Trutnov má nové elektrobusy a autobusy na CNG

Trutnovská MHD má jako první v ČR autobusy pouze na alternativní pohon. ČEZ ESCO dodá energii z biomasy, unikátní 150kW dobíjecí stanici a zázemí.

Trutnov se nově může pochlubit čtyřmi novými elektrobusy a třemi autobusy na CNG.
foto: ČEZ

Trutnovská městská hromadná doprava bude mít od února vozový park složený pouze z elektrobusů a autobusů na CNG. Dnes zahájila provoz čtveřice nových elektrobusů a tří vozů na CNG, které nahradí dieselová vozidla.

Projekt společností Arriva Východní Čechy, ABB a ČEZ ESCO tak přispěje ke zlepšení životního prostředí a moderní městské hromadné dopravě. Zavádění nových technologií Skupinou ČEZ dosud v regionu reprezentoval především projekt Smart Regionu Vrchlabí a podpora individuální elektromobility výstavbou sítě dobíjecích stanic.

„Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova.

O celkově 7 ekologických autobusů, z toho 4 elektrické značky Škoda 26BB, rozšiřuje Trutnov vozový park své městské dopravy. Dobíjení elektrobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice ABB o výkonu 150 kW dodaná společností ČEZ ESCO a čtveřice normálních dobíjecích stanicích Škoda.

Aktivitu umožní čerpání dotačního titulu EU. Energii pro provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy dodá Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy.

„Elektrobusy s dojezdem 200 km a denním nájezdem převyšujícím 300 km jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Při brždění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a zpětně se dobíjí. Na sněhu zlepšuje jízdní vlastnosti zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi. Vedle elektrobusů nasadíme ještě trojici autobusů na zemní plyn,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy.

Připojení dobíjecích stanic, dodávku rozvodů a další navazující služby zajišťuje společnost ČEZ ESCO. „Vedle rozvodů pro kompletní pětici dobíjecích stanic zajistíme jejich servis a provozování po dobu pěti let, včetně služby ´Next business day´, tedy zprovoznění stanice v co nejkratším čase, pokud by došlo k poruše. Počítáme také se sběrem naměřených dat a vyhodnocováním provozu celého systému. Zařídili jsme klientovi rovněž vše kolem financování naší dodávky,“ doplňuje za ČEZ ESCO generální ředitel Kamil Čermák.

Trutnovská MHD se může pochlubit výjimečným složením

Trutnovská MHD se může pochlubit výjimečným složením své flotily autobusů.
foto: ČEZ

Unikátem celého řešení je první tuzemská instalace rychlodobíjecí stanice ABB umožňující nabíjení o výkonu až 150 kW. Tato stanice je schopná doplnit většinu kapacity baterií elektrobusu za několik desítek minut. Navíc je doplněna rozsáhlou řadou prvků v oblasti konektivity, včetně dálkového monitorování, řízení, diagnostiky a aktualizace softwaru.

Tyto pokročilé služby ABB Ability poskytují zákazníkům významnou znalost procesu nabíjení a umožňují vysokou provozuschopnost a rychlou reakci v případě problému. „Nejmodernější nabíjecí stanice ABB má významné přínosy pro provozovatele veřejné dopravy v Trutnově i v dalších městech, která hodlají zavést ekologickou veřejnou dopravu. O nabíjecí technologii založenou na mezinárodních normách projevilo zájem již několik měst v České republice. Na přání zákazníka může ABB rovněž nabídnout krátkodobý pilotní projekt. V jeho rámci si zákazníci vyzkouší nabíjecí zařízení na konkrétní dopravní lince, a na základě tohoto zkušebního provozu pak vyhodnotí technické i společenské přínosy řešení ABB. Jsme přesvědčení, že naše technologie významně přispějí k lepšímu životu obyvatel měst,“ uvedla Tanja Vainio, generální ředitelka ABB ČR.

tisková zpráva

8 Comments on “Trutnov má nové elektrobusy a autobusy na CNG”

  1. Jsem rád, že menší města do toho neohroženě šlapou a
    Jsem rád, že menší města do toho neohroženě šlapou a čím dál více přecházejí na čistě tichou budoucnost. Třinec, Hranice na Moravě, Bílina, Trutnov, Pardubice, Hradec Králové, Frýdek-Místek, Havířov, Karviná….. Leckde jich provozují početně více, než v daleko větších městech typu Olomouc, Ostrava, Brno, o Praze nemluvě. A pro představu něco z roku 2014 a kam jsme od té doby pokročili https://dzzp.cdv.cz/file/magda-pejsova-mhd-ktera-neskodi/

Napsat komentář