DAF dodal v Nizozemsku svůj první elektrický tahač, ujede až 100 km

Společnost DAF Trucks dodala nizozemské síti supermarketů Jumbo první elektrický tahač CF Electric. Disponuje dojezdem 100 km.

Elektrický tahač CF Electric je určen pro městské zásobování, i proto je jeho dojezd omezen 100 km.
foto: DAF Trucks

Elektrický tahač CF Electric vznikl spoluprací společností DAF a VDL. Je určen pro zásobování supermarketů ve městech. Hmotnost samotného tahače je 9700 kg, užitečná hmotnost 37 000 kg.

O pohon se stará 210kW elektromotor/2000 Nm a baterie o kapacitě 170 kWh. Rychlonabíjení je možné během 30 minut, plné nabití trvá 1,5 hodiny.

Společnost Jumbo chce elektrickými vozy zásobovat 45 % svých obchodů. Do roku 2020 chce stáhnout emise na 50 % ve srovnání s rokem 2008.

22 Comments on “DAF dodal v Nizozemsku svůj první elektrický tahač, ujede až 100 km”

  1. nizozemí je jako deska stolu, to jest pouze samá rovina…
    nizozemí je jako deska stolu, to jest pouze samá rovina… takže takhle jo … 🙂 otázka je co to udělá na D1 tam bych to typoval tak s bídou polovinu,ale na druhé straně nechápu proč není zavedena sít na všechny parkoviště a dobíjení z trolejí i ve městech a je klid…Ale to je asi zase příliš jednoduché 🙂

  2. v zimě až to natopí a nafouká tak ujede sotva 50km a 150kW
    v zimě až to natopí a nafouká tak ujede sotva 50km a 150kW nabíječky budou určitě na každém rohu

    jediné využití vidím, že to bude pendlovat mezi nádražím a skladem furt dokola tam 20km zpátky 20km a při vykládce furt na kabelu

    1. Natopit a nafoukat se to může připojené na síť. Důvod,
      Natopit a nafoukat se to může připojené na síť. Důvod, proč objednali vozy s těmito parametry bude zřejmě ten, že přesně takové potřebují. Budou jezdit nějakou danou vzdálenost a při nakládce a vykládce se budou nabíjet. Nepotřebují zbytečně zvyšovat cenu a hmotnost větší baterkou.

        1. Přesně tak. Ideální pokud předem víte ze ten tahač
          Přesně tak. Ideální pokud předem víte ze ten tahač najede třeba ráno 100km pak někde stojí a večer zase 100km. Pak není důvod platit navíc za větší baterii. Navíc tohle bude pojistka pro ty co budou muset zásobovat obchody v městských nízko emisních zónách měst. Tam proste jiná možnost než elektrická nebude.

            1. V celé Evropě je teď asi 5 nabíječek schopných dát 150+
              V celé Evropě je teď asi 5 nabíječek schopných dát 150+ kW. Standardem jsou (mimo Teslu) stále 50 kW a třeba teď na eSalonu byl jako vrchol technologie rychlonabíječka Siemens 2x 75 kW, to je asi maximum, co by si byla schopná teď koupit soukromá firma za rozumné peníze. Při plném výkonu to vychází 44 km/hod., tedy přidání pouhých 22 km dojezdu za tu půlhodinu. To omezuje použití docela extrémně.

              1. Moc nechápu proč třeba u kamionu není ta nabíječka
                Moc nechápu proč třeba u kamionu není ta nabíječka vestavěná v dnešní době by to nebyl vůbec problém.Byla by přesně optimalizovaná na dané vozidlo a parametry baterie. To samé u osobních aut.

                Jak píšete běžný vrchol je 75 kW nabíječka, přitom RZoe má vestavěnou 43 kW nabíječku a to je jen osobáček do města.

                1. Renault Zoe myslim nema nabijacku, ale sikovne prepojeny
                  Renault Zoe myslim nema nabijacku, ale sikovne prepojeny invertor motora, ktory sa dokaze napajat aj zo siete. Tym padom vyuziju velky obojsmerny invertor, ktory uz v aute je a nemusia tam davat extra nabijacku. Preto to ma taky vykon. Davat tam extra nabijacku 44kW by bolo dost drahe.

                  Zaujimave preco nabijanie cez invertor motora nevyuzivaju aj ine auta. Niekto nejake tipy ?

                2. Máte pravdu je to tak i když z principu fungování to
                  Máte pravdu je to tak i když z principu fungování to jedno jak to je technicky udělané, ale když může mít osobák nabíječku 43 kW tak nákladák může mít klidně 200 kW.

                  Jinak každé auto umí rekuperovat a má tedy obousměrný invertor, když u c-zera odpojíte motor a do měniče po drátech od motoru pustíte 3F napětí, tak se bude také chovat jako 30 kW nabíječka, včetně BMS hlídaní teploty atd.

                  není to samozřejmě tak jednoduché jak sem napsal, ale pro výrobce by nebyl problém to tak udělat, ale holt se prostě propaguje drahé DC rychlonabíjení, protože se ukazuje jak důležitá je infrastruktura.

                3. Když se náklaďák nabíjí častěji než jednou denně
                  Když se náklaďák nabíjí častěji než jednou denně přez noc, tak je pro něj celkově levnější nabíjet ve stanici DC přez rychlonabíječku.

                4. Jelikož to je dost zbytečné, protože běžně dostupných
                  Jelikož to je dost zbytečné, protože běžně dostupných AC je maximálně 22 kW.

              2. Pro prodejny, které jsou od skladu do 50 km, potřebují na
                Pro prodejny, které jsou od skladu do 50 km, potřebují na začátku ty nabíječky jen 3-4 u toho skladu.
                Teprve při 100% použití, potřebují ještě nainstalovat jednu nabíječku i u té své každé vzdálenější prodejny.
                Takže pohodááá.

                1. A v čem jim pomůže víc nabíječek? I kdyby jich měli
                  A v čem jim pomůže víc nabíječek? I kdyby jich měli třeba 100, tak bude ten tahač nabíjet 75 kW a bude doplňovat šťávu tempem max. 44 km/hod. Pokud by ještě ke všemu byly jenom u toho skladu, tak těch 50+50 km jen tak tak dá a bude muset pokaždé nabíjet do plna, tedy 2,5 hodiny, to se opravdu za ten den 10x neotočí.

Napsat komentář