Evropa v roce 2018: 400 000 prodaných aut do zásuvky, elektromobily jedou na plné obrátky

Za uplynulý rok se v Evropě prodalo o dalších 100 000 aut do zásuvky navíc. Meziroční růst je třetinový.

Elektromobil Kia e-Niro by se mohl stát letošní evropskou peckou, společně s Tesla Model 3.
foto: Kia

Podle tří zatím dostupných statistik se v Evropě za rok 2018 prodalo 375 000 (JATO Dynamics), 386 347 (EV-Sales) nebo 408 000 (EV-Volumes) plug-in hybridů a elektromobilů.

V případě nejvyšší cifry je to o 33 %, než tomu bylo v roce 2017 (306 142). Podle JATO Dynamics se minulý rok v Evropě prodalo celkem 15,6 milionu aut, skoro stejně, jako o rok předtím.

Pro auta do zásuvky to pak znamená tržní podíl 2,4 %. Pro zajímavost, podle JATO Dynamics se prodalo také 555 000 hybridů. Celkově tak alternativní paliva měla v Evropě podíl 6,1 %.

V číslech lze vysledovat několik trendů. Předně je to propad dieselu, a to skoro o 20 %. Za druhé jsou to elektromobily rychle beroucí vítr z plachet plug-in hybridům.

V žebříčku EV-Sales nejprodávanějších aut do zásuvky v Evropě za rok 2018 jasně vedou elektromobily. První je těsně Nissan Leaf (40 609), druhý je Renault Zoe (38 538), následují BMW i3 (24 432), Mitsubishi Outlander PHEV (23 921), Volkswagen e-Golf (21 252) a Tesla Model S (16 682).

Podle JATO Dynamics rostly elektromobily meziročně o 47 %, plug-in hybridy o 22 % a hybridy o 24 %. Mezi hybridy nepříliš překvapivě zcela kraluje Toyota (Yaris, C-HR, Auris, RAV4) a teprve na pátém místě je nováček Kia Niro.

Rok 2019 pak bude pro prodeje alternativ a především samotných elektromobilů v Evropě přelomový. Na trh konečně dorazil Tesla Model 3, od kterého se tu očekávají minimálně stejně velké věci, jako v USA.

Kromě toho se očekává pořádný rozjezd prodejů Hyundai Kona EV, příchod podle prvních rezencí ještě lepší Kia e-Niro a samozřejmě nástup německé konkurence, především Audi e-tron. Ještě letos by také měla dorazit druhá generace Hyundai Ioniq Electric s 38kWh baterií.

InsideEVs, JATO Dynamics, EV-Sales, EV-Volumes

193 Comments on “Evropa v roce 2018: 400 000 prodaných aut do zásuvky, elektromobily jedou na plné obrátky”

  1. Pokud váháte mezi Konou a Nirem v elektřině, tak rovnou na
    Pokud váháte mezi Konou a Nirem v elektřině, tak rovnou na Niro zavrhněte, protože u nás nebude dostupné dříve než na přelomu roku 2019/2020 (spuštění konfigurátoru, uveřejnění ceníku a specifikací) + 6 měsíční čekací doba od objednání, takže Niro nejdříve 06/2020. Do té doby budou první majitelé Kony už skoro dva roky spokojeně jezdit

    1. A to si vemte, že těch elektrických aut je tady doslova
      A to si vemte, že těch elektrických aut je tady doslova „pár kusů“. Co bude až se jejich počty teď rozrostou a infrastruktura nestihne růst stejným tempem? Si neumím představit takto cestovat třeba na služebce… potřebuju „natankovat“ a jet a ne čekat až někdo jiný za hodinu dobije. Na benzince nepamatuji, kdy jsem naposledy čekal ve frontě.

      1. Jako trapit by me to nemelo, ale je to peklo. Ale EM neni
        Jako trapit by me to nemelo, ale je to peklo. Ale EM neni prvni auto do rodiny. Diky tohle histerii si ho porizuji lide jako druhe, takze nasledky jsou jasne, rapidni narust automobilu v ulicich. Kdo na to doplati, zase ti nejchudsi, co na to nemaj. Auto bude luxus.

      2. ste primladý.
        a spýtajte sa cez víkend rodičov ako tuná

        ste primladý.
        a spýtajte sa cez víkend rodičov ako tuná stáli v auguste (rok sa mi nechce vyhľadať-veľkýbtechnický) rady pred benzínkami a prídel na vozidlo/mesuiac 15 litrov s razítkom vo veľkom technickom. alebo si spomeňte ako otáčali tok plynu, keď na rusko/ukrajinskej hranici michal michajlovič zatvoril kohút.

          1. hmm, presne jako dnes.muzes si koupit elsrot za vic nez mego a
            hmm, presne jako dnes.muzes si koupit elsrot za vic nez mego a uzitna hodnota, ze te nekam odveze, az prijedou tanky je 0 a ovcane se nuti nadchnout pro tuto vec a hlavne provetrat srajtofli.to je mi proti srsti, bez ohledu, na kolik nabijecek mam penez nebo mista,chapes?

      3. Staci sa nad dobijanim trochu zamysliet a k vysledku dojdete
        Staci sa nad dobijanim trochu zamysliet a k vysledku dojdete sami:
        1. Ako dlho potrebujete nabijat?
        Odpoved: cca 30min (lebo standar bude 60kwh baterka,vy potrebujete dobit 3/4, dobijaci prud je 80-90kw)
        2. Kde stravite aspon 30 min a mozte dobihat?
        Odpovede:
        A/ doma – nie, byvate v panelaku
        B/ v praci – nie, nemate kde parkovat a ak aj ano, tak nemate nabijacku
        C/ benzinka – nie, co tam budete trcat 30 min?
        D/ verejna nabijacia stanica – nie, co tam budete trcat 30 min?
        E/ supermarket – ANO, aspon raz za tyzden predsa idete na vacsi nakup a hoci sa to nezda, tak tam tych 30 min stravite. Technicke detaily sa daju pomerne lahko vyriesit.

        Takze E/ je spravne, to vsak nastane na Zapade o 5 rokov, na Vychode o 10 rokov.

        1. Řekl bych, že EV nevlastníte a nemáte přehled. Protože
          Řekl bych, že EV nevlastníte a nemáte přehled. Protože většina elektromobilistů nabíjí právě v práci a doma, při delších cestách na veřejné rychlonabíječce a u toho obchodu taky. Protože u nás Lidly a Globusy dávají rychlonabíjení zdarma, Kauflandy a jiné obchody alespoň pomalé (rychle za peníze). No a na tom západě jsou rychlonabíječky zdarma u většiny těchto obchodů, dá se jezdit jen po nich.

            1. Odpověď je čas a příklad je Norsko.
              Průměrné stáří

              Odpověď je čas a příklad je Norsko.
              Průměrné stáří auta v ČR je 15 let, takže píšete o roce 2034, pokud by se u nás zítra přestala prodávat spalovací auta. Takže scifi. I pokud bychom jeli rychlostí Norska, kde už loni bylo díky politice vlády 50% nových aut elektrizovaných (tedy včetně hybridů), tak v roce 2034 by tu bylo jen 50%, to je cca 2,5 milionu osobních aut, nějak elektrických.
              Většina by byla firemních a nabíjely by na firmě, protože přes 80% nových aut u nás kupují firmy, jen 20% občané. 80% občanů kupuje ojetiny.
              To Norsko má výhodu, že na všech parkovištích jsou zásuvky už nyní, sloužily už roky k předehřevu motorového prostoru auta a vyhřátí interiéru, jinak v jejich počasí nemá spalovák šanci nastartovat a jet. U nás stačí, aby byrokracie neházela klacky pod nohy, a budou také. Minimálně by stačilo, aby Energetický regulační úřad do tarifu Veřejné osvětlení povolil i nabíjení elektrovozidel, lhostejno zda aut či kol. Pak může být pomalá domácí zásuvka maximálního výkonu 3,6 kW v každé pouliční lampě veřejného osvětlení, co stojí vedle parkovacího místa.
              A opět dodám, že lidé v panelácích nemají mít potřebu mít auto, mají být kvalitně obslouženi veřejnou hromadnou dopravou. Cože je opět přestat házet klacky pod nohy, tentokráte od politiků i úředníků dohromady.

  2. VYZVA. Nemohli bychom dpolecne zatlacit na CEZ aby omezila
    VYZVA. Nemohli bychom dpolecne zatlacit na CEZ aby omezila jednu DC seanci na 30-40min? Dnes opet Karlovy vary odstavena Tesla na vice nez dve hodiny s planovanou seanci nabijeni pres 80kwh. Zadna sance si nabrat blbych 10kw aby clovek dojel.o kus dal. Na AC straveno hodinu a pul nez si pan pro Teslu prisel. Nasledna debata o nicem. Jeho argumentace byl jsem tu prvni a je to neomezene. Proc bych nabijel doma pres noc za penize.

    1. Absolutně souhlasím. Budu první, kdo to podepíše. Po
      Absolutně souhlasím. Budu první, kdo to podepíše. Po čtyřiceti minutách ať se to vypne a jede další. Pokud nikdo nestojí ve frontě, ať si nabíjí dál.
      Říká se tomu etika.
      Pán s Teslou je sobec, nic víc. Odpojit, nabít si a zapojit mu to.
      Na hrubej pytel patří hrubá záplata.

      1. Nevim proc kdyz ma slusnou palubni nabijecku a necha se odvezt
        Nevim proc kdyz ma slusnou palubni nabijecku a necha se odvezt a privezt k autu proc to neda na AC aby malobaterkacum co jedou po dalnici kolem umoznil cucnout rychle par kw. Kdo se toho chopi? Podepiseme petici a pozadame CEZ any seanci omezil treba na 30-40min ztrácí. Ja vim ze si budou nejdriv muset zamest pred vlastnim.prahem v Praze na Pankraci kde Tesly dokonce fyzicky blokuji pristup ke kabelu i kdyz jsou nabity. Je to sprosty.

        1. Pro tyto bezohledné situace existuje na stanici červené
          Pro tyto bezohledné situace existuje na stanici červené tlačítko. Když ho použijete, provede se reset, ukončí se nabíjení, můžete Tesle odpojit Chademo, dát do svého vozu, nabít si, kolik potřebujete a za 10min opět vrátit tesle a spustit.

          Teslákovi sice na telefon asi přijde oznámení, ale než vy nabijete, tak on nestihne ani sehnat odvoz zpátky k nabíječce a už zase bude nabíjet, tak bude v klidu a vše proběhne zcela bez konfliktů.

          Horší je to u CCS a některých modelů aut, kde i po ukončení nabíjení je CCS uzamčeno vozidlem… takže červené tlačítko se vyplatí používat (samozřejmě jen ve zcela výjimečných situacích) pouze u chadema

          Ale zcela Vás chápu, stalo se mi, že v Ostravě u Orchardu nejen nejmenovaný pán, co pracuje ve Vídni pro Teslu, nabíjel vypůjčenou (firemní) teslu a i přesto že měl 100%, blokoval min. další hodinu (možná i dvě) nabíječku, než si přijel vůz vyzvednout.

          Ale u Orchardu v Ově to je stále nekonečný boj, neboť je tam jen jedno nabíjecí místo a ať už má člověk jakékoli auto, většinou se tam lidi postaví tak nešikovně, že nikdo se tam vedle nich nevleze… a přitom, kdyby se postavili jen na zelený flek, tak vedle nich se krásně vleze iOn a mohou nabíjet až 2 auta najednou

          1. Kdyz to jeste nebylo na chip tak jsem si dovolil vypnout x100
            Kdyz to jeste nebylo na chip tak jsem si dovolil vypnout x100 ktera mela cucnuto pres 80 kwh a uz ladovala zbylych 5% velmi pomalu. Doslo malem k rucni potycce. Majitel se objevil za 5min a rval jak jsem si mohl sahnout na jeho auto. Na argument ze jsem na jeho auto nesahl ale pouze vytahl CEZ koncovku z jeho chademo adapteru nereagoval. Takze take podepisete petici?

            1. Představte si situaci, kdy si sám pořídíte
              Představte si situaci, kdy si sám pořídíte velkobaterkáč (bavíme se 60kWh+), např. Konu. Přijedete k nabíječce s méně než 10% baterky a budete potřebovat (neřešme proč) nabít téměř do plna, během celé vaší seance nikdo k nabíječce nepřijede a nebude potřebovat nabíjet. Vy budete vědět, že máte min. hodinu čas a tak toho využijete a zajdete si s ženou někde na oběd. Jenže po 30min byste se musel zvednout od stolu a jít zpátky k autu znovu ručně spustit nabíjení (což není příliš komfortní).

              Proto bych ten Váš návrh poupravil: po 30min, ať se odemkne možnost vypnout nabíjení i bez čipu, ať má každý garantovaných svých min. 30 min a pokud nikdo nepřijde, může směle nabíjet i 2h vkuse bez vypnutí.

              Ono slovenské GW je v tomto poměrně daleko – celou stanici ovládáte přes appku v telefonu. O prázdninách jsem projížděl Slovensko a hned v Žilině v Auparku jsem si řekl, že vyzkouším jejich appku, funguje fakt výtečně. Přijel jsem s iOnem asi s 10%, dal nabíjet, auto to kolem 80% vyplo a aniž bych musel vstávat od jídla a jít k nabce, otevřel jsem appku, kde jsem zjistil, že už nenabíjím a jen jsem dal v telefonu znovu „spustit nabíjení“ a když jsem se po jídle vrátil k autu, tak iOn byl nabitý na 96% (což je max, víc tam přes Chademo nepoteče).

              Takže byl bych pro, kdyby čez zavedl podobnou appku z mnoha důvodů s tím, že klidne prvních 30min bude konektor zamknutý, ať má každý svých 30min jistých

                1. Dal bych zámek
                  a) jen na spuštění ze stanice nebo
                  b)

                  Dal bych zámek
                  a) jen na spuštění ze stanice nebo
                  b) spusteni jakkoli s tim, ze mezi predchozim a nasledujicim nabijenim musi byt pauza (napriklad) min. 15min, aby se dalsi nabijeni povazovalo za „prvni“ a padl zamek

                  ale tohle je namet k diskuzi, jak ten system vymyslet co nejspravedlneji

                2. Prave. Pojdme spustit diskusi jak to udelat.
                  Zadny clovek s

                  Prave. Pojdme spustit diskusi jak to udelat.

                  Zadny clovek s teslou si nenabije za pul hodiny 25kw a neprehodi si to treba na AC i kdyz ma 22kw nabijecku. Jak je znam pred CEZ na chodove tak ani kdyz mu telefon nahlasi ze ma nabito tak nedojde k autu a nepostrci ho vedle aby se k nabijecce dostal nekdo jiny. Jsou tam takhle 4 debilove. Jeden jediny je normalni stoji bokem a ma delsi AC kabel a je na AC. Jediny ma fistrona a za tu 8 hodinovou pracovni dobu mu 88kw na jeho 11kw AC nabijecce staci. Ostatni jsou hovada.

                3. Na Praze na Pankraci – ne na Chodove
                  Na Praze na Pankraci – ne na Chodove

                1. Jo? A znate to Vestci? Obcas nejaka tesla na tesle chargeru
                  Jo? A znate to Vestci? Obcas nejaka tesla na tesle chargeru kterych je tam 8. Zbyvajici tesly na trech CEZ stojanech na chademu blokuji. A bude hur. Tesly 3 uz vykladaji pro evropu. Vsichni uz bez dozivotniho nabijeni u supercuargeru zdarma. Kde si tak myslite ze budou vsichni nabijet kdyz je to na chip? Jako ze by cez stavel 50kw chadema pro tesly aby tesly superchargery byly prazdny?

                2. Ano a 50kW nabíječky jsou tam 3. To je nejvíc, ještě s
                  Ano a 50kW nabíječky jsou tam 3. To je nejvíc, ještě s Vypichem. Pak už jen několik míst se dvěma nabíječkama. A jinak vždy jen jedna. Kolik je celkem v Praze rychlonabíječek s jedním kusem.

                3. To je naschval. Obsadit misto alespon jednim stojanem aby se
                  To je naschval. Obsadit misto alespon jednim stojanem aby se tam.nedostal nekdo jiny. Zabetonovat lokalitu a pak se uvidi

                4. To je ale čistě problém toho, že ČEZ zvolil cestu
                  To je ale čistě problém toho, že ČEZ zvolil cestu paušálu. Ať zruší paušál, účtuje to stejně jako třeba pražská RWE a je po problému. Nebo ať monitoruje dané lokality a přidává nabíječky dle potřeby.
                  Protože jinak je to diskriminace. Já za 40 minut dobiju svůj malobaterkáč a ujedu 200 km. Když budu mít velkobaterkáč (tímpádem i větší spotřebu), tak za 40 minut nabiju jen na 150 km.
                  To je jeden aspekt. Druhý aspekt je, že i kdybych teď zanedbal různou spotřebu, tak celkově oba stráví na nabíječce stejně času, protože malobaterkáč musí nabíjet častěji než velkobaterkáč.
                  Takže celkově je to opatření k ničemu. To už tam můžeme dát limit 10 minut, aby si to běhání ke stojanu majitel malobaterkáče užil stejně jako majitel velkobaterkáče.
                  Jediným řešením je instalace více stojanů nebo instalace >150 kW nabíječek, kdy velkobaterky budou díky většímu výkonu nabity za podobný čas jako malobaterkáče na 50 kW.
                  P.S. Ještě mě napadlo řešení, kdy třeba při výkonu rychlonabíječky pod nějakou hodnotu (třeba 10 kW) by umožňoval stojan vypnutí od koholiv, protože to už je baterka skoro na 100%, jede to pomalu a majitel si to může (pokud chce opravdu 100%) přehodit na AC konektor.

                5. Kdyz mam velkobaterkac a nabiju si doma tak ujedu 400km.To by
                  Kdyz mam velkobaterkac a nabiju si doma tak ujedu 400km.To by na denni normalni provoz melo stacit. Kdyz mam malobaterkac a chci ujet to same tak musim jeste 3x na DC. Takze nemam jinou moznost na rozdil od velkobaterkace. Ale ja resim ze velkobaterkace radsi odlozi auto u DC na delsi dobu misto aby nabijeli doma. Malobaterkac nabijim doma a nestaci to na najezd. Pokzd nainstaluji 150kw tak tam budou zase blokovat velky vykon auta co ten vykon nezuzitkuji a budou zase pravem nadavat velkobaterkace do kterych to bude rychle padat.

                  RWE 2.5kc/kwh – no tam zase budou fronty a stejne diskuse az CEZ pujde na 5kc za kwh

                6. Když si kupuji velkobaterkáč, tak většinou proto, že s
                  Když si kupuji velkobaterkáč, tak většinou proto, že s ním potřebuji za den najet víc než malobaterkáčem. Takže to je špatný argument.
                  Je také zajímavé, že o sobě tvrdíte, že malobaterkáče nabíjíte doma a u velkobaterkáče automaticky předjímáte, že doma nenabíjí. A velkobaterkáče, co nabíjí doma a opravdu přes den nabíjí na DC jen když potřebuje dojet dál, než mu dalo noční nabíjení, byste poznal jak?

                7. U nas to neplati. V nemecku ano. U nas malokdo dojizdi 200km
                  U nas to neplati. V nemecku ano. U nas malokdo dojizdi 200km do prace. U nas ve firme najezdi malobaterkace opravdu 300km za den. Kolem komina a zasluhou vlastni nabijecky. Takze kolem 60t km za rok. Stejne a podobne jako tesly mych kamaradu. Ale to denne skacou cca 100km do prace z prace a 2 x tydne na jednani po 500km. Z prestiznich duvodu si ale na ty dny do prace nekoupi c zero a nenecjaji teslu doma a nevytahnou ji na dlouhe streky

                8. Jste si jist, že v ČR není jediný člověk, co s
                  Jste si jist, že v ČR není jediný člověk, co s velkobaterkáčem nenajede za den více jak 200 km? Já třeba jednoho znám, najede ročně 90 tisíc km…

                9. To netvrdim.
                  Ale za den 200 x 30 za mesic x 12?= 72t/rok
                  90% z

                  To netvrdim.
                  Ale za den 200 x 30 za mesic x 12?= 72t/rok
                  90% z nich to nenajede
                  Protoze v tydnu jezdi do prace a z prace 100km a den nejvic a zbytek uz pak nedozenou. V tydnu si jdou lehnout jak jsou udreny s leasingovych splatek na trslu a z hypoteky na barak a o vikendu moc nenajedou. A na dovolenou letaji. To i uvidite z prodeju sec hand aut a kolik maji najezd. Ty prvni z 2012 kolem.250t k. Tzn za 6let prumer nejvic 40t km rok. To je tech 90% max. My jezdime s malobaterkacema 60t/rok a to je zahul.

                10. Tvrdíš. Psal jsi, cituji: „U nas to neplati.“ 🙂
                  Na druhou

                  Tvrdíš. Psal jsi, cituji: „U nas to neplati.“ 🙂

                  Na druhou stranu, ty sice argumentuješ, že ročně najezdíš s malobaterkáčem 60 tisíc, ale když použiji stejný styl argumentace, tak se zeptám: A kolik vás je? Já ve svým okolí neznám nikoho, kdo by s malobaterkáčem tolik najezdil, takže tu vlastně nikdo takto nejezdí. 🙂

                  Je hezký, jak si myslíš, že všichni majitelé Tesel ujedou denně max. 100 km, jsou udřený z vydělávání na leasingové splátky a hypotéku. 🙂

                11. Ja osobne ne. Rozvoz jidel a pizzy. Ale k firme jsme koupili
                  Ja osobne ne. Rozvoz jidel a pizzy. Ale k firme jsme koupili 20kw chademo a ted to vymenim za 50kw. Prijede a nez nabere dalsi pizzu tak tam za 5min zase neco priskoci. Ja ujedu teda taky 60t ale se strednebaterkacem. Mam to jako hoby. Dnes Plzen cheb s kamosem tenis pokecat a zase zpatky.

                12. Akorat v karlovych varech se mi tam holt pripletla ta tesla na
                  Akorat v karlovych varech se mi tam holt pripletla ta tesla na 2 hodiny. Smula

                13. Akorat v karlovych varech se mi tam holt pripletla ta tesla na
                  Akorat v karlovych varech se mi tam holt pripletla ta tesla na 2 hodiny. Smula

                14. Taky mam kamose co da 90t/rok
                  Ale jak rikam to je vyjimka

                  Taky mam kamose co da 90t/rok
                  Ale jak rikam to je vyjimka
                  Kdyz si v cechach spoctete jizdni prumery a mnozstvi radaru a bodovy system tak uz je to na hrane a na palici. To uz je rehole. Jo v nemecku kdy jsem treba muzikant a mam to obracene nez ty co hakuji v praci tak si to dovedu predstavit. Po popoledni jedu na koncert od 20 do 23 odehrajuAlp ma chatu a dam v klidu i 120t km/rok. Ale tady v cechach?

                15. To samý můžu použít i na tebe. Jsi prostě výjimka, co
                  To samý můžu použít i na tebe. Jsi prostě výjimka, co ujede s malobaterkáčem 60 tisíc km za rok. Takže proč by se někdo měl zabývat někým, kdo je tu možná jeden (dva, tři?) v republice a řešit jeho problémy, jako kdyby se jednalo o problém poloviny majitelů EV?

                16. Nojo. Ja uz to resim. Stehuju si do NV 200 chademo nabijecku
                  Nojo. Ja uz to resim. Stehuju si do NV 200 chademo nabijecku 20kw takze se zrychlim z AC. A opravuji 40kw verzi co ma alespon 6.6kw v sobe

                17. Dnes jsem jednoho poznal v karlovych varech. Dal si to na dc
                  Dnes jsem jednoho poznal v karlovych varech. Dal si to na dc na 2hodiny aby cucnul 80kw aby na rano mel plne nabito. I kdyz ma dum a doma 3 fazovou zasuvku a v aute i druhou priplatkovou nabijecku 11kw. Zkratka doma by ho 80kw na d27 stalo 200kc a u stojanu to mel.zadarmo. resp za 450kc za mesic. Ani se nestydel a bral to jako svou vyhru. Ze jsem tam dve hodiny cumel na AC a cucl si 7kwh a potreboval jsem jeste 4 kw abych to dotah na dalsi dc mu bylo evidentne fuk. Byl prece u stojanu prvni. A ani u auta nebyl takze poslednich 20% si uz mohl tahnout stejne rychle na AC kdyby u toho byl a prehodil by si to.

                  Druheho znam z pankrace s X 100. Da to tam a jde se na 3hodiny projit do obchodaku naproti.

                  Doma v baraku ma d27. Ale kdyz je to preci zadarmo

                18. Přesně takto budou nabíjet majitelé TM3. ČEZ neuplatňuje
                  Přesně takto budou nabíjet majitelé TM3. ČEZ neuplatňuje pokuty za blokování místa i po nabíjení, tak to tam šoupnou na 3 hodiny a půjdou do kina.

                19. Presne tak. Kdyz si muze cucnout hodne tak to prece neda na
                  Presne tak. Kdyz si muze cucnout hodne tak to prece neda na AC. To mu hodi za 3hodiny 33kw a to je prece malo

                20. Presne tak. Kdyz si muze cucnout hodne tak to prece neda na
                  Presne tak. Kdyz si muze cucnout hodne tak to prece neda na AC. To mu hodi za 3hodiny 33kw a to je prece malo

                21. Treti stoji u elektrarny v ledvicich.
                  Prijedu tam vidim ze tam

                  Treti stoji u elektrarny v ledvicich.

                  Prijedu tam vidim ze tam stoji hodinu a jeste hodinu bude stat. Poprosim ho slusne jestli by me pustil na 15min pro 10kw a ze pojedu dal a on ze by si mohl tahnout tech 15min na AC svych 11kw. Nezajem. Poslal me do prdele ani nevylez z auta.

                22. Koukam 6:45 jeste nez jdu do kolbenky tak hura na hybrid. To
                  Koukam 6:45 jeste nez jdu do kolbenky tak hura na hybrid. To ja vstavam 8:30 a kolbenka zadna

                23. Uz to je par let, ale v Boleslavi me (tenkrat jsem mel
                  Uz to je par let, ale v Boleslavi me (tenkrat jsem mel pujceneho Leafa) ridic sediveho Ionu taky vydusil skoro na hodinu a pul a taky „nevylez z auta“.
                  Takze me z toho plyne, ze Iony ridi naprosto stejne ku*vy jak Tesly :):):)

                24. Je to holt od cloveka. Ale obecne cim horsi a levnejsi auto
                  Je to holt od cloveka. Ale obecne cim horsi a levnejsi auto tim normalnejsi clovek.

                25. 90% tech co si kupuji velkobatrkac tak si to kupuji ne kvuli
                  90% tech co si kupuji velkobatrkac tak si to kupuji ne kvuli najezdu ale z prestize. Stejne jako si velky Q7 kupuji i ty co jezdi sami a ve velky motorizaci.
                  Vsichni my znamy co maji teslu tak stejne hory a more jedou na spalovak.
                  Na 90% by jim stacil do prace malobaterkac ale na to nemaji koule. Do c zera nebo nissana by nevlezli. Kdyz jedou bmw i 3 tak tvrdi ze to vezou kanzelce do servisu nebo umejt. Je to o necem jinym. Jenom taxikari maji tesly na praci a na kilometry. Ty delaji 200t za rok. U nas kazdej kolem 50t.

                26. Zas jeden, co si myslí, když kolem něj si kupují
                  Zas jeden, co si myslí, když kolem něj si kupují velkobaterkáč jen kvůli prestiži, takže to tak musí být všude…

                27. Nerikam vsude ale vetsinou. A vetsinou v Praze. Pak mam haldu
                  Nerikam vsude ale vetsinou. A vetsinou v Praze. Pak mam haldu znamych co to tahnou z malobaterkace na strednebaterkace a velkobaterkac zatim ne.
                  Radsi usetrit a koupit si lod nebo chatu zatim. Lepe vynalozene penize nez byt jeden z prvnich co koupil.S a nebo X.

                28. No vidíš, já kdybych měl před sebou ty peníze, tak by je
                  No vidíš, já kdybych měl před sebou ty peníze, tak by je radši dal do toho Ska nebo Xka, protože nevím, co bych dělal s lodí, ani s chatou. Nic z toho mě nepřitahuje.

                  Máš těžký problém v tom, že se myslíš, že tvoje vidění světa je to jediné správné a ostatní by se tím tím měli řídit (jink jsou hloupí).

                  Můžeš si podat ruce s Kerosinem, ten má podobné vidění světa.

                  Nic ve zlém, ale diskuze dále nemá cenu. Přeji ti hezký zbytek týdne a ať s baterkou jezdíš spokojeně dál!

                29. Repaxoval. Ja pockam na T3 s jednim motorem. A nikde jsem ani
                  Repaxoval. Ja pockam na T3 s jednim motorem. A nikde jsem ani nahodou tady nerekl ze me videni je jedine spravne a ani jsem to sve videni nenutil. Takze jsis to prebral nejak divne.

                30. Takze zadny problem nemam. Jezdim. Akoeat me stve kdyz si
                  Takze zadny problem nemam. Jezdim. Akoeat me stve kdyz si nekdo odlozi teslu na dalnicnim tabu u jedineho stojanu na 3hodiny a ty co jedou kolem a potrebuji cucnout 10kw za 12minut aby jeli dal tak nemaji sanci. To je vse

                31. Pochopil bych ze si to da na AC w misto za 3 hodiny si to auto
                  Pochopil bych ze si to da na AC w misto za 3 hodiny si to auto vyzvedne az za 6 a nebo si ho veme rano az zase pojede. I by si setril baterku.

                32. Teorie, která nebude daleko od pravdy:
                  Co když s

                  Teorie, která nebude daleko od pravdy:
                  Co když s malobaterkáčem ujedu stejně daleko jako e-Tron, jelikož ten spotřebuje 3x více, než můj Ioniq. Nabíjet ale bude 3x déle e-Tron, než Ioniq.
                  Řekl bych dobře mu tak, je ale těžké nějak omezovat dobu nabíjení.
                  Mimochodem, ČEZ už to omezil díky minutovému tarifu. Čipy v této podobě myslím dlouho nevydrží.

                33. Plati ta prvni cast se spotrebou. Ano pojedete za 15kw na 100
                  Plati ta prvni cast se spotrebou. Ano pojedete za 15kw na 100 a etron za 30. Ale 15kw do malobaterkace budete strkat stejne dlouho jako do etrona 30kw. U 150kw nabijecky na tom etron bude i lepe. Ale az bude stat kwh 10kc tak vas muze utesovat ze pojedete za 1.5kc na km a etron za 3kc. A ze on bude jezdit s kazdym prdem do servisu a vy se starsim malobaterkacem nikam. A az se vyblejou baterky tak si je tam sam pres vikend prehodite za malo penez a u etrona to bude raketa

                34. Dejve, pojedu za 10 a etron za 30. Cpát to tam budeme na
                  Dejve, pojedu za 10 a etron za 30. Cpát to tam budeme na DC-50 nabíječce stejně rychle, takže já budu mít plno za 1/3 času.
                  Bavím se o současnosti. Až tady budou 150-ky tak budu jezdit nečím jiným 🙂

                35. Nepojedes s trojcetem.za 10 ale spis za 15. Do trojcata 50kw
                  Nepojedes s trojcetem.za 10 ale spis za 15. Do trojcata 50kw nedostanes. Pada to dolu rychle. Do etrona on da 30kw stejne rychle jako ty 15. Ale jak jako ty kdyz jezdis Hyundaiem a za 18?

                36. Uvedl jsem IONIQ, který jezdí za méně než trojčata o
                  Uvedl jsem IONIQ, který jezdí za méně než trojčata o 3kWh/100km 🙂
                  Na DC50 nabíjí IONIQ do 80% nejrychleji ze všech EV (maximem nab.), eTron nebude nabíjet rychleji, ale stejně.

                  K tomu omezení na 30-40min. by eTron nenabil ani na 100km… Ten na DC bude stát cca 2 hodiny.

                37. Jo to jo. Ja to srovnaval s trojcaty co nabiji hodne pomalu.
                  Jo to jo. Ja to srovnaval s trojcaty co nabiji hodne pomalu.

                38. Ioniq má 28kWh využitelných, e-tron 85kWh tj 3x víc, a aby
                  Ioniq má 28kWh využitelných, e-tron 85kWh tj 3x víc, a aby měl 3x větší spotřebu než ioniq musel by mít stejný dojezd, což nemá, má samozřejmě větší…

                  A co se týče nabíjení, dobíjí rychleji i na 50kW…

                  support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron
                  support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/223715447-Charging-with-Hyundai-Ioniq

                39. Až tady bude eTron někdo vlastnit a podělí se s námi o
                  Až tady bude eTron někdo vlastnit a podělí se s námi o reálné informace z provozu budu rád a bude-li pravda, co píšete, budu o to raději. Chtěl bych EV 4×4 s tažným, ale eTron mi odradil hlavně spotřebou.

                  Využitelnou baterku má 3x větší a s reálnou spotřebou 3x větší bude mít dojezd stejný, možná i větší při spotřebě kolem 40kWh/100km.

                  Nabíjet rozhodně na 50kW nebude rychleji. Ioniq nabíjí maximen nabíječky. Provádím měření, které mi to potvrzuje. Většinou to jede 49kWh, ale třeba u ČEZ_Přeštice jsem se setkal i s chvilkovým maximem 53kWh (odpovídala tomu i křivka nabíjení v jejich aplikaci).

                40. Podle mě eTron si za tu cenu koupí pár lidí v ČR,
                  Podle mě eTron si za tu cenu koupí pár lidí v ČR, rozhodně tady nebudou prezentovat nějaké zkušenosti. Daleko víc lidí se zeptá jestli ten e-Tron dělají i v benzínu 🙂

                41. To máte pravdu.
                  Jeden vážný zájemce tady na Hybridu ale

                  To máte pravdu.
                  Jeden vážný zájemce tady na Hybridu ale je, tak uvidíme.

                42. Se projede v mrazu po dálnici a necojede do Brna tak si to
                  Se projede v mrazu po dálnici a necojede do Brna tak si to rozmysli 🙂

                43. Mám z toho článku pocit, že Audi ještě nezačalo prodej
                  Mám z toho článku pocit, že Audi ještě nezačalo prodej a už auto odepsali novou platformou. Jsem zvědav, jak se někdo pohrne do auta, které je už skoro mrtvé.

                44. e-tron skutečně na 50kW nabíječce bude nabíjet rychleji
                  e-tron skutečně na 50kW nabíječce bude nabíjet rychleji než Ioniq. e-tron má 108s4p baterii, kdežto Ioniq 96s2p. Oba dva pojedou 120A limitem nabíječky, ale e-tron má výhodu ve vyšším napětí baterie, tedy od cca 50% SoC bude etron již sosat trvale 50kW až do plně nabité baterie a to pouze proto, že ho nabíječka už bude omezovat výkonem. Pokud by nabíječka nebyla omezena výkonem 50kW ale pouze proudem, tak výkon vyleze až k 54kW (448V*120A).

                  Ioniqu vyleze nabíjecí výkon pouze na okamžik na max. 49kW někdy kolem 77% SOC (396V*120A) a dál pak výkon prudce spadne.

                45. 120A nebo 125A? CCS má nálepku 125A, ChadeMo má někde
                  120A nebo 125A? CCS má nálepku 125A, ChadeMo má někde 120A.
                  77% SoC ale BMS to začíná padat (SoC_displ. ukazuje 80%, to jsou ale detaily. Nešeřili jsme nabíjení 0-100%, ale 0-80%.

                46. 120A vs. 125A je zajímavá diskuze, oba standardy by měly
                  120A vs. 125A je zajímavá diskuze, oba standardy by měly 125A zvládat, ale na trhu se objevily z nějakého důvody pouze 120A kabely pro CHAdeMO (pravděpodobně byly levnější než původní Yazaki) a tak některé stanice mají omezení na 120A.

                  Ty moje čísla jsou +/-, určitě budete mít přesnější info. Šlo mi o myšlenku.

    2. Pro admina. Nesli by zalozit vlakno petici na omezeni DC
      Pro admina. Nesli by zalozit vlakno petici na omezeni DC nabijeni na seanci cca 30-40min tak abychom meli moznost na cestach nabijet par kwh kdyz si tam da nejaky mistni Teslu na 2.5hodiny? Viz dnes Karlovy Vary a dalsi mnozi i se pripady? Dekuji

    3. ČEZ to řešit nebude, jeho to nijak nepálí. Spíše by se
      ČEZ to řešit nebude, jeho to nijak nepálí. Spíše by se na ČEZ mělo tlačit, vzhledem k tomu, že už se rozjíždějí velkobaterkáče, aby do nových lokalit už díval jen nabíječky 150 kW, kde můžete nabíjet z obou kabelů (byť polovičním výkonem) než tam vrazit 50 kW ABB, kde jeden kabel bude vždy na parádu (pouze jeden AC/DC měnič)

          1. To jsem netvrdil. Kde jste si to precetl v me reakci kdyz jsem
            To jsem netvrdil. Kde jste si to precetl v me reakci kdyz jsem to nenapsal? Dostali dotaci na misto tak proc by tam ted davali misto 50kw dvakrat nebo trikrazlt tak drahou 150kw? To CEH nikdy dobrovolne neudela. Nejsou samaritani a nas tak radi nemaji.

                1. Na dražší nabíječku zase dostanou větší dotaci, dotace
                  Na dražší nabíječku zase dostanou větší dotaci, dotace se vázají na procenta (byť může být seshora v absolutních číslech omezena). Vy máte podrobné informace, z kteeých dotačních programů ČEZ čerpá?

                2. Je to na netu. Ted obsadi co muzou v 50kw aby jim do toho
                  Je to na netu. Ted obsadi co muzou v 50kw aby jim do toho nevlitla konkurence. Za malo penez hodne muziky a pak se uvidi. Pak teprve obcas vymontuji 50kw a daji tam 150kw a tu 50kw odvezou misto AC sloupku nekam. Kdybych v tom podnikal a bral dotace tak bych to nedelal jinak. Hlavne nepripustit konkurenci.

                3. Tak jsem se díval na ty dotační programy, ČEZ to získal z
                  Tak jsem se díval na ty dotační programy, ČEZ to získal z výzvy z roku 2016, kdy o nějakých 150 kW nabíječkách si mohli jen nechat zdát, takže to fakt nejde.
                  Tu Vaši odpověď beru trochu jako konspirační teorii, když by ČEZ chtěl drtit konkurenci, tak by jel jinak než dosud. mě spíše přijde, že jim stačí nějak přežít a hlavně se dostat k ceckům evropských dotací.
                  Nicméně jsem tam ale vyštrachal zajímavé info v tom dotačním programu, že GreenWay CZ a.s. získal dotaci na vybudování 15 ultrarychlých (350 kW) nabíječek v ČR s termínem do 05/21. Tak jsem zvědav, kdy začnou s první výstavbou…

                4. To neni konspiracni teorie. Zeptejte se lidi co postavili
                  To neni konspiracni teorie. Zeptejte se lidi co postavili soukromou nabijecku v opustene lokalite a za jak dlouho se jim tam vylihla od cezu nebo eonu.

                5. Je to konspirační teorie. To, co jmenujete, se jinak říká
                  Je to konspirační teorie. To, co jmenujete, se jinak říká konkurenční chování. Když si v Praze postavím pekárnu, tak to přece neznamená, že nikdo jiný si tam nemůže vybudovat taky pekárnu.

                  Já Vám zase mohu vyjmenovat hromadu míst, kde žádný soukromník není a je tam pouze ČEZ. Jak to vysvětlíte tady?

                6. Uz vyhlaseni dotaci bylo na miru
                  Obchodnik s proudem.
                  Vice

                  Uz vyhlaseni dotaci bylo na miru
                  Obchodnik s proudem.
                  Vice postavenych nabijecek.
                  Pekarna a energie je trochu o necem.jinem. I kdyz i v tech pekarnach uz to smeruje take k monopolu

                7. To, že v podmínkách je obchodník s proudem, je naprosto v
                  To, že v podmínkách je obchodník s proudem, je naprosto v pořádku. Proč by měl dostat dotaci někdo, kdo nehodlá elektřinu prodávat?
                  Více postavených nabíječek je z mého pohledu v pořádku. Říká se tomu historie. Dotace by měla jít někomu, kdo už nějaké ty zkušenosti má a ne že dneska pěstuje obilí, zítra bude chovat krávy a pozítří bude stavět a provozovat nabíječky.

                  Co se týče pekáren, tam zase mícháš pojmy s dojmy – monopol s dominantním postavením. Máš tu sice dominantní pekárny typu Penam, ale přesto máš výběr, protože existuje hromada malých pekařství. A vstup do oboru také není nijak omezen, když se rozhodneš postavit pekárnu, tak zítra ji (obrazně) můžeš postavit a provozovat.

                8. Ale pokud nekdo obsadi dalnicni sit tak asi nebudu sjizdet do
                  Ale pokud nekdo obsadi dalnicni sit tak asi nebudu sjizdet do mesta si nabit ke konkurenci. U pekare to je ok pokud v okruhu x kilometru nejaky je tak rad k nemu v elektru dojedu a pidporim ho a koupim si poradny chleba.

                9. Jaké obsadil? Když si tam Shell postaví pumpu, tak Benzina
                  Jaké obsadil? Když si tam Shell postaví pumpu, tak Benzina už nemá šanci si ji u dálnice postavit? Máte pocit, že na například na D1 vidíte jen jedno logo?
                  Když si u dálnice postaví stojan ČEZ, proč by si ho tam nemohl postavit třeba EON?

                10. Benzinu nepostavi. U dalnice jsou naplanovany odpocivadla a
                  Benzinu nepostavi. U dalnice jsou naplanovany odpocivadla a benzinky. Kdo to urval ma vyhodu. Dalsi se tam nepostavi. Jedina sance az za sjezdem z dalnice nekde na okresce hned u dalnice ode sezenou pozemek. Takze to neni klasicka soutez postav si to kde chces. Pozemky u dalnice vlastni reditelstvi dalnic a silnic a ty tam pusti koho chteji

                11. Stále si pletete pojmy s dojmy. Chcete snad říct, že na D1
                  Stále si pletete pojmy s dojmy. Chcete snad říct, že na D1 je stejný počet benzínek jako v roce 89 a je tam pouze ta první značka, která tam vstoupila?

                12. To jsem nikdy netvrdil. Ale na trase Praha Brno si uz zadnou
                  To jsem nikdy netvrdil. Ale na trase Praha Brno si uz zadnou dalsi nepistavim. U sjezdu nekde vedle ano.

                13. A jaky vyber maji ty duchodci co se presunuji sockou? Ja za
                  A jaky vyber maji ty duchodci co se presunuji sockou? Ja za sebe si nestezuji klidne si pro veci tim elektrem dojedu i pres kus mesta.

                14. Nechápu dotaz. Jakože důchodce si do té druhé pekárny
                  Nechápu dotaz. Jakože důchodce si do té druhé pekárny nemůžet dojet sockou nebo co?

                15. Duchodci a socialne slaby se monopolum brani hur. Jdou po tom
                  Duchodci a socialne slaby se monopolum brani hur. Jdou po tom nejlevnejsi a holt nejhorsim situ protoze jim nic jineho nezbyva

                16. Nechci tady řešit důchodovou politiku, ale stále si
                  Nechci tady řešit důchodovou politiku, ale stále si pletete pojem monopol a dominantní postavení. Když totiž máte monopol, tak nemáte možnost výběru (jít třeba po tom nejlevnějším).

                17. A nenapadlo tě, že jde třeba o atraktivní lokalitu, tak
                  A nenapadlo tě, že jde třeba o atraktivní lokalitu, tak proto se tam ČEZ objevil?
                  Mimochodem, kterých lidí se mám zeptat? Můžeš mi říct, která konkrétní nabíjecí místa to jsou?

                18. Lidi co to stavy za svy vlastni penize pres EV mapu bez
                  Lidi co to stavy za svy vlastni penize pres EV mapu bez dotaci. Skusim to najit a hodit to sem.
                  My budeme mit taky nabijecku nejenom pro nas ale i pro verejnost.

                19. Tak až to sem hodíte, já tu zase mohu vypsat lokality, kde
                  Tak až to sem hodíte, já tu zase mohu vypsat lokality, kde je jenom ČEZ a nikdo jiný, takže vám to tu teorii trochu nabourá… 🙂
                  Jinak moc práce by Vám to nemělo dát, moc soukromníků s DC stojany se tady v ČR určitě nevyskytuje…

                20. Takže už zkrachovala díky tomu, že ČEZ postavil
                  Takže už zkrachovala díky tomu, že ČEZ postavil nabíječku 20 km vedle v Hradci nad Svitavou?
                  Do jakého okruhu, dle Vás, nesmí ČEZ postavit nabíječku, aby to nebylo bráno jako „zničit konkurenci“?

                21. Nezkrachovala. Ale je to blbe kdyz se CEZ chova netrzne
                  Nezkrachovala. Ale je to blbe kdyz se CEZ chova netrzne protoze ma prijmy odjinud z jinych oblasti. Oni maji kwh za 5kc a CEZ chip. Takze prostredi je pokrivene.
                  Cekam kdy udela Kaufland udela chip na rohliky a budu si jich moc za mesic vzit 10000 a krmit s tim foma slepice

                22. Popisovaná situace nastala několikrát. Třeba hned Olomouc,
                  Popisovaná situace nastala několikrát. Třeba hned Olomouc, kde byla soukromá první, až o hodně později byly 2 ČEZu. Pak dálnice Rousínov, tam byl eLuky s 20 kW, ČEZ dal během pár měsíců naproti 2 50 kW. Podobně se zachoval ve Valmezu, kde byla roky Inchanetu, už jsou tam i 2 ČEZu. Pak třeba Pardubice, tam je teď Nissan, Lidl i ČEZ. Nejde ani tak o to, že si berou kšeft, ale spíš o to, že třeba místo Valmezu mohla být daleko užitečnější na D1 mezi Ostravou a Olomoucí. Místo Rousínova (nedaleko je navíc soukromý Vyškov) mohla být v Mikulově. Prostě nemá moc smysl dublovat rychlonabíječky když je spousta chybějících míst v optimální síti co 50-80 km. Třeba v Kuřimi nedaleko Brna, plného rychlonabíječek, má ČEZ svoje na 2 místech. Přitom Nové město nebo Žďár by ji potřebovaly daleko více.

                23. Stejné náhody fungují i u nás na jihu. V Písku se vyloupl
                  Stejné náhody fungují i u nás na jihu. V Písku se vyloupl EON a ani ne za rok tam byly dvě nabíječky ČEZu u MCDonalds. Pak jsme se dočkali i nabíječky v ČB u Globusu, kdy EON konečně ukázal, že objevil jihočeskou metropoli v mapě, no a za dva měsíce je tu ČEZ s nabíječkou u Benziny na Nádražní. Ale co, já jsem vlastně rád. Nabíječku EONu u Globusu stejně furt blokuje Tesla EONu (asi nemají kde jinde brát elektriku), tak budu jezdit k ČEZu, čip stejně ještě do příštího zdražení budu mít. Ale chtělo by to opravdu spíš makat na pokrytí než obsazovat místa, kde už je konkurence. Na to je ještě brzy. Až budou obsazena všechna okresní města, pak ať si stavějí duplicity kde chtějí.

                24. Netuším, proč nejezdí Tesla k SC, je jich přece podle
                  Netuším, proč nejezdí Tesla k SC, je jich přece podle všech teslafan v ČR dostatek.

                25. Obzvlášť v jižních Čechách je tu SC na každém rohu
                  Obzvlášť v jižních Čechách je tu SC na každém rohu :-). Ono je to spíš o tom, že rychlonabíječky by se neměly vnímat jako benzínky. Rychlonabíječka není benzínka. Nabíjet se má převážně doma přes noc a rychlonabíjet by se mělo jen na průjezd. Jenže tuhle myšlenku elektromobility mnozí nechtějí pochopit. A nebo ji možná chápou, ale bydlí v paneláku, kde se taková myšlenka těžko realizuje.

                26. Jeden problém je, že se u nás staví nabíječky po jednom
                  Jeden problém je, že se u nás staví nabíječky po jednom dvou kusech, což je nesmysl, 4-6 nabíječek by měl být standard jako např. v projektu Electrify od VW v USA.
                  Druhá věc je, že u nás jezdí Tesly z USA, které ani jinak než na standardních nabíječkách nebo doma nabíjet nelze (nemohou použít evropské SC). Třetí věc je, že přijde vlná šetřilů s nejnižším modelem TM3 a to už bude síť nabíječek ČEZ a EON nepoužitelná, protože to tam budou nabíjet celé hodiny v paušálu a i tam kde SC je, protože za cenu paušálu by na SC nabili max dvakrát za měsíc.

                  insideevs.com/electrify-america-progress-charging-stations/

                27. Tohle je dalsi ukazka „schizofrenie“ nasi EV komunity. Je tak
                  Tohle je dalsi ukazka „schizofrenie“ nasi EV komunity. Je tak super, ze tesla ma na kazdem miste 4/6/8/… stojanu, ale jakmile nekde vzniknou dva „obycejne“ stojany pobliz sebe (a idealne je jeden z nich CEZ), tak je to uplne spatne a CEZ/… by mel dbat na rovnomerne pokryti.

                  EDIT: argument, ze 3 SCh u nas staci (je dostatecne pokryti) neberu, tesla s 60 nebo 75 baterii z Prahy do Krkonos a zpatky bez docucnuti v zime nedojede.

                28. Tak SC jsou hlavne jako podpora prodeje novych tesel, a 60 ani
                  Tak SC jsou hlavne jako podpora prodeje novych tesel, a 60 ani 75 se uz neprodava….

                29. A ta Tesla eonu to blokuje na DC chademu misto aby si to dali
                  A ta Tesla eonu to blokuje na DC chademu misto aby si to dali na AC dlouhodobe?

                30. Samozřejmě je na redukci CHAdeMO. Třeba je to omrzí vozit
                  Samozřejmě je na redukci CHAdeMO. Třeba je to omrzí vozit Teslu ke Globusu, staví si ještě nabíječku přímo u sídla, tak si ji snad budou dávat tam. Když jsem se tam s tím řidičem potkal, říkal, že Teslu má asi týden a moc o ní nevěděl.

                31. Nejde o zkrachování nebo netržní chování.
                  Dokonce bych

                  Nejde o zkrachování nebo netržní chování.
                  Dokonce bych to jako ČEZ nedělal jinak.

                  Tedy využívat svého nepoměrně většího kapitálu a rozpouštět náklady zatímco malý investor je stojanem stojícím blíže poškozen více.

                  To je podle mě to na co se tu naráží. ČEZu podle mě může být jedno jestli mu roste konkurence nebo ne (protože neroste). Ale i tak to vypadá že takto tu konkurenci „sestřeluje“.

                32. Podstatné je, že náklady jsou naše peníze, čili staví
                  Podstatné je, že náklady jsou naše peníze, čili staví konkurenci někomu, kdo si to zaplatil ze svého a v rámci nějaké ekonomické rozvahy případně očekával návratnost resp. zisk. A pak si přijde ČEZ, který to postaví za naše prachy. Typický CEZ … zisky jsou moje, naklady vaše 🙁 (zábor území, emisní povolenky…)

                  Ale to už tady bylo minimálně jednou, kdy dotace zničily fungující reklamku, protože konkurovala dotované (prý v rámci zvyšování zaměstnanost)

                33. Kdyz to vyjde tak nam budou stavet DC 50kw u Plzne u dalnice u
                  Kdyz to vyjde tak nam budou stavet DC 50kw u Plzne u dalnice u naseho bowling centra. Jsou to nadsenci co to mysli dobre. Zatim jim to zadne zisky negeneruje.

                34. Takže mohu očekávat ČEZ hned vedle? To by bylo super,
                  Takže mohu očekávat ČEZ hned vedle? To by bylo super, čím více stojanů, tím větší šance, že si nabiju a nebudu muset čekat.
                  A kde to bude u té Plzně?

      1. Nebo si do firmy dame jidlo koupim 25vw a neudelam si svou
        Nebo si do firmy dame jidlo koupim 25vw a neudelam si svou nabijeci infrastrukturu a obsadim si v holesovicich dva stojany jenom pro sebe. Taky moznost. Nebo si udelam 400kw uloziste do dodavky. Po 10hodinach co si to nabiju tak si to budu vozit dobaralu kde na to budu topit
        Taky moznost.

    4. To samé se mi stalo už několikrát. Pokud není k dispozici
      To samé se mi stalo už několikrát. Pokud není k dispozici majitel, tak nejprve zkontroluji aktuální stav nabití tesly a pokud je >85% SOC, tak ji odpojím a nabiji si Leafa na nezbytnou úroveň. Pak teslu připojím zpět a odjíždím.
      Každopádně pokud bych přijel k vybité tesle, tak ji nechám nabíjet do zmíněné úrovně. A mám jednoduše smůlu.

          1. Prasárna v čem? Tomu Linuxu, co běží v tom stojanu, to
            Prasárna v čem? Tomu Linuxu, co běží v tom stojanu, to nijak neublíží a auta jsou na ztrátu komunikace se stojanem stavěná…
            Já totiž jedu na CCS, takže na ten CHAdeMO kabel vůbec šahat nemusím a tímpádem jsem z obliga při otázce „Co mi šaháte na auto?“ 🙂

                1. Musi… Jenomze to delali „jen lide“ a jak znamo, kazdy
                  Musi… Jenomze to delali „jen lide“ a jak znamo, kazdy software ma alespon jednu chybu (z cehoz se, jak znamo, pomoci matematicke indukce odvodi, ze jich tam ve skutecnosti je nekonecne mnoho 😉 )

                  Kdyz hrdiny bijec za spravedlnost „uprostred noci v desti“ (at mame poradne klise) nouzovym stopem odpoji zleho teslaka a stojan nenabehne, tak je mu prd platne, ze to vyrobce musi (nekdy) vyresit. On v tu chvili bude stat s prazdnou baterii u nefunkcniho stojanu. A jak tu nekdo psal, technicka podpora CEZu pres noc „nepremava“.

                  Ale jeste jednou, ono to na 99.9% bude fungovat bez problemu. Jenze stejne tak zakon schvalnosti zafunguje na 99.9% v ten nejnevhodnejsi moment ;).

    5. Výdrž. V září bude druhá rychlá od E-Onu v Karlových
      Výdrž. V září bude druhá rychlá od E-Onu v Karlových Varech. Už se na tom pracuje.
      Ano velká baterie v Tesle a neomezený paušální poplatek od ČEZu je dnes problém. I ten se dříve či později vyřeší platbou za minuty připojení, kdy se majitelům Tesly pak vyplatí nabíjet raději doma pomalu, než blokovat rychlou stanici.

      1. Takze pokud si koupi v Karlovych Varech jeste jeden chytrej
        Takze pokud si koupi v Karlovych Varech jeste jeden chytrej jeste jednu teslu tak na tom budeme stejne jako ted. A to mam dojem ze se jich tam vyluhne vic. Jeste ze vsichni rusaci jezdi jenom velkoobemovy fosily. To jsem rad. To spus to druhy reseni bude to prave pro ty setrilky a hned si to doma zastrci do zasuvky.

        1. Ona ta stanice u BMW v K.Varech je většinu času prázdná.
          Ona ta stanice u BMW v K.Varech je většinu času prázdná. Měl jsi prostě pech, že jsi na toho s Teslou narazil.
          Ber to tak, že se chová čistě ekonomicky. Chybu hledej na straně ČEZu.
          Já si něco podobného zažil v Brně. Taky jsem hodinu trávil na mennekesu, než se vrátil majitel Tesly.

    1. N jo, češi jsou chudí a nemohou si dovolit milionové
      N jo, češi jsou chudí a nemohou si dovolit milionové výdaje. Musíme holt počkat až bohatší kolegové ze západu zafinancují vývoj levnějších baterií a pořádnou masovou výrobu elektromobilů abych si potom i u nás mohli koupit nějaké to elektroautíčko.

  3. OT: Vcera jsem tak premyslel o e-tronu a vsech „beznych“
    OT: Vcera jsem tak premyslel o e-tronu a vsech „beznych“ znackach, kteri nyni chteji prodavat EV. Mam spatny pohled, ze etron je uplne nejhloupejsi EV co znam? Proc bych si ho mel kupovat? Ma nejvetsi spotrebu, je to bezne audi, nema nic navic, nijak nevybocuje, proc bych ho mel chtit. Kdyz chci EV, tak si koupim neco, na cem bude hned videt, ze je to EV. To audi na 2mil je jeste v zakladu a priplatky jsou dalsi ranec. To uz si koupim radsi bezne audi. Alespon ty zrcatka mohla byt v zakladu a oni jsou za priplatek 36tis. 😉 Pokud si etron poskladam k obrazu svemu (metrix svetla, sline, …) co jsem zvykly mit v beznem audi, tak jsem u 3mil a to uz si dojdu pro teslu na ktere je videt ze je to ev, dojedu dal, ….

          1. No možná víc než Tesel X (i když Xko už má ten dojezd
            No možná víc než Tesel X (i když Xko už má ten dojezd nad 500km ověřený praxí, tady jej neslibují ani teoreticky), ale rozhodně ne víc než Hyunday Kona, Lefů + druhé generace, nebo Tesel M3
            Všechna uvedená auta jsou víc muziky za výrazně méně peněz.

            1. Tak to je snad jasné, že levných vozů (optikou EV) se
              Tak to je snad jasné, že levných vozů (optikou EV) se prodá víc než luxusního SUV. Taky se prodá víc např. i30 než Audi Q5 nebo Q7, logicky, ne? 🙂 Srovnavejme srovnatelné, prosím.

              Někdo si radši dopřeje větší a luxusnější auto, I když ten Leaf třeba je víc muziky.

              Viděno vaší optikou by se takto velká a dráha auta neprodávala ani jako spalovak, když jsou tady menší a levnější a postačující. Ale přesto se prodávají a bude se i eTron a v Německu dobře. Znám Němce 🙂

          1. Spotreba? 25kWh/100km. Tim padem dojezd, kapacita baterie. Muj
            Spotreba? 25kWh/100km. Tim padem dojezd, kapacita baterie. Muj odhad dojezdu je 300km. Cena v zakladu, kde dost toho priplacim. Ha. Ddneska je tam uz konfigurator. Vcera byl jen cenik. Tak jdu na to. ;o) Navolim stejnou vybavu, jako mam ve spalovaku.

                1. Dojezd 400 km ani náhodou. Tady jsou nějaké reálné
                  Dojezd 400 km ani náhodou. Tady jsou nějaké reálné hodnoty.

                  Real Range Estimation

                  City – Cold Weather * 370 km
                  Highway – Cold Weather * 270 km
                  Combined – Cold Weather * 320 km

                  Je potřeba taky počítat s tím, že každý má jiný styl jízdy apod. a taky, že na cestách se nedobíjí prakticky nikdy na 100%.

                  ev-database.org/car/1092/Audi-e-tron

                2. Největší inovace tohoto Audi, ale je, že právě můžeš
                  Největší inovace tohoto Audi, ale je, že právě můžeš na cestách v pohodě rychle nabíjet na 100%.

                3. Když si odmyslím, že 150 kW nabíječky prakticky nikde
                  Když si odmyslím, že 150 kW nabíječky prakticky nikde nejsou, tak ty budeš čekat 20 minut na nabítí posledních 5%??

                4. Když kouknu na grafy nabíjení, tak na té nabíječce 150
                  Když kouknu na grafy nabíjení, tak na té nabíječce 150 kW trvá nabití posledních 5 % cca 5 minut. Takže proč ne až do plna…

                5. Moc tomu nevěřím, všechny auta na světě včetně Tesly
                  Moc tomu nevěřím, všechny auta na světě včetně Tesly nabíjí posledních 10% velmi pomalu. I např. Tesla 3 verze 75 kWh nabíjí běžně příkonem max 120 kW a trvá ji plné nabití ze 40% na 100% (tedy 45 kWh) celých 70 minut.

                6. Poslední % nabíjí eTron „jen“ 50 kWh. U nás tedy plným
                  Poslední % nabíjí eTron „jen“ 50 kWh. U nás tedy plným výkonem až do 100%.

                7. Ten graf u Audi je zkreslený, baterii 85 kW nelze nabíjet
                  Ten graf u Audi je zkreslený, baterii 85 kW nelze nabíjet mezi 95% a 100% příkonem 50 kW, hrozilo by zničení. Posledních 10% se nabíjí v průměru mnohem pomaleji a to i u Ioniqu, žádné rychlé do 94% se nekoná, v průměru nabíjí pouze příkonem 10 kW.

                  electricrevs.com/2018/04/13/can-the-ioniq-electric-charge-at-up-to-100-kw/

                8. Tady je i jiný graf pro
                  Tady je i jiný graf pro porovnání

                  forum.abetterrouteplanner.com/uploads/monthly_2018_11/Chevy_Bolt-Hyundai_Ioniq-Tesla_3_LR-Tesla_S_60_chargespeed_metric.png.af62e254832f228474ac93549b9abf62.png

                9. To není pravda. Mám Ioniqa a vím kolik nabíjí (měřím
                  To není pravda. Mám Ioniqa a vím kolik nabíjí (měřím přes Torque_Pro). Od 80% klesne z 50 na 25. Uvedených 10 to dává až od 90 do 94, spíše ale více.

                  Audi eTron lze nabíjet 50kW až do 100%.

                  Bavíme se zde (a tak se to i uvádí) o procentech na displeji. Hodnotě 100% SoC_DISPLAY odpovídá 95% SoC_BMS.
                  U eTronu to bude podobné 100% SoC_D bude 85-90% SoC_BMS.

                  eTron tedy nabíjí správně podle grafu (jde o graf vztažený k disoleji. Nabíječky také ukazují % nabití odpovídající % na displeji.
                  Nad 100% SoC_D (95% SoC_BMS) lze Ioniq nabít pouze rekuperací (viz. videa).
                  Trojčata a další starší EV měla jednu hodnotu, jelikož nebyla horní ochrana.

                10. Špatně se chápeme, měl jsem namysli, že Ioniq nabíjí
                  Špatně se chápeme, měl jsem namysli, že Ioniq nabíjí mezi 90-100% nabíjí v průměru 10 kW.

                  Jak vypadá správný graf nabíjení Audi e-Tron je tady : imgup.cz/image/LT8Y

                11. Hmm zajímavé, někdo z těch dvou zdrojů musí mít
                  Hmm zajímavé, někdo z těch dvou zdrojů musí mít špatné data, nebo ten graf z imgup může být pro studenou, nebo naopak přehřátou baterii (rapidgate). Zatím ale na mne působí relevantněji měření e-tron od Fastnedu už jen kvůli tomu, že snad u všech ostatních vozů jejich měření sedí.

                  Fastned začíná na cca 12% SOC, což by odpovídalo cca 5-8 minutě toho imgup grafu.

                12. Jsou to průkazná data, protože pochází z tohoto videa.
                  Jsou to průkazná data, protože pochází z tohoto videa. Stačí se podívat, že běžně uváděná křivka má navodit dojem, že auto stále nabíjí 150 kW, ale je vidět, že je schválně uříznutá na 30% zatímco u dvou porovnávaných aut nikoliv.

                  youtu.be/V1QIJk7jxow

                13. OK, ale je to jak jsem si myslel to nabíjecí video je
                  OK, ale je to jak jsem si myslel to nabíjecí video je točeno při -1,5°C! Fastned pravděpodobně nabíjel za teploty blízké „nominální“, takže jeho data lze považovat relevantní také.

                  Na jednu stranu tak můžeme prohlásit, že tu máme maličkatou #coldgate od Audi, ale na druhou stranu se sluší dodat, že vzhledem k tomu, jak se s nabíjením za nízkých teplot perou ostatní, tak lze toto považovat za výborný výsledek a naopak pochvalu pro Audi k jejich opravdu fungujícímu teplotnímu managementu.

                14. Tesla má ale iný typ baterii a od 90% vyššie sa už kvoli
                  Tesla má ale iný typ baterii a od 90% vyššie sa už kvoli strate času neoplatí nabíjať.

                15. To nastavení nabíjení u Audi není nic zázračného. Oni
                  To nastavení nabíjení u Audi není nic zázračného. Oni si prostě vyhradili z těch 95kWh celkové energie v baterii pouze cca 83kWh využitelné energie (Bjorn naměřil tuším 82kWh) a udělali si velký buffer nahoře a jen velmi malý dole. V praxi to vypadá tak, že CC fázi nabíjecího procesu prostě předčasně ustřihnou na těch cca 30kW. To znamená, že do baterie nelze uživatelsky nikdy nabít víc než těch 83kWh. Pro nabití plných 95kWh by ta CC fáze musela dojet až do nuly stejně jako u Tesly a to by trvalo odhadem dalších 40 minut.

                  Tesla dává uživateli plnou kontrolu nad baterií a pokud si nastaví range mode, tak mu dovolí nabít baterii na 100% její skutečné kapacity, ale samozřejmě si u toho nabíjení do plna chvilku posedí.

                16. Všechna na světě ne. Třeba Ioniq nabíjí rychle až do
                  Všechna na světě ne. Třeba Ioniq nabíjí rychle až do 94%.

                17. Tak si do googlu zadejte „charging graph audi e-tron“. Máte
                  Tak si do googlu zadejte „charging graph audi e-tron“. Máte na výběr graf na 150 kW nabíječce i 50 kW nabíječce.
                  Jsou to grafy od lidí, ne od Audi, takže se tomu dá věřit.

                18. Asi špatně hledám, ale stále vidím kopírovaný jeden
                  Asi špatně hledám, ale stále vidím kopírovaný jeden graf nabíjení, nevidím uživatelské grafy. Ano, jak píše jiný kolega, mohou mít bateii mnohem větší (95 kWh) a tím obejdou jak rychlost nabíjení, tak i degradaci baterie, protože systém bude řadu let hlásit baterie 100%, než zdegraduje prvních 12 kWh rezervy, pak ale se bude nabíjení chovat úplně jinak.

                19. Na tomto videu je vidět celý průběh nabíjení, ten
                  Na tomto videu je vidět celý průběh nabíjení, ten průběh je do 40% o dost jiný než se prezentuje, nicméně od 50% je to podobné. Ano uznávám, to nabíjení je rychlé až do konce, tedy na 150 kW nabíječce, jak se to bude chová na 50 kWh jsem neviděl.

                  youtu.be/V1QIJk7jxow

            1. Tohle uz je vtip, ne? ;o) Rozdil zakladu a advanced verze je
              Tohle uz je vtip, ne? ;o) Rozdil zakladu a advanced verze je mimo jine v tom, ze ta drazsi ma „Komfortní středová loketní opěrka vpředu“ hmmm. Tak za 2mil bez komfortni loketni operky.

              Jinak krome adaptivniho podvozku a 20″ misto 19″ ta advanced vybava nema nic navic. Jen si tam radu veci navic muzete DOKOUPIT. ;o)

              přední a zadní nárazníky, kryty podběhů kol a vstupní prahy lakované v barvě vozu – 10.200,-

              Hagusy za 16.400,- (nema to zadne)

              Palubní nabíječka 11 kW pro AC proud – 48.300,-

              Takze celkem jsem tam za 2,9mil, kdyz si etrona poskladam, podle spalovaku.

              1. Ta palubní nabíječka za 48 tisíc je nějaký kiks
                Ta palubní nabíječka za 48 tisíc je nějaký kiks českého zastoupení. V německém ceníku tato položka není, přitom palubní nabíječku to má v sobě z výroby, těžko koupíte elektromobil, který by neměl onboard AC charger. 🙂
                Spíše tipuji, že to je add-on charger (na celkových 22 kW výkonu interní nabíječky), který jim omylem utekl do ceníku a který nelze zatím objednat.

                Výhoda e-tronu je, že si tam naskládáte jen to, co chcete. Nejlevnější Tesla X 100D (byť plně vybavená) mě přijde na skoro 3,1 milionu.

            1. Poprvé vidím někoho, kdo hodnotí poměr dojezd vůči
              Poprvé vidím někoho, kdo hodnotí poměr dojezd vůči ceně, že by podle toho někdo vybíral auto… 🙂 Takže Škoda Citigo za 250 tisíc s dojezdem 400 km je mnohokrát lepší koupě než Superb za 1 milion s dojezdem 800 km…

              Já se dosud domníval, že lidé dojezd u poptávaného auta porovnávají vůči svým potřebám, zda je dostačující či nikoliv. Jak jsem se mýlil… 🙂

              1. No… BEV mají většinou „omezený“ dojezd a neporovnatelně
                No… BEV mají většinou „omezený“ dojezd a neporovnatelně vyšší cenu což
                =>
                Na dojezdu najednou záleží.
                =>
                Cena se stává problémem a člověk si nevybírá jestli koupí auto za půl milionu nebo za tři, člověk si vybírá co mu za nejméně peněz dojede nejdál (alespoň pro mě je to dost velký faktor kdybych „potřeboval“ dojezd 500km tak budu zvažovat jestli se spokojím s dojezdem 250 za půl mega (a řešit neustále DC) nebo za 1,5 mega mít 500)

                A kdybych měl neomezený rozpočet a potřeboval auto „jen“ na přesun (a bylo by mi putna jaký semiš je na volantu), tak jdu přesně po nejefektivnějším nájezdu (hned po minimálním dojezdu).

                1. Já mám pocit, že tady se čtou jen první řádky. Já
                  Já mám pocit, že tady se čtou jen první řádky. Já přece netvrdím, že na dojezdu nezáleží, četl jste můj poslední odstavec?

                2. Nechápu narážku – reaguji na:
                  „Poprvé vidím někoho, kdo

                  Nechápu narážku – reaguji na:
                  „Poprvé vidím někoho, kdo hodnotí poměr dojezd vůči ceně, že by podle toho někdo vybíral auto… 🙂 Takže Škoda Citigo za 250 tisíc s dojezdem 400 km je mnohokrát lepší koupě než Superb za 1 milion s dojezdem 800 km…

                  Já se dosud domníval, že lidé dojezd u poptávaného auta porovnávají vůči svým potřebám, zda je dostačující či nikoliv. Jak jsem se mýlil… :-)“

                  A uvádím příklad jak se parametr dojezdu vůči ceně může stát rozhodujícím faktorem při výběru vozu. Jedna věc je „potřeba“ a druhá reálná potřeba, ale ať už je to cokoliv když finančně nedosáhnete ani na jednu z nich tak se poměr dojezd/cena najednou stává velice důležitým.

              2. Uznávám, máte v zásadě pravdu, ale jen u aut pro osobní
                Uznávám, máte v zásadě pravdu, ale jen u aut pro osobní potřebu. Myslím, že z běžné populace bude velmi malý počet lidí, kteří si koupí pro osobní potřebu EV nad milion korun.
                Většina těchto aut půjde do firemních flotil pro potřeby cesťáků, kurýrů, apod… a tam se dojezd očekává.

                Takže pro běžného člověka, co se ráno doveze do práce, tam X hodin stojí, pak jede nakoupit, vyzvednout děti a ženu z práce, a pak třeba ještě doveze nákup prarodičům je to prakticky oboje zbytečné, protože tyhle trasy bývají okolo 15ti km, tedy v součtu je nájezd běžného člověka v neřidičském zaměstnání do 150km na den, a pak noční nabíjení.
                Jenže takovej člověk si kopí auto do půl milionu, a my se bavíme o jiném segmentu že?

      1. A spousta zákazníků taky chce, aby to uvnitř vypadalo
        A spousta zákazníků taky chce, aby to uvnitř vypadalo hodnotně a pěkně, protože jsou na to zvyklý ze spalovacího Audi/MB/BMW/Lexus… A tady je potřeba říct (aspoň dle mého názoru), že to Audi vypadá uvnitř opravdu dobře. Stejně tak třeba ten I-Pace, to je velký skok proti Tesle třeba.

        1. Souhlas. Z audi jsem jinak hotovej. ;o) Zpracovani, vzhled,
          Souhlas. Z audi jsem jinak hotovej. ;o) Zpracovani, vzhled, jizdni vlastnosti, … Ale ten etron mi prijde trosku rana mimo nato co je to za koncern. Minimalne se maji tesle vyrovnat nebo byt lepsi a ne, ze takova premiova znacka udela toto. Alespon za me je audi v EV tragedie. Koukne se schvalne nekdo do toho ceniku. Zacina na 2mil ale pokud chci to co k audi patri, tak tam jsem pres 3mil.

          Nepsal jsem to jestli chci koupit co ci ono. Byla to recnicka otazka na to, co audi vypousti do sveta.

          Nechci aby to bylo videt, ze je to ev, tak si koupim etron? Je pravda, ze nekdo si do mesta poridi Q7, tak proc ne. ;o)

          1. Přiznám se, že netuším, proč jste z Audi hotovej jen
            Přiznám se, že netuším, proč jste z Audi hotovej jen proto, že se dá nakonfigurovat až ke 3 milionům. Já když u Tesly X vezmu to nejlevnější (byť v jediné plné výbavě, kromě Autopilota), tak jsem na ceně 3,1 milionu. Audi si tedy mohu objednat jak „holátko“ za 2,1, tak si ho mohu i individuálně dovybavit až k těm 3 milionů a dát si tam i věci, které Tesla X nemá (matrix led, infrakamera, masáž, ambientní osvětlení, ptačí pohled, atd.) a mohu si platit jen za příplatky, které tam chci a využiji. Tohle Tesla nemá, tam musíte vzít plnou výbavu i když nechcete.

    1. 50% ? To už bude dávno na EV uvalená daň, protože stát
      50% ? To už bude dávno na EV uvalená daň, protože stát bude přicházet o spotřební daň z benzínu. Na EV nikdo nevydělá ti co to koupí teď nevydělají kvůli ceně EV a ti co to koupí později nevydělají také a to kvůli dani z auta…

Napsat komentář