Majitelé elektromobilů a plug-in hybridů mohou žádat o nové značky začínající EL, v Praze mají automaticky parkování zdarma

Od 1.4.2019 mohou majitelé elektromobilů a plug-in hybridů na jakémkoliv pracovišti registru vozidel zažádat o speciální registrační značku začínající písmeny EL pro elektromobily a další auta s alternativními pohony.

Výměna značky není povinná, ale dobrovolná. Mohou ji získat všichni majitelé elektromobilů, (plug-in) hybridů či aut na vodík s emisemi do 50 g/km.
foto: Ministerstvo dopravy

Nové značky jsou typově stejné, jako ty aktuální, zobrazují sedm znaků rozdělených do dvou skupin (3 + 4). Pro elektromobily a plug-in hybridy jsou speciální v tom, že první dvě písmenka jsou „EL“.

Úřady vymění značku zcela zdarma, na výměnu má maximálně 15 dní, ale obvykle se tak děje během několika málo dní. Zavedení nových značek s sebou přináší řadu zvýhodnění.

Předně, v Praze je možné zdarma parkovat také v modrých zónách bez nutnosti jakékoliv registrace. Spolu s připravovaným zavedením elektronických dálničních známek, zřejmě od 1. ledna 2021, se připravuje osvobození od dálničních poplatků a od silniční daně.

Uvažuje se také o tom, že by majitelé elektroaut mohli například využívat vyhrazené jízdní pruhy ve městech. Ministerstvo dopravy bude spolu s ministerstvy životního prostředí a průmyslu apelovat na města, aby využila možnosti, kterou jim zavedení nové speciální registrační značky pro elektrická vozidla nabízí.

tisková zpráva

146 Comments on “Majitelé elektromobilů a plug-in hybridů mohou žádat o nové značky začínající EL, v Praze mají automaticky parkování zdarma”

  1. Trochu off, ale ne až tak úplně.
    Každý den do Prahy

    Trochu off, ale ne až tak úplně.

    Každý den do Prahy dojíždí 180 000 lidí za prací. Asi slušná zátěž. Vláda se bude snažit o menší pragocentridmus svých úřadů s tím, že by třeba kontrolní úřad dala do Olomouce a další úřady jinam. Mluvili o odklonu až 5000 míst mimo Prahu.
    Jsem všema 10ti pro. Já bych parlament nejradši šoupnul třeba do Pejhřimova a vládu třeba do Brna ať si taky užijou. :))
    Beztak tam zasedaj samí přespolní. To by se to pak nadávalo. „Kurva co tam v tom zkurveným Brně/Pejhřimově děláte?! To můžou vymyslet jenom brňáci/pejhřimováci takový píčoviny. Kdo to má platit todleto.“ :)))
    A prezidenta bych šoup do Chebu. Maj tam nějakej hrad?
    No jo maj, sice trochu vybydlenej, ale co aspoň ušetříme a prezidenta to naučí skromnosti. :)))

    1. At jsou urady, kde chteji, ale zaklad je, aby se tam nemuselo
      At jsou urady, kde chteji, ale zaklad je, aby se tam nemuselo fyzicky s kazdou blbinou.
      Jako treba ty EL znacky, musim na registr vozidel (navic jeden konkretni) a vyplnit jim na papirovy formular udaje, ktere na 100% uz maji v systemu. A za 15 dni znovu pro znacky. WTF?
      A to jeste neni nic, zbran kategorie B (napr. pistole) je na CTYRI navstevy (jedna se myslim necha usetrit pouzitim datove schranky).

      1. Základ je aby poslanecká lůza začala škrtat zákony, tím
        Základ je aby poslanecká lůza začala škrtat zákony, tím zmizela škodlivá práce byrokratů a ti byrokrati s ní. Jedna blbost v celním zákoně a místní ředitelka CÚ mi jednoduše spočítala, že na to bude muset přijmout 4 nové lidi.

  2. Ja nevim…. To je furt dokola jak u dementu…. Silnicni dan
    Ja nevim…. To je furt dokola jak u dementu…. Silnicni dan se neplati uz x let ani u alternativnich paliv, tzn LPG, CNG, hybridy taky ne, elektriky uz vubec ne…. Nepiste furt dokola furt tu samou kravinu.

    Jinak… Vyhody pouze pro pražaky, čili neni duvod zatim vyrizovat. Az a jestli bude dalnice gratis, tak možná by se dalo, zatim ale bezpředmětné.

    1. Zajímavá je tahkle věta-
      Ministerstvo dopravy bude spolu s

      Zajímavá je tahkle věta-

      Ministerstvo dopravy bude spolu s ministerstvy životního prostředí a průmyslu apelovat na města, aby využila možnosti, kterou jim zavedení nové speciální registrační značky pro elektrická vozidla nabízí.

      Myslíte že Vám dá MP pokutu za to že nehodíte desetikorunu do automatu na parkování třeba v Mladé Boleslavi a budete mít značku EL? Já si myslím že to budou do schálení tolerovat a navíc kdo si bude předem zjištovat jak to které město má.

      Těch aut jezdí mimo Prahu tak málo, že to nikomu vadit nebude.

      1. Podle mě ta značka EL nic nezaručuje, pouze Praha nabídla
        Podle mě ta značka EL nic nezaručuje, pouze Praha nabídla parkování zdarma v modrých a fialových zónách (tedy v jiné zóně se platí). Nemohou nikoho nutit měnit značky, protože to je v řadě případů opruz stejný jako když měníte občanku a pak to všude musíte nahlásit (úřady banky apod). Tedy zvýhodnění vždy bude muset platit obecně pro všechny EV auta bez rozdílu a ne jen na základě SPZ.

        1. Nezaručuje zatím nic, jrn tu Prahu.
          Ale jak by jste bez te

          Nezaručuje zatím nic, jrn tu Prahu.

          Ale jak by jste bez te RZ jinak poznal elektromobil? Možná jina značka dodana k RZ . Ale takto je to přeci jednodušší. Zajit si vyménit RZ nikomu nevadí je to pár minut plus zavolat na pojištovnu.

          1. Byl by problém označit auto třeba plaketou jako mají
            Byl by problém označit auto třeba plaketou jako mají Němci pro vjezd do měst, nebo udělat jinou barvu značky apod. Takto bych musel vystavit žádost na leasingovou společnost o zaslání TP, pak strávit dopoledne na Magistrátu, pak nahlásit změnu značky na daňovém úřadě, pak si nechat předělat několik vjezdových povolení apod. a to vše kvuli tomu, že někdo přemýšlí zadkem. Jinou výhodu to nemá, než že ušetřím ročně 100 Kč.

                1. Jinak by se na tom nedalo nakrást a korupčnit. Vždy máme
                  Jinak by se na tom nedalo nakrást a korupčnit. Vždy máme třetí cestu. Zlodějskou.

            1. Máš absolutní pravdu, Josefe. Je to na prd, zabere to
              Máš absolutní pravdu, Josefe. Je to na prd, zabere to strašnou spoustu času a ffffšecko fšecičko přehlásit.
              Každej to má tak, jak to chce vidět.
              Jinak je to deset minut na dopraváku, jeden mail na pojišťovnu a FÚ zařídí účetní.
              Máš to těžkej život, chlapče. A ještě se v tom patláš.

              1. Je to přesně o tom, že stát obtěžuje lidí denně
                Je to přesně o tom, že stát obtěžuje lidí denně několikama takovými píchovinami a pak by člověk nic jiného nedělal, naprosto zbytečná věc EL značky, stačilo poslat do firem nebo lidem modrou samolepku která se nalepí na pravý konec značky. Zařizovat to nebudu už z principu.

            2. Naštěstí nemáme u nás jen Prahu , jsou i jiná města a
              Naštěstí nemáme u nás jen Prahu , jsou i jiná města a pokud někdo cestuje po celé republice tak se mu jistě značka EV hodí až budou ty výhody, což muže být třeba za měsíc stačí jak to které zastupitelstvo i v té nejmenší obci odmávne, nic je to stát nebude.

  3. Ad osvobození od silniční daně: pokud je zde myšlena ta,
    Ad osvobození od silniční daně: pokud je zde myšlena ta, na níž máme zákon, tak elektromobily mají již roky tuto daň nula. Sic je to nadvakrát – jednou snížení dle prgrf 6 a pak osvobození dle prgrf 3. Leaf má tak z počátečních 2400 výsledek 0.
    PS: nepodnikatelů se tato daň vůbec netýká, pokud nepíší cesťáky.

  4. Skvele, takze napr. Mitsubishi Outlander PHEV dostane zelenou
    Skvele, takze napr. Mitsubishi Outlander PHEV dostane zelenou znacku. Na baterku to ujede ani ne 50km, po Praze to bude smrdet stejne jako normalni auto, vlastne jeste vice, protoze to je velke a bude to zabirat spoustu mista, parkovani zdarma. Vyborne, opravdu

    1. U plugin hybridu bohuzel zalezi na tom jestli majitel pilne
      U plugin hybridu bohuzel zalezi na tom jestli majitel pilne dobiji. Takze treba ja sosam kde se da a po meste jezdim vetsinou jen na elektriku. Ovsem pokud je nekdo linej a nebo jeste hure si to koupi firma a nabijecku to auto neuvidi ani z rychliku, pak je to prusvih. To mate pravdu. Mozna by plugin hybridy mohi mit slevu ale nemuseli by to mit zadara.

  5. OT- nevíte prosím někdo, zda na rychlonabíječku v
    OT- nevíte prosím někdo, zda na rychlonabíječku v Táboře je spolehnutí, funkční asi ano, ale kamarád zkoušel a parkování prý nebylo označeno a byla obsazena fosilama, prostě se mu nabít nepodařilo. Je už označena??? Rád bych s s mojím malobaterkáčem dal JČ trasou okolo Benešova. Rychlé nabití v Táboře je ale pro mne podstatné. Díky za odpověď

    1. Včera jsem v Táboře 2x nabíjel. Nabíjecí místa
      Včera jsem v Táboře 2x nabíjel. Nabíjecí místa označena nejsou, ale podle mě je to úplně jedno. Nabíječka je totiž v místě, kde je brutální nedostatek parkovacích míst, takže i kdyby byla označena, tak není záruka, že nabíjecí místa budou volná. Poprvé jsem nabíjel kolem oběda – obě 2 místa obsazena fosily, musel jsem požádat jednu z kuchařek zdejší školní jídelny, aby přeparkovala. Podruhé večer – bez problémů. Výsledek: podle mě vysloveně nevhodné umístění nabíječky, nabíječka je použitelná pouze odpoledne, po skončení škol.vyučování.

  6. Dnes jsem byl s PHEV v Praze. Po dalnici na benzin, na vjezdu
    Dnes jsem byl s PHEV v Praze. Po dalnici na benzin, na vjezdu do Prahy jsem prepnul na EV a dojel do centra. Pak jsem zase vyjel ven a na vyjezdu na dalnici prepnul na benzin.

    Delam to tak pokazde a da se predpokladat, ze to takto bude delat vetsina majitelu PHEV. Je to totiz nejrozumnejsi zpusob pouziti.

    Z tohoto pohledu mi zvyhodneni PHEV dava smysl. Ale je samozrejme mozne, ze nektere PHEV pojede v Praze na benzin/naftu nebo tak bude jezdit vyhradne. Ale v celkovych cislech mezi PHEV vozy by to snad nemela byt majorita.

      1. Já to dělám obráceně, protože nechci, aby na venkově,
        Já to dělám obráceně, protože nechci, aby na venkově, kde mám chalupu, byl stejně nechutnej vzduch jako v Praze. Pražským sck to už nevadí, jsou zvyklí a kam bych se jezdil rekreovat? Ostatně, optimální by bylo, kdyby byly v Praze anebo v Brně i elektrárny a další průmysl, který zasmraďuje i venkov a člověk pak nemá kam vyrazit za čerstvým vzduchem.

  7. Dnes jsem potřeboval nabít v Praze Holešovicích, oba dva
    Dnes jsem potřeboval nabít v Praze Holešovicích, oba dva stojany ČEZ obsazeny 3xTesla a ZOE, všichni na kabelu a ani jeden nenabíjel… Musel jsem na mejch 15 min najet na chodník, bát se aby nepřijeli MP a prosit lidi kteří chtěli za mnou u chodníku zaparkovat aby popojeli. Vím že je to dobrá věc parkování celý den zdarma ale u nabíječek??? Nevím školy nemám, ale asi by to chtělo nějak vyřešit…V Praze dobré pokrytí ale část je takto zablokovaná..

    1. někoho holt nabíjecí hygienu nenaučíme 🙂 přitom stačí
      někoho holt nabíjecí hygienu nenaučíme 🙂 přitom stačí hodit lístek s telefonním číslem za okno. Dneska sem nechal vyvolat jednu nezapojenou Teslu v arkádách pracovníkem parkoviště, protože sem se nemohl připojit

    1. Hm, a u nas mame prd.
      Ale na druhou stranu vsechny ctyri

      Hm, a u nas mame prd.
      Ale na druhou stranu vsechny ctyri elektroauta co v okrese jezdi jsem kupoval ja a je to asi malo.

      Uz, se ale blyska na lepsi casy. Presvedcil jsem znameho aby namisto cmouda objednal Konu.
      O vikendu v tom po nasich rozhovorech lezel a dnes uz byl v mistnim Hyundai. Smutne na tom je, ze mu rekli, ze nemaji na ev licenci, pritom jsem ve spojeni s jejich sefem, ktery mi na zacatku roku potvrdil, ze uz ji podepsali…
      No nic to se vyresi. Znamej uz mi hlasil, ze bude delat taky osvetu, coz me potesilo.

      A mimochodem manzelka dnes slozila elektromobilni maturitu. Dala s Leafem 130km, nabila tam na chademu a po vyrizeni potrebneho se vratila a jeste behem nakupu sosla z TYP2… 🙂
      Mam z ni radost.

          1. Také k tomu chování – přijedu si e-NVéčkem na přezutí
            Také k tomu chování – přijedu si e-NVéčkem na přezutí Pneu a když servisman při nájezdu na zvedák neslyšel kravál, hned se ptal, kolik to dojede a od té doby jsem takovou agresi proti EV snad neslyšel. Tam se nemělo cenu o čem bavit (v Norsku zakopávají lidi venku o šňůry, v minus 20ti to nikam nedojede, když se připojí na síť tisíce vozů, síť klekne, omezovač na 135 km/h je na … – „snad se toho nedočkám!“ – jeho poznámka, ve výsledku všechno dražší a žádná ekologie … zlatej benzín!). Tam nemělo cenu vůbec nic říkat, jen se usmívat, jak jsou „vymytý“ médii. A takto se chová velká část obyvatelstva. Čeká nás hodně práce!

              1. Zvykej si, bude hůř. Jednoho dne se probudíš a ti co
                Zvykej si, bude hůř. Jednoho dne se probudíš a ti co včera vykřikovali hanba nyní budou řvát sláva. To je nejhorší poznání, že se ani nestydí převlékat myšlení rychleji než kabát. Od absolutního popírání k absolutnímu vychvalování. A to vše papouškují dle toho jak jejich modla právě řekla. Ideální žrádlo pro klerikály. Prvně hlásají lásku k bližnímu aby odpoledne světili kanóny jedoucí do války…… To je teprve na palici. Já si to vyzkoušel s počítači. Furt jsem byl za debila co propaguje Internet a po příchodu placek na krájení cibule jsem za debila zase když je varuju, že to do rukou nepatří, protože to je nebezpečná zbraň.

        1. Většinová společnost (uživatelé aut) dávají svůj
          Většinová společnost (uživatelé aut) dávají svůj postoj k EV jasně najevo mírou zastoupené elektrických vozidel v celkovém počtu prodaných aut. Tam je to myslím úplně jasné.

          Elektrická auta mají svoje nesporné výhody, ale i nevýhody a je na každém, aby zhodnotil, co je pro jeho potřeby vhodnější – EV nebo spalovací auto. Ať se každý svobodně rozhodně, ale na základě skutečných faktů a ne fanatických nekritických výkřiků z jedné či druhé strany „barikády“, čehož jsme svědky často i tady.

          Samozřejmě, když se uživatel nějakým směrem „postrčí“ jako třeba v Norsku, tak je to pak na zastoupení EV vidět. A na tomto příkladu jasně vidět, že v první řadě jde o peníze, ostatně jako obvykle 🙂 Norům nevadí nevýhody EV, podstatné je, že jeho provoz je podstatně levnější než provoz spalovacího auta.

          1. Většinová společnost ví o elektromobilech víc
            Většinová společnost ví o elektromobilech víc dezinformací než pravdivých informací. Zrovna dnes jsem přijel do penzionu, kde se úplně normálně inteligentní pán strašně divil, že se elektromobil nabíjí ze zásuvky. Je to důsledek mediální masáže naprosto neinformovaných novinářů, kteří lidem nezvládnou dát ani tu základní informaci, že elektromobil se nabíjí elektřinou ze zásuvky. Spousta lidí si myslí, že s elektromobilem musím jezdit po nabíječkách, které nikde nejsou. A pak začnou básnit o vodíku…

                1. To by bylo tak fajn, kdyby to byl důsledek mediální
                  To by bylo tak fajn, kdyby to byl důsledek mediální masáže naprosto neinformovaných novinářů, kteří lidem nezvládnou dát ani tu základní informaci, že elektromobil se nabíjí elektřinou ze zásuvky. Jenže oni to jsou obyčejní presstituti a koho chleba jíš, toho řepkovou píseň zpívej. V horším případě ropnou.

            1. Tak pokud máš barák, tak máš i kde nabíjet…ale pokud
              Tak pokud máš barák, tak máš i kde nabíjet…ale pokud myslíš barákem nějakou kadibudku v sídlišti tak z patra se kabel tahá blbě. Tedy Barák=stání před ním nebo v něm=nemáš problém s nabíjením. Auta by měla mít takový dojez aby skoro kdekoliv z ČR nemusela v Praze nabíjet a ujela z ní šupem aspoň 60km. Takže něco 60kWh+ .

              1. Ale my se tady prece nebavime o nekom, kdo ma barak. Jde o to,
                Ale my se tady prece nebavime o nekom, kdo ma barak. Jde o to, ze jsou i lidi, kteri bydli v praze, napr. ve stare zastavbe. Neni prece vubec v jejich zajmu, kdyz nekdo prijede ze stredoceskeho kraje a postavi jim pod okna svoji olechovku. A je mu uplne jedno, jestli je eklektricka nebo ne. Me by se taky nelibilo, kdyby mi nekdo pred barakem parkoval na ulici se svoji plechovkou. Jeste to bude zajimave, jsem fakt zvedav, jak budou lokalni reagovat, az bude EM pribyvat.

            2. Tak dej tomu kreténovi výpověď a jdi makat ke slušným
              Tak dej tomu kreténovi výpověď a jdi makat ke slušným lidem co TI UMOŽNÍ NABÍJET !!! a nebudou s tebou zacházet jako s nějakým českým dízlprasetem ;)))))))))))))

              evmapa.cz/

              kcc-hho.webnode.cz/mapy-nabijecky/

              kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

              1. Kreten, co zamestnava po cele republice 2500 lidi asi nebude
                Kreten, co zamestnava po cele republice 2500 lidi asi nebude tak uplne kretem. Kreten je ten, kdo si mysli, ze si musi vozit do prace zadek v aute. Centrum Prahy nikdy nebude mit dostatek mist na to, aby si tam prijel cely stredocesky kraj.
                Jinak prejmenovyny Cipisek, co se neumi vyjadrovat a vsechny jenom urazi me fakt nemuze rozhodit.

                1. ber to s nadhleden, sranda musí bejt ;)) Hele nesporným
                  ber to s nadhleden, sranda musí bejt ;)) Hele nesporným faktem je že elektřina je dnes rozvedená všude. Takže obecně kdo nemá nabíjecí místo ne že by na to neměl ale nechce 😉 Tzn víc se snažit, víc tlačit, aktivně represovat, prostě bojovat protože v postkomouský díře čezký pečený nabíječky prostě sami do huby nelétají 😉 na to tady není systém, tady lidi furt kradou, myslí si že je to €urostandart a říkají tomu byznys 🙂 Pokud chceš zaopatřovací elektromobilní péči musíš emigrovat na západ do germánije! země zaslíbené, medem eletrikou a wurstem oplývající, jako spooousta tvojich spoluobčanů co už tam jsou 😉 A srrr na místní socany ojrokrocany, fijaly a držklauze a vondráčky a bureše samý karijéristický p… :))) Anebo vymysli způsob jak milijardáře podojit!! Já vůbec nechápu že ten polygamista chroustníkovoprcálek ještě nějakou nepostavil 🙂 Před pár lety plnou hubu keců jak zachrání českou zemi, velkou jedničku dávno ftrezóru a místo toho brousil misky :))))))))))))))))))))))))

      1. To jsou sny co, uz je potreba se probudit. To se samozrejme
        To jsou sny co, uz je potreba se probudit. To se samozrejme nestane, ale urcita regulace je potreba. Lokalni obyvatele musi mit ale samozrejme prednost pred jakymkoliv autem, jez prijede do Prahy, at jiz je elektricke, nebo neni. Neni to o ovzdusi, ale o prostoru. To je to, co je nejcenejsi.

    1. no protože elektromobily nesmrdí a je potřeba je tudíž
      no protože elektromobily nesmrdí a je potřeba je tudíž rozmnožovat aby se díky nim vytlačili autopopelnice z Prahy.

      Proto by měli mít elektromobily parkovani zdarma 😉 To aby dotyčnýho majitele autopopelnice TRKLO že je v Praze jeho smrad NEŽÁDOUCÍ :)))

      Tonííííc si z toho nedělej, bude ještě hůř… :)))))))))))

      Londýn brojí proti špatnému ovzduší

      ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/219411000100407/video/686835

      1. Chudacku omezenej, ja bych jezdi i v Londyne bez myta. Jedna
        Chudacku omezenej, ja bych jezdi i v Londyne bez myta. Jedna vec je to co nam tady nekdo cpe, druha vec je to co jsou financni moznosti obyvatel Prahy.
        Problem neni auto, ale drahe bydleni a kdo to nechape, tak by si mel o tom neco nastudovat. Vsechna tato opatreni jenom dale zvysuji cenu. Khanovi nadavaji na twitru do neuzitecnych kund, protoze dela z chudych lidi jeste chudsi.
        Jestli si nekdo mysli, ze toto je reseni, tak to jste na velkem omylu. Pro zelene je jakekoliv auto fuj, at jiz na baterku, nebo na benzin, je to jenom otazka casu. Nejde totiz vubec o to na co to jezdi, ale ze to zabitra verejny prostor. Takze jestli si nekdo mysli, ze bude ten, kdo si koupi EM nejak chraneny, tak mozna jeden dva roky, ale pak bude utrum

        Ale neboj Chocholouskovi uz nekdo zavola.

        1. no neříkám že v lecčems nemáš pravdu, ale je prostě
          no neříkám že v lecčems nemáš pravdu, ale je prostě nutné potřeba primárně zlikvidovat rakovinomety páchající kolektivní sebevraždu 😉 páč jinak lidi budou chcípat a sosialistický zdravotnictví se položí 😉 Chápu že v práglu lidi přechcípávají jen pro peníze jasný, já sám do tý díry pražský jezdím maximálně jednou za 10let a ještě k tomu zatrest, ale pochop že s čistým vzduchem se lépe žije, to je základ. No a takový detail jako parkování zdarma těch pár tisíc elektrokár pražská díra zmákne levou zadní 🙂 Máte přeci šaliny a krtka a obnovte segwej!! Víš jak těžký je ftop zpráskaným měste chodit pěšky :))))))))))))))))))

          1. Ja jezdim po Praze na elektrolokobezce. Problem je hlavne
            Ja jezdim po Praze na elektrolokobezce. Problem je hlavne prostor.
            Co se tyce hybridu, tak uz to tade nekdo psal. Dojezdova vzdalenost na baterku je miziva, takze do mesta prijede s vybitou baterkou a pak je vidina cisteho vzduchu ta tam.

        1. 1. EV maju urcite nulove lokalne emisie – a o tie v mestach v
          1. EV maju urcite nulove lokalne emisie – a o tie v mestach v prvom rade ide.
          2. Aj v pripade, ze sa vsetka elektrina vyrobi z uhlia, tak celkove emisie a zatazenie zivotneho prostredia v celom zivotnom cykle vozidla su podsstatne nizsie u EV ako u nafty:
          https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity

          Cize nemate pravdu.

          1. 2. No, tak o tom snad uz neni potreba diskutovat, to uz bylo
            2. No, tak o tom snad uz neni potreba diskutovat, to uz bylo nezcetnekrat vyvraceno, ze to neni tak ruzove. Kdyz srovnam uhlikovou stopu meho maleho hybridu (za ktery budu muset platit) a Tesly, ktera to bude mit zadarmo, tak kde je nejaka spravedlnost?

            To ze ma nejake auto nulove emise, neznamena, ze to nevydychaji lidi treba v severnich cechach. Kazdopadne neboj, oni zeleni Pirati uz na FB hodne mluvi o tom, ze EM samozrejme taky nee, je to prece auto a to je spatne.

                1. Aj znicene zivotne prostredie pri tazbe litia a kobaltu je
                  Aj znicene zivotne prostredie pri tazbe litia a kobaltu je samozrejme v studii zapocitane, podobne ako znicene zivotne prostredie pri tazbe ropy a vyrobe nafty a benzinu. Samozrejme aj vsetky ostatne vplyvy na strane elektriny aj na strane fosilu.
                  Jednoducho, ak za zapocita vsetko, tak aj pri 100% vyroby elektriny z uhlia je elektromobil o 25% lepsi v celom svojom zivotnom cykle ako diesel. V premere EU energetickeho mix-u je EV lepsi o 55%. Vyvratil niekto niekde tieto udaje z citovanej studie univerzity?

                2. Vazne chcete srovnavat znicene zivotni prostredi
                  Vazne chcete srovnavat znicene zivotni prostredi lithium/kobalt vs drevo/repka/uhli/ropa/plyn ??
                  Take doporucuju navstevu cernobylu/fukusimy, dukaz ze je jadro 100% ciste.

                3. Ja nic nezrovnavam, zrovnavaju to autori citovanej studie,
                  Ja nic nezrovnavam, zrovnavaju to autori citovanej studie, ktori na to urcite maju lepsie vzdelanie a informacie ako my dvaja dokopy.

                4. Tak moment, ma reakce nepatrila Vam a za druhe kde je to
                  Tak moment, ma reakce nepatrila Vam a za druhe kde je to vedecke srovnani lithium/kobalt vs drevo/repka/uhli/ropa/plyn ? 🙂

                5. Opakujem, ze v studii su zohladnene vsetky vstupy do zivotneho
                  Opakujem, ze v studii su zohladnene vsetky vstupy do zivotneho cyklu vozidiel na naftu a na elektrinu.

                  porovnanie
                  lithium/kobalt vs drevo/repka/uhli/ropa/plyn
                  si najdite niekde inde

                  V spominanej studii sa jedna o porovnanie
                  naftoveho vozidla versus elektromobilu.
                  Porovnavaju uhlikovu zataz z vyroby a prevadzky naftoveho auta vratane nafty co spaluje versus uhlikova zataz z vyroby a prevadzky elektromobilu vratane zataze z mix-u vyroby elektriny v jednotlivych krajinach.
                  Dva jednoznacne porovnatelne retazce s jednoznacnymi zavermi.
                  HOWGH.

                6. na elektriku kterou budeš potřebovat abys nalil PHM do
                  na elektriku kterou budeš potřebovat abys nalil PHM do nádrže tzn. udělal z ropy benzín či naftu tak já budu jenom jezdit a další nepotrebuju, zatím co z fosila teprve bude lítat bordel z výfuku

                  další věc na kterou se zapomíná že fosil je asi ze vzduchu, není v něm žádný hliník a další kovy které nikde nezatěžuji životní prostředí, v katalyzátorech nemají žádný Wolfram ani Paladium

                7. To daleko nedojedes 🙂 Kde je odkaz na tu studii?
                  To daleko nedojedes 🙂 Kde je odkaz na tu studii?

      1. Třeba ten jehož majitel bydlí v paneláku? Pokud jezdíš
        Třeba ten jehož majitel bydlí v paneláku? Pokud jezdíš občas po našich městech, zjistíš, že nabíjecí zásuvka je příliš daleko a stát tam dvě hodiny kvůli nabíjení nebudeš a kvůli pár kilometrům na elektřinu se ti to nevyplatí. U čistého EV je to nutnost tam dojet a nabíjet.

        Edit.
        Pokud jezdíš s EV asi moc plug in hybridních aut na nabíjecích stanicích nepotkáváš. Od teď asi budeš potkávat častěji. Díky této výhodě se značkou EL se budou více kupovat. Špatně je na tom to, že budou dvě hodiny blokovat nabíjecí místa. A ti co nabíjet nebudou, budou mít emise jako normální hybrid a možná i horší.

        1. Ta hodnota 50% gr. CO2 je podle mě daná nějakou Evropskou
          Ta hodnota 50% gr. CO2 je podle mě daná nějakou Evropskou legislativou, určitě si to nevymysleli v Praze. A je to hlavně problém našich měst, že neumějí zajistit dostatek nabíjecích míst, hlavně na parkovištích v návaznosti na městskou dopravu.

          Pak se nesmějí divit, že jim tam budou jezdit řidiči vybitých hybridů na benzín, nebo majitelé EV s náhradním spalovákem, protože by tam se EV si dojeli, ale už se vrátili jen s pocuchanými nervy. obojí vyjde na stejno.

          Je to jen stejně takový odpustek máš hybrid,nebo EV budeš mít parkování zadara ,ale „otevřel si hospodu a chodili mu tam lidi“ parkování hybridu se zrušilo, ne proto že by čmudily, ale prostě už jich bylo moc.

          Plug in hybridů je tak málo že to nikomu vadit nebude, možná jich je u nás méně než EV , až se to naplní výhody zruší, nic jiného bych tom nehledal.

          Jinak na obranu Plug in hybridů, pokud si ho koupí normální člověk co má současně zajištěné noční dobíjení , tak je to vlastně na prvních 50 Km elektromobil, občas je až nechutné jak dlouho v tom nádrž benzínu vydrží.např. za posledních 14 dni najeto od tankování benzínu najeto 800 Km a pokles dojezdu na benzín je na 620 z 850. Km

          Plug,in hybridem nejezdím jen tak z legrace, ale z nutnosti na trhu prostě není v dané cenové kategorii kolem mil. Kč použitelný elektromobil.

          Ale máte pravdu u phev byl pravidelně nechal kontrolovat projetý benzín VS. najeté Km na elektřinu, vše dokládat a na tk analizovat data z řídící jednotky motoru a v případě nenabíjení sundat výhody.

          1. I kdyby bylo dostatek nabíjecích míst, řekněme na každé
            I kdyby bylo dostatek nabíjecích míst, řekněme na každé ulici několik zásuvek, stejně to u nás po..rou cenou za kWh, nebo paušálním poplatkem za nabíjení a spoustu majitelů plug in hybridů by nenabíjelo. To že je plug in hybridů dnes málo, neznamená, že jich za tři roky nebude 40x více a nabíjecích míst jen 10x více. Značky EL jim ale zůstanou. Kontrolovat řídící jednotky…. proč, nač, kdo?? Zase by se našel někdo, kdo by to obcházel.
            Těch prvních 50km bych viděl u nového auta a v létě. V zimě u staršího vozu to bude kolik?? 2km?? Nebo 10km??
            Pokud je to nějaká směrnice EU, tak je to jen ústupek automobilové lobby. Nic jiného bych v tom neviděl.

            1. Myslím že se koukáte na ty auta zbytečně negativně.
              Myslím že se koukáte na ty auta zbytečně negativně. Berte to tak na na průměrný denní nájezd je to v podstatě elektromobil. V zimě má nájezd na nabití ještě vyšší protože tam běží spalovák kvůli topení a současně běží generátor elektřiny a ten zvyšuje dojezd v ev módu.

              Vyhoda tohoto řešení je ža běžné jízdy máte elektromobil a dálku si nemusíte odkládat nějakého smradocha, jak to ostatně má většina lidí s EV na tomto fóru. Je jasný že na určité střední vzdálenosti od 100 do 200 Km je elektromobil lepší. To si každý vybere vozido podle svého.

              To by jste za chvilku nedával značky EV co mají dojezd pod 100 Km , pak pod 200 Km protože určitě mají v záloze spalovák že.

              Nebo nedávat zanačky pro EV co mají nájezd pod 20 tis ročně, protože více stojí než jezdí atd.

              PS s tou cenou za nabíjení máte pravdu to moje PHEV má tak nízkou spotřebu s vybitou baterií, že se mě nevyplatí dávat za kWH více jak 5 Kč raději jedu zpět benzín.

              1. Nic v zlom, ale teraz ste sam pripustili, ze v monohych
                Nic v zlom, ale teraz ste sam pripustili, ze v monohych pripadoch ani nabijat nebudete, lebo sa to neoplati a budete jazdit na benzin so spotrebou porovnatelnou ako hybrid a mozno len o par percent nizsou ako porovnatelny cisty spalovak.
                Take auto si podla mna specialnu znacku s prislusnymi benefitmi pre preferenciu pouzivania v centrach miest nezasluzi, pretoze prispeje k zlepseniu prostredia minimalne, alebo vobec nie.
                Na druhej strane akceptujem pouzitelnost PHEV pre urcitu skupinu pouzivatelov a pre prechod k cistemu BEV.

                1. Ja to neberu ve zlém, ale musíte se na to koukat z
                  Ja to neberu ve zlém, ale musíte se na to koukat z nadhledu.
                  Každý den urazím 50 Km na elektřinu někdy nabíjím doma 2x za den a v práci takže i 100 Km na elektřinu. Ročně to dělá kolem 15 až 20 tis. Km tolik nenajede většina EV (se podívejte na inzeráty jak mají čisté EV malý nájezd).

                  Nikdo mi pak nemůže vyčítat, že když jednou za týden jedu někam dál tak se prostě na cestě nezdržuji předraženým nabíjením, ale když je to časově možné a za rozumnou cenu nabíjím vždy.

                  Ostatně co říkáte na to , že lidé co vlastní elektromobil, také používají spalovák na delší cesty? Proto mají Ev tak malé nájezdy.

                  Na použitený cenově dostupný elektromobil čekáme asi všichni. Akorát , že ho zatím nikdo nechce nebo neumí vyrobit.

              2. Co to je za hloupost nedavat ev s malym dojezdem vyhody?
                Co to je za hloupost nedavat ev s malym dojezdem vyhody? Jestli ma doma zalozni spalovak pak na nem ma normalni znacku a tedy zadne vyhody a jestli prijede do Prahy v ev a nehrozi tedy, ze mu tam zrovna dojde baterka a on nastartuje a zacne jim tam smrdet tak at parkuje v modrych zonach neomezene a poziva techto vyhod jako odmenu za to, ze jim tam nesmrdi bez ohledu na to jaky ma dojezd.

                1. Prave male elektromobily by mali mat vyhody, lebo ich jazda je
                  Prave male elektromobily by mali mat vyhody, lebo ich jazda je nielen bezemisna, ale maju spravidla aj mensiu spotrebu ako velke EV a v neposlednom rade zaberaju na parkoviskach menej miesta.
                  Ked v nakupnom centre zaparkuju dve velke SUVcka, tak parkovacie miesto medzi nimi ostane take male, ze sa tam zmesti uz len male mestske auto. Teda male auta by mali byt v mestach preferovane aj legislativou, lebo aj keby to boli ciste spalovaky, tak ich male motory vygeneruju menej emisii ako vecsie HEV ci PHEV. Cize prave male mestske elektromobily by mali byt podporovane viac ako velke.
                  Preto maju v Japonsku kategoriu KEI car, s limitovanymi rozmermi a vykonmi, ktore maju mensie naklady na prevadzku nielen z titulu spotreby, ale aj mensimi danami, registracnymi poplatkami, poistnym a podobne. (trojcata su KEI car :-)))

                2. Je to hloupost to máte pravdu , proto jsem to tam napsal,
                  Je to hloupost to máte pravdu , proto jsem to tam napsal, stejně jako nedávat výhody plug in hybridům, když mají oba typy vozidel prokazatelně nišší emise, než jiná vozidla. Se podívejte na sprintmotor, PHEV má v praxi poloviční spotřebu a to je přece hodně.

              3. Velká skupina lidí do Prahy dojíždí z okolních vesnic.
                Velká skupina lidí do Prahy dojíždí z okolních vesnic. Hypoteticky si může většina z nich koupit plug in hybrid a nabíjení vyřeší doma na vesnici. Ujedou po okresních silnicích 20-50km a do místa práce v Praze pojedou na benzín přes celou Prahu. Výhoda?? Ano, budou zdarma parkovat a přitom přijedou do Prahy se studeným motorem a vybitou baterií. Budou mít kde parkovat?? Zatím ano. Pointa čistého vzduchu ve městě a volné parkování nevyřešena.

                1. V tom máte pravdu, ovšem asi jste plug in hybrid nikdy na
                  V tom máte pravdu, ovšem asi jste plug in hybrid nikdy na delší dobu neměl, ideálně je jezdit pomalu tj. po městě na baterku a po dálnici nebo do kopců na okresce na benzín . Ale asi se budu opakovat musíte se na to koukat globálně, když jim jednou „omylem“ zasmrdí v Praze asi se nic nestane.

                  Jinak víte kolik stojí nejlevnější plug in? Mil. plus to si asi moc lidí na dojíždění do práce nekoupí. Takže se bavíme o ničem prodeje jsou na úrovni statitistické chyby stejně jako EV.

                  Trvám na tom , že výhody jsou jen politika u obou typů vozidel ,jen na oko, aby se pro ekologii něco dělalo.

                2. Ano, politika…, vždyť je dán i termín do kdy se ještě
                  Ano, politika…, vždyť je dán i termín do kdy se ještě bude vystavovat povolení za 100,- Kč i pro hybridy a pak se každému bude ještě další 3 roky prodlužovat…

                3. Trefa!
                  Plugin hybrid by mel platit stejne jako hybrid, nebo

                  Trefa!
                  Plugin hybrid by mel platit stejne jako hybrid, nebo klasika.
                  Ja nevim jak je to naplanovane, ale pokud ta vyhoda bezplatneho parkovani neni vazana na trvale bydliste v Praze, tak je to cele jedna velka chyba

                4. Zatím není a necháme jim si to vyžrat do hořkého konce.
                  Zatím není a necháme jim si to vyžrat do hořkého konce.

                5. A ještě „lepší“ to bude, když takový plug-in hybrid
                  A ještě „lepší“ to bude, když takový plug-in hybrid dostane někdo jako služebku. Už vidím, jak to nabíjí doma za své… se na to vykašle a bude jezdit jenom na benzín (protože soukromé km si vyúčtuje stejně podle spotřeby v TP bez ohledu na skutečnou spotřebu) a baterka se bude nabíjet akorát tak jízdou. Takže po Praze bude jezdit jako čistý spalovák, ale bude mít parkování zdarma 🙂

                  Ideální benefit pro zaměstnance, spotřeba 2-3 litry, jezdí to pomalu levněji než EV a parkování v Praze zdarma 🙂

                6. Ano i s podobným názorem jsem se setkal, že se mu to doma
                  Ano i s podobným názorem jsem se setkal, že se mu to doma nevyplatí nabíjet a v práci nemá kde nabíjet.

                7. Přesně tak. Stejně jako benzín nebude tankovat na Tank
                  Přesně tak. Stejně jako benzín nebude tankovat na Tank Ono, ale klidně na drahé Shell… pokud tedy firemní politika nepřikazuje nějakou konkrétní benzinku. Uživatel se chová ekonomicky. Pokud by si to koupil a provozoval za svoje, tak věžím tomu, že poctivě nabíjí.

                  Jenže v Praze je právě těch služebných aut hodně, takže toto je reálná situace s PHEV, která může nastat.

                8. Jako služební auto domů nebudu tahat, že, protože by mne
                  Jako služební auto domů nebudu tahat, že, protože by mne sousedé zabili. Je tady dost soukromých aut a ne ještě že si velká korporace socializuje náklady na firemní parkoviště, aby mu to holt soukromníci a erár platili. Tůdle. Každý za své soudruzi kapitalisté! Ještě by měli pocit, že jim dlužím za půjčení auta. Nasrat. Dohodnutou mzdu za 40 hodin práce a basta.

                9. Nevím, proč by mě měli sousedé zabít. Jestli na
                  Nevím, proč by mě měli sousedé zabít. Jestli na parkovišti před barákem parkuji soukromé auto nebo služební auto, je úplne jedno, zabírá pořád stejně místa, ne? 🙂 Měl jsem několik služebních aut a nikdy jsem neměl problém. Samozřejmě, myslím tím služební auto s možností použití na soukromé účely, kde se zvyšuje daňový základ o 1% z ceny auta, platím si PHM u soukromých km a nic víc. Náhodou, byl to vždy dobrý benefit, auto bych stejně potřeboval a takto jsem se nemusel starat a finančně to vyšlo mnohen lépe jako když bych auto vlastnil.

                10. Ale co když tam parkuješ obě?!
                  Ale co když tam parkuješ obě?!

                11. A proč? Mě stačí jedno auto. A ten, komu nestačí, tak
                  A proč? Mě stačí jedno auto. A ten, komu nestačí, tak tam parkuje dvě auta – soukromé i služebku. Ale pokud by tu služebku neměl, tak by tam parkoval dvě soukromá auta, protože je asi potřebuje, že? Jinak by neměl dvě auta. A takových rodin je víc, co mají dvě auta.

                  PS:
                  Taky jsem měl soukromé auto, když mi náhle zaměstnavatel dal služebku. Pak jsem taky parkoval před barákem dvě auta, ale jenom do doby než jsem soukromé auto prodal. Akorát se to nepovedlo hned, tak jsem rychle musel přepisovat soukr. auto na manželku, protože nejde mít parkovačku na dvě auta zároveň. Alespoň teda kdysi to v Praze nešlo.

                12. Dvě soukromá auta potřebovat nemusí, ale dostane
                  Dvě soukromá auta potřebovat nemusí, ale dostane služební a soukromé hned prodat nechce.

                13. Se spotřebou podle TP je to ještě horší jak píšete,
                  Se spotřebou podle TP je to ještě horší jak píšete, moje niro má 1,3 L /100 Km. Dokonce na úřadě se jim to zdálo tak divný že mi to raději při dovozu do TP ani nenapsali mám kolonku spotřeby prázdnou a tak musím na FÚ dokládat COC list.

                  nadruhou stranu kdo normální by chtěl jezdit s tím na benzín když na elektřinu to jezdí tak hezky svižně a tiše a vemte si že to stojí stejně jak elektromobil a tak si firma zvolí jistě druh pohonu podle využití a po městě i s vybitou baterkou to stejně jezdí za polovinu jak čistě spalovací vozidlo , díky rekuperaci .

                  níže posílám ukázku jízd vytažených z palubního počítače a
                  navíc niro má tu vlastnost, že pokud je spotřeba nula prostě se spalovák nepustí vůbec, tak není v seznamu uvedeno.

                  Rozdílem najetých KM jsem se dopočítal že to bylo dalších 195Km uplně bez benzínu tj asi 20% jízd co nejsou v tabulce

                  Datum nejeto spotřeba
                  8.4.2019 13 KM 0,3 L/100 KM
                  8.4.2019 17 KM 1,7 L/100 KM
                  6.4.2019 10 KM 1,7 L/100 KM
                  3.4.2019 11 KM 0,6 L/100 KM
                  2.4.2019 15 KM 0,4 L/100 KM
                  2.4.2019 13 KM 1,3 L/100 KM
                  1.4.2019 34 KM 0,1 L/100 KM
                  1.4.2019 13 KM 1,7 L/100 KM
                  29.3.2019 13 KM 2,9 L/100 KM
                  28.3.2019 104 KM 2,5 L/100 KM
                  27.3.2019 15 KM 1,3 L/100 KM
                  27.3.2019 13 KM 2 L/100 KM
                  26.3.2019 14 KM 1,2 L/100 KM
                  26.3.2019 13 KM 2,1 L/100 KM
                  25.3.2019 13 KM 1,4 L/100 KM
                  25.3.2019 13 KM 0,7 L/100 KM
                  23.3.2019 6 KM 0,1 L/100 KM
                  22.3.2019 93 KM 1,4 L/100 KM
                  21.3.2019 16 KM 0,2 L/100 KM
                  21.3.2019 13 KM 2,3 L/100 KM
                  21.3.2019 412 KM 6,2 L/100 KM
                  20.3.2019 239 KM 4,2 L/100 KM
                  plus 195 KM se spotřebou nula

            1. Hybridní auto má úplně stejnou nabíječku i zásuvku jako
              Hybridní auto má úplně stejnou nabíječku i zásuvku jako elektromobil. Ty menší o výkonu 3,6 Kw ty větší jako Range
              Rover dokonce 7,2 Kw.

              I na 50 Kw nabíječce se jedná o normání AC dobíjení a obvykle má stojan dvě parkovací místa a protože DC nabíjí jen jedno auto, tak může současně nabíjet jedno AC a jedno DC.

              Tak mi vysvětlete jaký je rozdíl jestli tam bude na DC třeba Tesla a na AC bude hybrid ,nebo Miev,ION,C-zero Leaf, E-golf,Ioniq, Kona,FIAT,E-tron, I-pace
              nebo jiné EV s jednofázovou nabíječkou?

              Navíc hybrid tam bude max 2-3 hodiny. EV 4-8 hodin.

              Jediný co uznávám , že je prasárna, když je někde kabel na AC 43 Kw pro R-zoe. Tak ho i když to jde ho strčit do plug in hybridu a brát z něho jen 3,6 Kw. Ale zase těch zoe s 43 Kw nabíječkou u nás tolik nejezdí a jiný si může zajet na AC 22 Kw

              1. Jak dlouho tam bude které auto na nabíjet záleží taky na
                Jak dlouho tam bude které auto na nabíjet záleží taky na řidiči nejen na autě. Běžné DC nabíjení trvá 30-60 minut a může být spuštěno druhému automaticky v případě, že jeden nabíjí přes CCS a druhý přes Chademo. EV bude na DC nabíječce nabíjet na Mennekes jen nouzově, PHEV standardně

                1. OK chápu jen jsem chtěl vyvrátit některé mýty o
                  OK chápu jen jsem chtěl vyvrátit některé mýty o hybridech, protože málo kdo ví , že za hodinu nabíjení se nabije na stejně Km jako elektromobil se stejně výkonnou palubní nabíječkou.

                  Dc nabíjení jak píšete asi záleží na stojanu, ale běžně co má ABB tak pokud někdo nabíjí na DC tak druhý vývod je blokován, nevím o tom že by šlo autorizovat druhý kabel předem, ostatně kdo by to dělal, jako že by se mu to začalo nabíjet třeba za hodinu?

                  Nabíjení plug in hybridu není tedy nic špatného, jediné co chápu, že majitel elektromobilu nabít musí , aby případně dokončil cestu a pokud mu blokuje stojan hybrid , tak je naštvaný že musí čekat jen proto , aby majitel hybridu ušetřil 2 litry benzínu.

                2. Já jsem to nedávno dělal na Barrandově u Lidlu, nabíjel
                  Já jsem to nedávno dělal na Barrandově u Lidlu, nabíjel tam eGolf, připojil jsem tedy kabel Chademo, stiskl start a šel nakupovat. Když jsem se po 40 min. vrátil, měl jsem 75% nabito. Hned přijela panu v Leaf 2, tak mě poprosila, zda bych ji připojil po skončení mého nabíjení, takže parádní využití nabíječky, 3 auta nabité za 1,5 hod.

      1. A ne, nevydávají se popořadě, u mě na úřadu už měli
        A ne, nevydávají se popořadě, u mě na úřadu už měli 1.4. jednu bloknutou pro sebe a když jsem tam přišel a vygenerovali druhou tak to byly naprosto nesouvisející čísla.

        Možná popořadě tak jak si inspektoráty stihly naklikat 😉

        1. Ja byl 1.4. v Praze druhej a prvni dostal myslim 009, hned po
          Ja byl 1.4. v Praze druhej a prvni dostal myslim 009, hned po nem byla 012 a treti 013. Takze bud ty predtim vyfoukli nejake jine urady co meli otevreno pred 7:45 anebo to nekdo ztopil pro zname 🙂 Priznejme si to, stejne uz RZ na prani neni takove terno – koupit si ji muze kazdej, jako bylo mit obyc. seriovou RZ napr. 7A7 7777 😀

Napsat komentář