S touto baterií je Tesla tak vymyslela a protože nelze každou chvíli jen tak přejít na nový typ. I když víme, že by to přineslo vylepšení jízdních vlastností. Protože by toto s sebou nutně neslo obrovské náklady na změnu celého vozu.

              Až se podaří stabilizovat produkci 2170 tak, aby jich bylo dostatek alespoň pro Model 3, tak může Tesla začít přemýšlet s jejich nasazením do ostatních, historicky starších modelů a kompletní přechod. Ale to už možná vymyslí následovníka 2170 a do nových modelů nasadí je. A co pak budete říkat potom? Proč se nepoužívají tyto nové baterie u Modelu 3? Vývoj se nikdy nezastaví. 🙂

              1. Možná už jsem konečně pochytil vaši zajímavou myšlenku
                Možná už jsem konečně pochytil vaši zajímavou myšlenku 😉 V mém původním příspěvku jsem si nedal práci s tím napsat exaktně „výrobní proces článků formátu 21700“ a nenapadlo mne, že by to někdo pochopil tak, že výrazem 21700 myslím já, resp. výrazem 2170 myslí Tesla konkrétní typ článku.

                Máme obecnou specifikaci formátu „small cylinder“, kterou dále specifikujeme rozměry např. formát 21700 nebo formát 18650. V tomto členění ale vůbec není specifikována chemie ani výrobce článku, tedy ještě musíme uvést označení konkrétního typu článku např. Panasonic NCR21700A. Tesla se rozhodla pro formát 21700 používat svoje vlastní označení (obchodní značku) 2170, ale v tomto označení rovněž není zakódován konkrétní typ článku. Tedy když Tesla říká, že používá články 2170 v TM3 i v Powerwallu tak tím nemyslí, že jde o jeden konkrétní typ článku, ale pouze že mají společný formát/rozměr. Stejně tak tomu bylo i u formátu 18650, kde Tesla v TMS/X postupně nasadila minimálně 3 evoluce článků tohoto formátu od Panasonicu a další typy ve formátu 18650 nakoupila od jiných dodavatelů na trhu pro Powerpacky.

                Pak už mohu jen doplnit, že na formát 21700 přechází nejen Tesla ve vybraných aplikacích právě kvůli jeho větším rozměrům!!! O cca 30% větší formát článku proti 18650 sám o sobě přináší tu zásadní výhodu pro výrobu velkých baterií. U TM3 packu jsou použity i jiné významné technologické modifikace (pouze jednostranné připojení terminálů článků, méně modulů, paralelní systém chladicích kanálů), které by šly udělat i u formátu 18650, akorát to při existenci formátu 21700 postrádá smysl.

                „Pokud by se ale jednalo o 21700, tedy jakéhokoliv zástupce tohoto standardu, říkáte tím vlastně, že baterie Tesla 2170 je naprosto stejná, jako veškerá konkurence…“ Ale ono tomu opravdu tak je 😉 Články z produkce Tesla/Panasonic jsou dlouhodobě v mnoha technických parametrech i významně horší než NMC konkurence, ale to je více než vyváženo nižší cenou zajištěnou dlouhodobou spoluprací s Panasonicem (ze všeho nejvíc opravdovou masovostí produkce).

                Ostatně v Powerpacku historicky nikdy nebyly ve velkém použity články Tesla, ale konkurence, kde vyšší cena vstupu zatím nevadila, neb konkurence byla slabá. Elon teď v Číně prohlašuje, že mu je jedno, kdo mu vyrobí články pro lokální produkci vozů, pokud dodrží technické parametry(není problém) a cenu konkurenční k vlastní produkci(to je dnes v západním světě v podstatě nedosažitelné, ale právě v Číně by to mělo být reálné).

                1. Se vším souhlasím.
                  Máte prosím nějaké zdroje, že jsou

                  Se vším souhlasím.
                  Máte prosím nějaké zdroje, že jsou Tesla 2170 v podstatě stejné (chemie) a v mnoha technických parametrech horší, než konkurence? Díky.

                2. U TM3 článků je použita nová generace/evoluce
                  U TM3 článků je použita nová generace/evoluce technologie/chemie NCA proti článkům TMS/X. Obecně řečeno technologie NCA je na trhu specifická a používá ji ve velkém pouze Tesla. Většina konkurence dnes již používá technologii/chemii NMC, takže přímé srovnání je již tímto faktem poznamenáno.

                  Odpovím vyhýbavě, jak je v této branži zvykem. 🙂 Je zajímavé, že k takto propíranému tématu je veřejně k dispozici tak málo relevantních informací. Přitom pro každého kdo ctí zásadu, že není radno věřit datům, které si člověk sám nezfalšuje není dnes již problém si články z bořeného TMS sehnat a s pomocí snadno dostupného vybavení je porovnat s konkurencí. S články z TM3 je aktuálně potíž v tom, že po EU jich zatím jezdí moc nejezdí. V USA jsou již běžně k dispozici, ale díky relativně nedávno zpřísněným předpisů na transport lithiových akumulátorů je problém je do EU dovézt.

                  Abych to definitivně zazdil, tak jako v každém odvětví není umění vzít tu nejlepší dostupnou technologii na trhu a prodělat na tom gatě, ale právě vybrat takovou technologii, která jen taktak přežije danou aplikaci a udělat na tom pořádnej vejvar.

                3. Jj, nikl kobalt hliník. Víme. Ale někde jsem četl
                  Jj, nikl kobalt hliník. Víme. Ale někde jsem četl chemický rozbor Tesla 2170 (a nepsal to nějaký „analytik“ s wall street, který si to právě vycucal z prstu, ale nějaký výzkumný ústav) kde se zjistilo, že v katodě je např. jen velmi málo kobaltu oproti standardním NCA 21700 bateriím. A je nahrazen nějakým nano polymerem. Což má samozřejmě drastický vliv na snížení ceny a také na snížení závislosti na nestálých dodávkách kobaltu. Samozřejmě nemůžu najít kde jsem to četl. Takže teď už nedokážu říct, jestli si teď nepletu více věcí dohromady. A i kdyby to tak bylo, na kolik je to v režii Panasonicu a na kolik je to patent Tesly a jestli si to tedy od Panasonicu může klidně zítra koupit jakákoliv automobilka. Panasonic o bateriích neřekne ani slovo a Tesla v tomhle taky není moc sdílná. Takže všechno vědění o Tesle je založeno více méně na výzkumech třetích stran a hlavně spekulacích.
                  Nicméně podle dostupných informací jsem měl za to, že Tesla má na 2170 i své vlastní zlepšováky a patenty (proto jim taky říká 2170 a ne 21700) a Panasonic v podstatě jen vyrábí, co mu Tesla řekne a tím pádem jsou Tesla baterie např. v chemickém složení oproti konkurenci unikátní. A ne že Panasonic vyrábí v Tesla Gigafactory jen obyčejné nějaké svoje 21700 baterie, které jsou úplně běžně dostupné na trhu a jsou shodné s konkurencí. Pak ano, pak by byla Tesla (Panasonic) 2170 úplně normální 21700, jako každá jiná.
                  Ale já osobně s tímhle názorem nesouhlasím. 🙂

                4. Tak jsem měl pravdu. Tesla 2170 prostě není jen normální
                  Tak jsem měl pravdu. Tesla 2170 prostě není jen normální 21700, kterou umí vyrobit každý! Teda alespoň to Tesla tvrdí. A to v dokumentu, kde si dovolí lhát ze všeho nejméně, protože jí za jakékoliv drobné zaváhání přísně ztrestá komise pro cenné papíry SEC, s čímž má Tesla bohaté zkušenosti. Ve výroční zpravě za 1. čtvrtletí 2018 Tesla píše:
                  “Cells used in Model 3 are the highest energy density cells used in any electric vehicle. We have achieved this by significantly reducing cobalt content per battery pack while increasing nickel content and still maintaining superior thermal stability. The cobalt content of our Nickel-Cobalt-Aluminum cathode chemistry is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a Nickel-Manganese-Cobalt ratio of 8:1:1.”
                  https://ir.tesla.com/static-files/1b240f1e-b519-4b40-b14b-fea44698c3af
                  Takže sorry, ale 2170 prostě NENÍ jakákoliv 21700. 🙂

                5. Přijde mi, že poslední dobou se stalo zvykem hodnotit nové
                  Přijde mi, že poslední dobou se stalo zvykem hodnotit nové technologie „pocitově“, tedy marketing se nově snaží zákazníka ukecat, že jeho technologie produkt je naprosto nejlepší bez předložení objektivního srovnání. Samozřejmě musíte mít něco v ruce, ale obvykle zcela postačí, když to bude dobře zvládnutá a dostupná technologie (ani nemusí být vaše), akorát vy ji začnete naplno využívat a dáte ji ten správný drajf. Úplné mistrovství v marketingu je pak dosažení stavu, kdy superlativy o vašich produktech šíří zákazníci.

                  Pokud se vrátíme k objektivnímu technickému srovnání, tak je třeba pracovat pouze s nepojmenovanými vzorky lithiových článků. Hlavní technické parametry pro testování jsou: energetická a výkonová hustota(vnitřní odpor), závislost parametrů na teplotě, cyklická a kalendářní životnost, kde v mnoha parametrech NMC konkurence i významně dominuje. Nicméně to není všechno. Teprve teď nastupuje to nejdůležitější a to umět vyhodnotit, jestli parametry vítězného vzorku pro konkrétní aplikaci vůbec potřebuji! A v tomto právě dle mého názoru tkví aktuální technologická převaha Tesly = „umět si říct co vlastně potřebuji“. Velmi pochybuji, že by Tesla inženýři měli co dočinění s vývojem chemie článků, ale stanovují Panasonicu minimální parametry, které pro danou aplikaci má článek umět. Pokud je zde na výběr dosažení lepšího parametru než minimálního požadovaného vs. nižší cena tak samozřejmě vyhraje cena.

                  TM3 může okamžitě dostat články 21700 od LG, Samsungu či Sony/BMZ a dnes asi už i z čínské produkce, kde parametricky by na tom byl v některých ohledech i lépe než s Tesla NCA, jen to bude aktuálně signifikantně dražší na vstupu(to by se asi ještě vstřebalo), ale především konkurence nebude schopna dodat v dohledné době požadované objemy(snad jen ta čína). Konkurenční NMC články formátu 21700 jsou použity ve FF, tuším Bollingeru a především Rivianu, který vypadá velmi perspektivně a využívá 21700 od LG nebo Samsungu.

                6. Jj, souhlasím. Taky jsem si pak říkal, že to bude víc
                  Jj, souhlasím. Taky jsem si pak říkal, že to bude víc marketing. Když jsem si uvědomil, že snížení obsahu kobaltu nutně lepší, ale ani levnější baterii neudělá. Toho kobaltu tam zase tolik není, aby to znamenalo takový ekonomický rozdíl. Spíš se zvýšením obsahu niklu baterie ještě zdraží. Jejich snižování obsahu kobaltu má více ekologicko/marketingový důvod.
                  Ale pak jsem si taky uvědomil, že Panasonic sám o sobě nikdy lepší a levnější baterie vyrobit nemůže. Tedy ne pro konkrétní aplikaci v konkrétním vozu. Vyrábí stejné baterie pro všechny (odvětví) a nedokáže být tak flexibilní jako Tesla. Prostě to co jste teď říkal.
                  V Modelu 3 by samozřejmě mohly být jakékoliv baterie a já samozřejmě vím, že to tak u čínské verze i bude. Je to pravda, ale zároveň vlastně není. 2170 je prostě normální 21700 a není nic zvláštního, co by nedokázal vyrobit každý. Ale zároveň je vlastně velmi speciální a nikdo nic takového vyrobit nedokáže. Právě proto, že Tesla si dokáže přesně říct, co potřebuje.
                  A přesně jak říkáte, pochybuju, že např. VW, nebo jakákoliv automobilka bude tak úzce zasahovat do parametrů baterií. Prostě koupí to, co jim LG a spol. prodají. Že to v jejich battery packu nebude úplně optimální? No, smůla. 😀

                  Každopádně věřím, že Tesla časem začne vyrábět baterie úplně sama. Viz jejich koupě Maxwell Technologies. A taky věřím, že pak bude vyrábět baterie opravdu o řád lepší a levnější, než drtivá většina konkurence. A to hlavně díky dry coating procesu. http://www.imlb2018.org/pdf/a11_2585926.pdf
                  Ale i kdyby Maxwell neměl vůbec nic speciálního, i tak by s jeho know how mohli celkem úspěšně rozjet vlastní produkci. Stejně jako si jakákoliv technologická firma kupuje menší firmy z různých oborů aby se od nich naučily novým kouskům, které sama neumí.

            2. A ještě jeden dodatek. Říkáte: „Můj názor je takový,
              A ještě jeden dodatek. Říkáte: „Můj názor je takový, že Tesla by se ráda co nejdříve zcela zbavila jak formátu 18650, tak především stávajícího designu baterie TMS/X, který je za všeho nejvíc výrobně enormně náročný a tím do budoucna neudržitelný.“
              Ale to pokud vím ve skutečnosti není pravda. Je to přesně naopak.
              https://twitter.com/elonmusk/status/1038359955781218304
              Battery pack Modelu 3 je výrobně složitější, než u Modelu S a X. Sice má lepší vlastnosti, ale to bylo dosaženo právě komplikovaným designem. Takže je to něco za něco. Buď budete mít relativně jednoduchou výrobu, ale nabíjecí výkon bude maximálně pouze 145 kW a battery pack se díky jednoduššímu systému chlazení bude rychleji přehřívat. Nebo budeme mít 250 kW a tepelnou stabilitu, ale za cenu, že se budete prát s výrobou.
              PC je prokazatelně výkonnější, než kalkulačka. Ale to neznamená, že je taky výrobně jednodušší – ba je to přesně naopak.
              Takže zase o důvod méně za každou cenu se snažit přejít na 2170. 🙂

  6. Musk zduraznil ze 35GW je teoreticke maximum, ktereho v praxi
    Musk zduraznil ze 35GW je teoreticke maximum, ktereho v praxi nebude logicky nikdy dosazeno. Nicmene jsou na 24GW coz je hezke ale je prostor ke zlepseni efektivity a to je na cem ted s panasonicem pracujou aby melo smysl dal navysovat vyrobu linek TM3.

    1. Nic takové nikdy neřekl. 24 GWh je bohužel výsledek toho,
      Nic takové nikdy neřekl. 24 GWh je bohužel výsledek toho, že výroba baterie 2170 a potažmo modulu pro Model 3 je komplikovaná a pořád se jí nepodařilo dostatečně optimalizovat a zrychlit. Stejně jako se to v počátku nedařilo u výrobní linky Modelu 3. Takže hezké to moc není. Jako je to lepší výsledek, než má jakákoliv konkurence, ale Tesla si touhle dobou představovala, že opravdu bude reálná (ne teoretická) výroba 35 GWh.

      1. Lukášku, dej si facku prosimtebe. Hezky se snazis, ale vis
        Lukášku, dej si facku prosimtebe. Hezky se snazis, ale vis kulovy.

        Elon Musk
        „There is 35 GWh/yr “theoretical capacity”, but actual max output is ~2/3. It was physically impossible to make more Model 3’s in Q1 due to cell constraints.“

        Elon Musk
        Wow, a lot of people don’t know much about how manufacturing works! If you have peak capacity of X, actual average weekly output will necessarily be less than X. First 6-12 months, it will be much less than X. Impossible to predict exact production ramp S-curve.

        https://twitter.com/elonmusk/status/1117347290585243648
        https://twitter.com/elonmusk/status/1117351334452142080

        1. Ty si dej facku, protože jsi právě ukázal, že jsi to
          Ty si dej facku, protože jsi právě ukázal, že jsi to úplně blbě pochopil. 😀
          Ano teoretické maximum. A kde čteš, že to není i zamýšlené reálné maximum?
          Četl jsi tu větu vůbec až do konce? „due to cell constraints“ To česky znamená díky omezené výrobě bateriových článků v 1. čtvrtletí 2019. Takže když nejsi schopný vyrobit dostatek baterií, tak asi těžko vyrobíš více aut. A reálné maximum je v tu chvíli opravdu 24 GWh. A ne obráceně, že vždycky chtěli vyrábět reálně maximálně 24 GWh a díky tomu vyrábí logicky méně aut, protože tak to i chtěli. Jsi tu logiku úplně obrátil. 😀
          Ostatně o tweet výše to i Elon potvrzuje:
          Tesla won’t spend money on more capacity until existing lines get closer to 35GWh theoretical. Takže jasně říká, že nebudou navyšovat kapacitu, dokud současné linky opravdu nebudou reálně vyrábět těch 35 GWh, na kterých byla linka taky postavena.

          1. Ty blaho, neuveritelne. Ma to Musk opravdu tezke 🙂 Ok, tak
            Ty blaho, neuveritelne. Ma to Musk opravdu tezke 🙂 Ok, tak jak s ditetem, jdeme na to.

            To teoreticke maximum a tedy zamyslene maximum je prozatim 35GW. Tesla je na 24GW. Musk rika ze s tim nejsou stale spokojeni protoze se chteji vic priblizit k 35GW. Proto i pise „Tesla won’t spend money on more capacity until existing lines GET CLOSER to 35GWh THEORETICAL.

            „A kde čteš, že to není i zamýšlené reálné maximum?“
            Musk ti odpovida : „Wow, a lot of people don’t know much about how manufacturing works! If you have peak capacity of X(35GW), actual average weekly output will necessarily be less than X(35GW). “

            Takze 35GW bylo vzdy zamysleno jako teoreticke maximum ktereho se nikdy uplne nedosahne. Nevim jak jinak ti to uz vysvetlit? Jsi plnolety a svepravny vubec? At vim jestli ztracim cas nebo ne.

            1. Ne. Ten poslední tweet vlastně ani nemá nic společného
              Ne. Ten poslední tweet vlastně ani nemá nic společného přímo s výrobní kapacitou baterií. Natož aby potvrzoval, že nikdy Tesla neplánovala mít reálnou kapacitu 35 GWh. Mluví obecně o pravidlech jakými se řídí růst reálné výroby v čase. Elon tohle zmiňoval snad už stokrát. Např. v souvislosti s max. týdenní výrobní kapacitou vs reálnou výrobou např. za celé čtvrtletí. Když mu bylo vyčítáno, že říkal, že linka v současnosti dokáže vyrobit např. až 5 tisíc vozů týdně, tak proč tedy není reálná výroba za čtvrtletí 5 000 x 12 týdnů = 60 tisíc? Ale tady se pletou 2 pojmy za jeden – a sice maximální (špičková) kapacita za týden a průměrná reálná výroba za týden. A pak je tu další proměnná a to je jak toto roste v čase. Jak si každý „odborník“ myslel, že Tesla bude hned od prvního týdnu reálně vyrábět ten maximální teoretický počet 5 tisíc za týden.
              A o tom přesně mluví v tom tvém citovaném tweetu, když říká: „Prvních 6-12 měsíců bude reálná kapacita mnohem nižší, než peak (špičková) kapacita. A že není možné reálně předpovědět, kdy přesně se skutečná reálná kapacita potká s tou očekávanou teoretickou kapacitou – i když by po něm každý chtěl slyšet se 100% jistotou, že např. ve 4. čtvrtletí 2019 vyrobí přesně 71 528 aut. A pokud tohle neřekne, tak to podle nich dokazuje, že Elon lže. Ale on v tom tweetu právě vysvětluje, že zjevně nikdo neví, jak výroba reálně vypadá, když to po něm chtějí.
              Takže nic o tom, že teoretické kapacity 35 GWh nebude se současnými linkami nikdy reálně dosaženo ve zmiňovaném tweetu nepíše. Jen jsi to (opět) blbě pochopil. 🙂

              1. „Ten poslední tweet vlastně ani nemá nic společného
                „Ten poslední tweet vlastně ani nemá nic společného přímo s výrobní kapacitou baterií.“, co toto je zase za kecy? Ten 2. tweet Musk pridal hned pod ten 1. tweet v kterem pise „There is 35 GWh/yr “theoretical capacity”, but actual max output is ~2/3.“. Oba tweety reagujou na clanek kde se pise o tom ze „Panasonic said it reached 35 GWh/yr capacity in March“. Ktery zpusobil pozdvizeni, kdyz Musk napsal ze Tesla je jen na 24GW a proc tomu tak je….tedy ony dva tweeety o tom ze 35GW je teoreticke maximum ke kteremu se snazi PRIBLIZIT. Oba tweety sou PRIMOU ODPOVEDI na vyrobni kapacitu baterii!

                „Takže nic o tom, že teoretické kapacity 35 GWh nebude se současnými linkami nikdy reálně dosaženo ve zmiňovaném tweetu nepíše“.
                Jiste ze pise : „There is 35 GWh/yr “theoretical capacity” .Proc toto asi pise? Myslis ze to pise proto ze 35GW je teorieticka nebo realna kapacita co myslis? Hadej? Ja myslim ze slovem „theoretical“ mysli teoreticka ? Co myslis?

                Dej si tu facku,ti rikam, hned!

                1. ACTUAL!!! Víš, co to znamená aktuální?
                  ACTUAL!!! Víš, co to znamená aktuální?

                2. No vsak aktualni/skutecna vyroba je 2/3 tedy cca 24GW, co je
                  No vsak aktualni/skutecna vyroba je 2/3 tedy cca 24GW, co je za problem? Nebo co to je zase za vykrik do tmy?

                  Edit: Uz chapu, ty netusis ze slovo „actual“ znamena v anglictine i slovo „skutecny“. 😀 😀 Super, uz si zase o neco chytrejsi. Dej si druhou facku.

                3. Jo a taky to znamená současný, momentální. A víš, co v
                  Jo a taky to znamená současný, momentální. A víš, co v češtině taky znamená momentální? Budeš se divit, ale aktuální. 😀

                4. Tu facku sis nemusel davat tak silnou, mas z toho nasledky
                  Tu facku sis nemusel davat tak silnou, mas z toho nasledky

                5. Ale je s tebou sranda, to se musí nechat. 😀
                  Ale je s tebou sranda, to se musí nechat. 😀

            2. Ale už tě chápu, ty ses zuby nehty chytil toho: „actual
              Ale už tě chápu, ty ses zuby nehty chytil toho: „actual average weekly output will necessarily be less than X(35GW)“ a pochopil jsi to tak, že reálná kapacita nebude nikdy přesně rovna té teoretické a bude o něco méně. Což máš jistě pravdu. Tak sis to vysvětlil tak, že to znamená, že současná reálná kapacita 24 GWh je taky maximální reálně dosažitelná a víc to nepůjde. Ale to samozřejmě není pravda. Reálně dosahovaná sice opravdu nebude přesně 35 GWh, ale bude to třeba 34 – tedy bude se to k tomu reálně blížit. To je to co Elon říká: „Until existing lines GET CLOSER to 35GWh theoretical. 🙂

              1. „a pochopil jsi to tak, že reálná kapacita nebude nikdy
                „a pochopil jsi to tak, že reálná kapacita nebude nikdy přesně rovna té teoretické a bude o něco méně“
                – Ano tak sem to pochopil, protoze to se tam taky pise:D , tedy :“ actual average weekly output will necessarily BE LESS THAN X(35GW)“.Marjapano, dej si to do google translatoru:)

                „Tak sis to vysvětlil tak, že to znamená, že současná reálná kapacita 24 GWh je taky maximální reálně dosažitelná a víc to nepůjde.“
                -WTF? Tohle sis vycucal zas kde? Kde toto tvrdim proboha?
                Vzdyt pisu ze : „Nicmene jsou na 24GW coz je hezke ale je prostor ke zlepseni efektivity a to je na cem ted s panasonicem pracujou aby melo smysl dal navysovat vyrobu linek TM3.“

                Jak sem psal v puvodnim postu: „35GW je teoreticke maximum, ktereho v praxi nebude logicky nikdy dosazeno“

                A ty mi ted davas za pravdu a k tomu pridavas nejaks dalsi svuj osobni vycucanec v podobe 34GW, ktery sis proste vymyslel.

                Takze uz chapes proc sis mel dat facku, kterou si ocividne odbyl a proto ses ted dostal do takovych sracek z kterych se snazis ted vybruslit ?

                1. Tak v tom případě nechápu o čem se se mnou pořád
                  Tak v tom případě nechápu o čem se se mnou pořád hádáš, když jsi nikdy neřekl, že 24 GWh je maximálně reálně dosažitelná kapacita. 😀

                1. Parodii na auto ktere je neprofavanejsi EV vubec 🙂
                  Parodii na auto ktere je neprofavanejsi EV vubec 🙂

                2. Statistika jako noha, desetitisíce lidí teď kupuje
                  Statistika jako noha, desetitisíce lidí teď kupuje objednané auta a ostatní výrobci vyrábějí směšné počty aut, to ani jinak snad být nemůže. Taky jsem si ale všimnul, že už Němci po pár tisích najetých km se toho začínají zbavovat, takže za chvíli bude i nejprodávanější EV v bazarech.

                3. Isto ste si všimli, že sa nemci začínajú zbavovať aj
                  Isto ste si všimli, že sa nemci začínajú zbavovať aj Audi e-tron a to v počte 10x väčšom ako Tesla 3. Keby sme to prepočítali na percentá predaných kusov, tak má audina sakramentský náskok. To asi bude ten náskok vďaka technike, či ? :-))

                4. To se ani nedivím, když Němec nasadí běžných 160 km/h a
                  To se ani nedivím, když Němec nasadí běžných 160 km/h a nedojede z Mnichova do Stuttgartu což je 230 km.

                5. Dost možné 🙂
                  Ideálny kupec pre toto auto je nadšenec do

                  Dost možné 🙂
                  Ideálny kupec pre toto auto je nadšenec do EV a zároveň fanúšik Audi, a tých vela nebude.

                6. Kdyby to udělali o 60 cm kratší a o milion levnější, tak
                  Kdyby to udělali o 60 cm kratší a o milion levnější, tak to půjde na odbyt daleko lépe. Mě se líbí jak Jaguar tak i to Audi, ale do města auta za 2,5 mil. naprostá zbytečnost. Teď si BEV auta stále kupují většinou nadšenci, kterých je pár procent. Rozjede se to teprve s příchodem standardních levnějších aut od skupiny VW nebo TCPA.

                7. Statistika jak noha? Jaka statistika? To sou fakta ty osle.
                  Statistika jak noha? Jaka statistika? To sou fakta ty osle. Lidi hlasujou svymi tezke vydelanymi prachy, tomu se rika kapitalismus. To je realita. Ale muzes zkusit si tu mantru o tom jak je TM3 nahovno opakovat dost casto, mozna pak realita zmizi a objevis se ve svem Pepalandu 🙂

Napsat komentář