Dopravní laboratoř Scania přechází na nefosilní paliva

Prostřednictvím své vnitropodnikové přepravní společnosti demonstruje společnost Scania, součást koncernu Volkswagen, jak lze pomocí stávajících technologií dosáhnout snížení emisí uhlíku o více než 95 %.

Tahače Scania přecházejí v rámci laboratoře na nefosilní paliva
foto: Scania

Scania Transport Laboratory v některých případech zajišťuje vnitropodnikovou přepravu v rámci společnosti Scania. Vozový park sestává ze 45 nákladních vozů a autobusů, z nichž 14 jsou tahače pro dálkovou přepravu. Od roku 2018 využívá vozový park pouze nefosilní paliva a hybridní pohony, které snižují emise uhlíku o více než 95 %.

Scania však přiznává, že nevyužívá 100% nefosilní paliva, protože mimo Švédsko je nedostatek čerpacích stanic na HVO/bionaftu, což znamená, že některé nákladní automobily musí občas natankovat běžnou motorovou naftu.

Tato dceřiná společnost byla založena v roce 2008 jako rozšíření oddělení výzkumu a vývoje společnosti Scania ve snaze získat ještě více informací o výzvách, kterým její zákazníci čelí, a také o možnostech, jak lze zvýšit ziskovost. Již v prvních pěti letech snížila spotřebu paliva o 20 procent a emise uhlíku o 50 procent na přepravenou tunu.

„Jde o zavádění naší vize do praxe. Nežádáme naše zákazníky ani ostatní subjekty v odvětví, aby dělali něco, co sami nejsme ochotni dělat,“ říká Jan Björklund, vedoucí společnosti Scania Transport Laboratory.

Dceřiná společnost Scania Transport Laboratory každodenně provozuje 14 kombinací nákladních automobilů a přípojných vozidel mezi výrobními závody ve švédském Södertälje a nizozemském Zwolle. Během roku každý nákladní automobil ujede přibližně 400 000 km, což je asi trojnásobek toho, co urazí nákladní automobil za stejnou dobu v rámci provozu u běžného dopravce.

To znamená, že společnost Scania má jedinečnou příležitost k testování a hodnocení kvality a výkonu vozidel. Důležité je totiž kromě školení řidičů také testování teorií o analýze a plánování toků nákladní dopravy jako prostředku k odstranění odpadu z dopravního systému.

„Jedním z klíčových poznatků je pro nás význam plánování a školení řidičů. Vidíme, že to funguje a že poměrně malé úpravy mají velký vliv. Například omezení rychlosti z 90 na 80 km/h v dálkové dopravě snižuje spotřebu paliva o 10 %, zatímco příslušná ztráta času je pouze 1 %,“ říká Björklund.

tisková zpráva

Napsat komentář