Nové Audi SQ5 TDI: okamžitý výkon díky elektricky poháněnému dmychadlu

Nové Audi SQ5 TDI je vybaveno motorem 3.0 V6 TDI s výkonem 255 kW/700 N.m, elektricky poháněným dmychadlem, klasickým turbodmychadlem a technologií „48 V Mild Hybrid“.

Audi SQ5 TDI, to je osmistupňová převodovka tiptronic a trvalý pohon všech kol quattro, podvozek s adaptivními tlumiči v sériové výbavě a vstupní cena 1 879 900 Kč.
foto: Audi

TISKOVÁ ZPRÁVA

Sportovní SUV Audi SQ5 TDI disponuje vysokým točivým momentem již těsně nad volnoběžnými otáčkami díky elektricky poháněnému dmychadlu. Hospodárnost zvyšuje částečně hybridní systém. Audi SQ5, stejně jako ostatní modely se čtyřmi kruhy ve znaku, je v České republice standardně dodáváno se zárukou 4 let s nájezdem 120 000 kilometrů.

Motor 3.0 V6 TDI v novém modelu Audi SQ5 TDI snoubí spontánní a ohromující hnací sílu s vysokou hospodárností. Jeho nejvyšší výkon je 255 kW (347 k) a mohutný maximální točivý moment 700 N.m je k dispozici v širokém rozsahu otáček od 2500 do 3100 min-1.

Vznětový motor V6 zajistí sportovnímu SUV zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi SQ5 TDI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 6,6 až 6,8 litru nafty na 100 kilometrů (172 – 177 gramů CO2 na kilometr). Model SQ5 TDI je homologován v souladu s emisní normou Euro 6d-temp.

Interiér Audi SQ5 TDI

Interiér Audi SQ5 TDI
foto: Audi

Nový model SQ5 TDI používá stejný koncept poháněcího ústrojí jako velké SUV SQ7 TDI (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,6 – 7,2; kombinované emise CO2 v g/km: 199 – 189*). Inženýři značky Audi jej navíc důsledně zdokonalili. Součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V je elektricky poháněné dmychadlo EAV (Elektrisch angetriebener Verdichter) a systém částečně hybridního pohonu (tzv. Mild Hybrid).

Elektrická energie se ukládá do kompaktního lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 10 Ah pod podlahou zavazadlového prostoru. Prostřednictvím měniče DC/DC je k němu připojena konvenční 12V elektrická síť.

Nový pomocník turbodmychadla: EAV

Elektricky poháněné dmychadlo ideálním způsobem doplňuje turbodmychadlo. EAV přichází ke slovu v situacích, v nichž výfukové plyny ještě nedisponují dostatečným množstvím energie k pohonu výfukového turbodmychadla – tedy při rozjezdu a při zrychlení v oblasti nízkých otáček do 1650 min-1.

Bez prodlevy je tak k dispozici vysoký točivý moment, přesně v okamžiku, kdy jej řidič potřebuje, ať se jedná o rozjezd, předjíždění nebo zrychlení na výjezdu ze zatáčky. V každodenním provozu snižuje tento systém okamžitým a strmým nárůstem točivého momentu otáčky motoru a spotřebu paliva.

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI
foto: Audi

Elektricky poháněné dmychadlo je uloženo za chladičem stlačovaného vzduchu, v blízkosti motoru. Pokud řidič sešlápnutím pedálu plynu požaduje vysoký výkon, ale výfukové turbodmychadlo poskytuje ještě příliš nízký plnicí tlak, přichází chvíle pro EAV.

Kompaktní elektromotor s výkonem až 7 kW zrychlí oběžné kolo kompresoru během cca 300 milisekund na 65 000 otáček za minutu, což postačuje k vytvoření relativního plnicího tlaku 1,4 baru.

Technologie MHEV: rekuperace, setrvačná jízda a komfortní spouštění motoru

Systém MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) v novém modelu Audi SQ5 TDI dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 kilometrů. Jeho srdcem je BAS (Belt Alternator Starter), generátor s funkcí spouštěče, spojený s klikovým hřídelem prostřednictvím řemene.

BAS zajišťuje při zpomalování rekuperaci kinetické energie, přičemž dosahuje výkonu až 12 kW. Tímto způsobem získávaná elektrická energie se ukládá do lithium-iontového akumulátoru, který napájí spotřebiče připojené k elektrické síti.

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI
foto: Audi

Pokud řidič uvolní při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h pedál plynu, může nové Audi SQ5 TDI – v závislosti na nastavení systému Audi drive select a jízdní situaci – buď rekuperovat kinetickou energii, nebo odpojit motor pomocí spojky a pokračovat v jízdě setrvačností, a to s motorem v režimu volnoběhu, nebo s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund.

Jakmile řidič přidá plyn, BAS motor znovu spustí, a to mnohem rychleji a komfortněji než běžný spouštěč. Technologie MHEV umožňuje využívat funkci start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. U stojícího vozidla se motor spustí s předstihem, při sešlápnutém pedálu brzdy, jakmile se rozjede vozidlo před modelem SQ5 TDI.

Optimalizovaná hnací síla a nejvyšší hospodárnost: motor

Nejvyšší výkonová verze motoru 3.0 V6 TDI byla v mnoha oblastech zdokonalena a upravena. Vyšším požadavkům byly přizpůsobeny písty, ojnice, klikový hřídel a mazací soustava. Chladicí soustava je mimořádně variabilní. Blok a hlavy válců mají vlastní chladicí okruhy. Díky tomu se motorový olej po studeném startu rychle zahřeje na provozní teplotu.

Audi SQ5 TDI
foto: Audi

V závislosti na provozních podmínkách jsou k chladicímu okruhu připojovány také chladič motorového oleje, EAV, BAS a výfukové turbodmychadlo. Velké výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Akustický systém ve výfukové soustavě propůjčuje motoru TDI podmanivý zvuk.

Rychlá, komfortní, efektivní: osmistupňová převodovka tiptronic

Přenos hnací síly zajišťuje rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátké převody, zatímco dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky motoru a spotřebu paliva. Nová detailní řešení umožňují účinnou spolupráci převodovky tiptronic se systémem MHEV.

Pokud sportovní SUV jede setrvačností a motor běží na volnoběh, nebo je deaktivován, přerušuje přenos hnací síly spojka v převodovce. Elektrické čerpadlo oleje umožňuje při setrvačné jízdě zařadit vhodný převodový stupeň pro další pokračování v jízdě po spuštění motoru.

Quattro a sportovní diferenciál

Trvalý pohon všech kol quattro je součástí sériové výbavy nového modelu SQ5 TDI, stejně jako u všech modelů S značky Audi. Za obvyklých provozních podmínek rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %.

Dojde-li k prokluzu, je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v závislosti na jízdní situaci může být až 70 procent točivého momentu přiděleno přední nápravě, nebo 80 procent zadní nápravě.

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI
foto: Audi

Systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, inteligentní softwarová funkce, doplňující pohon všech kol quattro, je aktivní na jakémkoli povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou minimálně přibrzďuje vnitřní kola ještě dřív, než u nich dojde k prokluzu.

Díky tomu je hnací síla přenášena prostřednictvím diferenciálu na kolo s lepší trakcí. Sportovní SUV se navíc mírně natočí do zatáčky. Jízdní vlastnosti tak zůstávají velmi dlouho neutrální, s vysokou jízdní stabilitou, precizním ovládáním a rychlými reakcemi.

Na přání si může zákazník objednat SQ5 TDI se sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Při dynamickém průjezdu zatáčkou je hnací síla aktivně rozdělována mezi zadní kola. Sportovní diferenciál vozidlo doslova vtlačí do zatáčky a eliminuje nedotáčivost již při jejím náznaku. Během zrychlování z pomalých zatáček přiděluje vnějšímu zadnímu kolu větší točivý moment, čímž přispívá k dalšímu zvýšení agility.

Sportovní a precizní: podvozek nového modelu SQ5 TDI

Základem sportovních jízdních vlastností nového modelu Audi SQ5 TDI je náročná konstrukce podvozku s pětiprvkovým zavěšením kol vpředu i vzadu. Na přání dodává Audi dynamické řízení, jehož harmonická převodovka mění převod řízení ve velkém rozsahu v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu.

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI
foto: Audi

Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno podvozkem s adaptivními tlumiči, jehož světlá výška je v porovnání s modelem Q5 se standardním podvozkem o 30 milimetrů nižší. Díky tomu nabízí mimořádně široký rozsah nastavení pro komfortní a dynamickou jízdu.

Tlumiče jsou navíc zahrnuty do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, společně se sportovním diferenciálem, motorem, řízením a převodovkou tiptronic.

Audi drive select umožňuje řidiči nastavit charakteristiku těchto systémů v několika režimech. Na přání dodává Audi adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, které přizpůsobuje příslušné jízdní situaci kromě odpružení také světlou výšku karoserie.

Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno 20“ koly z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45. Jako alternativa jsou na výběr 21“ kola. Audi Sport GmbH navíc nabízí 21“ kola se třemi různými designy. Na přední nápravě pracují šestipístkové třmeny z hliníku ve spojení s ocelovými brzdovými kotouči o průměru 375 milimetrů. Černě nebo na přání červeně lakované brzdové třmeny zdobí nápisy S.

Komfortní a bezpečné: asistenční systémy

Nové Audi SQ5 TDI nabízí široké portfolio asistenčních systémů. Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu podporuje řidiče cílenými pokyny pro úsporu paliva. Adaptivní tempomat (ACC) včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně může částečně převzít řízení v popojíždějících kolonách.

Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu, další asistent upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Tyto a další funkce jsou kombinovány v paketu asistenčních systémů Tour, dodávaném na přání.

Bezpečnosti v každodenním provozu slouží rovněž na přání dodávané funkce, mezi něž patří asistent pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran vzadu, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování. To samé platí pro systémy pre sense, z nichž Audi pre sense city je součástí sériové výbavy.

Tento asistent upozorňuje na chodce a vozidla a v rámci systémových limitů rovněž aktivuje automatické nouzové brzdění. Nabídku výbavy na přání završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro jízdu ze strmého svahu.

Logické a inteligentní: ovládání, informační a zábavní systémy a Audi connect

Koncept ovládání MMI v modelu Audi SQ5 TDI je snadno srozumitelný a nabízí funkci inteligentního textového vyhledávání. Hlasové ovládání zpracovává také povely, zadávané běžnou hovorovou řečí.

Třetí možností pro ovládání je kůží obšitý multifunkční volant, který slouží k ovládání informačního systému řidiče, resp. na přání dodávaného digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho 12,3“ displej může být nastaven ve specifickém sportovním režimu S, v němž je středem pozornosti otáčkoměr. Jako doplněk dodává Audi průhledový displej.

Nabídka informačních a zábavních systémů pro Audi SQ5 TDI je modulární. Na vrcholu stojí MMI Navigation plus se systémem MMI all-in-touch a 8,3“ displejem. Sériovou součástí vrcholného systému je Audi connect, který připojí SQ5 TDI prostřednictvím LTE k internetu a zahrnuje také hotspot WLAN pro přenosná koncová zařízení cestujících.

Audi phone box propojí chytrý telefon bezkabelově s anténou vozidla a zároveň zajistí jeho indukční nabíjení v souladu se standardem Qi. Audi smartphone interface rozšíří výbavu o systémy Apple CarPlay a Android Auto. Mimořádně nároční fanoušci hi-fi mají na výběr audiosystém Bang & Olufsen se zvukem ve formátu 3D.

Výrazně sportovní: vnější design

Mnoho detailů vnějšího designu naznačuje dynamický charakter modelu Audi SQ5 TDI. Do markantních nárazníků na přídi a zádi jsou začleněny výrazně konturované otvory pro přívod vzduchu, resp. difuzor s voštinovou mřížkou. Maska chladiče Singleframe nese dvojité lamely z hliníku a odlišené ozdobné prvky v matném odstínu šedá Twilight. Několik míst zdobí loga S s červeným kosočtvercovým prvkem.

Přední a zadní světlomety modelu Audi SQ5 TDI jsou sériově vybaveny technikou LED, dynamické ukazatele směru vpředu i vzadu dávají jednoznačné signály. Kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobná lišta na difuzoru mají lesklou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku. Sportovní charakter umocňuje ochranná lišta na dveřích v barvě karoserie. Exkluzivně pro Audi SQ5 TDI je na výběr barva karoserie v odstínu černá Panther.

Elegantní atmosféra: interiér

Interiér v tmavých odstínech vítá řidiče a spolujezdce osvětlenými prahovými lištami s exkluzivními logy S. Kontrastní prošívání na volantu a sportovních sedadlech umocňuje atmosféru dynamiky a elegance. Sportovní sedadla S, čalouněná kůží a Alcantarou, mohou být vylepšena čalouněním jemnou kůží Nappa s kosočtvercovým prošíváním a pneumatickou masážní funkcí.

Ozdobná obložení z kartáčovaného hliníku se dodávají sériově, na přání jsou k dispozici ozdobná obložení z ušlechtilého dřeva nebo exkluzivní lišta z uhlíkového kompozitu. Páčky pro manuální řazení na volantu mají vzhled hliníku, pedály a opěrka nohy jsou opatřeny kryty z ušlechtilé oceli.

Zadní sedadla plus jsou v novém modelu Audi SQ5 TDI rozdělena na tři části, které mohou být na přání podélně posuvné, s nastavitelným sklonem opěradel. Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 550 litrů, který lze sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 1550 litrů.

Výbava

V České republice zahrnuje sériová výbava mimo jiné 20“ kola z lehké slitiny v hvězdicovitém designu s 5 dvojitými paprsky, světlomety LED a podvozek s adaptivními tlumiči se specifickou charakteristikou S.

Audi sériově dodává rovněž osmistupňovou převodovku tiptronic, trvalý pohon všech kol quattro, sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a Alcantary a multifunkční tříramenný volant, obšitý kůží. Nové Audi SQ5 3.0 TDI je v České republice již možno objednávat, základní cena je 1 879 900 korun. První vozy budou dodány v létě 2019.

tisková zpráva

27 Comments on “Nové Audi SQ5 TDI: okamžitý výkon díky elektricky poháněnému dmychadlu”

  1. Kdyby zbohatlíci netrpěli komplexy méněcennosti a jinými
    Kdyby zbohatlíci netrpěli komplexy méněcennosti a jinými duševními poruchami, mohli by si svoji zadnici vozit v autě velikosti Fábie s poloviční spotřebou a emisemi a nemuselo by se řešit, jak u auta, kterým bude jeden člověk postávat v městských kolonách, snížit spotřebu z 8mi litrů na 7,9.

  2. COŽEEE?? Totálně Debilní dízlpopelnice že nemá ani po
    COŽEEE?? Totálně Debilní dízlpopelnice že nemá ani po 19 letech vývoje těžký dřiny v kozervnu ani blbý pomocný elektromotor pro rozjezdy?? Jen turbovrtulku fprrr tak to je fakt Plůser díky technice z ingolgštatu soudluzi :))

    1. jen doplním že ČISTOU NAFTU BEZ BUREŠOVÝ BIOSRAČKY =
      jen doplním že ČISTOU NAFTU BEZ BUREŠOVÝ BIOSRAČKY = OPTIMAL DIESEL+ lze kupodivu tankovat na čerpačkách EURoOIL/ČEPRO ;))

      ceproas.cz/eurooil/sortiment-paliv

      zato BENZÍN NIKOLI a letos ho BUREŠ ještě doplní na E10% 😉

      auto.cz/poslanci-chteji-zrusit-bioslozky-v-palivu-babis-to-odmita-128455

      motorkari.cz/tema/?t=206602

      1. S naftou to je skutečně pravda, je to proto, že Čepro
        S naftou to je skutečně pravda, je to proto, že Čepro dodává i armádě a složkám zachranného systému, kde biosračky nesmí být.

        U auta to asi vyřeším pomocí LPG, případně je možné tankovat Benzina Verva 100, která neobsahuje přímo biolíh, ale ETBE (Ethyl-terc. butyl éter), který se vyrábí z biolihu, avšak nemá tak katastrofické vlastnosti, jako biolih.

  3. Jsem rád za tento článek. Je vidět, že tonoucí se
    Jsem rád za tento článek. Je vidět, že tonoucí se stébla chytá a musí cpát drahé reklamy na mrtvou technologii všude kam to jde, aby si to koupilo alespoň pár posledních naivků.
    Naftové Audi 2017: 3480 ks
    Naftové Audi 2018: 1823 ks
    Naftové Audi 2019: 900 ks ?
    Naftové Audi 2020: 0 ks ?

    1. Tak diesel v EU čeká návrat na výsluní u dálničních
      Tak diesel v EU čeká návrat na výsluní u dálničních aut nebo těch na tahání, ale dva miliony za to velké množství spíše pragmatických zákazníků už dávat nebude.
      Dobře zacílené modely jsou třeba naftové Peugeoty 508 a 5008 hluboce pod milionem.

        1. Je to názor, ale nemyslím si, že to je pravda. Diesel má
          Je to názor, ale nemyslím si, že to je pravda. Diesel má velký smysl pro lidi, kteří mají velký nájezd. Auto ojezdí za 4 roky a do té doby bude diesel zcela v pohodě. Pokud si kupuji auto s malým nájezdem, tak asi budu volit benzín.

          PS: A EV jako jediné auto do rodiny si v dnešní době koupí jen totální pitomec. Pokud doma stojí další spalovák, pak to může být úplně v pohodě.

  4. Tohle přesně je příklad příliš drahého hybridu,
    Tohle přesně je příklad příliš drahého hybridu, kterému se VW chtěl za každou cenu vyhnout, a nakonec ho naservíruje zase hnízdo hadů Audi, náskok v předražování díky supersložité technice. Ať už tam řízení předají Porsche a vyhází ne desetinu, ale minimálně polovinů původních manažerů.

Napsat komentář