Lexus UX 250h: svižný crossover se 4. generací hybridního pohonu

Hybridní crossover Lexus UX 250h spojuje hospodárný benzínový čtyřválec 2,0 l a výkonný elektromotor (nebo elektromotory). Systém nabízený s pohonem všech kol E-FOUR používá novou kompaktní převodovku a jednotku řízení energie.

Za reálných podmínek v městském provozu může UX 250h využívat elektřinu po velkou část cesty – v závislosti na způsobu jízdy až polovinu času.
foto: Lexus

Nová baterie typu našla v Lexusu UX 250h místo pod zadními sedadly, a tak zbytečně nezasahuje do zavazadlového prostoru a zároveň přispívá k nízkému těžišti. Konstruktéři se přitom nesoustředili jen na co nejnižší spotřebu paliva a emise, ale i maximální potěšení z jízdy.

Při stálé jízdě nebo mírné akceleraci může vůz pohánět samotný přední elektromotor, případně další zadní elektromotor u provedení s pohonem všech kol, odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je vůz prakticky bezhlučný, nespotřebovává žádné palivo a neprodukuje žádné emise.

Lexus UX 250h

Lexus UX 250h
foto: Lexus

Za vyšších rychlostí se tiše připojuje zážehový motor pracující v Atkinsonově cyklu, který podle potřeby využívá točivý moment elektromotoru. Za plné akcelerace se k benzínovému motoru okamžitě připojuje hnací síla elektromotoru. Společně zajišťují suverénní tah, který stojí za lineárním zrychlováním vždy, když je to zapotřebí.

Při brzdění, nebo kdykoli řidič uvolní nohu z plynu, přichází ke slovu rekuperační brzdění, které přeměnou kinetické energie získává elektřinu. Ta se pak společně s elektřinou produkovanou za běžných jízdních podmínek ukládá do hybridní baterie.

Lexus UX 250h

Lexus UX 250h
foto: Lexus

Od roku 1995, kdy Lexus představil celosvětově první prémiový hybrid v crossoveru RX 400h, prodala tato automobilka přes 1,4 milionu hybridů s autonomním dobíjením. Dnes se v Evropě nabízí devět různých hybridních modelů Lexus, od LC 500h a LS 500h s vícestupňovým hybridním pohonem až po super hospodárný luxusní kompakt CT 200h.

Pohon hybridu Lexu UX 250h nemá spojku, jeho součástí je startér i alternátor. Tradičně používaný rozvodový řemen je nahrazen bezúdržbovým rozvodovým řetězem. Tyto komponenty není třeba po celou dobu životnosti vozidla měnit ani opravovat, a tak majitelé UX 250h mohou během pěti let vlastnictví vozu ušetřit zhruba 40 tisíc korun.

Lexus UX 250h

Lexus UX 250h
foto: Lexus

To se týká i akumulátorů, které spolehlivě fungují po celou dobu životnosti vozu. To dokládá rekordních 60 miliard kilometrů, které tyto vozy nacestovaly po celém světě. Přesto na akumulátory platí pětiletá záruka s omezením na 100 tisíc kilometrů.

Nižší opotřebení brzd a pneumatik

Díky systému rekuperačního brzdění v rámci hybridního pohonu Lexus s „autonomním dobíjením“, který zajišťuje polovinu veškeré brzdné síly při zpomalování, se výrazně snižuje opotřebení brzdového obložení i kotoučů. Hybridní Lexus během prvních 90 tisíc kilometrů provozu zpravidla nevyžaduje žádnou výměnu brzdových kotoučů a pouze jednu výměnu brzdových destiček.

Vyšší tlak v pneumatikách hybridních vozů kromě toho pomáhá snižovat opotřebení ramene pneumatiky; nižší opotřebení běhounu pneumatik je zase dáno hladkým a lineárním přenosem výkonu i rovnoměrným rozložením hmotnosti vozu.

tisková zpráva

34 Comments on “Lexus UX 250h: svižný crossover se 4. generací hybridního pohonu”

  1. A co jsme se teda dozvěděli ?
    – Že akumulátory mají

    A co jsme se teda dozvěděli ?
    – Že akumulátory mají životnost jako celé auto, ale výrobce pro jistotu záruku omezuje pouze na 100 tis.km ?
    – …kdykoli řidič uvolní nohu z plynu, přichází ke slovu rekuperační brzdění, které přeměnou kinetické energie získává elektřinu.
    Jinými slovy tohle auto neumí plachtit ??
    – součástí pohonu je startér i alternátor…
    Chtějí nám snad sdělit, že takové řešení je něco zcela vyjímečného ?

    1. Po zkušenostech s i3 se přiznám, že jiné ovládání auta
      Po zkušenostech s i3 se přiznám, že jiné ovládání auta už bych asi nechtěl. Oddělená funkce plachtění se přeceňuje. Respektive plachtit se dá i s tímto ovládáním, stačí to mít v noze. A ta jednoduchost ovládání je nepřekonatelná.

      1. Zvyk je zvyk. Jelikož jezdím jedním autem, které po
        Zvyk je zvyk. Jelikož jezdím jedním autem, které po uvolnění plynového pedálu hned rekuperuje a u druhého to lze nastavit. Tak musím říct, že se mi už nechce do elmobilu u kterého se musí dělat další úkon. Je to super pohodlné když pustíte nohu z plynu a plachtíte. Pádla pod volantem s možností volit rekuperaci, je pro mne nejlepší volba do elektromobilu. Při testování jiných vozů mi tato možnost chybí. Ale každému vyhovuje něco jiného.

  2. Máme benzínovou travní sekačku,manželka má problém jí
    Máme benzínovou travní sekačku,manželka má problém jí nastartovat,tak sem jí pořídil aku sekačku zelenou lehounkou,kde zmáčkne čudl a jede to!
    Jak dojde šťáva dá ji na nabíječku a udělá něco jiného,pak pokračuje.
    Ptala se mne co je to hybrid,tak jsem jí řekl,že je to motor, který by v její Esmeraldě v případě, že dojde šťávička pomohla s dobitím batérie a zatím jela záložně na benzín.
    Asi to není dokonalý výklad,ale mojka se zaraženě na mne podívala a řekla,že je to blbost!
    Jsme s vesnice tak tomu moc nerozumíme,přesto to nechceme!
    Počkáme si na Lexus s čudlem – start, bez motoru na benzín!

      1. Já mám tuto
        Já mám tuto sekačku:
        https://www.ryobi.eu/zahrada/sekacky/rotacni/18-v-akumulatorova-sekacka-na-travu-zaber-33-cm-olm1833h
        která na část zahrady kterou sekámm cca 600m2 stačí. Doba sekání je 15-25minut dle výšky a hustoty trávy a je to na2-3 sekání. Mám dva aku 4 a 5 Ah.
        Déle mám i tento křovinořez na spodní část zahrady, kterou nechávám trochu divočejší:
        https://www.ryobi.eu/zahrada/krovinorezy/18-v-akumulatorovy-krovinorez-vyzinac-s-riditky-1x-40-ah-rbc18x20b4

        No a spoustu dalšího Ryobi nářadí.

        1. Zrovna mají vystavený kousek v akci za 6.000 (2tis. sleva),
          Zrovna mají vystavený kousek v akci za 6.000 (2tis. sleva), přihodí soudek 5l Gambrinus a dovoz po ČR zdarma (a ještě sada šroubováků :-D).
          Což je sice trochu divné když nevystavený kousek prodávají za 5.600… ?

          ceskazahrada.cz (Osík)
          ale dodavatele mají i Chodov, Vizovice, Jičín, Smiřice

  3. Hnus. Ekologický a stejně technicky „pokrokový“ asi jako
    Hnus. Ekologický a stejně technicky „pokrokový“ asi jako dieslová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Něco, co tu máme v praxi min. přes 70 let. Stačilo by přidat malou baterku a ekologickou železniční dopravu máme na světě. Oh wait… ale vždyť už máme elektrické lokomotivy (auta). Tak na co pořád tyhle zhovadilosti?
    https://www.idnes.cz/technet/technika/sergej-lokomotiva-t-679-1-t-679-5-t-781.A160311_185428_tec_technika_rja

    1. Vždy mne překvapuje, že se v komentářích vždy najde
      Vždy mne překvapuje, že se v komentářích vždy najde někdo takový … jezdil jste někdy s hybridem? Nikdo netvrdí, že je to něco nového atd. Ale ve městě je to super a jede se velký díl na rekuperovanou el.energii. Škoda slov.

      1. Jel jste někdy na koni? Je to super. A super ekologické.
        Jel jste někdy na koni? Je to super. A super ekologické. Dřív se jezdilo ve městech jenom na koni. Ale dnes už je to kravina. Uznávám. Je jiná doba. A přesně to je v dnešní době hybrid. Dřív to možná bylo super, ale dnes stejná kravina jako jezdit po městě na koni. Už máme lepší technologie. A doba musí jít dál. Nemůžeme se nostalgicky, nebo prostě jen že setrvačnosti držet starých věci. To bychom taky mohli zůstat u benzínu. Ten byl taky před 100 lety něco pokrokoveho. Ale dnes už není.

          1. Kůň není stále funkční? Parní lokomotiva není stále
            Kůň není stále funkční? Parní lokomotiva není stále funkční? Diesel není stále funkční? Tak proč třeba nevyrábět motory že 70. let se spotřebou 15 l a emisemi jako uhelná elektrárna? Technologie je přeci stále funkční?

            1. Jinak ten kůň nebyl ani náhodou bezemisní, města se v
              Jinak ten kůň nebyl ani náhodou bezemisní, města se v době svého růstu doslova brodila ve sračkách, protože nebylo kam s nimi. O nutnosti neustálého dovozu sena na krmení a ustájení nemluvě, navíc to co zbylo po ustájení byl další obtížný odpad. Stačí zalistovat historickými zápisy z jednání městských rad. Proto ta radost z nástupu elektroaut na přelomu století.

              Podobný problém byl potom s parními lokomotivami, tramvajemi a automobily. Proto byly také radostně nahrazovány elektrickou trakcí.

                1. Sice asi nikdo nechápe, o čem píšete, ale asi je to tak
                  Sice asi nikdo nechápe, o čem píšete, ale asi je to tak dobře.

      2. KLsický hybrid tu mal byť pred 20 rokmi a dnes ho mali vo
        KLsický hybrid tu mal byť pred 20 rokmi a dnes ho mali vo velkom nahrádzať BEV alebo PHEV s poriadnou (nie pidi) baterkou. Keď s tým Toyota prišla, tak to bolo na tu dobu prevratné, ale teraz?! Je to skrátka dávno prekonaná technológia.

    1. EV je obvykle dražší než hybrid asi o třetinu.
      pokud

      EV je obvykle dražší než hybrid asi o třetinu.

      pokud vezmu třeba KIU NIRO což je jediná značka snad co dělá všechny tři verze v jednom autě aby to bylo srovnatelné.

      V plné výbavě
      Nenabíjecí hybrid tj. jak tento lex cca 800 tis.
      Nabíjecí hybrid 1,1 mil.
      EV s dojezdem 450 Km 1,2 mil.

      Takže každý si může vybrat co potřebuje a taky podle požadavků na dojezd.

      Cena za ujetý Km je individulání jám používal delší dobu dvě první

      HEV 1,9 Kč/Km

      PHEV 0,4 – 1,9Kč/Km podle poměru jízd EV , BENzín já mám asi 1,1 Kč/Km

      EV 0,4 Kč KM při domácím dobíjení nočním proudem až po 1,5 při rychlodobíjení za 10 Kč /Kwh, mebo čip paušál za 550 Kč měs. to je hodně indifiduální jde i zadarmo.

Napsat komentář