Tesla Autopilot havaruje více než dříve, přesto je na tom stále lépe než samotní řidiči

Tesla zveřejnila informace o bezpečnosti systému Autopilot za první čtvrtletí tohoto roku. Nehod v režimu Autopilot sice přibylo, ale pořád je bezpečnější jet s ním, než s řidičem. Tesla zároveň vylepšila hardware a výsledek je působivý.

Autonomní systém Autopilot více havaruje, ale stále si vede lépe než člověk.
foto: Tesla

První zprávu informující o tom, jak moc je systém Autopilot bezpečný, vydala Tesla v říjnu minulého roku. Zpráva vyhodnocovala data získaná za třetí čtvrtletí roku 2018 a jasně z ní vyplývá, že se za toto období odehrála v aktivovaném režimu Autopilot jedna nehoda na 3,34 milionu ujetých mil (5,37 milionu km).

Oproti tomu bez aktivovaného režimu Autopilot, tedy v momentě, kdy řidič řídil vůz sám, se odehrála jedna nehoda na 1,92 milionu ujetých mil (3,08 milionu km). Z toho vyplývá, že se nehody odehrávaly častěji, když vůz ovládal člověk.

Za poslední kvartál roku 2018 se počet nehod v režimu Autopilot zvýšil na jednu za 2,91 milionu ujetých mil (4,68 milionu km). Stejně tak se ovšem navýšil počet nehod, které se odehrály v momentě, kdy vůz řídil člověk. Těch bylo za inkriminované období jedna za 1,58 milionu ujetých mil (2,54 milionu ujetých kilometrů).

Tesla nyní zveřejnila stejnou zprávu pracující s daty za první čtvrtletí roku 2019. Počet nehod s aktivovaným Autopilotem se opět navýšil na jednu nehodu za 2,87 milionů ujetých mil (4,61 milionů kilometrů). Zajímavé ale je, že počet nehod, které se odehrály bez aktivovaného systému Autopilot, klesl na jednu nehodu za 1,76 ujetých mil (2,83 milionu kilometrů).

Aby Tesla dosáhla co nejrozsáhlejších autonomních schopností systému Autopilot, a zároveň zvýšila bezpečnost jízdy v tomto režimu, vyvinula pro něj zcela nový hardware. Ten by měl být v současné době již ve výrobě, a co nevidět se začne instalovat do nově vyrobených vozů.

Nový hardware v podobě FSD (Full Self-Driving) počítače je tvořen především novým čipem umělé inteligence a tzv. „Akcelerátorem neuronové sítě“. Tesla tento nový hardware nutně potřebuje, protože současný software systému Autopilot využívá již přibližně 85 % výpočetní kapacity aktuálního hardwaru Autopilot 2.5 a pomalu se tak blíží k jeho maximu.

Jak informoval Elon Musk, u nového hardwaru by měl aktuální software zabírat pouze 5 % z jeho celkové výpočetní kapacity.

Tesla

44 Comments on “Tesla Autopilot havaruje více než dříve, přesto je na tom stále lépe než samotní řidiči”

  1. Ad 1 – tam kde se používá autopilot se bourá míň než
    Ad 1 – tam kde se používá autopilot se bourá míň než tam, kde se nepoužívá.
    Ad2 – nevím, že by se něco změnilo na tom, že autonomní auta jsou dnes limitována mmj výpočetním výkonem a PC jsou přes celý kufr. Tesla na to bude využívat jen 5% výpočetního výkonu jejich PC schovaného v přihrádce na rukavice…haha. Spíš to asi nebude úplně autopilot, evropsky spíš asistent pro jízdu po dálnici..ne

      1. Panasonic má také v úmyslu pozastavit plánované investice
        Panasonic má také v úmyslu pozastavit plánované investice do Tesla výrobny baterií Šanghaj GF3 a místo toho poskytnout technickou podporu a malý počet baterií ze stávajícího GF1

        kcc-hho.webnode.cz/tesla/gigafactory-1

        kcc-hho.webnode.cz/tesla/gigafactory-3/

  2. off
    Již 3x zatčený Ghosn natočil obhajujcí YT video, pro

    off

    Již 3x zatčený Ghosn natočil obhajujcí YT video, pro případ že by mu japící chtěli znemožnit účastnit se jeho dnešní tiskovky, kterou svolal aby světu sdělit své stanovisko k celé kauze. A tak ho japíci samozřejmě zatkli počtvrtý :))))
    Té jak když komouši zatýkali chartisty před různejma výročíma a akcema, aby jim znemožnili se jich účastnit. 🙂
    https://www.autorevue.cz/jsem-nevinny-carlos-ghosn-se-vyjadril-ke-sve-kauze-ve-videu

      1. Ze stejného zdroje, jako, že je na trati zácpa, či nehoda.
        Ze stejného zdroje, jako, že je na trati zácpa, či nehoda. Poprvé mi tohle hlášení přišlo někde v Německu v Superbu v roce 2010 (auto z roku 2008). Ten systém funguje i v ČR, akorát v Německu se aktualizuje co 15 min, u nás se mi zobrazila i 14 dnů stará hláška..

        1. Lexus GS 450h r.2013, vestavěná navigace aktual. z podzimu
          Lexus GS 450h r.2013, vestavěná navigace aktual. z podzimu 2018. Taky jsem na to koukal, normálně hlásí nehody, uzavírky, kolony, zácpy – někdy zahlásí jako „klidná jízda“ 🙂 Ale úsek častých nehod poprvé teď po skoro půl roce, co s tím jezdím.

  3. To je pekna kravina vzit pocet nehod pri aktivovanem AP a
    To je pekna kravina vzit pocet nehod pri aktivovanem AP a pocet nehod bez AP a dat to do kontrastu s ujetymi kilometry. Zacinam mit pocit, ze Tesla fakt dela z lidi akorad pitomce.

    Tak jo. Ja teda uverim, ze bezpecnejsi je jezdit se zapnutym AP a pustim si ho na 100% svych kilometru. Vysledek se dostavi velmi rychle. Nabouram nejspise uz na prvnim kilometru nez se dostanu z nasi vesnicky.

    Jasne, ze kdyz si pusti kazdy soudny clovek tohoto asistenta jen na dobre znacene dalnici a nebo pri popojizdeni v kolone a vsechno ostatni odridi manualne bude vetsi pravdepodobnost, ze udela nehodu s AP mensi nez bez neho.

    Proboha vzdyt to jeste ani necte semafory, znacky, nevi co je krizovatka a kde nevidi cary je uplne v haji, a ani ho nezapnete, tak o jakem autopilotu co jezdi bezpecneji nez clovek se to tu pise?

    Jo umi uz veci, ktere stejni asistenti jinych automobilek neumi, jako treba nepredjizdet zprava. Na to vam jakykoli asistent z jineho auta hodi bobek. Toho zajima jen co je pred vami, ale to je tak vsechno. Jinak je to jeste stale az po usi v plynkach.

      1. No tak na to si vsadim, ze to tak nepocitaji. To by si
        No tak na to si vsadim, ze to tak nepocitaji. To by si programatori makli nez by vypotili takovou statistiku. A navic kdyby tedy zapocitali jen kilometry z useku kde si vubec nekdy nekdo zapnul autopilota byli by ty cisla poctu kilometru pomerne nizka a ne v radech milionu na jednu nehodu…

        Jsem si jisty, ze proste vzali absolutni cislo najetych kilometru vsech Tesel se zapnutym AP vs kilometry vsech Tesel bez aktivniho AP a vydelili je pocty nehod z jedne a druhe skupiny.
        Dokonce bych se vsadil, ze zapocitali i kilometry jenz najeli Tesly, ktere nejsou vubec AP vybavene.

        1. Navíc i v případě zapnutého autopilota mohl nehodě
          Navíc i v případě zapnutého autopilota mohl nehodě zabránit i člověk, takže formulace kdyz nehodu řídil autopilot a kdy člověk je zavádějící. Spíše se jedná o to, kdy řídil člověk a kdy měl aktivováného asistenta s názvem „autoůpilot“. Ten název je sám o sobě
          nebezpečný.

                1. joo ano, třeba i ty terče. Všechno nás co nemáme osobní
                  joo ano, třeba i ty terče. Všechno nás co nemáme osobní každodenní zkušenosti z Tesly nás zajímá.

    1. Už jsem chtěl napsat to samé co vy. Díky za
      Už jsem chtěl napsat to samé co vy. Díky za vysvětlení.

      U tesly v režimu autopilota nemusíte držet volant?

      Já u Nira tak max stihnu si nalejt kávu, nebo třeba sundat bundu ,ale tak musím aspoň chytnout volant jinak se to deaktivuje a pošle mě to třeba do mostu :-(.

      Používám to hlavně na dálnici na noční noststop přejezdy na dovolenou, kde je dobré že Vás to vede a je zdvojená kontrola.

      Možná že v Americe mají skutečného autopilota viděl jsem video kde to normálně jede zastaví na stopce pustí auta a rozjede se samo. Je také otázka jestli to umí jet ve vánici někde na horách překonávat sněhové jazyky tak, kde už by soudný člověk ani nejel.

      1. Nevim jak v Americe, ale podle meho jsou ta videa natocena
        Nevim jak v Americe, ale podle meho jsou ta videa natocena zamestnanci Tesly, kteri to testuji a patrne to navic testuji/ladi jen na trasach, ktere uz to zna.

        Volant se drzet musi. Myslim, ze tam byval interval minuta nez vas to zacalo upozornovat. Pred nejakou dobou to pak zkratili na pul minuty. Pak vas to zacne nejprve vizualne a posleze i akusticky upozornovat. Pokud dal nereagujete spusti varovne a pomalu zastavi.
        Jsou borci co to obchazi treba tim, ze vmacknou na jedne strane volantu do nej pomeranc nebo na jednu stranu volantu neco zavesi. Tim dojde k jeho rozvazeni a auto si mysli, ze ho drzite…

        No ja se mam rad, takze jsem to jeste netestoval. Ze zacatku, kdyz byval ten interval jeste delsi jsem si s autopilotem parkrat vypomohl take pri nocnich jizdach. Ono, kdyz uz se clovek doopravdy zacne za volantem najednou probouzet z mikrospanku a zastavit neni na dalnici kde, tak je ten autopilot lepsi nez nic. To akusticke upozornovani se pak hodi aby vas pravidelne budilo a mel jste tak sanci ohlidat a prevzit si to na pripadne zuzeni nebo sjezd z dalnice.

        1. ctrl c/v (Audi e-tron)
          Čo je adaptívny tempomat isto viete.

          ctrl c/v (Audi e-tron)
          Čo je adaptívny tempomat isto viete. Ale čo je prediktívny adaptívny tempomat som netušil. V podstate ide o to, že vozidlo na základe znalosti polohy na mape v kombinácii s kamerou čítajúcou značky samo upravuje a nastavuje rýchlosť, a to nie len spomaľuje ale aj zrýchľuje. Logika je nasledujúca:

          Idem po ceste obmedzenou maximalkou, povedzme 70 km/h. Tú si auto nastaví samo po zapnutí tempomatu a zrýchli na ňu, ak nejde predo mnou iné pomaľšie auto alebo sa neblíži zákruta. Blíži sa kruhový objazd. Ten 70kou nedám, auto začne spomalovať (pričom rekuperuje) a na kruháč vchádzam zhruba 30 km/h, rýchlosť akurát. Samozrejme volantom krútim ja, túto situáciu zatiaľ „nedá“ ani moja Tesla. Opúšťam kruháč a za ním je koniec obce. Auto samo nastaví 100 km/h a zrýchli na túto rýchlosť, pričom už riadi asistent lebo vidí pekné čiary. Blížim sa k miestu, kde je rýchlosť znížená na 50 km/h.. Auto na displeji (vpravo dole) ukáže zelenú 50 a začne samo spomaľovať tak, že v okamžiku keď míňam značku mám presne 50.Po celú dobu som sa nedotkol ani brzdy ani plynu, ani som nič nezapínal alebo nevypínal.
          V tejto situácii na Tesle musím – buť vypnúť tempomat, aby auto začalo brzdiť alebo pri zapnutom AP páčkou tempomatu manuálne znížiť rýchlosť, ovšem AP kruháč neusoféruje a tak sa po prevzetí volantu mnou, vypne, pričom tempomat sa prestaví na aktuálnu rýchlosť (30). Čiže po opustení kruháča musím najskôr pridať plyn na cestovnú rýchlosť a potom znovu zapnuť AP.
          V rámci obejktivity treba dodať, že aj Tesla na v prudších zákrutách na dialnici a hlavných ťahoch ciest upravuje rýchlost, nie však v meste. Nikdy však nezrýchli na inú rýchlosť podľa maximálnej povolenej rýchlosti.
          2:1 pre Audi

          1. Mimo mesto vim, ze upravuje rychlost, ovsem neumi cist
            Mimo mesto vim, ze upravuje rychlost, ovsem neumi cist znacky…
            Ve meste me to jeste zapnout nenapadlo, takze nevim.
            No uz jsem tu psal mnohokrat, ze ten autopilot Tesly neni zadny zazrak.

            Od e-Trona me aktualne hoodne odradila ta jeho ne/rekuperace. Uz jsem si fakt zvykl ovladat auto jenom plynovym pedalem a hrat si s nejakyma packama pod volantem (obzvlaste ve meste kde bezne tocite volantem kolem dokola) a nebo muset zase neustale preslapavat na brzdu by me fakt nebavilo.

Napsat komentář