ČEZ spouští dvě nové rychlonabíječky u McDonalds v Olomouci

Řetězec restaurací McDonald´s pokračuje v umísťování veřejných rychlodobíjecích stanic ve vybraných lokalitách svých restaurací po celé České republice.

Dnes zprovozněná dvojice stanic v Olomouci představuje již sedmou lokalitu, kde zákazníci z řad řidičů elektromobilů mohou dobít baterie svých vozů.
foto: ČEZ

Díky spolupráci se Skupinou ČEZ funguje momentálně na parkovištích v síti McDonald´s už celkem 13 rychlodobíjecích stanic v pětici krajů České republiky. Ve spolupráci se Skupinou ČEZ vybavuje McDonald´s parkoviště u svých restaurací rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut.

Po nedávném startu dvojice stanic u restaurace McDonald’s v Písku, na 66. km dálnice D1, v Mostě, v Praze na Evropské, Průmyslové ulici a jedné „dobíječky“ na pražském Černém Mostě je duo rychlodobíjecích stanic ABB nyní řidičům k dispozici také v Obchodním centru Haná v Olomouci.

Historicky první veřejná dobíjecí stanice ČEZ u restaurace McDonald´s začala fungovat 22. srpna 2012 u pobočky na Evropské třídě v Praze. Loni v rámci nového kola instalací byla nahrazena dvojicí rychloodbíjecích stanic.

„Společnost McDonald´s na globální, evropské i tuzemské úrovni usiluje o zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Podpora elektromobility je proto logickým krokem. Díky aktuální rychlodobíjecí technologii navíc propojení široké sítě restaurací McDonald’s s ČEZ dává ještě větší smysl. Zákazníci si tak mohou během jedné návštěvy dobít nejen energii svoji, ale i tu ve svém elektrovozidle. Momentálně jsou dobíjecí stanice ČEZ k dispozici v sedmičce našich lokalit. Věříme, že v následujících měsících tuto nabídku dále rozšíříme, zejména ve městech a u dálnic,“ řekla Ivana Prosecká, ředitelka financí a developmentu McDonald´s ČR.

Během loňského roku odebraly elektromobily na rychlodobíjecích stanicích umístěných u restaurací sítě McDonald´s celkem 33 635 kWh elektřiny. Nejvytíženějšími lokalitami byly obě dobíjecí stanice na pražské Evropské třídě, kde baterie elektromobilů naplnilo 6101 kWh, resp. 5834 kWh. V závěsu se umístila dvojice dobíjecích stanic na 66. Km dálnice D1 v Lokti s hodnotami 4590 kWh a 3623 kWh odebrané elektřiny.

„Lokality řetězce McDonald´s disponují dobrou dostupností v rámci silniční infrastruktury a současně vhodným zázemím pro dobíjení elektrických aut. Jde proto logicky o ideální místa k rozšiřování naší sítě veřejných dobíjecích stanic. Ta dnes čítá více než 140 stanic, z toho 80 rychlodobíjecích. Do konce letošního roku bychom se chtěli přiblížit hranici 200 stanic,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

V České republice je aktuálně registrováno více než 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, vloni dalších 725 elektrických aut a letos do konce března zatím 154 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

tisková zpráva

45 Comments on “ČEZ spouští dvě nové rychlonabíječky u McDonalds v Olomouci”

  1. Me vzdycky na techto clancich bavi veta:
    “rychlodobíjecími

    Me vzdycky na techto clancich bavi veta:
    “rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut”
    Znate nekdo auto s dojezdem, alespon 200km EPA, ktere se skutecne zvladne na 50kW stanici nabit z nuly na 80% za 30min. nebo dokonce mene?

    Kdyby se treba psalo “strednerychle nabijeci stojany umoznujici vetsine elektromobilu dobit za 30minut 100 az 150km”, to by asi nebylo dost sexy.

    Nemyslim, ze elektromobilite prospeje lhani stran dojezdu a rychlosti nabijeni.

    1. Marketingové oddělení ČEZu tuto větičku používá již
      Marketingové oddělení ČEZu tuto větičku používá již spoustu let. Mezitím jim uniklo, že se již vyrábí EV s dvojnásobným dojezdem. Přitom i u těch s dojezdem 100km to platilo jen v případě, že tam přijel se svými 30%

      1. Taky jsem si rikal, jestli to vubec u nektereho auta nekdy
        Taky jsem si rikal, jestli to vubec u nektereho auta nekdy platilo. Ty malobaterkace asi moc dlouho takovym vykonem nabijet nezvladnou, takze je to cele nejaka fabulace.
        Nemluve o tom, ze do zadne uplne prazdne baterky nemuzete hned zacit prat 46kW.

            1. To je otazka. Treba u ampery maji buffer 60% vyuzitelne
              To je otazka. Treba u ampery maji buffer 60% vyuzitelne kapacity a i takto mala baterka je po 230.000 jako nova. Navic rekuperuje i „plne“ nabita. Nissan ma o svoje baterky v horni casti dost starost a nabijeni je tam hodne pomale. Naopak u ioniqa a i3 to tam tece az do konce, coz by znamenalo ze je ten buffer spise nahore. A to si myslim ze je spravne protoze baterku si clovek nejvice nici ponechavanim v plne nabitem stavu. A to majitele malobaterkacu delaji hodne casto protoze 80% jim casto nestaci.

        1. Věta „rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině
          Věta „rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut“ samozřejmě neznamená, že nabíjení od nuly začne okamžitě na 46kW a že to na 46kW vydrží až do 80%. Není to o maximálním výkonu, ale o čase a o %.
          Nicméně můžu potvrdit, že na Leafovi 24kWh za určitých podmínek (teplota okolí, teplota baterky) je tato podmínka splněna. Dokonce se mi občas podařilo za 25-30min nabít i přes 80% (bráno u nové baterky).
          Nakonec i sám Nissan v manuálu píše, že pokud je teplota baterky na 6.-7.segmentu, tak je nabití na 80% za 30 min. Pokud je teplota baterky nižší nebo vyšší, tak se čas nabíjení prodlužuje.

          1. Ja tady neresil nabijeci vykon, ake prave ten cas.
            Pouze jsem

            Ja tady neresil nabijeci vykon, ake prave ten cas.
            Pouze jsem odvozoval, ze pokud by stejne jako u Tesly zacinalo nabijeni z nuly velmi malymi vykony a teprve postupne stoupalo, a pak u malobaterkacu treba od 50% zacal vykon klesat, tak to asi znacne zmensuje sanci nabit tech 80% za 30 nebo dokonce mene ninut.

            Jinak mate pravdu, Leaf prvni generace to muze zvladnout za 30min.:
            https://www.zap-map.com/charge-points/nissan-leaf-2430kwh-charging-guide/

            No nicmene to je na horni hranici tvrzeni z mnou rozporovane vety a jak se ukazuje, tak se rozhodne nejedna o vetsinu elektromobilu, ale zatim jsme nasli jeden model, ktery se uz ani nevyrabi.
            U zadneho z novejsich aut s vetsi baterkou uz to pak platit take nebude…

            Moje myslenka byla o tom, ze uz se dikybohu podarilo vytlacit absolutne nerealny NEDC cyklus pro mereni spotreby alespon o neco mene nerealnym WLTP.
            Je tedy na case zkoncovat i s takovouto lzivou propagandou.
            Prisel cas, kdy se o nakupu ekektromobilu rozhoduji bezni lide, nenadsenci. A co si asi pomysli o nas, kteri to propagujeme, kdyz si prectou, ze novy Leaf 40kWh ujede ve meste podle WLTP 389km a na 50kW stanici si tedy nebije 311km za 20 az 30 minut, to auto si koupi a pak zjisti horkou pravdu? Myslite, ze to te elektromobilite v dlouhodobem horizontu prospeje?

            1. Na setkání vyššího managementu firem jsme mluvili o BEV a
              Na setkání vyššího managementu firem jsme mluvili o BEV a většina lidí řekla, že BEV s standardní velikostí a dojezdem je drahé. Oni potřebují měnit auta v operáku po 2-3 letech do nájezdu 100 tis. a stejně pronajímají auta typu Octávia nebo Superb. Museli by řešit nabíjení desítek až stovek aut na což často není ani kapacita přívodů do budovy a do toho se nikomu nechce. Je pro ně jednodušíí platit 8 tis. měsíčně nájem + 8 tis. měsíčně palivo nic jiného a mají klid. Za Teslu S by platili minimálně 2,5 násobek za TM3 1,5 násobek. Dokonce se jim nelíbí ani ty vysoké výkony, většinou v tom dnes jezdí mladí obchodníci, kteří by na silnicích s tím řádili.

              1. Tak se jim ma poradit at nakoupi Leafy 40kW a mladici
                Tak se jim ma poradit at nakoupi Leafy 40kW a mladici vychladnou. 🙂
                No jo no. Vyssi managment firem nam zastaral. Chtelo by to mladsi krev, ktera by si umela spocitat navratnost takove investice, a ktera by se hlavne nebala si takovou investici prosadit a rozumne zrealizovat.
                Na tohle podle meho dojizdi i ty stare automobilky, ze je tam to vedeni stare a boji se zmen. Proto zvladaji produkovat elektricke jen powerpointove prezentace.

                1. Jenže oni potřebují, aby to auto někam dojelo a ne lemru
                  Jenže oni potřebují, aby to auto někam dojelo a ne lemru typu Nissan. Kdo dne potřebuje zrychlovat za 3-5s? Možná nadržení mladíci, jinak je to k prdu akorát to svádí. Ohledně nákladů, oni si to umí dobře spočítat, Tesla S je pro ně nesmysl, i Tesla 3 není žádný zázrak, na dálkových trasách to jezdí sice o 50% levněji, ale je o 150% dražší a za 3 roky to jde stejně pryč z firmy.

                2. K Leafu jsem pridal usmev, protoze to byl vtip.
                  Teslu bych

                  K Leafu jsem pridal usmev, protoze to byl vtip.

                  Teslu bych urcite nedoporucil.

            2. Jasně, čas je rozhodující, ovšem s tím samozřejmě
              Jasně, čas je rozhodující, ovšem s tím samozřejmě souvisí i nabíjecí výkon, protože je fakt dost rozdíl, jestli auto vydrží nabíjet maximálním výkonem do 50-70%, anebo do 10-20% a pak začne nabíjecí výkon klesat a tedy čas nutný k nabití na 80% se prodlužuje – v tom byla zase moje myšlenka v reakci na tu Vaši.

              Co se týká rozporované věty „rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut“ – aniž bych to chtěl nějak obhajovat, spíš se pokusím zamyslet se nad obsahem sdělení. Můžeme se na to dívat ze dvou různých hledisek:
              1) Pokud se na budeme dívat z hlediska většiny elektromobilů, které právě v tuto chvíli jezdí po českých silnicích, tak to klidně může být více či méně pravda s tím, že většina může být třeba i jen 50,3% (nechytejte mě za slovo, to číslo nepochází z žádné statistiky, právě teď jsem si je vycucal z prstu). S ohledem na nabídku nových EV je jasné, že z této pomyslné většiny pravděpodobně bude časem menšina.
              2) Pokud se na to budeme dívat z hlediska nových elektromobilů, které jsou v tuto chvíli k dispozici k prodeji nebo k objednání a které mají tzv. prodejní potenciál (dnes si radši koupím 40kWh než 24kWh), tak to tvrzení o té „většině“ už zřejmě není pravda.
              Řekl bych, že ČEZ ve svých vyjádřeních pořád bere spíš pohled z ohledem na 1).

              Nicméně i pohled 1), tedy z hlediska provozovaných EV se časem změní. ¨Takže s Vámi musím souhlasit, bylo by férové poupravit rétoriku např. takto: „rychlodobíjecími stojany umožňujícími většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 40-60 minut“.

              Co to ovšem vyvolá, resp. může vyvolat?
              Ano, my, provozovatelé elektromobilů a nadšenci budeme mít pocit, že v tomto ohledu už ČEZ konečně nekecá.
              Ovšem co ti, kteří jsou doposud v zajetí mýtů typu „EV nikam nedojede, EV není kde nabít, EV se nabíjí moc dlouho“???
              Podle mě fakt, že EV s větší baterkou má i požadovaný větší dojezd, bude v hlavě potencionálního kupce přebit faktem, že čas nabíjení, už i předtím příliš dlouhý, se ještě prodloužil. Takže si EV nejen že nekoupí, ale bude mít další argument, proč to neudělat a pořídit si opět spalováka.

              Potom je otázka, do jaké míry si zejména výrobci EV a potažmo i provozovatelé nabíjecích stanic můžou dovolit hru na pravdivou reklamu – pravdivou na 100% za každou cenu. Rozumějte, já nejsem zastáncem klamavé reklamy, ale na druhé straně prvek nadsázky dnes obsahuje každá reklama. Viz např. reklama na auto na 259.000, které na obrazovce uvidíte v plné palbě, tedy minimálně o 100.000 dražší. Není to v rozporu se zákonem, někde dole malinkatým písmem je to uvedeno na pravou míru, ale pokud nemáte možnost obraz zastavit a v klidu si to přečíst, tak v hlavě Vám zůstane myšlenka „tak krásné a vybavené auto za 259.000“. 🙂

              Zpět k EV. Když se mě někdo zeptá, tak mu řeknu zkušenosti praxe. Nový Leaf 24kWh běžně neujede papírových 199km, to by musel jet extrémně úsporným způsobem, ale cca 150-160km v režimu 90/50 v létě s lehkou nohou na plynu, na dálnici cca 100km, v zimě o cca 10-15% míň, záleží na tom, jak kdo moc topí, jestli má tepelné čerpadlo atd. atd. Jsou i EV s většími baterkami, tedy i delším dojezdem, ovšem za vyšší ceny. Důležitá je ekonomika provozu a náklady na údržbu. A samozřejmě životní prostředí, zejména ve městech s velkou koncentrací aut. Jaké kdo jezdí trasy a kde má možnost nabíjet. Jestli to elektromobilitě v dlouhodobém horizontu prospěje nebo ne, to podle mě nemá smysl řešit, protože pro většinu lidí je to auto pořád 2x dražší než srovnatelné spalovací a navíc – „nikam to nedojede, není to kde nabít a nabíjení trvá moc dlouho“. Takže jestli dnes ČEZ říká 20-30min, nebo dejme tomu bude říkat 40-60min, to z hlediska výše uvedeného alespoň podle mě není až zas tolik významné, jak by se mohlo zdát.

              1. Ve spouste veci s vami souhlasim, ale ja jsem proste klamavou
                Ve spouste veci s vami souhlasim, ale ja jsem proste klamavou reklamou zhnuseny.

                Jak jsem uz tady nekde psal. Formuloval bych to, ze “na strednerychle nabijeci stanici nabijete za 30min. 100 az 150km v zavislosti na typu auta a provoznich podminkach”.
                Jedna by se z toho i absolutne nezasveceny clovek dozvedel mnohem vice, totiz konkretni a pravdivy udaj vzdalenosti, kterou za jak dlouho nabije, a ne nejake imaginarni procena, a jako bonus by se dozvedel, ze existuji i rychlejsi nabijeci stanice, takze to nejspis pujde jeste rychleji.
                Neni to mnohem lepsi reklama?

                1. Na jedné straně je to pravda, takhle prvoplánově to
                  Na jedné straně je to pravda, takhle prvoplánově to vypadá jako principiálně nejlepší. Na druhé straně se ovšem absolutně nezasvěcený člověk dozví, že když bude chtít nahradit své auto s dojezdem 600km elektromobilem, tak bude potřebovat na stejnou vzdálenost nabíjet 3-5x po 30min, tj. 1,5-2,5hod, což spolehlivě každého nezasvěceného odradí. Ano, účelu by bylo dosaženo, nikdo by se necítil podvedený, ale je otázka, jestli by to nebylo především proto, že by se díky tomu nikdo nebo téměř nikdo „nerozhoupal“ a EV si prostě nekoupil. Tím nechci říct, aby výrobci nebo prodejci lhali nebo mlžili, ale celá problematika je mnohem složitější a má mnohem víc proměnných než aby se to dalo zkoncentrovat do jedné jednoduché a zároveň jednoznačné informace.

                2. Vyzniva mi to desive. Radeji je obelzeme nez aby to
                  Vyzniva mi to desive. Radeji je obelzeme nez aby to nekupovali.
                  Bohuzel stejne na to jde uz i Tesla.
                  Mozna bude lepsi, kdyz v ramci neposkozovani elektromobility, (kterou pritom povazuji za spravnou cestu a fandim ji) ukoncim svou angazovanost. Tahle obhajoba ve stylu “ucel sveti prostredky” se mi proste prici.

                3. Já sám za sebe můžu říct, že když se mě někdo
                  Já sám za sebe můžu říct, že když se mě někdo zeptá, tak mu řeknu pravdu se vším všudy. Možná to někomu pomůže se rozhodnout, ale nedělám si iluze, většinu lidí to možná odradí. Nebo je tu druhá možnost – nedělat nic. Výsledek je plus minus stejný.

        2. Můžu potvrdit, že u téměř 10 let starého iOna (obecně
          Můžu potvrdit, že u téměř 10 let starého iOna (obecně u trojčat) ten čas platí. Ať přijedu s jakkoli vybitou baterkou, tak vesměs za 20-30 min mám vždy 80%.

          Ze startu mi tam teče až 45kW a postupně to padá.

          V létě za ideálně podmínek mi dokonce stačí jen neuvěřitelných 15min, abych dosáhl 80%. Kdežto v zimě to jede tak pomalu, že čekám i 40min na 80%.

          Věřím, že ten čas 20-30min do 80% bude určitě platit i pro další auta, která nemají baterku větší než 20kWh, např. E-up.

          1. No tak slava. Neco se naslo.
            Tu vetu jsem, ale chapal tak, ze

            No tak slava. Neco se naslo.
            Tu vetu jsem, ale chapal tak, ze z nuly nabije na 80%. Tedy ne z jakkoli vybitou baterkou, ale s uplne vybitou baterkou by jste to mel vzdy zvladnout.
            To, ze to pak plati jen v lete, je ale take dukaz, ze to asi neni uplne koser tvrzeni.

            Jinak diky za info.

            1. Je to 24kWh model ale ano, dle výpočtů je využitelných
              Je to 24kWh model ale ano, dle výpočtů je využitelných cca 16.
              A než mě začnete litovat – na to se dá ujet i těch 150 (reálněji 140), respektive spotřeba 80-110Wh/km.

              Čísla mám podložená pouze měřením u ČEZ stojanu.
              Nijak jsem to zatím zvlášť nezkoumal ale celkem to sedí.

                1. Ono hlavně když napíšu že 16kWh se dá nabít za půl
                  Ono hlavně když napíšu že 16kWh se dá nabít za půl hodinky tak to přeci neznamená že mám 16kWh (i když mám). Znamená to jen těch 16kWh nabíjím křivkou v průměru 32kW což je slabota, nebo ne ?
                  Moje zkušenost je že Leaf má trochu problémy popasovat se s rychlonabíjením co se venkovních teplot týče (nemluvím o rapidgate).
                  Ale kdyby byla ideální konstalace, tak na 50kW stojanu výkonem řekněme 40kW by to bylo 20kWh za půl hodinky. Tzn z 0 do 125% za půl hodiny, tedy extrapolovaně z 25% do 75% za 12 minut (co se mého Leafa týče).

    2. Prostou matematikou za 30 minut nabijete max 25kWh což když
      Prostou matematikou za 30 minut nabijete max 25kWh což když vezmu ztráty při nabíjení tj. ztrátu na článcích,vedení a klinatizaci baterie při nabíjení, tak to máte tam na 100 Km +- normální jízdy.

      Je to jen pro PR pro občany co tomu nerozumí a stavět to u fast foodu kde je nouze o parkovací místa je podle mě totální blbost.

      1. Ja myslim, ze proste neni „jedno cislo“, ktere by pokrylo
        Ja myslim, ze proste neni „jedno cislo“, ktere by pokrylo variablilitu velikosti baterii, spotreby a schopnosti aut polykat nejaky vykon. Tak proste neco vybrali (dost mozna, ze to pochazi z doby, kdy poridili iony) a od te doby to tam je.

        1. Tak rozsah spotřeby je víceméně dán, takže by se dalo
          Tak rozsah spotřeby je víceméně dán, takže by se dalo říci že 50kW nabíječka za půl hodiny dá dojezd 100-250km.

          Čísla samozřejmě extremizovaná – takže rozumný výrok by mohl znít: „Za půl hodiny máte průměrně +150km“.

    3. Ta fráze se píše už roky, pochází to z dob prvních BEV
      Ta fráze se píše už roky, pochází to z dob prvních BEV s malou baterkou. Při 50 kW nabíječce po odečtení nabíjecích ztrát do baterky natlačíme za půl hodiny 20 kWh. Pokud to má být 80%, vychází kapacita plné aku na 25 kWh.
      Jenže na papíře to dobře vypadá mít skoro nabito do půl hodinky, navíc ty auta, pro která to platí, po silnici taky jezdí, tak proč by se toho marketingového položvástu vzdávali.

Napsat komentář