Jak funguje závodní elektromobil Cupra e-Racer: výkon jako 9000 mobilních telefonů

Vydejme se pomocí animace 3D, která připomíná multimediální podobu rentgenového snímání, na cestu do útrob elektromobilu CUPRA e-Racer, prvního závodního cestovního vozu na světě se zcela elektrickým pohonem.

Akumulátory o hmotnosti 450 kg určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků
foto: Seat

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti elektromobilu. Určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny v co nejnižší poloze.

Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9000 mobilních telefonů současně.

Elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují špičkový výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ říká Xavier Serra. CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra.

Závodní vůz je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu závodního vozu CUPRA e-Racer. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut.

„Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.

Čtyři elektromotory vzadu dosahují nejvyšších otáček 12 000 min-1 a umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy

Čtyři elektromotory vzadu dosahují nejvyšších otáček 12 000 min-1 a umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy
foto: Seat

Inženýři a technici značky CUPRA i nadále pracují na tom, aby z vozu dostali maximální výkony. „Tento vůz poskytuje velké množství energie a my pracujeme na tom, abychom ji dokázali efektivně využívat pro rychlé časy na závodním okruhu,“ vysvětluje Xavier.

Cíl je totiž stejný, ať je vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotory: „být nejrychlejší a projet cílem jako první“. Komponenty a strategie jdou ruku v ruce a intenzivní úsilí při hledání optimální kombinace vyvrcholí v roce 2020, kdy bude CUPRA e-Racer poprvé závodit v novém závodním seriálu ETCR.

tisková zpráva

47 Comments on “Jak funguje závodní elektromobil Cupra e-Racer: výkon jako 9000 mobilních telefonů”

    1. Takhle vypadalo kalifornský báječný pobřeží v
      Takhle vypadalo kalifornský báječný pobřeží v Hunintong Beach ještě nedávno. Těžních věží jak nasr@no…!!! :(((
      Dneska je to nóbl letovisko a sérfařská mekka.

      https://www.amoeba.com/admin/uploads/blog/Eric_B/BeachWells.jpeg
      https://i.imgur.com/h2WFA0B.jpg
      https://www.ocregister.com/wp-content/uploads/migration/nfb/nfbt37-b88261878z.120141119230400000ghv6cfai.60.jpg?w=620

      https://timeline.com/photos-dark-beauty-in-the-oil-fields-of-old-southern-california-f8aea365d38d

        1. Jo to je hláška z před půl roku. Věří jí někdo?
          Jo to je hláška z před půl roku. Věří jí někdo? Jasně, výroba eGolfu se zdvojnásobila, ale jinak padne datum, a za půl roku padne datum posunuté blíž ke konci století. To původní nikdo nezopakuje a ani neukáže nic co by připomínalo stavbu GF1. Takže za mne vidím pouze sladký spánek.

          1. VW furt jen pousová data a navyšuje čísla. Jsou 10 let
            VW furt jen pousová data a navyšuje čísla. Jsou 10 let pozadu a za 2 ukážou to co měli ukázat předloni. To kdy a jestli vůbec s tím zaplavěj trhy je ve hvězdách. A s vlastní GF jsou v hajzlu jak Baťa s dřevákama. Ještě pořád se titulujou jako „lídří“ ? :)))

  1. SPACEX Očekává 18. investiční kolo, které dopumpuje na
    SPACEX Očekává 18. investiční kolo, které dopumpuje na 30,5 miliardy dolarů ;))

    connect.zive.cz/clanky/ocekava-se-dalsi-investicni-kolo-ktere-napumpuje-penize-do-spacex-hodnota-firmy-muze-vzrust-az-na-30-miliard-dolaru/sc-320-a-196427/default.aspx

  2. off
    70 % aut od GM je vyrobeno a prodáno v Číně. Americká

    off

    70 % aut od GM je vyrobeno a prodáno v Číně. Americká GM nakonec dopadne tak, že už bude vyrábět jen v Číně a auta bude do USA dovážet. Ostatně to už činní tak dnes. :))
    Takže jedinými americkymi auty bude Tesla a a japonští, němečtí a korejští výrobce co už je desetiletí vyráběj a prodávaj v Americe :))))

    VW vyrobí a prodá 40 % svý produkce v Číně.

  3. Pane Horčíku, prosím oddělte nějak výrazněji jestli
    Pane Horčíku, prosím oddělte nějak výrazněji jestli jste text napsal vy, nebo jestli je to citace z tiskové zprávy. Na začátku je uvedena „redakce“ a na konci „zdroj: tisková zpráva“.

    Protože tohle jste snad nemohl vy napsat, ne?

    Pod takovou slátaninu bych se stiděl podepsat.

    Namátkou cituji:
    „Akumulátory s hmotností 450 kg … Jsou umístěny v co nejnižší poloze.
    Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku.“

    Zajímalo by mne jak hmotnost skoro půl tuny, umístěná kdekoli na autě může zvyšovat „DYNAMIKU“ vozidla? Dynamika je pojem, co říká, že je to reaguje dost rychle na změny. Velká hmotnost naopak dynamiku dost znižuje, protože rozpohybovat velkou hmotnost je vždy pomalejší než rozpohybovat peříčko.

    A další:
    „CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra.“

    Jak může jednostupňová převodovka přispívat k lepšímu zrychlení a zároveň k nejvyšší rychlosti? Buď by musela být minimálně 2-stupňová, nebo ideálně 3 stupně. Jeden převod na rozjezd, jeden na „normální jízdu“ a jeden na vyšší rychlosti. Ale jeden stupěň, jeden převod nemůže dělat dvě protichůdné věci. Nehledě na to, že každé zařízení v „cestě“ přenosu výkonu od motoru na kola přispívá tak akorát ke zhoršení vlastností.

    1. dynamika je spis pomer vykon/hmotnost (s ohledem na prilnavost
      dynamika je spis pomer vykon/hmotnost (s ohledem na prilnavost k vozovce). Mate tedy na vyber budto snizit jmenovatel (vase navrhovane reseni) nebo zvysit citatel (pouzite reseni).

      I ta nejstarsi skodovka ma vetsi dynamiku nez pericko jelikoz pericko ma nulovy vykon…

      1. To máte možná pravdu, ale v tom článku a daném odstavci
        To máte možná pravdu, ale v tom článku a daném odstavci kde se tohle píše nic o výkonu není. Naopak je tam celý odstavec popisující hmotnost a umístění baterie v podlaze. A to sorry ale to je přesně to co dynamiku naopak snižuje a umístění nemá na vliv žádný.
        Dynamika je když něco dokáže rychle reagovat. Tj u auta potřebujete velký výkon a malou hmotnost. To s tím peřím to bylo jen přirovnání přeci.

          1. Možná jsem blbej, ale asi nerozumím příspěvku. Přijde
            Možná jsem blbej, ale asi nerozumím příspěvku. Přijde mi, že jste zopakoval co už jsem říkal. Jinak tady nejsme ve vesmíru, tady na zemi je gravitace, je tu tření atd.

            Takže když budu mít auto, které má např. výkon 100 kw a to auto bude mít hmotnost například 300kg, tak bude přeci hooooodně dynamický, prostě živý jako blázen.

            Když to auto bude mít 3 tuny, tak s ním moc neužijete, protože bude mít dynamiku na nule…. Protože rozpohybovat ty 3 tuny na to těch 100 kw je docela málo a chvíli to potrvá.

            Z toho usuzuji, že dynamika závisí na hmotnosti a výkonu, který je tam použit.

            A teď zpět k prvnímu příspěvku. V článku v daném odstavci nic o výkonu není, jen informace, že velká hmotnost a dokonce i umístění v podlaze zvyšuje dynamiku. Což je podle mne naprostá blbost. Zatím mi to nikdo nevyvrátil.

        1. Asi nema cenu slovickarit co presne znamena pojem
          Asi nema cenu slovickarit co presne znamena pojem dynamika.
          Verim, ze to bylo mysleno, ne ze to snad pomuze zrychlovani a zpomalovani, ale ze idealni rozlozeni vahy, kterym se da vyladit optimalne pretacivost nebo nedotacivost v kombinaci s nizkym tezistem diky kteremu se auto mene naklani prispeji k moznosti mnohem svizneji projizdet zatacky.

          1. Souhlas žádné slovíčkaření.
            Závidím Vám tu fantazii.

            Souhlas žádné slovíčkaření.

            Závidím Vám tu fantazii. 🙂
            U mě to funguje tak, že když po mě něco někdo chce a řekne mi např. přines kočičky, tak jdu a koupím kočky. No že chtěl ve výsledku utrhnout trochu klacků do vázy, to už z toho opravdu nevydedukuji, protože zapoměl zmínit, že myslí ty rostliny. :-)))

              1. Jooo dobrý, tohle používám taky. 🙂
                Takže mám pravdu a

                Jooo dobrý, tohle používám taky. 🙂

                Takže mám pravdu a v článku jsou blbosti! Ale mohl jste to napsat rovnou, proč ten kolotoč okolo :-)))

                To je tak těžké napsat: „ano máte pravdu, je to nesmysl a tečka“.
                Nebo mi napsat, „ne nemáte pravdu, plete te si dojmy a průjmy. Je to tak a tak.“

                Takže nic.

                Tohle je podle mne jen zkopírovaná tisková zpráva, protože tohle by pan Horčík nemohl nikdy snad sám napsat.
                A moje kritika směřovala právě na pitomý tiskový zprávy, kde jsou samý „marketingový keci“, které nedávají vůbec žádný smysl.

                1. Kritizovat neco umi kazdej. Udelat to lepe uz malokdo. Kdyby
                  Kritizovat neco umi kazdej. Udelat to lepe uz malokdo. Kdyby slo o nejakou konstruktivni kritiku tak nereknu, ale tohle je chytani za slovicka. Kazdej normalni clovek vi jak to bylo mysleno.
                  At uz to byla tiskova zprava nebo dilo pana Horcika furt je to lepsi nez zamerne lzi a dezinformace, ktere siri okolo elektro aut zabehle casopisy jako je Svet (spalovacich) motoru nebo Autotip. Tam vedi jiste presne co je dynamika jizdy, za to vedi uplne kulove o tom jak se jezdi dlouhodobe s autem na elektrinu. Takze budme radi za pana Horcika i za ty tiskove zpravy, ktere se snazi vyzdvihnout prednosti nizko umistene baterie v aute na elektrinu, byt ne treba uplne spravne zvolenym vyrazem.

          1. Na obhajobu Tomiqa len upresním. Mám v mobile taký
            Na obhajobu Tomiqa len upresním. Mám v mobile taký prográmek na monitoring energie z batérie a pri max. výkone z nej tečie max. 1300mA pri 3,7V, čo je asi 5W. A to je iba krátkodobo. Ale keby to bolo aj 10W, tak to bude 90kW pri 9000 mobiloch.
            Ale to nemení nič na fakte, že celé to prirovnávanie výkonu auta k mobilom je totálna pi@ovina…

Napsat komentář