Renault zkouší používat elektromobily jako malé elektrárny

Renault aktuálně rozeslal tiskovou zprávu, ve které informuje o nově spuštěném testování technologie V2G (vehicle-to-grid), neboli využití baterií elektromobilů jako bateriových úložných systémů.

Technologie používající reverzibilní palubní nabíječku mohou podle Renaultu výrazně snížit související náklady nabíjecích terminálů.
foto: Renault

V průběhu roku 2019 bude v Evropě uveden vozový park patnácti elektromobilů Renault Zoe s nabíjením typu vehicle-to-grid, který vytvoří v rámci skupiny Renault budoucí nabídky reverzibilního nabíjení (tedy možnosti využívat elektřinu z baterie elektromobilu směrem do sítě) a položí základy pro budoucí standardy.

Tyto pilotní projekty začnou dnes v Utrechtu (Nizozemí) v ekosystému vyvinutém společností We Drive Solar a na Porto Santo Island (v souostroví Madeira, Portugalsko) se společností Empresa de Electricidade da Madeira, dodavatelem energie. Následně budou zahájeny další pilotní projekty ve Francii, Německu, Švýcarsku, Švédsku a Dánsku.

„S touto iniciativou Groupe Renault zcela plní svou úlohu lídra v oblasti elektrické mobility pro všechny a jako hráč v přeměně energie. Nabíjení vozidel vehicle-to-grid je klíčovým pilířem inteligentních elektrických ekosystémů, které společnost Groupe Renault vytvořila. Zvolili jsme palubní technologii, která také optimalizuje náklady na dobíjecí stanice, a tím usnadňuje rozsáhlý rozvoj,“ oznámila Gilles Normand, ředitelka pro elektrická vozidla společnosti Groupe Renault.

Výhody technologie vehicle-to-grid

Nabíjení vozidel pomocí technologie V2G (z vozidla zpět do sítě) – nazývané také reverzibilní napájení – reguluje nabíjení a vybíjení baterií elektrických vozidel v souladu s potřebami uživatelů a dodávkou elektřiny ze sítě. Nabíjení dosahuje svého maxima, pokud dodávka elektřiny převyšuje poptávku, zejména během špičky ve výrobě obnovitelné energie.

Ale vozidla jsou také schopna posílat elektřinu do sítě v době spotřební špičky. Elektrická vozidla proto mohou sloužit jako dočasné sklady energie a stávají se klíčovými hnacími silami rozvoje obnovitelné energie.

Tímto způsobem elektrická síť optimalizuje dodávky místní obnovitelné energie a snižuje náklady na infrastrukturu. Současně zákazníci používají více ekologickou a více ekonomickou spotřebu elektřiny a jsou finančně odměňováni za poskytování služeb elektrické sítě.

Reverzibilní nabíjení bude prověřováno v několika projektech (elektrické ekosystémy nebo služby mobility) v sedmi zemích a spolu s různými partnery položí základy pro budoucí nabídku společnosti Groupe Renault. Cíl je dvojí: zjistit realizovatelnost a potenciální zisky.

Tyto pilotní programy podle Renaultu pomohou vyzvednout technické a ekonomické výhody palubního řešení u elektrických vozidel, ukázat hodnotu služeb poskytovaných místními a národními dodavateli elektřiny, jako je podpora spotřeby sluneční a větrné energie, kontrola frekvence nebo napětí sítě a snížení nákladů na infrastrukturu a pracovat na regulačních rámcích mobilního úložiště energie, odhalit úskalí a nabídnout konkrétní řešení. Stanovit společné standardy, to je základní požadavek pro průmyslovou instalaci.

tisková zpráva

24 Comments on “Renault zkouší používat elektromobily jako malé elektrárny”

        1. Přesně – taky mi ta terminologie nesedí. Taktéž pojem
          Přesně – taky mi ta terminologie nesedí. Taktéž pojem „elektrárna“ chápu jako zdroj elektřiny – tohle budou jen úložiště. Jenže to zase koliduje s tzv. přečerpávací „elektrárnou“. To by totiž taky vlastně mělo být jen formou úložiště – když je přebytek, čerpá se voda na kopec, a když je (špička) nedostatek, tak se to pustí přes turbínu zpět. A říká se tomu – přečerpávací ELEKTRÁRNA.

      1. Bylo by zajimave oslovit dodavatele eketriny, kteri jiz dnes
        Bylo by zajimave oslovit dodavatele eketriny, kteri jiz dnes umi spinat spotrebice, resp. zasuvku, kdyz je elektriny prebytek. Vim, ze napr. NanoEnergies o tom mluvili uz pred dvema lety. Verim, ze to uz nekdo z nasich operatoru s elektrinou umi.

    1. No pokud si software ohlídá, aby to byl v rozpětí mezi 10%
      No pokud si software ohlídá, aby to byl v rozpětí mezi 10% a 80% kapacity baterie, tak by to jejich životnost mohlo teoreticky spíš prodloužit? Nejškodlivější pro baterie, je stagnace a zejména stagnace ve stavu plného nabití, nebo totálního vybití. Takže pokud se to bude pomalu nabíjet (střídavým proudem – několika kilowatty), a stejným způsobem i vybíjet, tak to oproti stejnosměrnému rychlonabíjení, a následnému rychlovybíjení (akční) jízdou bude pro baterii spíš úlevou.

    2. Řekl bych, že tento provoz je pro baterky daleko
      Řekl bych, že tento provoz je pro baterky daleko vhodnější. U elektromobilu jsou běžné nárazové výkony (jak při jízdě tak u rychlonabíjení), tady to v ideálním případě bude 12 hodin nabíjet a 12 hodin dodávat elektřinu, takže něco jako nabíjet nebo jezdit s Teslou vždy maximálním výkonem třeba 7 kW.

  1. V článku nezazněla podstatná technická informace, že
    V článku nezazněla podstatná technická informace, že Renault konečně začal testovat životaschopný koncept V2G a to pomocí AC Type2 konektoru a palubní nabíječky s řízeným usměrňovačem(umožňuje obousměrný tok energie), u které není technologický důvod navyšovat cenu vozu(marketingový důvod se samozřejmě vždycky najde). Komunikace vozu s infrastrukturou bude probíhat přímo přes CCS 2.0 protokol, kde v budoucnu bude mít tuto funkcionalitu každý druhý AC nabíjecí kontrolér/wallbox na trhu.

    Tedy konečně se již nejedná o další variaci na evidentní zhovadilost a další v řadě pod nohy vhozených klacků od našich známých prznitelů emobility CHAdeMO a Nissanu, jejichž V2G koncept ke své činnosti potřebuje nákladný externí DC/AC měnič s CHAdeMO konektorem + samozřejmě další kontrolér, který bude schopen komunikovat s infrastrukturou.

    1. Pravda , elektřina pro pohon vozidel, je zatím tak levná,
      Pravda , elektřina pro pohon vozidel, je zatím tak levná, že uvažovat o tom, že bych ji mohl mít levnější vyměnnou za opotřebení baterie je blbost.

      Opotřebení baterky je někde kolem 4-8 Kč za uloženou jednu kWh takže, by museli za jednu vyčerpanou, dodat zdarma 2-4 další ,aby to mělo vůbec smysl.

      Ale jako záložní řešení pro případ výpadku elektřiny v oblasti, dobrý, nabiju na CCS, nebo v práci a dovezu si domu, aby se mě neroztekla lednička.

      1. Zalezi na platbe. Vy pocitate dlouhodoby domaci tarif. Ale
        Zalezi na platbe. Vy pocitate dlouhodoby domaci tarif. Ale kratkodobe vykryvani spicek je mnohonasobne drazsi. Kdyby platili ve spickach odpovidajici sazbu, mohlo by to byt lukrativni a nekdy by platili dokonce i za nabijeni, protoze jsou casy kde je elektriny prebytek a nejak se ji musi zbavit. Zalezi na platebnim modelu.

        1. Pokud životnost baterie v EV přesahuje několikanásobně
          Pokud životnost baterie v EV přesahuje několikanásobně více, životnost celého auta, dalo by se o tom uvažovat. Osobně si myslím, že to tak není. Otázka zní, proč to řešit přes baterii auta a ne přes stacionární baterii?

          1. V USA momentalne beha Tesla S s nabehanymi 600 000 km a Model
            V USA momentalne beha Tesla S s nabehanymi 600 000 km a Model X 400 000km pokles priemerne 10%. Takze da sa povedat ze v pripade Tesly pri beznom uzivatelovi bateria prezije auto. napr. v pripade BMW i3 ma jeden pan nabehanych cca 250 000km pokles kapacity viac ako 10%. Zalezi aj na type baterie. Napr. v pripade i3 ak najazdi 240 000km a pokles kapacity napr 15-20% tak stale je to na 10-20 rokov co opat znamena prezitie zivotnosti vozidla. 🙂

            1. Já zatím věrohodně viděl Teslu roadster a Leafa a vše
              Já zatím věrohodně viděl Teslu roadster a Leafa a vše najeto cca 360tis.a měnila se baterie. Neříkám, že nová Tesla nedá 600tis.km.. Mimochodem při pořizovací ceně Tesly bych si nechtěl krátit životnost baterie ani o deset procent nějakým vyrovnáváním špiček v síti i kdyby reálně najela milión km. Co si budeme namlouvat, cena elektřiny je příliš nízká a cena baterie příliš vysoká. Zatím!
              Z mých zkušeností elektrických zařízení-strojů vždy vydrží déle stroj a první co odchází je nabíječka a pak baterie. 🙂

              1. Nejvice skodi baterii vysoka teplota. Predpokladam, ze v tomto
                Nejvice skodi baterii vysoka teplota. Predpokladam, ze v tomto systemu se nebude nabijet ani vybijet tak vysokymi proudy jako pri jizde nebo DC nabijeni.
                Dale prebijeni a prilisne vybijeni coz pujde take osetrit.
                Takze bych se toho nebal.

                1. Přesně naopak, pro vykrývání těch nejdražších
                  Přesně naopak, pro vykrývání těch nejdražších špiček by potřebovali daleko větší rychlost vybíjení než při běžné jízdě.

                2. Asi těžko pošlou do sítě z auta 100kW, přes stanici,
                  Asi těžko pošlou do sítě z auta 100kW, přes stanici, která nebude mít nejspíše ani takové jištění.

                  PS: Jsem si jistý, že smyslem celého toho projektu nebude poslat do sítě z jednoho auta/místa 50kW, ale posílat z deseti aut 5kW.
                  Už proto, že když se rozhodne majitel jednoho auta, které zrovna dojíte 50kW nebo více ho odpojit a odjet tak to udělá zase v síti skok. Zatímco, když se to diverzifikuje mezi spoustu aut s malým příkonem, tak vám nebude vadit, že ta auta se neustále odpojují a zase připojují.

                3. V2G asi vždy uvažovalo použití s wallboxem, který by měl
                  V2G asi vždy uvažovalo použití s wallboxem, který by měl mít vždy revizi z odborné instalace. Pak to co půjde natlačit bezpečně do auta půjde i zpět. Dá se předpokládat, že V2G přes EVSE kabel ukončený obyč. zásuvkou bude zakázáno.

                  Já bych ani tak nehodnotil, jestli se to teď vyplatí či ne, ale hlavně bych ocenil, že takto řešená technologie V2G je konečně normálně dostupná i pro běžného uživatele. Ten se z počátku bude u koupi vozu pouze rozhodovat, jestli si za palubní nabíječku s V2G „něco málo“ připlatí či ne.

                4. Jasny, ze je to super.
                  Jinak si taky myslim, ze to bude tak,

                  Jasny, ze je to super.
                  Jinak si taky myslim, ze to bude tak, ze co do toho dostanu beznym wallboxem dostanu i ven.
                  Vic nebude potreba a baterku to urcite nezhuntuje.

Napsat komentář