Mitsubishi Outlander PHEV podrobně: vyspělá technika elektromobilu v dobrodružné čtyřkolce

Průkopník v segmentu plug-in hybridů vstoupil do modelového roku 2019 a začal se prodávat na českém trhu. Byli jsme u oficiálního představení a máme pro vás podrobné technické informace i několik zajímavostí.

Vylepšený Mitsubishi Outlander PHEV MY2019
foto: Mitsubishi

Vlajkové SUV do zásuvky japonské automobilky Mitsubishi bylo už od začátku vyvíjeno primárně jako elektromobil, takže výrobce zastavěl baterie do podlahy, nikoliv do zavazadlového prostoru. Japonci tím zachovali relativně slušný objem zavazadelníku (463/1602 l), posunuli těžiště dolů a zlepšili rozložení hmotnosti, ostatně podívejte se na modely od Subaru, plochý motor typu boxer dělá v zatáčkách divy.

Benzinový motor se zvýšeným objemem na 2,4 litru (dříve 2,0 litru) je spojený s předním generátorem (80 kW), má výkon 99 kW a při zatížení do 80 % umí pracovat v úsporném Atkinsonově cyklu. V úzké spolupráci se spalovací jednotkou jsou také dva střídavé synchronní elektromotory, přední s výkonem 60 kW zadní naladěný na 70 kW.

U střídavých elektromotorů není nutné převádět elektrickou energii mezi rotorem a statorem, proto nejsou potřeba uhlíky a díky tomu je životnost elektromotorů se silnými ložisky takřka neomezená. Samotný benzinový agregát dostal dvě vyvažovací hřídele kvůli hladšímu a tiššímu chodu, v kabině je tak v běžných podmínkách takřka neslyšitelný.

Pod pokličkou technologie

Pod pokličkou technologie
foto: Mitsubishi

Kromě komfortu cílí výrobce ještě na pocitové pohodlí posádky, chování spalovacího motoru totiž neodpovídá očekávanému průběhu v dané jízdní situaci, řídicí jednotka operuje se všemi pohonnými jednotkami podle potřeby využití energie nebo nastaveného řidičského profilu. Na první poslech nesmyslný projev motoru by řidiče rušil, ostatně ze stejného důvodu se dnes aplikuje řadicí management a virtuální převodové stupně u variátorů CVT.

Kouzlo dvou elektromotorů

Mitsubishi má v genech naprogramováno prioritu jízdy čistě na elektrický pohon, nicméně s větším sešlápnutím plynového pedálu a požadavku na výkon vůz přepíná ne sériový hybridní režim, kdy jde na elektromotory plný výkon.

Pokud se uživatel chce vyhnout nastartování spalovacího motoru, Mitsubishi nabídne také čistě elektrický režim stlačením tlačítka EV, ve kterém má prioritu jízda na baterie, s výjimkou plného sešlápnutí plynového pedálu, kdy se kvůli bezpečnosti (potřeba výkonu) připojí spalovací motor.

Mitsubishi Outlander PHEV ve verzi pro rok 2019

Mitsubishi Outlander PHEV ve verzi pro rok 2019
foto: archiv autora

Outlander PHEV nemá kardanovou hřídel ani převodovku, vůz pracuje s jedním převodovým poměrem, který odpovídá asi pátému rychlostní stupni u běžné převodovky. Maximální rychlost v elektrickém režimu je omezena na 135 km/h, ve vysokých otáčkách totiž elektromotor ztrácí efektivní účinnost. V hybridním režimu to pak nejrychleji rozjedete na 170 km/h (vyšší rychlost už stejně nemůže být považována za ekologický způsob jízdy).

Přepracovaný středový tunel

Přepracovaný středový tunel
foto: Mitsubishi

Samotné vzduchotěsně i voděodolně uzavřené klimatizované akumulátory mají kapacitu 13,8 kWh a pokud displej palubního počítače ukazuje 0 % nabití, tak v akumulátorech najdete ještě 30 % „šťávy“. Je to kvůli zachování životnosti a rezervě pro jízdu do kopce, při potřebně akcelerace, plného výkonu nebo pro fungování pohonu 4×4.

Jako jeden z mála plug-in hybridních vozů na světě disponuje Outlander PHEV stejnosměrným rychlodobíjením pomocí konektoru CHAdeMO, kdy za cirka 25 minut dobijete akumulátory z nuly na 80 % kapacity.

Pohonné ústrojí plug-in hybridu Mitsubishi Outlander PHEV

Pohonné ústrojí plug-in hybridu Mitsubishi Outlander PHEV
foto: Mitsubishi

Důležitým hlídačem je jednotka pro vyvažování jednotlivých článků, která sleduje teploty a řídí chlazení především při rychlodobíjení. Akumulátory si vyrábí automobilka sama a dává na ně záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů s tím, že garantuje i minimální kapacitu 70 %.

Primárně elektromobil

Aby mohl Outlander PHEV plnohodnotně fungovat v primárním elektrickém režimu, musí mít elektrické topení (výkon až 4 kW) a elektrický kompresor klimatizace. Práci startéru tady nahrazuje generátor, měnič, který dobíjí palubní 12V baterii zase funguje jako alternátor. Nově umí SUV při nabíjení vytopit nebo vychladit kabinu.

Mitsubishi Outlander PHEV MY2019

Mitsubishi Outlander PHEV MY2019
foto: Mitsubishi

Řidič může volit mezi několika jízdní profily, například Sport zlepšuje odezvu výkonu a Snow stabilitu na sněhu. Mezi přednosti patří volitelné šestistupňové regenerativní brzdění, kdy na nulový režim umí vůz takzvaně plachtit a na „pětku“ silně rekuperovat a částečně nahrazovat klasické brzdy.

Neméně zajímavé jsou hybridní profily Save pro uložení energie v bateriích pro pozdější využití a Charge k vynucenému dobíjení až do 85 % kapacity baterie. Auto dokonce umožňuje tažení přívěsů do hmotnosti 1500 kg a do budoucna je připravena technologie V2X k napájení domácností. Vůz má ve výbavě dvě zásuvky na 1500 W, takže z nich můžete „živit“ různé spotřebiče nebo klidně aparaturu pro hudební kapelu.

Auto ujede na baterie kombinovaně 45 kilometrů (WLTP)

Auto ujede na baterie kombinovaně 45 kilometrů (WLTP)
foto: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV sice na český trh vstoupilo teprve začátkem února letošní roku, ale už stačilo vyhrát cenu Zlatý volant. Za období od října 2013 do ledna 2019 se v Evropě prodalo celkem 126 617 vozů. Auto spojuje hospodárnost vyplývající z nasazení sofistikovaných technologií, celkovou všestrannost, typicky japonskou kvalitu a ekologické parametry, to vše ve formátu SUV, který světově roste v oblibě.

Na nejdůležitějších 54 trzích světa se za minulý rok prodalo asi 86 milionů aut, z toho 30 milionů tvořila SUV (nárůst 36 %), což dokazuje, že nejde o módní doplněk, ale plnohodnotný segment, který se vzhledem k objemu musí dělit do několika kategorií.

Interiér plug-in hybridu

Interiér plug-in hybridu
foto: Mitsubishi

Celosvětově vzrostl prodej elektrifikovaných vozidel o 74 %, z toho v České republice „ukously“ elektromobily a hybridy jen 1,63 % z asi 290 tisíc prodaných vozů za rok 2018. Státní podpora není vysoká a Češi jsou stále orientovaní na ojeté diesely ze západních zemí.

Od dubna 2019 se přeci jen dočkáme změny, majitelé elektromobilů a hybridních aut s kombinovanými emisemi do 50 gramů na kilometr (Outlander PHEV MY2019 má 46 g/km dle WLTP) budou moci zažádat o přidělení registrační značky začínají EL, díky které budou s největší pravděpodobností moci využít bezplatného parkování na modrých a fialových zónách v Praze. V plánu je také povolení jízdy ve vyhrazených pruzích pro autobusy, případně osvobození od dálničních poplatků.

Obecný závazek Evropské unie je do roku 2021 snížit hodnoty vypouštěného oxidu uhličitého na jeden registrovaný vůz do 95 gramů na kilometr, což se rovná spotřebě asi 3,9 litru benzinu na 100 kilometrů. Od roku 2031 chce Evropská unie emise snížit o 37,5 %, tedy docílit spotřeby 2,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Specifikace Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec
Objem: 2360 ccm
Výkon: 99 kW (135 k) při 4500 ot./min.
Točivý moment: 211 Nm při 4500 ot./min.
Pohon: 4×4
Převodovka: jednostupňová s fixním převodem
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,5 s
Průměrná spotřeba: 2,0 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže: 45 l
Provozní hmotnost: 1955 kg
Rozměry: 4695 x 1800 x 1710 mm
Rozvor: 2670 mm
Objem zavazadlového prostoru: 463/1602 l
Základní cena: 1 099 900 Kč
EV

Přední elektromotor: 60 kW (82 k), 137 Nm
Zadní elektromotor: 70 kW (95 k), 195 Nm
Systémový výkon: 165 kW (224 k)
Kapacita trakčního akumulátoru: 13,8 kWh
Maximální rychlost EV: 135 km/h
Nabíjení v domácnosti ze zásuvky: 5,5 h (100 %)
Nabíjení v domácnosti kabelem Mennekes: 3,5 h (100 %)
Rychlodobíjení (CHAdeMO): 25 min. (80 %)

Off-road

Světlá výška: 190 mm
Přední nájezdový úhel: 21,0°
Zadní nájezdový úhel: 22,5°
Přejezdový úhel: 19,0°

vlastní

28 Comments on “Mitsubishi Outlander PHEV podrobně: vyspělá technika elektromobilu v dobrodružné čtyřkolce”

  1. Autorovo nadšení z tohoto vozu nesdílím – po ujetí
    Autorovo nadšení z tohoto vozu nesdílím – po ujetí několika tisíc kilometrů po severských silnicích musím říct, že japonci hodně zaostávají. První dojem po usednutí do auta je, že sedíte ve voze z 90let – design přístrojovky a tlačítek zamrzl přesně v této době. Infotainment nesrozumitelný a na první pokus a bez návodu tam toho moc nenastavíte. Tvar řadící páky připomínající designerův penis i s varlatama taky nenavodí příjemnou atmosféru za volantem (o nemožnosti zařadit neutrál nemluvě). Při teplotách kolem -16°C dojez max 25km na elektřinu – při nižších teplotách se elektrický pohon nechce zapnout kvůli studené baterii. Automatická klimatizace působí dojmem spícího ledního medvěda – v režimu auto chvíli jede na max výkon, najednou se ventilátor téměř vypne a v autě je zima jako u eskymáků v iglú. Po pár kilometrech se klimatizace zase vzbudí a pustí topení na plno a tak celou cestu – prostě zážitek. Letmý pohled pod kapotu naznačuje, že se šetřilo kde to šlo – vysokonapěťové konektory vypadají, jako by je vyráběli japončíci na koleni – stínění volně vyčuhuje z konektoru a vypadá, jako by na poslední chvíli šetřili na krytce. Nic laciněji působícího jsem ještě na elektrovozech neviděl.

    1. Nechci být rýpal ale pokud někdo ujede několik tisíc
      Nechci být rýpal ale pokud někdo ujede několik tisíc kilometrů a neví k čemu je ten čudlík před řadící pákou na kterém je písmeno P, nemá co kritizovat auto kterému dost dobře ještě nerozumí. Já mam model 2019 a jsem velmi spokojen

    1. Tak to se bude hledat opravdu těžko. Protože podobně jako
      Tak to se bude hledat opravdu těžko. Protože podobně jako outlander jsou koncipována prakticky všechna moderní auta kromě MPV. Vzadu pro dva tlusťochy a třetí pas jen do počtu a v tom horším případě ještě těm dvěma zasednete držák na nápoje.

    2. Též by se mi líbilo, kdyby byl Sharan/Alhambra v plně
      Též by se mi líbilo, kdyby byl Sharan/Alhambra v plně elektrické neobo PHEV verzi, ale… prostě není.
      Takže díky bohu za Outlander, který má sice zadní lavici pro 3 dospělé malou, ale alespoň pořádný kufr. A 3 děti se tam vejdou v pohodě. Narozdíl od sedanů či vozů vyšší třídy je prostřední místo ve stejné výšce jako krajní, takže tam nesedíte jak „na štangli“ a dá se tam dát i podsedák. Bez ISOFIX samozřejmě.

    1. Podle mě to nejde jak zastavíte chcípne to motor.
      Jinak

      Podle mě to nejde jak zastavíte chcípne to motor.

      Jinak obecně spotřeba bude taková podle toho kolik to vyrobí elektřiny. Energie v benzínu , učinnost spalováku, generátoru je daná. Perpetum mobile to není.

      Sem Vám asi moc nepomohl?

      Jen příklad z praxe KIA Niro tam běží motor na místě jen když to topí za hodinu vezme kolem 1,7 litru benzínu točí kolem 1600 otáček a dobíjí do baterky kolem 3kW výkonu.

      Za jízdy nabíjí výkonem kolem 30 kW a spotřeba je cca 2x taková tj 7-12 l/100 Km

      1. No, podle prodejce lze auto pri slabsi baterce zastavit napr.
        No, podle prodejce lze auto pri slabsi baterce zastavit napr. pod kopcem co budu chtit vyjet, zapnout funkci charge, nastartuje se motor i kdyz bude auto stat na miste, dobijim baterii (udajne na bude stacit cca 30min do 80% nabiti…takze jsem chtel vedet, jaka tedy bude spotreba 🙂
        PS: Mozna mam od prodejce spatne info ! ale byl jsem jezdit s novym Outlanderem a ten to tak udajne ma

        1. Možné to je hádat se nebudu.
          Si ale stejně myslím, že

          Možné to je hádat se nebudu.

          Si ale stejně myslím, že motor nemůže z důvodu chlazení podávat na místě nějak delší dobu větší výkon . nejde jen o chladič to má větrák, ale i výfuk ,aby něco nepropálil.

          Jinak plug-in hybrid si nechává v baterce rezervu a současně má generátor o výkonu někde 80 kW. Takže na běžné použití to není třeba řešit. Pokud s tím budete chtít vyfičet sjezdovku jako jsem někde viděl u toho e-trona tak to je jiná.

          Jinak si myslím že pokud to má nabít 10 kWh za 30 minut tak to bude nějakých 10 litrů za hodinu. Tj. 5 litrů na nabití té baterie.

        2. Mam model 2019 a je to přesně tak. Režim Charge spustí
          Mam model 2019 a je to přesně tak. Režim Charge spustí motor a dobíjí baterku bez ohledu na to jestli stojíte nebo jedete. Jeětě je tam režim Save a ten zase udržuje hladinu nabytí – tzn pokud mam kapacitu před jízdou 50% tak po ukončení jízdy v režimu save mam kapacitu stejných 50%. Jinak při dobíjení na místě to údajně bere 2,2litru. Bohu žel jsem zatím nepřišel na to kde se dá zjistit momentální spotřeba.

          1. Tak dojaz to ma na 100% bateriu bez nastartovania motora co
            Tak dojaz to ma na 100% bateriu bez nastartovania motora co som skusal tak 3 km po meste a dalsich 30 po dialnici s rychlostou cca 120 az 130 ako dovolila prevacka , v rezime mesto a mimomesto do 90 km/h sa da chodit od 45 do 60 km zalezi od prevadzky

Napsat komentář