Autosalon Ženeva 2019: Škoda Klement je něco mezi elektrokolem a elektromotorkou, dojezd 62 km

Klement je elektrický jednostopý koncept značky Škoda pro udržitelnou mikromobilitu ve městě.

Klement má čistý futuristický hliníkový rám bez páček, kabelů nebo bowdenů, místo pedálů jsou jen stupačky. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky, dobíjejí se také rekuperací během brzdění. S cílovou hmotností cca 25 kg je Klement stále lehce ovladatelný.
foto: Škoda Auto

Koncept Klement, vystavený na ženevském autosalonu, představuje vizi značky Škoda, jak by mohla vypadat mikromobilita ve velkoměstech: Elektrická, inovativní a orientovaná na budoucnost.

Klement s motorem o výkonu 4 kW, integrovaným v náboji kola, dosáhne maximální rychlosti 45 km/h. Ovládání akcelerace a brzd je integrováno v naklápěcích stupačkách. Ovládání je velice jednoduché a inovativní.

Škoda Klement

Škoda Klement
foto: Škoda Auto

Hydraulická brzda vpředu s ABS a zabudované LED osvětlení se starají o bezpečnou jízdu. Společnost Škoda se konceptem Klement vrací ke svým počátkům a zakladatelům automobilky Laurin & Klement, do doby před 124 lety, kdy začala výrobou bicyklů úspěšná historie firmy.

Sdílené dopravní prostředky jako Klement budou podle Škody v hustě zalidněných městech ulehčovat např. denní dojíždění do práce a stanou se nepostradatelnými.

Jednostopý koncept byl vyvinut pro mladé, kteří hledají udržitelnou alternativu k autu a očekávají více než klasické kolo, něco, co bude rychlejší, pohodlnější, zábavnější a jednoduše ovladatelné.

Škoda Klement

Škoda Klement
foto: Škoda Auto

Zrychlovaní a brždění řeší koncept Klement jako u populárních hoverboardů. Přenesením váhy na přední část podnožky Klement s motorem v náboji kola začne akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS vpředu a motorovou brzdu v zadním kole.

Motor v náboji zadního kola poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h. Dvě 52článkové lithium-iontové baterie mají celkovou kapacitu 1 250 Wh a nabízí dojezd 62 km.

tisková zpráva

57 Comments on “Autosalon Ženeva 2019: Škoda Klement je něco mezi elektrokolem a elektromotorkou, dojezd 62 km”

        1. Rozhodně ano. To máte elektrokolo (250 W / 25km/h) na jedné
          Rozhodně ano. To máte elektrokolo (250 W / 25km/h) na jedné straně. Pro toho, pro koho je to pomalé a kdo nemá pseudosportovní ambice, pak nějakou motorku, skůtr na straně druhé. A pokud je toto zase zbytečně těžké (80+ kg), tak potom něco takovéhoto. Takže buď jezdit pomalu dětskou rychlostí, nebo svižněji. Papíry „B“ máte, nějaká pojistka by byla prozíravost, hm? (za dvě stovky ročně mít klid…), značky u těch nejmenších mopedů dnes být nemusí, a tu helmu si vezme každý soudný člověk i na to kolo…

          1. Značky u těch nejmenších mopedů být nemusí. Ale ty
            Značky u těch nejmenších mopedů být nemusí. Ale ty mopedy mají šlapadla. Tohle nemá. Tohle není moped. Pokud si na kolo dodatečně namontuji elektromotor, může mít až 1 KW a to je už slušný výkon. Rychlost bude muset být „úředně“ max. 25km/h. A když jdu po ulici, tak u nás jezdí většinou „nesoudní“ lidé. Nemají přilby. ( Mimo ty, co je mít musí)

            1. Tohle nemá pedály, takže spíše je to mokick než moped,
              Tohle nemá pedály, takže spíše je to mokick než moped, ok. Ale furt nerozumím těm souvislostem, co je na tom stroječku špatně. Psal jste výše ručení, helma, papíry atd. Prostě další z možností mobility. Můžete jet MHD, jít pěšky, vlézt na kolo, nasednout na toto, na motorku, nebo sednout za volant. V čem je problém? Oprávnění? Na motorku ho taky musíte mít. Možná i máte. Na auto taky musíte mít, a to máte určitě. A vzhledem k tomu, že s béčkem jste oprávněn řídit i některá jednostopá vozidla, tak o co jde?
              Ti lidé nejsou nesoudní v uvozovkách. Takové nikdy nepochopím.

              1. Právě tu „bezstarostnost“. Nemusím u sebe nosit žádné
                Právě tu „bezstarostnost“. Nemusím u sebe nosit žádné doklady, hlídat si STK, pojištění, nestarat se o přilbu. Prostě sednu na elektrokolo a jedu. Ano, mám ŘP na motocykl bez omezení objemu válců, na auto osobní i nákladní, ač jsem nikdy nebyl řidičem z povolání. Ale tohle by pro mě nebylo. Když nejedu autem, tak raději to elektrokolo. Mimochodem, ač jsem abstinent a tohle nepodporuji, víte, že senát schválil alkohol pro cyklisty do 0,5 promile na cyklostezkách a silnicích 3. třídy ? Tedy cyklista jede do hospody, dá si jedno orosené a jede na kole domů. Na tomhle to nepůjde.

                1. Tak v tom případě je elektrokolo pro Vás vhodnější. Ale
                  Tak v tom případě je elektrokolo pro Vás vhodnější. Ale prosím, ten blembák na hlavě noste. 🙂
                  Své kupce si tento mezičlánek nejspíše najde. Doklady mají lidé často v peněžence, kolikrát i zbytečně tlusté kvůli hromadě mincí a řadě učtenek uvnitř; jednou ročně zadat příkaz v bankovnictví taky unesou a to STK jednou nejspíše za dva roky skousnou.

                2. Blembák zachraňuje životy. Když jsem si zlomil klíční
                  Blembák zachraňuje životy. Když jsem si zlomil klíční kost po pádu v malé rychlosti do boku (ani pokus o parakotoul nepomohl), tak jsem až dodatečně našel na přilbě ulomenou část u spánkové kosti. Mohlo to tedy dopadnout hůře. Blembák Save your brain na elektrokole nosím jednak proto, že opravdu jezdím v běžném provozu 25 km/h skoro stále, druhák že to mám z kopce do kopce a při jízdě dolů mi ukazuje rychloměr 56 km/h skoro vždy. Na skládačce.

    1. řidičák – ano,
      přilba – ano,
      registrační značka –

      řidičák – ano,
      přilba – ano,
      registrační značka – ano,
      povinné ručení ano,
      STK – ne.
      Vozidla kategorie L1e (4000W, 45km/h) nemaju povinnu STK, aspon na SK, no predpokladam, ze EU legislativa je harmonizovana, takze zrejme aj v CZ.

              1. Tak u nás přívěsy do 750 kg na STK musí.
                Vozidlo doba od

                Tak u nás přívěsy do 750 kg na STK musí.

                Vozidlo doba od první registrace doba periodických prohlídek
                osobní automobil 4 roky 2 roky
                nákladní automobil do 3 500 kg celkové hmotnosti 4 roky 2 roky
                motocykl o obsahu mot.do 50 ccm nebo konstr.rychlosti do 50 km/h 6 let 4 roky
                motocykl o obsahu mot.nad 50 ccm nebo konstr.rychlosti nad 50 km/h 4 roky 2 roky
                přívěs do 750 kg celkové hmotnosti bez nájezdové brzdy 6 let 4 roky
                přívěs nad 750 kg celk.hmotnosti nebo s nájezdovou brzdou 4 roky 2 roky
                vozidla s modrým majákem 1 rok 1 rok
                vozidla autoškoly a autopůjčovny, mimo přívěs do 750 kg celk. hmotnosti bez nájezdové brzdy 1 rok 1 rok
                nákladní automobil nad 3 500 kg celkové hmotnosti, autobus, přívěs, návěs nad 3 500 kg 1 rok 1 rok
                traktor, přípojné vozidlo traktoru 4 roky 4 roky

  1. …a nastínit cenu?
    jasný vOd začátku tvrdíme, že

    …a nastínit cenu?

    jasný vOd začátku tvrdíme, že nástup elektromobility MUSÍ být dobře načasovaný. NEmůžeme prodávat cenově NEdostupný produkt s nekonkurenceschopným dojezdem…. ve správný čas… 500kilo blablablablabla toe ty toho víc nakecaj než udělají :))))))

    auto.cz/autosalon-zeneva-2019-zive-rozhovor-lubos-vlcek-kolik-bude-stat-seriova-skoda-vision-iv-128089

    PS: a víte proč je huba nebolí?? ;)) Protože ženeva je ideální plácek na voblbovaní novinářský havěti :DDDDDDDDDDDD

  2. Tohle už dávno existuje navíc bez kolového motoru kde je
    Tohle už dávno existuje navíc bez kolového motoru kde je problém jeho hmotnost při odpružení. Jmenuje se to Sur-ron a dá se koupít v ČR jak v provedení mimo pozemní komunikace tak i s homologací L1E tedy moped do 45km/h. Asi do toho půjdu 🙂

    1. Já si vzpomněl na Mosquit odrážedlo, váha stejná,
      Já si vzpomněl na Mosquit odrážedlo, váha stejná, stupátka napevno, samozřejmě ale mnohem slabší. 44 000 Kč.

      Za ten sur-ron se ale zase člověk nemusí stydět. Jen u těchto přibližovadel ty dojezdy, jsou ožehavější než u BEV. Max rychlost tak na pár desítek minut.

  3. Co se mi líbí je to integrované led osvětlení – je super,
    Co se mi líbí je to integrované led osvětlení – je super, když cyklisté mají dobré světlo a svítí na silnici – jsou pak výrazně lépe vidět hlavně v létě na ostrých přechodech stín slunce.
    Jinak nevím, k čemu to je, kolo to není, motorka to není, skládací to není… je to takový rovnák na vohejbák

  4. No tak Klement se obrací v hrobě, a Laurin může puknout
    No tak Klement se obrací v hrobě, a Laurin může puknout smíchy, a možná pláčem.

    Mě by spíš zajímalo, jak si tam vedou s tou čistě spalovací „Scalou“ v té záplavě hybridů a elektromobilů. 🙂
    Jestli není v tamní atmosféře brána trochu jako provokace.

  5. Další hezký, nepoužitelný koncept za těžce placený
    Další hezký, nepoužitelný koncept za těžce placený inženýry ve Škochtle auto.
    S 1250Wh baterií dojezd 62km možná tak bez posádky a s kopce a když tomu dojde šťáva tak to bude tlačit a nebo si hodí baterku do tašky a půjde pěšky.A CCS to má ?

    1. Ty maximální dojezdy se udávají při rychlosti cca 20
      Ty maximální dojezdy se udávají při rychlosti cca 20 km/h. Při této rychlosti si ty motůrky berou necelých 400 W, baterka má 1250 Wh, takže tři hodiny provozu x 20 km/h = cca 60 km dojezd.
      Při těch 45 km/h si ten motor vezme skoro 1,5 kW, takže tak třičtvrtě hodiny rychlé jízdy s plně nabitým aku a po ROVINĚ.

        1. No špatná, je možná nevhodné slovo. Je v určitých
          No špatná, je možná nevhodné slovo. Je v určitých bodech nelogická.
          Těch nedostatků je tam vícero, ale uvedu ten nejmarkantnější.
          Za elektrokolo, či elektrokoloběžku SÉRIOVÉ výroby se považuje pouze bycykl nebo koloběžka, s motorem maximálně do výkonu 250W a u bycyklu s nutností příšlapu bez možnosti jízdy čistě na motor. Vše ostatní je moped kategorie LA a nutností být držitelem řidičáku sk. AM a s povinným ručením i když bez RZ (dříve SPZ). – z toho též vyplývá užívání = nesmí na chodník, do pěších zón a samozřejmě NESMÍ na cyklostezky. 🙂
          Je však jedna výjimka – pokud se jedná o individuální přestavbu (individuální konstrukci), je tato hranice posunuta až na výkon 1000W.

          Ergo
          – pokud si pořídíte elektrokolo od profesionální firmy, co se tím zabývá a vědí co dělají mají na to inženýry atd… tak aby to zůstalo kolem, musí to mít motor do 250W
          – pokud Vám to sbastlí soused kutil z nějaké soupravy na přestvbu, tak tam může narvat čtyřikrát silnější motor, a pořád je to kolo.

          Jestli je to ŠPATNĚ (jak vy říkáte), nebo ne už nechám na vašem posouzení.

      1. Nevím zda očekáváte ještě nějakou další „masovou“
        Nevím zda očekáváte ještě nějakou další „masovou“ vlnu nástupu elektrokol, než jaká proběhla v posledních 5ti letech. Pokud se něco takového stane, což si nedovedu představit (protože kdo elektrokolo chtěl tak už ho má), pak by možná na nějaké legislativní úpravy došlo.
        Nicméně momentální znění od 1.1.2019 (tedy celkem aktuální) toto jednoznačně označuje jako motorový moped kategorie LA s požadavkem na řidiče být držitelem řidičského oprávnění skupiny AM. S tím samozřejmě souvisí nutnost povinného ručení navzdory tomu, že registrační značka (dříve SPZ) vyžadována není.
        Je to v podstatě na roveň babety nebo rometa.

        PS jako třešnička na dortu – tento tip elektroKOL s výkonem nad 250W nejen že nesmí na chodník, nebo do pěší zóny, ale paradoxem je, že NESMÍ na cyklostezku.

    1. Pokud to někdy půjde koupit v této podobě, tak je to
      Pokud to někdy půjde koupit v této podobě, tak je to regulární malá motorka, takže SPZ, povinné ručení, řidičák, přilba.

      Dodatek: V podobě, v jaké je to na obrázku, to nikdy nikdo pro provoz na pozemních komunikacích neschválí.

      1. Taky si myslím. Takže:
        „Soudruzi, tak jsme vám ten

        Taky si myslím. Takže:
        „Soudruzi, tak jsme vám ten elektrocykl postavili. Stát to bude jen 180.00,-Kč, ale zato s tím nesmíte na silnici, chodník, cyklostezku a ani na žádnou veřejnou komunikaci. Ale na dvorek dobrý. Předobjednávky eventuelně zálohy nám posílejte do Škoda Mladá Boleslav, ať víme, kolik si toho máme dát do plánu na rok 2022.“

      2. Tak přilbu si snad vezme na tu makovici každý soudný
        Tak přilbu si snad vezme na tu makovici každý soudný člověk i na kolo, tak u tohohle cosi s trojnásobnou rychlostí je to snad samozřejmost.
        Řidičák si myslím problém není, autama tu jezdíme všichni. Vzhledem k tomu, že toto nemá manuální řazení, je do de facto automat… No problemo.
        RZ u nás na ty nejmenší motorky nejsou.
        PR je prozíravost, na ten vehikl nestojí 3000 ročně jako na auto.

Napsat komentář