PODROBNOSTI: Jak funguje mild-hybridní technologie Hyundai MHEV 48 V v novém Tucsonu

Hyundai nyní kromě vznětového motoru 2.0 CRDi 48V, představeného v roce 2018 pro nový Tucson, zkombinoval hospodárnou a pohotovou techniku částečně hybridního pohonu s napětím 48 V také se vznětovým motorem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW. Částečně hybridní Tucson, stejně jako se všemi ostatními motorizacemi, se vyrábí v Nošovicích u Frýdku-Místku.

Hyundai Tucson 48V mild hybrid
foto: Hyundai

Částečně hybridní systém je tvořen akumulátory s napětím 48 V, zařízením MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi generátoru a spouštěče a nízkonapěťovým měničem LDC (Low Voltage DC/DC).

Lithium-iontové akumulátory 48 V + měnič DC/DC; spalovací motor; akumulátor 12 V; zařízení MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi spouštěče a generátoru + invertor

Lithium-iontové akumulátory 48 V + měnič DC/DC; spalovací motor; akumulátor 12 V; zařízení MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcemi spouštěče a generátoru + invertor.
foto: Hyundai

Tato vozidla jsou kromě 48V elektrické soustavy vybavena také konvenční elektrickou sítí s napětím 12 V, která je propojena s 48V systémem prostřednictvím měniče DC/DC. Část elektrické energie, uložené v akumulátorech 48 V, lze tedy použít také ke stabilizaci napájení 12V elektrické soustavy.

Sada lithium-iontových akumulátorů s napětím 48 V a kapacitou 0,44 kWh, která poskytuje elektrickou energii částečně hybridnímu systému, je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, zatímco zařízení MHSG je připevněno ke spalovacímu motoru.

Řemen spojuje MHSG s klikovým hřídelem spalovacího motoru. MHSG dosahuje při rekuperaci kinetické energie nejvyššího výkonu 12 kW a točivého momentu 55 N.m na hřídeli MHSG.

Technika částečně hybridního pohonu Hyundai, použitá v novém modelu Tucson, výrazně snižuje spotřebu paliva a emise CO2, v závislosti na specifikaci vozidla až o 7 % (podle nové metodiky měření WLTP). Podle dosud ještě velmi často používaného kombinovaného cyklu EU 2.0 činí snížení spotřeby dokonce až 11 %.

Další výhodou systému je podpora spalovacího motoru dodatečným výkonem v různých fázích jízdy a jeho rychlejší a hladší spouštění. Závislost na spalovacím motoru je tím snížena.

Komfortní spuštění motoru a rozjezd

Částečně hybridní systém má největší přednosti v městské dopravě, v níž MHSG podporuje spalovací motor a zajišťuje jeho opětovné spuštění před rozjezdem. Spuštění motoru je rychlejší a hladší díky dodatečnému točivému momentu.

Díky rychlejšímu přenosu točivého momentu lze spuštění motoru urychlit o 0,2 sekundy. Konvenční 12V spouštěč je používán pouze při prvním spuštění motoru se studeným motorovým olejem. MHSG podporuje spalovací motor během rozjezdu dodatečným točivým momentem a výkonem.

Komfortní spuštění

MHSG podporuje rychlejší, hladší spouštění motoru a rozjezd díky výkonu sady akumulátorů 48 V, který snižuje zatížení spalovacího motoru. Spuštění motoru je o 0,2 sekundy rychlejší.
foto: Hyundai

Hospodárné zrychlování s elektrickou podporou

MHSG při zrychlování podporuje spalovací motor výkonem 4 až 12 kW v závislosti na stavu nabití akumulátorů a míry sešlápnutí pedálu plynu řidičem. Jakmile vozidlo dosáhne požadované rychlosti jízdy, MHSG přejde do neutrálního režimu a nedodává žádný výkon.

Díky tomu se podařilo snížit spotřebu paliva a emise CO2 v závislosti na specifikaci vozidla až o 11 % (v kombinovaném cyklu EU 2.0), resp. až o 7 % (podle nové metodiky měření WLTP).

MHSG podporuje během akcelerace spalovací motor výkonem 4 až 12 kW.

MHSG podporuje během akcelerace spalovací motor výkonem 4 až 12 kW.
foto: Hyundai

Jízda konstantní rychlostí

Při jízdě konstantní rychlostí zůstává zařízení MHSG nečinné nebo pracuje jako generátor, který nabíjí 48V akumulátor v závislosti na stavu jeho nabití.

MHSG je při jízdě konstantní rychlostí mimo provoz nebo pracuje jako generátor, který nabíjí sadu akumulátorů 48 V.

MHSG je při jízdě konstantní rychlostí mimo provoz nebo pracuje jako generátor, který nabíjí sadu akumulátorů 48 V.
foto: Hyundai

Rekuperace

Ve fázích aktivního brzdění nebo brzdění motorem pohání otáčející se klikový hřídel soustavu MHSG v roli generátoru, která dosahuje nejvyššího rekuperačního výkonu 10 až 12 kW. Generátor přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do 48V akumulátorů. Spalovací motor zůstává v těchto fázích zapnutý a spojka sepnutá, aby bylo možné přenášet výkon od kol prostřednictvím převodovky a motoru do MHSG.

MHSG přeměňuje kinetickou energii, uvolňovanou při brzdění, na elektrickou energii. Sada akumulátorů 48 V je nabíjena nejvyšším rekuperačním výkonem 10 až 12 kW.

MHSG přeměňuje kinetickou energii, uvolňovanou při brzdění, na elektrickou energii. Sada akumulátorů 48 V je nabíjena nejvyšším rekuperačním výkonem 10 až 12 kW.
foto: Hyundai

Rozšířený systém start-stop

Při pomalé setrvačné jízdě se funkce start-stop aktivuje již při 30 km/h. Při zpomalování mezi 30 a 0 km/h se motor zcela vypne a spojka rozepne.

Spalovací motor se zcela vypne, zpomalí-li vozidlo na méně než 30 km/h s rozepnutou spojkou.

Spalovací motor se zcela vypne, zpomalí-li vozidlo na méně než 30 km/h s rozepnutou spojkou.
foto: Hyundai

Částečně hybridním pohonem budou vybaveny další modely

Nabídkou další verze částečně hybridního pohonu pro svůj nejprodávanější model v Evropě rozšiřuje Hyundai svou strategii elektrifikace, jejímž prostřednictvím zpřístupňuje čisté technologie ještě širšímu okruhu zákazníků. Pro zákazníky představuje částečně hybridní systém dobrý kompromis mezi pořizovacími náklady a snížením spotřeby paliva a emisí CO2.

Velmi hospodárný systém vyvinulo evropské technické centrum Hyundai v Německu a výzkumné a vývojové centrum Hyundai v korejském Namyangu. Částečně hybridní systém bude nabízen v kombinaci s dalšími motory. Vznikne tak velmi rozmanité portfolio elektrifikovaných pohonů pro modely Hyundai.

tisková zpráva

36 Comments on “PODROBNOSTI: Jak funguje mild-hybridní technologie Hyundai MHEV 48 V v novém Tucsonu”

    1. 1) Rozdíl je 20 tisíc ve verzi 2.0 diesel, jak v manuálu,
      1) Rozdíl je 20 tisíc ve verzi 2.0 diesel, jak v manuálu, tak i v automatu. U 1.6 to ještě není v konfigurátoru, ale předpokládám, že cenový příplatek za mild hybrid bude stejný.

      2) Pokud bude platit, že ten mild hybrid má o 0,7 litrů nižší spotřebu, tak se to vrátí za cca. 100 tisíc km, při cene 30 KČ/litr. ale nevím, nevím… oficiální údaj říká spotřebu 5,8 u toho mild hybridu a 6,0 bez mild hybridu.

      3) O 43 litrů.

  1. 12 kW není „jen zesílený“ startét. Startér je tam
    12 kW není „jen zesílený“ startét. Startér je tam klasický, na těch 12 kW je samostatný generátor-elektromotor

    A ano, dobíjet baterii při brzdění umí i spalovací auto, nicméně rekuperační výkon je u něj téměř zanedbatelný. U nabitého akumulátoru téměř nulový.

    Jinak 440 Wh sice je málo, ale stačí poskytovat těch 12 kW kolem dvou minut, což se při vykrývání akcelerace už asi projeví

  2. Vééélká chyba. Než nasazovat takovéto šroty co reálně
    Vééélká chyba. Než nasazovat takovéto šroty co reálně sotva ušetří 5-7% a ani nedokážou pořádně zvednou výkon při zrychlení či nabídlout v ceně navíc 4×4, tak to už je lepší i ten postup Fiatu na vyrábění původních pohonů, a pokuty levněji odvrátit přez jiné celoelektrické automobilky.

        1. Neumí pohánět. Má to jenom takový zesílený startér,
          Neumí pohánět. Má to jenom takový zesílený startér, který snad údajně umí točit i za jízdy a tím „pomáhat“ motoru.
          „Rekuperací“ se myslí dobíjení baterie při brždění. Musí se ovšem točit motor, takže to samé umí spalovací auto, pokud necháte zařazenou rychlost.
          Navíc kapacita baterie 44OWh odpovídá běžné autobaterii, akorát má jiné napětí.

          1. Blbost. Obvyklý startér (mívají výkon cca. 1-1,5 kW),
            Blbost. Obvyklý startér (mívají výkon cca. 1-1,5 kW), který se přes magneticky vysouvaný pastorek připojuje při zapnutí k ozubení na setrvačníku, to má. Použije se, když je motor studený.

            Kromě něj ještě silnější 12 kW elektromotor/alternátor, který je připojený k motoru trvale, přes klínový řemen (netuším, jak moc je tohle šťastné řešení). A ten startuje, když je motor ohřátý a navíc při zrychlení dodává energii a při brzdění motorem odebírá jako generátor. Při jízdě rovnoměrnou rychlostí je v nečinnosti.

            Docela by mne zajímalo, jestli je to zařízení s permanentními magnety nebo buzením… Jak se zařídí ta nečinnost.

                1. No dobře, to už je o tom, jak to slovo kdo chápe. Pohánět
                  No dobře, to už je o tom, jak to slovo kdo chápe. Pohánět tedy umí, budiž. Ale asi cítíte ten rozdíl oproti ostatním hybridům, kde se umí spalovací motor vypnout a může jet čistě na elektřinu.
                  To mimochodem zvládne i obyčejný spalovák, když při startování necháte zařazenou rychlost, tak taky kousek popojede čistě na elektřinu 🙂

                2. Ano rozdíl tam je a proto se to jmenuje mild-hybrid
                  Ano rozdíl tam je a proto se to jmenuje mild-hybrid

                1. Proč se na to ptáš když evidentně vídíš že píšu
                  Proč se na to ptáš když evidentně vídíš že píšu „nějakej ten pátek“? 😀

                2. No právě 🙂 Bavíme se tady o spolehlivosti Toyotích
                  No právě 🙂 Bavíme se tady o spolehlivosti Toyotích baterek na 20 let a ty přijdeš s info o litiových, které se v Toyotách používají „nějaký ten pátek“.

                3. To že ty seš línej si vygůglovat jak dlouhou už
                  To že ty seš línej si vygůglovat jak dlouhou už pojíždí Prius+ po této planetě a udělat si o tom obrázek je tvůj problém. 😀

                4. No proto jsem se tě ptal jak dlouho s těmi litiovými
                  No proto jsem se tě ptal jak dlouho s těmi litiovými baterkami jezdí. Boban jako první zmínil 20 let a od toho se odvíjela diskuse.

                  Takže Toyoty jezdí spolehlivě 20 let s niklovými baterkami, kdežto poslední verze mají i litiové, které ale zdaleka nejezdí tak dloho, tečka 🙂 Jak dlouho, to se mi hledat nechce, proto jsem se ptal tebe, myslel jsem, že to víš.

                5. No přesně kvůli tomu, že ty jseš líná lemra který se
                  No přesně kvůli tomu, že ty jseš líná lemra který se nechce gůglovat fakta zůstaneš nadále hloupý a budeš se opájet svými dojmy. Tečka.
                  Já to za tebe gůglovat nebudu, na to zapomeň. :))))

                6. Já neříkal, aby za mě googloval, hledat umím a co chci a
                  Já neříkal, aby za mě googloval, hledat umím a co chci a potřebuji, si v pohodě najdu 🙂 Ptal jsem se tebe, protože si to poprvé zmínil, tudíž jsem si říkal, že bys to vědět mohl. Stačilo napsat, že to nevíš, tečka 🙂

                7. Jo ty jenom říkáš že se ti to „nechce hledat“ .
                  Jo ty jenom říkáš že se ti to „nechce hledat“ . Normální lenost. 🙂

                8. Ano, nechce se mi to hledat, normální lenost. Proto jsem se
                  Ano, nechce se mi to hledat, normální lenost. Proto jsem se ptal tebe. Stačilo napsat, že to taky nevíš a našel bych si to sám 🙂

                  PS:
                  Na německé wiki píšou od 2011, někde uvádějí dostupnost 2012.
                  de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius%2B

Napsat komentář