Bleskový test: Ford Transit Custom PHEV

První čtvrtletí letošního roku jsme se ponořili do segmentu užitkových vozů. Klasickým redakčním testem prošel Renault Kangoo Z.E., Volkswagen e-Crafter a vyzkoušeli jsme také očekávanou novinku Ford Transit Custom PHEV.

Plug-in hybridní dodávka Ford Transit Custom PHEV
foto: Ford

Ford Transit je na poli dodávek tradiční pojem. Když koncem roku 2018 představila automobilka na veletrhu užitkových automobilů v Hannoveru hybridní verzi, kde spalovací motor plní pouze roli generátoru eletrické energie, nebyli jsme určitě jediní, kdo zpozorněl. Sériové hybridy chápeme jako zajímavý přechod mezi konvenčními vozy a elektromobily. Neváhali jsme a přijali pozvání do belgického Lommelu s příslibem, že se tam dozvíme víc.

Kdo ale čeká klasický test, toho musíme bohužel zklamat. Testovací polygon Fordu je provozován téměř ve vojenském režimu. Před vstupem jsme museli odevzdat foťáky, mobilní telefony, čekali jsme i pytel přes hlavu, a uháněli kamsi lesem, kde se rozsprostřelo velmi zajímavé zázemí pro testování novinek.

Nový Ford Transit Custom zaujal už designem exteriéru a interiéru. Na první pohled působí skoro luxusním dojmem. Nutno dodat, že jsme dostali auto “v plné palbě”, což hraje jistě nezanedbatelnou roli. Nás ale spíše než subjektivní hodnocení designu zajímal pohon a testovací jízda.

Hybridní ústrojí neomezuje prostor

Základním kamenem plug-in hybridu je baterie. V tomto případě se jedná o 13,6kWh li-ionku, která je zabudovaná do podlahy a žádným způsobem neomezuje nákladový prostor. Energie vystačí elektromotoru pohánějícímu přední kola až na 50 km.

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV
foto: Ford

Dále je k dispozici 54l nádrž na benzín a úsporný spalovací motor EcoBoost 1.0 l o max. výkonu 75 kW. Jedná se však o sériový hybrid, takže na kola jde pouze energie z elektromotoru, benzínový agregát funguje pouze jako elektrocentrála.

S nabitou baterií a plnou nádrží máme k dispozici cca 500 km dojezdu, což je pro potřeby krátké testovací jízdy až až. Akcelerace je skvělá, jak už to u elektromobilů bývá. Dá se odhadovat, že i při plně naloženém voze (více než 1000 kg nákladu) bude elektropohon propůjčovat dodávce nadstandardní mrštnost. Stejně tak brzdy, občas slabší stránka elektromobilů, se dobře dávkují. Navíc lze zařadit vyšší stupeň rekuperace, kdy brzdový pedál není ve většíně případů potřeba.

O elektrický pohon se řidič nemusí starat. Ale může. Vůz je vybaven čtyřmi režimy – “EV now”, tedy vynucení jízdy na elektřinu, “EV later”, kdy pohon zachovává aktuální úroveň nabití baterie a “EV charge”, při kterém benzénový agregát dobije baterii až na 70 %. Čtvrtým režimem je pak automatika, která sama odhaduje, co je v dané situaci vhodné.

jízdní módy Ford Transit Custom PHEV

Jízdní módy Ford Transit Custom PHEV
foto: Ford

Nabíjení z normální zásuvky zabere asi 5 hodin, v případě vyššího proudového jištění může klesnou asi na 3 hodiny. Výhodou je absence jakékoli složité a drahé nabíjecí infrastruktury.

Hodnocení krátkého testu pro sériový hybrid od Fordu vyznívá velmi příznivě. Jak už bylo zmíněno v úvodu, ve stejném období, kdy jsme bleskově testovali tento model, jsme jezdili také ve dvou dalších čistě elektrických dodávkách. Společným jmenovatelem byla zima, což vrhá na celou problematiku trochu jiné světlo, než studium tabulkových hodnot.

Ford Transit Custom PHEV

Ford Transit Custom PHEV
foto: Ford

Faktem je, že zimní provoz elektromobilům a především jejich bateriím příliš nepřeje. Dojezd klesá rychleji, než by si řidič přál. Stres z uvíznutí s vybitou baterií je taktéž vyšší, protože čekat na odtahovku v květnu pod rozkvetlou třešní je daleko příjemnější, než mrznutí v autě kdesi v závěji. Všechny tyto faktory hrají do karet sériovému plug-in hybridu.

Jsou tu ale ještě další aspekty. Vyzpovídali jsme dopravce působícího v dnes velmi oblíbené a stále rostoucí oblasti přepravy balíků. Je až s podivem, jak malé denní nájezdy mají jejich služební auta. Na jedné trase průměrně 41 km, na druhé 49 km.

Další auta s přehledem do 70 km. Pořízení čistého elektromobilu s dojezdem kolem 130 km by tak bylo zbytečné a navíc problematické z hlediska nabíjení. V určitých případech (např. Vánoce) sice auta najedou jen něco málo kilometrů navíc oproti běžnému režimu, na trase však stráví třeba 12 hodin. Tudíž pak není čas na plné dobití z klasické zásuvky.

Ford Transit Custom PHEV se v tomto ohledu jeví jako velmi zajímavý kompromis. Většinu cest absolvuje na elektřinu, nabije se z klasické zásuvky za přijatelnou dobu a řidiči, už tak dost stresovaní náročným zaměstnáním, nemusí neustále hlídat dojezd. Čas ukáže. My však tomuto modelu předpovídáme velkou budoucnost.

vlastní

13 Comments on “Bleskový test: Ford Transit Custom PHEV”

  1. Pro mě velké zklamání. Čekám na toto auto dlouho. Doufal
    Pro mě velké zklamání. Čekám na toto auto dlouho. Doufal jsem vzhledem k účinnosti spalovacího motoru při konst. otáčkách, rekuperaci atd. ve spotřebu kolem 8 litrů. To už bych téměř nenabíjel, jezdil na benzin. Elektriku chci kvůli jízdním vlastnostem, ale 12 l/100 km je prostě moc.

  2. Dnes jsem pozoroval postaka s autem co popojizdel autem od
    Dnes jsem pozoroval postaka s autem co popojizdel autem od domu k domu. Kazdych 50m vypnul motor a za par minut zase nastartoval. Kolik takovych startu vydrzi starter, baterka a motor? A motor bude asi take studeny a emise budou desivejsi nez u parniku. EV je idealni pro takove couracky. A urcite s plynovym topenim. Pak je zimni provoz bez problemu.

  3. Já teda měnil třeba manželky auto v podstatě hlavně
    Já teda měnil třeba manželky auto v podstatě hlavně kvůli tomu, že už s ním nebudu muset jezdit každý rok na výměny oleje a nemusím se klepat kdy začne ten motor klepat nebo něco horšího.

    Přepravní společnost nemám, takže nemohu znát detailně jejich problematiku, ale jsem přesvědčený, že kdybych měl, tak bych raději řešil jak rychleji přes noc nabíjet pro ty případy vánoc než udržovat při životě flotilu aut se spalovacím motorem.

    Samozřejmě až bude na trhu něco použitelného čistě v elektrice, do té doby bych to koukal nějak doklepat s těmi klepátky, než utrácet za kočkopsa.

    1. Ten hybrid má jednoznačně výhodu v zimě a v
      Ten hybrid má jednoznačně výhodu v zimě a v operativnosti.
      Přepravní společnost sice ujede jen 70 km za den, jenže reálně potřebuje topit v kabině 16 hodin (rozvážka o Vánocích + neočekávaná kolona po cestě) výkonem zhruba 1kW. To znamená, že jako čistý elektromobil by to muselo mít baterii minimálně 2-3x větší, než ten plugin a to už je finančně znát.
      Je to znát i na rychlosti dobíjení, musí to mít rychlé nabíjení v místě parkování přes noc atd.

      Zatím si ale stejně myslím, že jim finančně nejlépe vyjde CNG, bez hybridu.

  4. Mě osobně se tahle varianta motoru moc líbí. Stejně jako
    Mě osobně se tahle varianta motoru moc líbí. Stejně jako byla i3 rex. Pro všechny co denně jezdí okolo komína ale občas potřebuji i delší trasu. Cena baterky už nebude takový průšvih jako u velkobaterkace a motor jako generátor elektřiny je podle mě taky ideální. Nastavení do optimálních otáček, žádná převodovka atd. Samozřejmě je to mezikrok před plným BEV, ale podle mě zatím nutný s potřebný.

Napsat komentář