Elon Musk předvedl první jízdu elektromobilů ve svém tunelu; potřebují vodící kolečka a cesta je pěkně kodrcavá

Pro Elona Muska je jeho tunelářská společnost Boring Company okrajovým koníčkem. Aktuálně otevřela první testovací tunel pod Los Angeles.

Elektromobil Tesla Model X v tunelu Muskovy další společnosti Boring Company
foto: Boring Company

Původní ambiciózní plány na elektrické sáně, na které elektromobily v tunelu najedou a sáně je následně dovezou na místo extrémní rychlostí, byly odeslány na věčnost.

Vysunovací vodící kolečka jsou v plánu do budoucna. Kdo si je ale na své auto nechá namontovat, to je otázka.

Vysunovací vodící kolečka jsou v plánu do budoucna. Kdo si je ale na své auto dobrovolně nechá namontovat, to je otázka.
foto: Tesla

Místo nich dostanou elektromobily Tesla speciální vysunovací vodící kolečka. Ta se opřou o hranu tunelu a slouží jako vodítko, které zabraňuje, aby se auto o hranu odřelo.

Veškerá práce pak spočívá na samotném elektromobilu, nejlépe vybaveném systémem autonomního řízení, na kterém už Tesla dlouhá léta pracuje. Elon Musk dodal, že systém vodících koleček bude možné do auta zabudovat před i po dodání, a to za cenu $200 až $300.

Vybraní novináři měli možnost si jízdu v tunelu a elektromobilu Tesla Model X vybaveným prototypem vodících koleček (umístěných napevno) vyzkoušet. Podle jejich zážitků byly některé úseky trasy velmi kodrcavé.

Prý je to ale jen proto, že Boring Company zatím experimentuje se způsobem pokládání podkladových betonových kvádrů. Elon Musk slíbil, že v budoucnu bude jízda „hladká jako sklo“.

Kromě toho Elon Musk mluvil také o tom, jak chce v budoucnu ražbu tunelů zrychlit a zlevnit. V současné chvíli už je jejich první razící štít s názvem „Godot“ vykopaný a pracuje se na druhé (Line-Storm) a třetí generaci (Prufrock).

Připravovaný razící štít Line-Storm společnosti The Boring Company

Připravovaný razící štít Line-Storm společnosti The Boring Company
foto: The Boring Company

Boring Company chce zlevnit celý proces mimo jiné tím, že z vykopané hlíny bude vyrábět cihly, které následně chce prodávat. Musk zmínil, že zhruba 1,7km tunel v Hawthorne stál firmu asi $10 mil. A to ještě neimplementovali hlavní zlepšováky.

Pro srovnání, v amerických reáliích stojí 1,6 km (1 míle) tunelu obvykle až 1 miliardu dolarů a její vrtání trvá obvykle 3-6 měsíců.

35 Comments on “Elon Musk předvedl první jízdu elektromobilů ve svém tunelu; potřebují vodící kolečka a cesta je pěkně kodrcavá”

  1. Pokud to bude závislé na řidiči a jeho autě, tak je to
    Pokud to bude závislé na řidiči a jeho autě, tak je to nerealizovatelné i kdyby to byly všechno Tesly. To by musel mít řidič v mozku jejich čip a auto před každým spuštěním do tunelu projít důkladným alespoň půlhodinovým testem aby byla jistota že se v něm nikdo nevrtal.
    Pokud se auto bude třeba jen z části chovat autonomě při rychlosti přes 200km/h mohou pustit další auto do tunelu až to před ním dojede do cíle.
    Co tímto Musk chce dosáhnout je mi záhadou.

      1. Stačí pneumatika.
        Nebo si snad myslíš, že na Tesle či

        Stačí pneumatika.
        Nebo si snad myslíš, že na Tesle či jiném EV nemá co hořet ??
        Nebuď naivní.
        Nejsem skeptik, ba naopak, nenapravitelný optimista. Ale když se něco s něčím tře a není to jen ze železa či betonu, stát se to může. Koneckonců stačí špatný spoj na osvětlení v tunelu.
        Hororových scénářů by se dalo vypsat víc.
        Hasiči by mohli vyprávět.
        Asi bych jel radši po povrchu.

  2. Chápu to dobře tak, že se budou budovat tunely pouze pro
    Chápu to dobře tak, že se budou budovat tunely pouze pro tesly, popřípadě jiné elektromobily jestli budou existovat ty pomocné kolečka i pro ně? Kdyby tam pustili spalovák, tak to tam si dost začoudí ne? Měl jsem pocit, že to bylo původně plánováno pro všechna auta – i spalováky, které by tak ve městech nečoudili lidem na chodnících pod nos. Takhle vlastně vezmeme z provozu na povrchu auta, která ničemu neškodí. Nic moc teda..

          1. Do vrtání tunelů se pustili proto, aby vyřešili zácpy v
            Do vrtání tunelů se pustili proto, aby vyřešili zácpy v LA na povrchu. Zavržením automatických přepravníků přenesly přepravu aut na samotné automobily, čímž vyloučili spalováky z tohoto řešení.
            Srandička nesrandička celkem problém.
            Cožpak o to levný tunely určitě prodaj vždycky, třeba na hyperloopy.

            Možná začnou prodávat vlastní vrtáky tunelů a důlní zařízení.

    1. no je to zatím nic moc jo, prostě berme to jako ten élonův
      no je to zatím nic moc jo, prostě berme to jako ten élonův trampovský antidepres, voddechovka prostě bóring kompanie ;)) sranda muší bejt :)) Elon světu ukazuje ve svých možnostech jen směr, nemůže zachraňovat včechno 😉

  3. Takže průchodnost tunelů bude závislá na technickém
    Takže průchodnost tunelů bude závislá na technickém stavu vozidla nějakýho hehjuly, kterýmu klekne auto a v tu ránu bude zašpérováno autama v tunelu, lidi budou chytat paniku poběžej zpátky a cestou je nově příjíždející sejme nebo naboří do stojících aut pokud mu zrovna nebude fungovat autopilot a či budem mít porouchaný senzory.

  4. Takže voni do přecpaného centra navezou pod zemí ještě
    Takže voni do přecpaného centra navezou pod zemí ještě další hromady aut? Trochu blbost ne?

    Kdyby radši znovu zavedli tramvaje, který tam všude jezdili než je ropáci zkoupili a zrušili. Jenže to by ti pitomci museli znovu vykoupit pozemky na koleje, který prodali soukromníkům…

    Jenom v San Diegu nebyli idioti a tramvajový linky maj do teď.

    Who Killed The Electric Street Car?
    https://www.youtube.com/watch?v=wFhsrbtQObI

  5. Jakkoli jsem velký fanda Muska i Boring Company je třeba
    Jakkoli jsem velký fanda Muska i Boring Company je třeba dodat že významné snížení nákladů a zrychlení výstavby je kvůli postatně menšímu průměru tunelu akorát na 1 auto. Ovšem pokud se to osvědčí tak proč ne, je potřeba hledat stále nové cesty než držet století starých postupů.

    Co se týče vedení v betonových kolejích tak to už na pár místech funguje také, namátkou jmenuju metro v Montrealu, Paříži, Pusanu nebo O-bahn v Adelaide.

    1. Když to vezmu na US míry, tak Blanka stála skoro 3 mld
      Když to vezmu na US míry, tak Blanka stála skoro 3 mld dolarů, má 4 míle a 4 proudy (2 tam, 2 zpátky). Tj. za 10*4*4=160 milionů dolarů bychom měli to samé, tj. skoro 19x levněji. Je to asi složitější, protože Blanka není jen start-end, ale má X výjezdů a nevím, jak se z Elonova tunelu vyjíždí někde v půlce, ale i tak ty čísla vypadají zajímavě, klidně mě někdo opravte, jestli mi něco uniklo, jakože určitě uniklo 🙂

Napsat komentář